Spotify/Wimp, beste antipirat noensinne?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 131
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spotify/Wimp, beste antipirat noensinne?

For god ordens skyld, ja, jeg har besøkt Piratbukta og Demonoid ofte og mye, og vi kan nok prate Terabyte som har gått opp og ned, men disse besøkene har stort sett stoppet helt opp, og jeg hører knapt nok på noe av det som ligger på pc'en nå.

Alt dette på grunn av Spotify(i mitt tilfelle) og andre har sikkert tilsvarende erfaringer med WImp.

SKal ikke kalle meg audio feinschmecker, men for film/musikk i en obos blokk duger det i lange baner det jeg har og musikk hører jeg på jobben i et adekvat hodetelefonoppsett.

Så, fra å være en middels torrentfreak, har jeg avsluttet så og si helt, og spandert et spotify abonnement på fruen også.

Nye utgifter til musikk årlig, ca 2400,-
    Før 200-300 årlig, kanskje...

Eneste jeg savner litt, er high-rez filer, men de kan kjøpes på HD-tracks og tilsvarende.

Noen andre som har merket forandring på sitt internettbruk etter at de har tatt i bruk Spotify/Wimp?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    laster aldri ned musikk lenger..
    --
    Thorbjørn

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sluttet helt ned nedlasting, ettersom både filmer/spill utgikk sammen med musikken

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    For god ordens skyld, ja, jeg har besøkt Piratbukta og Demonoid ofte og mye, og vi kan nok prate Terabyte som har gått opp og ned, men disse besøkene har stort sett stoppet helt opp, og jeg hører knapt nok på noe av det som ligger på pc'en nå.

Alt dette på grunn av Spotify(i mitt tilfelle) og andre har sikkert tilsvarende erfaringer med WImp.

SKal ikke kalle meg audio feinschmecker, men for film/musikk i en obos blokk duger det i lange baner det jeg har og musikk hører jeg på jobben i et adekvat hodetelefonoppsett.

Så, fra å være en middels torrentfreak, har jeg avsluttet så og si helt, og spandert et spotify abonnement på fruen også.

Nye utgifter til musikk årlig, ca 2400,-
    Før 200-300 årlig, kanskje...

Eneste jeg savner litt, er high-rez filer, men de kan kjøpes på HD-tracks og tilsvarende.

Noen andre som har merket forandring på sitt internettbruk etter at de har tatt i bruk Spotify/Wimp?
    Jeg laget meg en enkel spotify ripper fordi jeg ikke har inet tilgang på jobb, og nettet hjemme er ustabilt til tider.

Jeg plukker av og til opp cd'er når det er salg og slikt, ellers har jeg 80% av samlingen på vinyl.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lastet ned 100% av musikken min før, nå har jeg ikke lastet ned en eneste sang siden jeg registrerte meg på spotify.
    Nedlasting av film sluttet jeg med for en stund siden mye pga kvalitet og mye fordi det er lettere å bestille en Blu-ray fra nettet enn å drive med alt det styret med nedlasting, har jo tross alt råd til noen Blu-ray'er i måneden.

Har enda bare Spotify free men blir premium det øyeblikket jeg skaffer meg en android mobil, føler jeg skylder dem et premium abn:-D

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    laster aldri ned musikk lenger..
    Supert!

Men: kan vi her forstå dette som at du lastet ned opphavsbeskyttet materiale tidligere? Og hvis ja, hvordan står dette i forhold til dine sterke meninger om "tullinger" som ikke vil betale for å bruke Spotify (som på ingen måte er ulovlig) ?

Var det tidligere ok å ikke betale, men nå er det viktig?

Beklager at jeg spør så direkte; det er lov å forbedre seg. For alt jeg vet kan jeg bli en Spotify premium kunde med tid og stunder

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det synes jeg blir ett litt urelevant spørsmål da tjenester som Spotify osv. ikke fantes da hybris evt lastet ned musikk ulovelig.

Jeg støtter Hybris sin mening 100% og synes selv at 99 kr/mnd er en fair price på betale for ubegrenset musikk i god kvalitet, null reklame, tilgang på musikken din på mobilen og generelt hvor enn du er som er noe få andre medier kan gjøre i dag men med mye jobb.

Til dags dato synes jeg free versjonen har fungert for smertefritt, og dette er grunnen til at jeg har holdt litt igjen, synd egentlig...

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulsr
    Det synes jeg blir ett litt urelevant spørsmål da tjenester som Spotify osv. ikke fantes da hybris evt lastet ned musikk ulovelig.

Jeg støtter Hybris sin mening 100% og synes selv at 99 kr/mnd er en fair price på betale for ubegrenset musikk i god kvalitet, null reklame, tilgang på musikken din på mobilen og generelt hvor enn du er som er noe få andre medier kan gjøre i dag men med mye jobb.

Til dags dato synes jeg free versjonen har fungert for smertefritt, og dette er grunnen til at jeg har holdt litt igjen, synd egentlig...
    Det fantes nok av steder å kjøpe musikk - også fysiske platebutikker, for de som husker dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Jeg reiser en del, har ikke alltid tilgang på akseptabelt nett, og oftest vil slik tilgang være svært dyr (hoteller og flyplasser med betaling pr time ol). Spotify har også hatt problemer med å takle oppkobling fra ulike land (er vel blitt bedre nå).

Derfor er kjøp av filer (iTunes, Linn etc) fortsatt min hovedkilde til ny musikk (i tillegg til at alle CDer og noen LPer er rippet til iTunes), og jeg er bare periodevis betalende Spotify-kunde.

Den dagen det er Internett-deking over alt (og dette ikke koster en formue), vil situasjonen kanskje bli en annen.

PS:
    Ulovlig nedlastning har aldri vært viktig for meg. Til det har kvaliteten på det materialet jeg har vært borti, vært for dårlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig, musikkbransjen følger ikke med !
    Jeg tror egentlig de ferreste ønsker å stjele musikk, film osv, Men ingen orker å vente i 2 år for å få se en serie du vet finnes så lett tilgjengelig på nettet idag, uten noen kostnad ! Det sekundet Netflix on demand er tilgjengelig på samme måte i Norge som USA er jeg ganske sikker på at dette er ett glemt problem med tanke på filmer og serier. Spotify har jo redusert nedlastingen betraktelig. selv om musikkbiblioteket er langt fra komplett.

Survey: Spotify Reduces Illegal Downloading - hypebot

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med den dagen om/når musikkbransjen ikke gidder å gi bort musikk gratis lengre? noe som jeg ser som meget sannsynlig, da denne bransjen er tvers gjennom råtten og lite sammarbeidsvillig.

Da sitter en der uten noe musikk, og har en del år å hente ned igjen?

Skal ikke påstå at det skjer, men jeg tar iallefall ikke sjansen på at vi får gratis musikk for evig og alltid, mtp hvem vi har med å gjøre. Spotify tjener jo ikke inn stort til artistene.

samt jeg er av den gamle skole, så jeg liker å ha musikken lagret selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Hva med den dagen om/når musikkbransjen ikke gidder å gi bort musikk gratis lengre? noe som jeg ser som meget sannsynlig, da denne bransjen er tvers gjennom råtten og lite sammarbeidsvillig.

Skal ikke påstå at det skjer, men jeg tar iallefall ikke sjansen på at vi får gratis musikk for evig og alltid, mtp hvem vi har med å gjøre. Spotify tjener jo ikke inn stort til artistene.

Jo, selvsagt, men tror ærlig talt ikke hvermannsen bruker stort mer på cd'er enn 99kr i månden, og gratis versjonen er bare mens de betatester. (selv om de har gjort det grådig lenge nå). Men etter det jeg leste i oppstartsfasen var det bare for å faktisk ha musikk der slik folk brukte tjenesten nok til at de fikk det de måtte ha av feilrapporter osv.

Tror også at de som er fans / Lydkvalitetsbevisste vil fortsette å kjøpe musikk på ett fast medium som cd etc.

Men det vil bare tiden vise !

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv spotify premium daglig og er storfornøyd! Genialt konsept og jeg håper at de får flere betalende kunder etterhvert så artistene får betalt også. Har selv flere år bak meg som artist så håper virkelig spotify blir løsningen denne bransjen trenger, selv om jeg også syns at problemet ligger i folks ignoranse for artister og platebransjens økonomi.

Ja også kjøper jeg 2-3 cd'er i måneden fint med samling, liker å ha håndfaste produkter.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsan2
    Jo, selvsagt, men tror ærlig talt ikke hvermannsen bruker stort mer på cd'er enn 99kr i månden, og gratis versjonen er bare mens de betatester. (selv om de har gjort det grådig lenge nå). Men etter det jeg leste i oppstartsfasen var det bare for å faktisk ha musikk der slik folk brukte tjenesten nok til at de fikk det de måtte ha av feilrapporter osv.

Tror også at de som er fans / Lydkvalitetsbevisste vil fortsette å kjøpe musikk på ett fast medium som cd etc.

Men det vil bare tiden vise !
    At gratisversjonen bare er i "beta fasen" er vel ikke helt sannheten. Beta fasen har vært over for leeeenge siden. Leste en artikkel hvor talsmann for sportify sa at gratis versjonen aldri vil forsvinne. Pga av at dette er en del av konseptet. Videre sa han også at de kommer til å få deg som betalende kunde uansett etterhvert. Fordi at du rett og slett blir avhengig.

Spotify er så skammelig enkelt og brukervennlig at det blir et bry og laste ned ulovelig. Siden også spotify er tilgjengelig på alle slaks duppeditter, så gjør jo det at hele konseptet deres er genialt. Det blir jo ikke mindre duppeditter i fremtiden mener jeg. For skal du ha med deg spotify over alt så må du betale. Jeg var selv gratisbruker i et snaut år, før jeg gikk over til premium, rett og slett fordi jeg ble avhengig.

Greit, du "snyter" de i ett år eller to, men så blir du betalende livet ut fordi du bare MÅ ha det. Eller til det kommer en bedre løsning. Ikke annet enn genialt.

Konseptet er definitift begynnelsen på slutten for piratkopiering i mine øyne.

Edit: Gratis konseptet er jo det som lokker alle og som gjør at det fungerer så bra. Men vi er bare mennesker og de fleste har en samvittighet som til slutt kicker inn eller vi blir avhengig. Med dette konseptet så velger du selv når du vil betale, for betale kommer du til å gjøre før eller senere uansett. Et konsept som "betal hva du vil" ville hatt mottsatt virknig f.eks. Alle vil ha ting gratis,men folk vet at dette ikke er mulig i lengden å da kicker samvittigheten inn til slutt å sier at dette er jo så bra at de som har laget det fortjener litt igjen for det. (om du ikke er totalt strippet for samvittighet eller ikke blir avhengig da vel å merke). Min teori hvertfall..

Edit2: Kom på enda en ting jeg vil legge til som jeg mener styrker teorien om at dette konseptet er dømt til stor suksess. Alle har et forhold til musikk og film (film mer i nyere tid), infact we are born addicts.. Lyd i en betemt frekvens eller bestemt rytme stimulerer hjernen din slik at du kan komme i hvilken som helst sinnstemmning. Allerede fra vi kommer til verden blir vi foret med lyder og musikk for å stimulere hjernen. Jeg tror til og med de første menneskene i steinalderen hadde et forhold til musikk på sin måte. Jeg kan ikke bevise dette men jeg tror ikke det er motbevist heller. Ergo we are all addicts!

Problemet med et slikt konsept er at det kun vil fungere på et produkt som faktisk alle har et forhold til. Og at det krever uhorvelig mengder kapital for å få det til å fungere. Men nå har jo investorer spyttet inn millioner i spotify da så, bla norske investorer. Så det er tydligvis noen som har tro på konseptet. Jeg mener at min teori har med dette å gjøre. Eller blir vel mer rett og si spotify sin teori for jeg tror de tenkte i disse baner når de begynte å planlegge konseptet.

Nå glemte jeg å tenke på de som er døve da, hehe. Da raser jo hele teorien sammen. :P

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måten musikkbransjen har spredd sin musikk har alltid vært igjennom "gratis" kanaler. (TV, Radio etc)

Ingen kjøper musikk de ikke har "hørt om".

Det er vel ingenting som tilsier at dagens modell er den riktige.
    Alle bransjen må tilpasse seg kundebehovet og forretningsmodellen etter som teknologi og trender endrer seg.

Jeg har ingen tro på at det er mulig å selge musikk som vi kjenner det i dag uten "gratis" kanalene. (Raido, tv, net, spotify)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Måten musikkbransjen har spredd sin musikk har alltid vært igjennom "gratis" kanaler. (TV, Radio etc)

Ingen kjøper musikk de ikke har "hørt om".

Det er vel ingenting som tilsier at dagens modell er den riktige.
    Alle bransjen må tilpasse seg kundebehovet og forretningsmodellen etter som teknologi og trender endrer seg.

Jeg har ingen tro på at det er mulig å selge musikk som vi kjenner det i dag uten "gratis" kanalene. (Raido, tv, net, spotify)
    +1

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radio og TV er ikke gratis.

Artistene får betalt for å opptre, eller royalties når det spilles opptak.

Lytterne/seerne betaler kringkastingslisens og skatt for å drive kanaler og opprettholde sendernett.

Det er klart at artister er avhengig av at musikken deres gjøres kjent. Men bruk av artister eller musikkinnspillinger i radio og TV er ikke det samme som reklame; det er tjenester radio- og TV-kanalene kjøper av artisten for å trekke lyttere/seere. Ingen forventer at en snekker skal dele ut gratis møbler for at noen skal få lyst til å kjøpe.

Den gangen platesalg var en viktig inntektskilde for artister, argumenterte mange for at konserter var "reklame" for platesalget. Nå argumenterer mange omvendt. Det henger ikke på greip. Begge deler er en del av artistens jobb, som han/hun må få betalt for.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Radio og TV er ikke gratis.
    "Gratis" som at jeg kan ta opptak uten behov for 3 part verktøy.
    "Gratis" som at jeg kan ta med opptaken til en venn og la han høre.
    Etc..

Artistene får betalt for å opptre, eller royalties når det spilles opptak.
    Bra, slik bør det være.
    Men jeg er usikker på om det går til artistene eller musikkbransjen.

Lytterne/seerne betaler kringkastingslisens og skatt for å drive kanaler og opprettholde sendernett.
    Helt fair. Så lenge det er fair at jeg tar opptak til hjemmebruk.

Det er klart at artister er avhengig av at musikken deres gjøres kjent.
    Da må jeg kunne få høre det, og da kan jeg ta opp det.

Men bruk av artister eller musikkinnspillinger i radio og TV er ikke det samme som reklame; det er tjenester radio- og TV-kanalene kjøper av artisten for å trekke lyttere/seere.
    Enda en inntektgrunnlag for de. Bra.

Ingen forventer at en snekker skal dele ut gratis møbler for at noen skal få lyst til å kjøpe.
    Å blande metafysisk eiendom med fysisk eiendom gir ingen mening.
    Det første er et forretningsmessig fiktivt konsept, det andre er fysikk.

Jeg forventer ingenting, men påpeker det enkle faktum at musikk må på en eller annen måte være tilgjengelig på en enkel måte hvis målet er at jeg skal høre den og potensielt kjøpe den.

Den gangen platesalg var en viktig inntektskilde for artister, argumenterte mange for at konserter var "reklame" for platesalget. Nå argumenterer mange omvendt. Det henger ikke på greip. Begge deler er en del av artistens jobb, som han/hun må få betalt for.
    Det er min oppfattning om at alle som baserer seg på en modell med å selge metafysisk eiendom står i samme posisjon.

Jeg finner indikasjoner på at "Software as an service" er et sikkert kort her, så å selge musikk som i konsert er en slags variant som gjør det mulig å dra penger.

Jeg har ikke løsningen, det har de sikkert på BI e.l

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Gratis" som at jeg kan ta med opptaken til en venn og la han høre.
    Etter den logikken er jo også en CD "gratis", om du lar noen som ikke har kjøpt den, få høre...

jeg er usikker på om det går til artistene eller musikkbransjen.
    Avgift for spilling av musikk på radio går til organisasjoner for opphavsrettshavere (som TONO), som fordeler inntektene til de som har fått musikken sin spilt.

Musikkbransjens inntekter (som også skal dekke studioutgifter og fysisk produksjon) skal i prinsippet komme fra salg.

Og der oppstår jo problemet, når det ikke lenger er noe fysisk objekt (plate, kassett) å selge...

Å blande metafysisk eiendom med fysisk eiendom gir ingen mening.
    Det første er et forretningsmessig fiktivt konsept, det andre er fysikk.
    Slik tankegang er jo kjernen i problemet. Og grunnen til at kunstnere til alle tider har sultet, mens arbeidene deres ikke bare har gikk glede i generasjoner, men ofte store inntekter til mellomledd som har solgt dem som fysiske objekter.

Jeg har ikke løsningen, det har de sikkert på BI e.l
    Nei, økonomene har jo nettopp ikke løsningen. Økonomene i musikkbransjen har tviholdt på konseptet om en fysisk vare (plate)...

En sammenligning med programvare er interessant, siden dette også er en immateriell vare -- men samtidig ikke kultur, men beinhard business. Men også der har jo løsningen vært å knytte programvaren til et fysisk objekt; en CD/DVD-plate og evt maskinvare.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter den logikken er jo også en CD "gratis", om du lar noen som ikke har kjøpt den, få høre...

Avgift for spilling av musikk på radio går til organisasjoner for opphavsrettshavere (som TONO), som fordeler inntektene til de som har fått musikken sin spilt.

Musikkbransjens inntekter (som også skal dekke studioutgifter og fysisk produksjon) skal i prinsippet komme fra salg.

Og der oppstår jo problemet, når det ikke lenger er noe fysisk objekt (plate, kassett) å selge...

Slik tankegang er jo kjernen i problemet. Og grunnen til at kunstnere til alle tider har sultet, mens arbeidene deres ikke bare har gikk glede i generasjoner, men ofte store inntekter til mellomledd som har solgt dem som fysiske objekter.

Nei, økonomene har jo nettopp ikke løsningen. Økonomene i musikkbransjen har tviholdt på konseptet om en fysisk vare (plate)...

En sammenligning med programvare er interessant, siden dette også er en immateriell vare -- men samtidig ikke kultur, men beinhard business. Men også der har jo løsningen vært å knytte programvaren til et fysisk objekt; en CD/DVD-plate og evt maskinvare.
    Problemet til artistene er at de tenger cd'ene og innspillingene som blir sendt på tv og radio for å trekke folk til konsertene. når de ikke tjener penger på cd salget får plateselskapene heller ingen penger, og kostnadene til studioleietekniker, produsering etc blir ikke dekt. dette tapet pga cd-salget må da artisten dekke med å betale med penger tjent på konserter. Artister får da ikke råd til å turnere og får turnestøtte fra plateselskapet, noe som gir dem enda mer gjeld. Ond sirkel.

Man kan da unngå plateselskp helt og gå for A&R + Distributør, men da må man dekke studio helt selv, og det er dyre saker (gjerne dagspriser på 5000kr+tekniker,produksjon, mix&master etc)!

Uansett syns jeg dette har blitt fryktelig Offtopic. Spotify har gitt mye mer til artister enn piratkopiering noen gang vil gjøre. Finner man en sang man liker tar det ett sekund å spre sangen til venner og bekjente over twitter/facebook etc. eneste problemet er at man må ha plateselskap for å få sangene sine på spotify...

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •