Ferdig med WAV, hva nå?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ferdig med WAV, hva nå?

Jeg har rippet all min musikk til WAV. Dette angrer jeg stort på nå. Jeg får ikke albumbilder, første sang på masser av album er borte (dykker opp som ukjent artist, ukjent album etc).

Har brukt Windows Media Player til ripping og bruker det også til avspilling.

Noen som kan veilede meg til hvordan jeg skal få ryddet opp i biblioteket mitt?

Angrer som en hund på at jeg ikke rippet til FLAC fra start av. Kan jeg konvertere alt til FLAC og hvilke av mine problemer vil det i tilfelle rydde opp i?

Hvem program er best å bruke til konvertering fra Wav til FLAC?

Ligger problemene mine i WAV formatet eller i Windows Media Player?

Mange spørsmål men nå er jeg fryktelig lei hele biblioteket mitt da et er veldig rotete og jeg vil gjerne rydde opp da det er måten som jeg og alle ungene mine spiller av musikk her hjemme.

På forhånd takk:-D

Peter

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peter123
    Jeg har rippet all min musikk til WAV. Dette angrer jeg stort på nå. Jeg får ikke albumbilder, første sang på masser av album er borte (dykker opp som ukjent artist, ukjent album etc).

Har brukt Windows Media Player til ripping og bruker det også til avspilling.

Noen som kan veilede meg til hvordan jeg skal få ryddet opp i biblioteket mitt?

Angrer som en hund på at jeg ikke rippet til FLAC fra start av. Kan jeg konvertere alt til FLAC og hvilke av mine problemer vil det i tilfelle rydde opp i?

Hvem program er best å bruke til konvertering fra Wav til FLAC?

Ligger problemene mine i WAV formatet eller i Windows Media Player?

Mange spørsmål men nå er jeg fryktelig lei hele biblioteket mitt da et er veldig rotete og jeg vil gjerne rydde opp da det er måten som jeg og alle ungene mine spiller av musikk her hjemme.

På forhånd takk:-D

Peter
    Heisann, både Wav formatet og Windows Media Player er veldig gammeldags og jeg vil anbefale deg å finne en annen avspiller samt et godt program til å konvertere. Easy CD-DA extractor er det som jeg synes er greiest å bruke og ha minst dildall. Jeg vet dog ikke om det klarer å legge til riktig informasjon automatisk i filer som ikke inneholder noe.

Avspiller kan være:
    JRiver Media player
    iTunes
    MediaMonkey
    Winamp (Min favoritt)

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Heisann, både Wav formatet og Windows Media Player er veldig gammeldags og jeg vil anbefale deg å finne en annen avspiller samt et godt program til å konvertere. Easy CD-DA extractor er det som jeg synes er greiest å bruke og ha minst dildall. Jeg vet dog ikke om det klarer å legge til riktig informasjon automatisk i filer som ikke inneholder noe.

Avspiller kan være:
    JRiver Media player
    iTunes
    MediaMonkey
    Winamp (Min favoritt)
    Takk for svar.

iTunes er ikke aktuelt. Var det første programmet jeg brukte som avspiller og det fungerte greit så lenge jeg kun hadde iPod men når jeg begynte å bruke en rekke ikke Apple produkter blev det bare rot (ikke noen bombe kanskje:-D ).

MediaMonkey syns jeg er greit men alikevel mindre intuitivt enn Windows Media Player (kanskje bare en vanesak....).

Skal sjekke ut Winamp.

Er det mulig å konvertere store mengder fra WAV til FLAC automatisk eller må man manuellt velge hver fil?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem å konvertere til FLAC, prøv f.eks. MediaMonkey. Der kan du også tagge filene ganske enkelt.
    Til ripping anbefaler jeg Exact Audio Copy, når du installerer det kan du velge å rippe alt direkte til FLAC. Den siste versjonen henter til og med cover.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CUETools (http://www.cuetools.net) er gratis og kan konvertere til alle mulige format, enkeltsanger, image + cue +++. Sjekker også filene opp mot AccurateRip databasen. Anbefales på det varmeste!

CUETools is a tool for lossless audio/CUE sheet format conversion. The goal is to make sure the album image is preserved accurately. Lossless disc image must be lossless not only in preserving contents of the audio tracks, but also in preserving gaps and CUE sheet contents. Many applications loose vital information upon conversion, and don't support all possible CUE sheet styles. For example, foobar2000 looses disc pre-gap information when converting an album image, and doesn't support gaps appended (noncompliant) CUE sheets.

* Convert a single file album image with CUE sheet to a file-per-track album image
    * Convert a file-per-track album image with CUE sheet to a single file album image
    * Convert a file-per-track album image without a CUE sheet to a single file album image with simple CUE sheet
    * Convert an album image from one lossless codec to another, preserving CUE sheet structure
    * Verify a (possibly non offset-corrected) album image against AccurateRip database
    * Apply offset correction to a rip made without offset correction
    * Prepare an album image for burning with software, which does not handle drive write offsets, by applying offset
    * Extract an album image directly from a RAR archive without unpacking it, and save it in a different format
    * Fix filenames in a CUE sheet, if the files were renamed or converted to a different format.
    * Compress to lossywav, creating a lossy output + correction file.
    * Convert a hdcd image to 24-bit / 20-bit / lossywav 16-bit audio files (irreversible).

Lastes ned her: http://www.cuetools.net/install/CUETools_2.0.9.rar
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    CUETools (http://www.cuetools.net) er gratis og kan konvertere til alle mulige format, enkeltsanger, image + cue +++. Sjekker også filene opp mot AccurateRip databasen. Anbefales på det varmeste!

CUETools is a tool for lossless audio/CUE sheet format conversion. The goal is to make sure the album image is preserved accurately. Lossless disc image must be lossless not only in preserving contents of the audio tracks, but also in preserving gaps and CUE sheet contents. Many applications loose vital information upon conversion, and don't support all possible CUE sheet styles. For example, foobar2000 looses disc pre-gap information when converting an album image, and doesn't support gaps appended (noncompliant) CUE sheets.

* Convert a single file album image with CUE sheet to a file-per-track album image
    * Convert a file-per-track album image with CUE sheet to a single file album image
    * Convert a file-per-track album image without a CUE sheet to a single file album image with simple CUE sheet
    * Convert an album image from one lossless codec to another, preserving CUE sheet structure
    * Verify a (possibly non offset-corrected) album image against AccurateRip database
    * Apply offset correction to a rip made without offset correction
    * Prepare an album image for burning with software, which does not handle drive write offsets, by applying offset
    * Extract an album image directly from a RAR archive without unpacking it, and save it in a different format
    * Fix filenames in a CUE sheet, if the files were renamed or converted to a different format.
    * Compress to lossywav, creating a lossy output + correction file.
    * Convert a hdcd image to 24-bit / 20-bit / lossywav 16-bit audio files (irreversible).

Lastes ned her: http://www.cuetools.net/install/CUETools_2.0.9.rar
    Dette ser bra ut.

Er det sånn at førstå at jeg må velge et og et album eller kan man kjøre større mengder samtidig?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @BoGGis
    Winamp ser bra ut det. Skal prøve å bli litt kjent med det:-D

@frS63
    Skal teste Exact Audio Copy i morgen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @BoGGis

@frS63
    Det fineste med Winamp er når du har oppe playlist editorn og så bare trykker knappen "J" og søker på sanger. Denne funksjonen har bla. Blitt kopiert av Spotify Kjappeste søkefunksjonen jeg har vore borti på en avspiller noen gang.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @BoGGis

@frS63
    Det fineste med Winamp er når du har oppe playlist editorn og så bare trykker knappen "J" og søker på sanger. Denne funksjonen har bla. Blitt kopiert av Spotify Kjappeste søkefunksjonen jeg har vore borti på en avspiller noen gang.

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intet problem å bruke WMP(nyeste versjon) til å rippe med. Når du setter inn CDen, og WMP kommer opp så kan du i venstre hjørne(øverst) skrive inn artist, genere, album osv. Det har jeg gjort hos meg, og det funker helt fint.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Intet problem å bruke WMP(nyeste versjon) til å rippe med. Når du setter inn CDen, og WMP kommer opp så kan du i venstre hjørne(øverst) skrive inn artist, genere, album osv. Det har jeg gjort hos meg, og det funker helt fint.
    Jeg ser den men nå er skaden skjedd. Ikke veldig aktuelt å rippe alt på nytt.

Jeg er ikke veldig god på data og satte WMP på å starte ripping automatisk når jeg satte i CD'en.

Man lærer så lenge man lever:-D

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Genilat:-D

Kjenner dette fra Spotify ja.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser bra ut.

Er det sånn at førstå at jeg må velge et og et album eller kan man kjøre større mengder samtidig?
    Ja det går an. Velg multiselect browser i input og hak av for alle eller bare de du vil konvertere. Regner med du har hver plate i ei egen mappe ellers så får du problemer.

Winamp er ikke brukbar til ripping hvis du vil ha helt nøyaktige kopier. Anbefaler EAC.
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det går an. Velg multiselect browser i input og hak av for alle eller bare de du vil konvertere. Regner med du har hver plate i ei egen mappe ellers så får du problemer.

Winamp er ikke brukbar til ripping hvis du vil ha helt nøyaktige kopier. Anbefaler EAC.
    Takk for det.

Har en mappe per album ja

Da er det bare å begynne da tenker jeg:-D

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har jeg fått Cuetools opp å gå, virker som et supert program. Jeg har dog et problem med "output folder" da denne ikke går å definiere uten automatisk kommer opp med "Min Musikk" mappen og den klarer jeg ikke å få endret. Noen tips på hvordan jeg får gjort dette?

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb WMP, man kan bli trist til sinns av mindre

Picard fra MusicBrainz er fin på å hente meta-data og påsørge ordnung i rekkene.

Til konvertering bruker jeg soundconverter som er et gnome-verktøy.
    Har ikke gjort veldig mye batch-konvertering, men hvis det blir mye knot så kan du alltids ta kommandolinjen i bruk, kanskje skripte noe fint.

Hadde du vært lur så kunne du rippet rett til flac med rubyripper, og da følger det med freedb oppslag.
    Altså, selve oppslags-tjenesten til freedb er veldig fin til sitt bruk, men det er ikke den picard bruker. Om mot formodning enten databasen eller selve verktøyet picard ikke faller i smak så finnes det tilsvarende med freedb eller tredjeparts til førstnevnte.

Picard funker fjell på ting andre har rotet til. ''

Sjekk hjemmesiden deres for å finne ut hvordan det virker.

Av musikkspillere kan det nevnes Amarok og VLC.
    Første er full pakke på lyd og det andre litt mer spartansk med blanding av video og lyd.

Liker du iTunes utseende men ikke måten apple stikker kjepper i hjulene dine, bruk i så måte rhythmbox. Siste får du foreløpig ikke til windows. Bruk debian.

Vips så fikk du orden på ting.

Alt som jag har anbefalt er fri programvare

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger litt mer hjelp her.

Ved konvertering fra WAV til FLAC ble alle album titler borte

Har nå manuelt lagt inn disse på alle mappene men disse blir ikke funnet igjen fra avspillingsprogrammet (har prøvd med både Winamp og MediaMonkey).

Hva gjører jeg for feil, noen tips til løsning?

Begynner å bli litt oppgitt nå.

Per nå så har jeg alltså en mappe per artist og der har jeg undermapper med alle album for respektive artist men i avspillerne kommer veldig mange album opp med album "Unknown".

Mvh
    Peter

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som du ikke har tagget filene. CUETools skal søke gjennom freedb ++ etter treff eller du kan legge det inn manuellt. Hos meg så lager CUETools automatisk mapper med hver enkelt CD.
    Når det gjelder plassering så skal det gå ann å velge hvor de skal lagres. Har du prøvd å åpne "vinduet" ved output ikonet?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som du ikke har tagget filene. CUETools skal søke gjennom freedb ++ etter treff eller du kan legge det inn manuellt. Hos meg så lager CUETools automatisk mapper med hver enkelt CD.
    Når det gjelder plassering så skal det gå ann å velge hvor de skal lagres. Har du prøvd å åpne "vinduet" ved output ikonet?

Jeg haket av for freedb "på" ved konvertering men dette hjalp ikke. HVordan tagger jeg manuellt?

Plasseringen klarte jeg aldrik få endret uten måtte legge alle konverterte filer i Min Musikk. Flyttet bare hele mappen til ny lokasjon når jeg var ferdig.

Mvh
    Peter

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fant jeg et program som heter mp3tag som jeg har bruket til å tagge alle FLAC filene mine.

Detter brukte også freedb og her virket det. Jeg måtte bare kjøre et og et album (også var det selvfølgelig ikke alle album den fant men der la jeg inn manuelle tags).

Nå er jeg tilbake på MediaMonkey og med alle tags på plass ser dette ut til å fungere tilfredstillende.

Nå skal jeg kose meg med musikken min:-D

Takk for innspill og hjelp!

Mvh
    Peter

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •