5 FLAC: Lossless, Spotify Open, Spotify Premium og to volumjusterte - Hva er hva? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 109
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke post fasit før søndag kveld.
    Har ikke tid å teste ut før lørdag kveld,seint. :wink:
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å slå litt kaldvann i blodet på folk:

Med bare 5 eksempler er det ganske stor mulighet for å gjette riktig. Dersom noen skulle score betydelig bedre enn gjennomsnittet, betyr det ikke nødvendigvis at de har gullører.

Derfor hadde dette vært enda morsommere om trådstarter la ut eksemplene i en annen rekkefølge senere, og at alle som tok testen første gang, forsøkte seg igjen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har laget en FAQ, som jeg kommer til å poste med fasiten. Eller FAQ er feil. FFA (Frequently Forwarded Accusations), punkt 2:

- "Man kan jo bare tippe i vilden sky og det man har riktig beviser ingenting"
    Det stemmer. Ved å tippe helt vilkårlig (stokastisk valg), så er sannsynligheten for å treffe rett på første fil av de fem filene 1/5. Da er det fire filer igjen, og sannsynligheten for å treffe riktig da er 1/4. Deretter 1/3 og 1/2. Siste fila må man jo treffe på. Sannsynligheten for å treffe riktig på alle fem filene, dersom man velger helt vilkårlig, er 1/5 x 1/4 x 1/3 x 1/2 x1 = 0,8%. Eller sagt på en annen måte; man kan treffe riktig 8 ganger pr. 1000 stokastiske gjetteforsøk i snitt, dersom man utfører et uendelig antall forsøk på å tippe hva som er hva.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Bare for å slå litt kaldvann i blodet på folk:

Med bare 5 eksempler er det ganske stor mulighet for å gjette riktig. Dersom noen skulle score betydelig bedre enn gjennomsnittet, betyr det ikke nødvendigvis at de har gullører.

Derfor hadde dette vært enda morsommere om trådstarter la ut eksemplene i en annen rekkefølge senere, og at alle som tok testen første gang, forsøkte seg igjen.
    Kaldtvann i blodet? Det er lenge til helga, og allerede antyder du at eventuelle (tilnærmet)riktige svar ikke vil bli anerkjent... Det er noe jeg har sagt før, uansett hvor mange blindtester som beståes så vil ikke folk la seg overbevise, men vil fremdeles henvise til de som IKKE er bestått, og dermed er hele situasjonen fastlåst.
    Thanks pal, for putting a smile on my face :-D once again

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Det er noe jeg har sagt før, uansett hvor mange blindtester som beståes så vil ikke folk la seg overbevise, men vil fremdeles henvise til de som IKKE er bestått, og dermed er hele situasjonen fastlåst.
    Dette blir for dumt.

Jeg gjør ikke annet enn å påpeke at det ikke er en vitenskapelig test du presenterer.

Skal man noensinne skjønne noe av disse tingene, må man innse at det er forskjell på vitenskapelig holdbare tester, pålitelige tester (som din), og "tester" uten noen som helst beviskraft. Alt annet er å lure seg selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kaldtvann i blodet? Det er lenge til helga, og allerede antyder du at eventuelle (tilnærmet)riktige svar ikke vil bli anerkjent... Det er noe jeg har sagt før, uansett hvor mange blindtester som beståes så vil ikke folk la seg overbevise, men vil fremdeles henvise til de som IKKE er bestått, og dermed er hele situasjonen fastlåst.
    På samme måte som at å kaste mynt og kron en gang; og gjette riktig den ene gangen ikke indikerer synske evner. Kaster du mynt og kron 10000 ganger; og gjetter riktig alle gangene, kan vi si du har sluttet å gjette. Men dette skjønte du jo, du ville bare kverulere?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ble dette også en slik krangletråd, så da kan vi avblåse. Her er fasiten:

FAQ og FFA (Frequently Forwarded Accusations):

- "Og hva skulle egentlig denne tråden bevise?"
    Ingenting. Meningen med tråden var ikke å bevise noe som helst. Imidlertid har tråden indikert noe, og som delvis står i kontrast til enkeltstående påstander på forumet om at det er så lett å høre forskjell på Spotify Open, Spotify Unlimited/Premium og Lossless.

- "Man kan jo bare tippe i vilden sky og det man har riktig beviser ingenting"
    Det stemmer. Ved å tippe helt vilkårlig (stokastisk valg), så er sannsynligheten for å treffe rett på første fil av de fem filene 1/5. Da er det fire filer igjen, og sannsynligheten for å treffe riktig da er 1/4. Deretter 1/3 og 1/2. Siste fila må man jo treffe på. Sannsynligheten for å treffe riktig på alle fem filene, dersom man velger helt vilkårlig, er 1/5 x 1/4 x 1/3 x 1/2 x1 = 0,8%. Eller sagt på en annen måte; man kan treffe riktig 8 ganger pr. 1000 stokastiske gjetteforsøk i snitt, dersom man utfører et uendelig antall forsøk på å tippe hva som er hva.

- "Dette er jo ingen ABX-blindtest"
    Riktig. I en slik test så skal det være tre alternativer; referansen (A), et alternativ (B) og en kopi (X) av enten A eller B. De 5 alternativene er allikevel en blindtest, dersom man kun benytter ørene som verktøy. Benytter man filanalyseringsverktøy, så vil man kunne få indikasjoner på hva som er hva av de fem filene. Gjør man det, så lurer man egentlig ikke andre enn seg selv. Benytter man slike verktøy etter at man har prøvd å lytte til de fem filene og (for sin egen del) notert / postet sine tips, så er det selvsagt helt OK.

- "Denne blindtesten er jo full av potensielle feilkilder"
    Riktig. Potensielle sådanne.

- "Losslessfila må ha blitt ødelagt på en eller annen måte"
    Lite trolig. Originalfila (FLAC) er åpnet i et lydredigeringsprogram, kuttet ned til varighet 1:27 og lagret som FLAC. Prosjektrammen som ble benyttet var 16-bit / 44.1kHz, som er det samme som losslessfila påstås å være.

- "Kildematerialet til Spotify er ikke det samme som losslessfila"
    Usikkert. Kanskje. Kanskje ikke. Imildertid så ville det jo være flott om kildefila til Spotify er bedre enn originalfila, ikke sant.

- "Det må ha blitt gjort en feil i rippingen av losslessfila"
    Lite trolig. Jeg har imidlertid ikke rippet den selv, men den er kjøpt og nedlastet fra en svært anerkjent kilde som selger den som FLAC 16-bit/44.1kHz.

- "FLAC-filene som inneholder Spotifylyden er jo bedre enn hva streamingtjenesten leverer"
    Bedre med tanke på filas båndbredde (kbps), men ingenting av lydinformasjon er lagt til. Med andre ord så blir ikke lyden av f. eks. en 128 kbps lydfil bedre av å konvertere den til FLAC. Hadde den det, så ville jo det vært flott.

- "Lydklippet som benyttes her er kjedelig og derfor ubrukelig som testmateriale"
    Hvorvidt lydklippet er kjedelig finnes det ikke noe fasitsvar på. Teknisk sett så inneholder lydklippet frekvenser over et spredt spektrum, og er dermed tilstrekkelig som testobjekt. De som påstår å høre kvalitetsmessig lydforskjell på filene, kan hevde at kvinnevokal i enkelte partier blir litt mer skjærende og at lyden kan høres litt hardere ut når lydfila er komprimert.

- "Hørte du forskjell selv da?"
    Uansett hva jeg skriver her, så vil det herske tvil da jeg jo har fasiten. Å kjøre en blindtest med hjelp fra et familiemedlem er lett å gjennomføre. Enkelte vil allikevel sette spørsmålstegn til habiliteten.Jeg skal derfor ikke si noe mer enn at dette var lærerikt, det utfordret enkelte av mine fordommer og at det var vanskelig å høre forskjell.

- "Hva er fasiten?"

(FASITEN SLETTET)

- "Fasiten er feil. Dette tror jeg ingenting på?"
    Helt fair. Det er bare å eksperimentere selv.

Takk til de som utfordret sine fordomer og som deltok.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Så ble dette også en slik krangletråd, så da kan vi avblåse.
    Jeg foreslår at forsøk som dette i fremtiden gjøres av voksne mennesker, som vet litt om hva de gjør og er istand til å forholde seg kritisk til metode.

Kanskje det finnes et slikt menneske som kan legge ut eksemplene (eller tilsvarende) på nytt, for eksempel med 3 kopier av hver fil?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - rakk jo ikke å prøve en gang. Det som starter nå er vel en krangel om hvem som startet krangelen. La det være - PLEASE !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer Hvard16 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklagelig at det ble en krangletråd men du skal uansett ha skryt for initiativet
    Det skal sies at verken meg eller fruen hørte store forskjellen på formatene, noe som var kjempegreit å få påvist på denne måten.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foreslår at forsøk som dette i fremtiden gjøres av voksne mennesker, som vet litt om hva de gjør og er istand til å forholde seg kritisk til metode.

Kanskje det finnes et slikt menneske som kan legge ut eksemplene (eller tilsvarende) på nytt, for eksempel med 3 kopier av hver fil?
    Ref. FFA; Dette er jo ingen ABX-blindtest...

Du er vel voksen nok. Ser frem til testen. Alvorlig ment. Så får vi en ordentlig ramme på det.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg foreslår at du holder deg unna hvis det blir noen ny tråd.
    Det må da være mulig å lage 1 -EN - jævla tråd med ett slikt tema uten det ender i en debatt om fremgangsmåte/ABX og alt det andre forbanna mølet dere spyr utav dere!

Jeg applauderer tiltaket Tiger, synd tråden forsøples av eder og galle...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det er lett å justere volum i de 2 kanalene. Kommer tilbake til dette når fasiten kommer.
    Da kan du kanskje røpe litt om dette også :-)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thanks pal, for putting a smile on my face :-D once again
    +1
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og så håper vi at ingen må lage kvalme og stemple alt som "at det beviser ingenting"
    :wink:
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Jeg foreslår at du holder deg unna hvis det blir noen ny tråd.
    Det må da være mulig å lage 1 -EN - jævla tråd med ett slikt tema uten det ender i en debatt om fremgangsmåte/ABX og alt det andre forbanna mølet dere spyr utav dere!

Jeg applauderer tiltaket Tiger, synd tråden forsøples av eder og galle...
    +1

Skryt til Tiger !!!!

Kjempebra..det er slikt som er moro
    Høyttalere:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definitivt et prisverdig tiltak Tiger. Synd at det alltid er noen som skal forsure kreative tiltak som utfordrer folks inngrodde overbevisning. Jeg skal ikke pugge fasiten men prøve på egen hånd.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    I så fall burde jo dette være en utmerket test for dere. Fasiten har dere, men det er vel samma faan. Er ikke fremgangsmåten som er det viktige, det er resultatet. Her er det bare å pisse hverandre oppetter ryggen, med fasit i hånd. Go for it.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Notodden
    I så fall burde jo dette være en utmerket test for dere. Fasiten har dere, men det er vel samma faan. Er ikke fremgangsmåten som er det viktige, det er resultatet. Her er det bare å pisse hverandre oppetter ryggen, med fasit i hånd. Go for it.

Akkurat, det VAR en utmerket tråd/test for oss som ikke tar oss selv så forbanna høytidelig.
    Det må ikke på død og liv være lab-tester og 100% korrekt gjennomført ABX for at noe skal være interessant...

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tråd tiger!!! Hoppet elegant over fasiten, til helgen blir det test! Med fasiten publisert kan riktig nok ingen andre stole på mine resultater, men for min egen del blir dette lærerikt

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •