5 FLAC: Lossless, Spotify Open, Spotify Premium og to volumjusterte - Hva er hva? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 109
    Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det jeg finner mest irriterende er at enkelte overhode ikke evner å se at det finnes annen motiviasjon og andre intensjoner for forsøk og diskusjoner blant brukerne på forumet enn de man selv ivrer etter å diskutere; dette gjelder på begge sider av gjerdet. Normal folkeskikk burde være allemannseie uansett.

Takk for at du gidder Tiger. Jeg personlig setter stor pris på det.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja takk Tiger, jeg hoppet over fasiten jeg og.. skal teste på lørdagen :-)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Newcomer Lars_N sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig. Kan ikke folk bare holde seg unna hvis de ikke liker tiltaket. Jeg er målløs! Takk for en herlig tråd Tiger. 0 riktige her i hus og en god latter. Foreslår at de som vil krangle i fremtiden oppretter en egen krangletråd hvor de kan få utløp for sine frustrasjoner, så kan vi andre kose oss med gode tråder uten alt tullet. Er rimelig sikker på at ingen har tatt dette vitenskapelig og det har vel heller aldri vært meningen fra Trådstarter heller.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd, Tiger - men c'est la vie.

Jeg gikk ned med flagget til topps, men hva gjør vel det så lenga helsa fortsatt er god, mentalt og fysisk

Jeg prøvde ihvertfall

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig at dette var et supert tiltak Tiger !

Etter å ha gått i bakken da dette også strandet (kunne blitt en korrektur til den mye omtalte og snart 10 år gamle Clapton Leyla testen) har jeg stable meg på beina og vil ta testen i løpet av uka. Men det blir jo ikke det samme når fasiten er lagt ut, selv om jeg hoppet over den, men så var vel heller ikke dette ment som en konkurranse. Vi får prøve å ikke lure oss selv :-D
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - "Lydklippet som benyttes her er kjedelig og derfor ubrukelig som testmateriale"
    Ikke ubrukelig men ganske så kjedelig. Neste gang ønsker jeg meg RATM med "Killing in the name" eller noe fra Rammstein. Lurer også på hvorfor det ikke benyttes hele låter når det skal testes, såå dårlig tid har vi vel ikke? Noen "voksne"(Fahnsen) som kan svare på det?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Ikke ubrukelig men ganske så kjedelig. Neste gang ønsker jeg meg RATM med "Killing in the name" eller noe fra Rammstein. Lurer også på hvorfor det ikke benyttes hele låter når det skal testes, såå dårlig tid har vi vel ikke? Noen "voksne"(Fahnsen) som kan svare på det?
    Det er fritt frem for deg å lage en tilsvarende test med den musikken du vil ha. Jeg oppfordrer deg til å være voksen og ordne opp selv i stede for å surve som en unge

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Det er fritt frem for deg å lage en tilsvarende test med den musikken du vil ha. Jeg oppfordrer deg til å være voksen og ordne opp selv i stede for å surve som en unge
    +1

Musikken var alldeles utmerket den. Man 'disser' ikke Judith Owen sånn uten videre :evil:

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    √48

Det var da voldsomt til nærtakende vi var i dag da. Ha en fisefin dag!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    √48

Der sa du det! Synd at du ikke tåler å svar på tiltale med en god prosjon ironi. Ha en fin dag.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    √48

Eller kanskje du var litt unyansert i din musikksmak

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisverdig at du har tatt deg tid til å lage et lite lytteeksperiment.

Jeg har en par spørsmål til testen.

Jeg stusser litt på poenget med volumejusteringen (og hvordan har du gjort denne?), det eneste det bidrar til er jo å gjøre det vanskeligere å høre forskjell (man bør jo gjerne blindteste nivåmatchet).

Jeg lurer også på hva du har gjort med fil nummer 2, for den er jo overstyrt. Hvordan har du justert volumet, og hva ønsket man å oppnå eller poengtere med det? At originalfilen er spilt inn for høyt?
    --
    Thorbjørn

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulike innspillinger har i virkeligheten ulikt volum. Som du vet så er ofte "høyere bedre". Så med å justere en fil ned (3dB), og en annen opp hele (4dB) så blir testen vanskeligere.

Som med ulike komponenter kan gain spille inn og lure enkelte til å tro at en komponent er bedre enn en annen kun pga. gain. XLR vs. RCA er et annet eksempel der man kan bli lurt.

Ikke en tyngre tanke bak det enn det.

I en ABX-test ville man ikke volumjustert noe som helst. For å lettere og høre forskjell kan det hjelpe å spille alle 3 filene i en slik test (uforholdsmessig) høyt. Støy, etc...

Det morsomme her er at originalfila er vanskelig å plukke ut, selv om det finnes mange potensielle feilkilder for de øvrige 4 filene.

Jeg kjøper imildertid fortsatt CD-er og lossless / high-rez filer etter dette lille uhøytidlige eksperimentet. Placebo er for meg en faktor i den totale musikkopplevelsen. Ikke den viktigste, men jeg tar meg ikke mer høytidlig at jeg innrømmer det.

Merk: Man kan ikke via denne lille uhøytidlige testen påstå, på generelt grunnlag, at det ikke er hørbar forskjell mellom lossy og lossless.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan man spekulere litt.

Fikk som sagt ikke kabalen til å gå opp med det som ble nevnt, og lurte en stund på om det var lureri noe av det som stod på papiret.

Mest sikker var jeg på at den andre (flac2) var A, siden den på papiret hadde dårligst lydkvalitet. Her er det tydelig forvrengning på noen partier med mye loudness, også på lavt avspillingsvolum.

Kanskje det er volumjusteringen som tar livet av lyden, for den første (flac1) hørtes flat ut, også når jeg oppjusterte volumet hos meg. Etter papiret burde dette vært lossless volumjustert, men man må jo gå etter hva man hører.

Kanskje det er dynamikken det går utover når du justerer ned. Kan ikke tenke annet enn at du har klippet ting på nr2.

Ellers hadde jeg en følelse av at hvis jeg ikke hadde visst fasit hadde jeg tatt vare på nr3 og slettet de andre. Prøvde å foretrekke de andre, men det var utltramarginalt. Ingenting jeg hørte forskjell på, bare ubevisst.

Største overraskelsen var at nr5 var A, altså den dårligste på papiret. Fett at denne var omentrent samme lydnivå som 4 og 3.

Skulle vært artig å tatt testen igjen og sett om det forholdt seg likedann.

Er ikke helt stødig på hva normalization gjør og volumjustering kan jo gjøres på mange måter.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på reise, men en kompis av meg så på det i audacity og kan bekrefte. Sang flac.2 på 0.37, saftig forvrengt. Den er jeg helt sikker på at jeg tar i en blindest når som helst.

Vorbis q5 er ca 160kbit/s og q9 er 320 kbit/s hørte ikke mye forskjell der du, selv den på 160 høres bare marginalt hardere ut enn den som er lossless.
    Hadde vært gøy å fått en versjon som var spotify A mot spotify B og at det ikke hadde skjedd noe tukling ala normalization og volumjustering.

Det skal sies at med 3 lydkilder og for det meste bare 2 om gangen eller bare vokal er et litt kinkig utgangspunkt for å få utgjort noen større forskjeller.

Mest framtredende tror jeg det skal være hvis man har alt mulig på en gang. Da forsvinner først de små detajene før alt bare blir grøt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit.

Newcomer PunkBuster sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde selv store problemer med å finne ut hva som var hva, men dette var da på laptop. Tviler på at jeg hadde hørt noe forskjell på Jamoene mine. Dog hører jeg forskjell mellom CD og Spotify Free.

Lydsammenligning er i mine øyne (eller ører:wink: ) vanskelig, siden man ikke kan spille det av samtidig, som en video.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en blanding av begge, både loudness og mye klipping i toppene, som kan kalles forvrengning.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.

Det rare er at flesteparten bare har tilgang på "crappy utstyr" (ref. sitater i denne tråden). Svært få som innrømmer at de har benyttet sitt eget anlegg til dette.

Laptop. Å skille lossless fra Spotify Free via høyttalere på en laptop stiller jeg meg meget tvilende til. Ikke at jeg tviler på at man treffer riktig, men da er det ren tipping.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit.