Der smalt det...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Der smalt det...

Har kjøpt ny forsterker, XTZ Class A100D3 som jeg er veldig fornøyd med. Har brukt den en stund sammen med PSB Image 1B stativhøyttalere. Har ikke koblet høyttalere direkte til forsterker, men koblet til sub, så til høyttalere.
    I dag prøvde jeg å bytte høyttalere, til de noe større Klipsch F1. Måtte justere litt bak på suben, blant annet skru ned volumet, ble voldsomt mye bass. Satt å hørte på et par låter, før det plutselig smalt...! Skvatt skikkelig, det var et sinnsykt smell, og lysene blinket. Forsterkeren skrudde seg av. Hva i all verden skjedde?
    Har dette noe med suben å gjøre? Jeg har hatt Klipsch F1 tilkoblet direkte til forsterkeren et par dager før, uten at noe sånt skjedde.
    Suben er Definitive Technology supercube II.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaha, dette høres jo helt utrolig ut? Defekte HT kanskje? Eller kanksje det ble overbelastning på enten strømnettet eller noe? Høres rart ut om det skal være subben, men igjen så høres jo hele situasjonen rar ut :P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt Klipsch direkte koblet til forsterker og hørt mange timer på musikk. Ingen problem. SÅ det må være noe med subben?
    Men det fungerer jo greit med PSB'ene koblet til subben.
    Jeg tør ikke koble Klipsch til subben igjen etter dette.

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om alt annet blinka i huset? Så høres det ut som en overbelasting i strømnettet..
    Ring kraftlevrandør og hør om det var en belastning ved det gitte tidspunkt..
    Og du er vel helt sikker på alt er koblet korrekt.. Fra ht til sub og videre til forsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt skal være koblet riktig ja. Prøvde i går kveld med PSB'ene og sub, det funket fint. Men jeg må si at Klipsch høyttalerne har bedre lyd, og jeg heller vil bruke dem. Men bassen er et problem. Bruker jeg subben kan jeg velge delefrekvens på subben, og det vil høres mye bedre ut.

Fra høyttalerutgangene på forsterker til sub, brukes det Xindak FS-1 kabler. Men jeg har bare 3 slike kabler (kjøpte de til front og center). Så nå bruker jeg FS-1 fra sub til høyre høyttaler, og en helt vanlig høyttalerkabel kjøpt på expert til venstre høyttaler. Men det kan vel ikke ha noe å si???

Har et annet merkelig problem, som kun oppstår når jeg bruker Xindak kablene og Klipsch høyttalerne. Dette har aldri skjedd på PSB'ene. Det er at deler av mellomtonen, samt all bass forsvinner bra en høyttaler. Hvis jeg går bak og rører litt på kabelen, kommer lyden tilbake igjen. Jeg har trodd det var feil på kabelen, men nå har altså dette skjedd med begge klipsch høyttalerne, men ikke med PSB'ene. Da er det neppe kabelen det er noe feil med. Kan det være noe galt med klipsch høyttalerne? Og kan det ha noen sammenheng med smellet?

Jeg vil også nevne at Klipsch høyttalerne krever mindre av forsterkeren enn PSBene hvis det har noe å si. Jeg merker at jeg må ha volumet på forsterkeren litt høyere når jeg bruke de små PSB'ene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •