Spotify/Wimp, beste antipirat noensinne? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 131
    Newcomer Georgk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    For min del håper jeg at Spotify/Wimp(*) blir sterkere og på sikt blir den foretrukne kanalen for omsetning av musikk fra alle plateselskap og artister. Ganske enkelt av årsakene som SoundFre@k nevner. Jeg synes det er et hazzel å til stadighet måtte passe på musikksamlingen som ligger på serveren. I en familie er det også en utfordring å få samlet min musikk og musikken som kona kjøper på iTunes i ett bibliotek. Så langt jeg har funnet ut så går det an så lenge man forutsetter lav brukerterskel og enkel tilgang.

Jeg har allerede hatt et serverkrasj men hadde heldigvis tatt backup av ca 80 % av FLAC-samlingen (ja, jeg vet, man skal jo helst kjøre jevnlig backup...). Jeg ser ingen grunn til å administrere et bibliotek når det finnes løsninger som lar meg og få slippe og samtidig gir hele familien tilgang til alt.

(*)Men jeg skal være enig i at det ideellt sett burde vært én kanal og ikke flere proprietære. Om det heter Spotify eller Wimplex eller whatever er uinteressant, poenget er å slippe lokal lagring og administrasjon av forskjellige bibliotek.
    ser poenget med enkel tilgang til mye musikk. det er jo ofte enkelhet som får folk til å velge akkurat det konseptet. jeg bruker det rett å slett bare ikke p.g.a. prinsippet... 8) men du ønsker jo gjerne uansett å ha en spilleliste eller to. det må man som regel ta innsatsen å lage selv.(er ikke lett å finner en person som har helt samme musikksmak som seg selv... )

tanken min var ett system som var litt ala spotify/wimp, men der du kjøpte musikken enkeltvis(ala samme kjøpefunksjon som steam for spill), gjerne etter du hadde lagt den til i spillelisten din. "du har lagt til 10 nye sanger for kjøp i spilleliste for tilsammen kr 10, OK/Avbryt?" :-D så vist det skulle skje at maskinen din krasjer, så er det bare å innstallere programmet og logge inn... vips så starter nedlastingen av musikken du tidligere har kjøpt.(eller etter hva som passer deg) må bare si at Steam konseptet liker jeg meget godt, men du har igjen der at ikke alle spillene slipper til, å det er irriterende! :evil:

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har blitt ordentlig glad i Spotify, og de 99,- /mnd er vel verdt det.

Har laget playlists innenfor sjangre eller artister, som jeg gjør "Available Offline" på Android-telefonen.

Musikk fra artister som ikke finnes i Spotify-biblioteket (f.eks. Pink Floyd) kan legges til fra "Local Music". Har derfor rippet Floyd-cd'ene mine til 320kbps mp3s og har dette også tilgjengelig med meg på farten.

Lar dama få bruke kontoen min på sin iPhone også, og vi kan bruke det samtidig begge to så lenge en av oss ikke er på nett.

Har tidligere lastet ned så og si alt av musikk, men ser ikke lenger behov for dette da jeg får dekket det jeg ønsker for en hundrings i måneden.

I en måned med 2-3 bensintanker á 600,-, renter og avdrag på huslån, strøm, nett og alt det andre man pøser ut på, blir dette ikke engang merket. Storfornøyd.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Georgk
    ser poenget med enkel tilgang til mye musikk. det er jo ofte enkelhet som får folk til å velge akkurat det konseptet. jeg bruker det rett å slett bare ikke p.g.a. prinsippet... 8) men du ønsker jo gjerne uansett å ha en spilleliste eller to. det må man som regel ta innsatsen å lage selv.(er ikke lett å finner en person som har helt samme musikksmak som seg selv... )
    Javisst har jeg spillelister, opptil flere faktisk. Det er jo superenkelt, man bare legger låta til i hvilken spilleliste som helst. Jeg har bl.a. laget en egen liste som heter "til lytting", her legger jeg låter jeg kommer over her på forumet, hører så vidt på radione etc. Når jeg kommer hjem og får slått i et glass rødvin går jeg inn på lista og sjekker om dette er noe interessant. I så fall kan jeg bla rundt og høre på andre album fra samme artist, sjekke de artistene som er lagt inn som relaterte artister, etc. Alt styres fra iPhone med albumbilder og det hele og kommer ut på stereoanlegget gjennom Squeezeboxen.

tanken min var ett system som var litt ala spotify/wimp, men der du kjøpte musikken enkeltvis(ala samme kjøpefunksjon som steam for spill), gjerne etter du hadde lagt den til i spillelisten din. "du har lagt til 10 nye sanger for kjøp i spilleliste for tilsammen kr 10, OK/Avbryt?" :-D så vist det skulle skje at maskinen din krasjer, så er det bare å innstallere programmet og logge inn... vips så starter nedlastingen av musikken du tidligere har kjøpt.(eller etter hva som passer deg) :evil:
    Uenig. Jeg vil ikke ha musikken liggende på en PC eller server, det er bare sååå 2010 Jeg har en form for forståelse for at noen gjerne vil ha musikken innenfor husets 4 vegger og ikke vil ha noen form for innblanding fra ytre krefter. Men jeg tror mange av de som er motstandere er det av rent prinsipp. Når man har blitt vant til denne formen for tilgang til musikk, blir det utrolig gammeldags å gå tilbake til serverlagret FLAC-filer.

Kan ta et annet eksempel. Tidligere i uka ble det arrangert karneval på skolen til ungene, jeg hadde fått det ærefulle oppdraget å stå for musikken. De har et anlegg i gymsalen med høyttalere, mikser og forsterker. Løsningen var enkel, jeg ga guttungen beskjed om å lage en spilleliste i Spotify (han har free) og dele på Facebook. Etter noen dager hadde han og kameratene plukket ut de låtene som er hippe blant barneskoleelever nå for tiden. Deretter hentet jeg spillelista på Facebook, lagret den i offline mode på iPhone og koblet telefonen til anlegget på skolen. Voila!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uenig. Jeg vil ikke ha musikken liggende på en PC eller server, det er bare sååå 2010 Jeg har en form for forståelse for at noen gjerne vil ha musikken innenfor husets 4 vegger og ikke vil ha noen form for innblanding fra ytre krefter. Men jeg tror mange av de som er motstandere er det av rent prinsipp. Når man har blitt vant til denne formen for tilgang til musikk, blir det utrolig gammeldags å gå tilbake til serverlagret FLAC-filer.

Kan ta et annet eksempel. Tidligere i uka ble det arrangert karneval på skolen til ungene, jeg hadde fått det ærefulle oppdraget å stå for musikken. De har et anlegg i gymsalen med høyttalere, mikser og forsterker. Løsningen var enkel, jeg ga guttungen beskjed om å lage en spilleliste i Spotify (han har free) og dele på Facebook. Etter noen dager hadde han og kameratene plukket ut de låtene som er hippe blant barneskoleelever nå for tiden. Deretter hentet jeg spillelista på Facebook, lagret den i offline mode på iPhone og koblet telefonen til anlegget på skolen. Voila!
    vell, for min del spiller det ingen rolle hvordan man spiller av musikken. online eller offline, er ikke det som plager meg, tvert i mot så er jeg også kjempe glad når jeg får muligheten til å velge etter mitt behov! teknologien går fremover og vi har god nytte av å ta den i bruk. men jeg støtter bare ikke konseptene spotify og wimp på driftsnivå.(eller va det nå blir) jeg mener at hele konseptet er lite lønnsomt for alle parter når det hele summeres opp. spørr du meg, så er måten de driver konseptet på litt "2010" som du så fint kaller det. igjen, jeg er ikke i mot det å ha muligheter, det er bare måten de leverer den til oss som er feil!

jeg er veldig sikker på at det er mange grep som kunne vært gjort før å gjøre alt mer fleksibelt og lønnsomt. DET er hva som ligger i bakgrunnen for at jeg ikke bruker/kommer til å bruke spotify eller wimp.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du må prøve Spotify Georg. Da blir det ingen vei tilbake.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men jeg støtter bare ikke konseptene spotify og wimp på driftsnivå.(eller va det nå blir) jeg mener at hele konseptet er lite lønnsomt for alle parter når det hele summeres opp. spørr du meg, så er måten de driver konseptet på litt "2010" som du så fint kaller det. igjen, jeg er ikke i mot det å ha muligheter, det er bare måten de leverer den til oss som er feil!

jeg er veldig sikker på at det er mange grep som kunne vært gjort før å gjøre alt mer fleksibelt og lønnsomt. DET er hva som ligger i bakgrunnen for at jeg ikke bruker/kommer til å bruke spotify eller wimp.
    Jeg synes du forklarer dårlig hva du mener er feil med konseptet kontra et nedlastingskonsept. Eventuelt er jeg dårlig til å forstå det.

Det blir jo veldig merkelig å være motstander av et konsept som svært brukervennlig for forbrukeren til fordel for et konsept som er mindre brukervennlig. Er du motstander av radio også?
    --
    Thorbjørn

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vell, for min del spiller det ingen rolle hvordan man spiller av musikken. online eller offline, er ikke det som plager meg, tvert i mot så er jeg også kjempe glad når jeg får muligheten til å velge etter mitt behov! teknologien går fremover og vi har god nytte av å ta den i bruk. men jeg støtter bare ikke konseptene spotify og wimp på driftsnivå.(eller va det nå blir) jeg mener at hele konseptet er lite lønnsomt for alle parter når det hele summeres opp. spørr du meg, så er måten de driver konseptet på litt "2010" som du så fint kaller det. igjen, jeg er ikke i mot det å ha muligheter, det er bare måten de leverer den til oss som er feil!

Jeg tror at det vil bli lønnsomt på sikt, dette er en helt annen måte å distribuere musikk på, en helt annen modell for å lønne artister, og bransjen må få litt tid på å legge om markedsføring og forskjellige måter å bundle produkter. Til syvende å sist handler det tross alt om penger i foret for bransjen og artister. Og jeg tror at de artistene som trekker seg fra konseptet vil tape på det på sikt.

Jeg skjønner hva du mener, men det er helt feil retning. Trendene går nettopp bort fra lokal lagring og over på lagring i "skyen".

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...jeg er veldig sikker på at det er mange grep som kunne vært gjort før å gjøre alt mer fleksibelt og lønnsomt.
    Og vi nevner i fleng...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wimp og Canal Digital går i strupen på Spotify - Media - E24
    ok ser det er nevnt i den andre tråden...

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt både Spotify og Wimp. Wimp nå siste 3mnd. Strålende fornøyd med begge deler og jeg hører på mye mer (og variert) musikk enn før. Wimp kombinert med mine "gamle" cd-er på Squeezeboxen fungerer helt topp for meg.

For å svare på trådtittelen. Ja, det tror jeg.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg synes du forklarer dårlig hva du mener er feil med konseptet kontra et nedlastingskonsept. Eventuelt er jeg dårlig til å forstå det.

Det blir jo veldig merkelig å være motstander av et konsept som svært brukervennlig for forbrukeren til fordel for et konsept som er mindre brukervennlig. Er du motstander av radio også?
    så jeg en lighter og bensin eller? skjønner ikke helt hva radio har me saken å gjøre men... har ikke nå standpunkt i forhold til radio, bruker det nesten aldri, men det kan jo sikkert være kjekt for de som kjører bil eller sitter på jobb å vil få med seg saker og ting.

er ikke så fantastisk god til å forklare, men i hovedsak er det økonomien i saken jeg snakker om, ikke tjenestens funksjoner og brukervennlighet for brukeren.

noen setter sine behov i fokus, og vist de blir innfridd er alt greit. andre igjen ønsker at alle parter skal nyte like godt av tjenesten man benytter og klarer rett og slett ikke å legge det til side når enn skal velge måte å få levert musikken på. jeg heller helt over til den sistnevnte siden.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Og vi nevner i fleng...
    ett er å gi brukeren valget mellom å laste ned musikken lokalt eller streame.
    deretter kan man ta betalt deretter også. litt ekstra for å streame, siden det koster levrandøren ekstra å drifte mange store linjer til streaming. mange vil kanskje synest at det er urettferdig, men min mening er at man får betale ekstra vist man vil at andre skal gjøre jobben for seg! men i norge skal vi vell helst ha alt gratis...

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at det vil bli lønnsomt på sikt, dette er en helt annen måte å distribuere musikk på, en helt annen modell for å lønne artister, og bransjen må få litt tid på å legge om markedsføring og forskjellige måter å bundle produkter. Til syvende å sist handler det tross alt om penger i foret for bransjen og artister. Og jeg tror at de artistene som trekker seg fra konseptet vil tape på det på sikt.

Jeg skjønner hva du mener, men det er helt feil retning. Trendene går nettopp bort fra lokal lagring og over på lagring i "skyen".
    ja, jeg har jo ikke akkurat satt meg nøye inn i saken, men det kan jo hende det vil fungere etter hvert. hvem vet? dette handler igjen litt om at det ikke er noen som har makt nokk til å kunne snu distribusjonen om på "dagen". det blir vell nødt til å ta en go stund før ting er godt på plass. men jeg må si at jeg har liten sans for at de skal "teste" seg fram til en grei løsning etter hvert... det går ann å sette seg ned å tenke litt i lag med andre før man hiver seg i gang med ting... *hiver rundt seg med bensin*

kan bli spennede å se hva som skjer etter hvert når det er mer og mer som skal fases ut i "skyene".

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke så fantastisk god til å forklare, men i hovedsak er det økonomien i saken jeg snakker om, ikke tjenestens funksjoner og brukervennlighet for brukeren.
    Økonomisk er det jo grei skuring.

Med Canal Digital må jeg betale 60 kroner måneden om jeg ønsker en ekstra TV-kanal (prisen er for to, men jeg kan ikke bare bestille den ene jeg ønsker). For den prisen får jeg (f.eks.) et begrenset utvalg filmer, som kanalen velger for meg.

For 40 kroner mer, får jeg altså tilgang til et enormt utvalg av musikk, med full kontroll over hva jeg vil høre og når...

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Tror du må prøve Spotify Georg. Da blir det ingen vei tilbake.
    hehe! har sett på det hos andre, men har ikke fått sansen for det...
    jobber med servere og data så det kan jo være en forklaring på problemet...

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Økonomisk er det jo grei skuring.

Med Canal Digital må jeg betale 60 kroner måneden om jeg ønsker en ekstra TV-kanal (prisen er for to, men jeg kan ikke bare bestille den ene jeg ønsker). For den prisen får jeg (f.eks.) et begrenset utvalg filmer, som kanalen velger for meg.

For 40 kroner mer, får jeg altså tilgang til et enormt utvalg av musikk, med full kontroll over hva jeg vil høre og når...
    du tenker igjen motsatt av hva jeg gjør. for DEG er det grei skuring, men for de som lager musikken er det ikke like greit slik det er i dag...

skjønte ikke helt va de kanalene hadde med saken å gjør?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for DEG er det grei skuring, men for de som lager musikken er det ikke like greit slik det er i dag...
    Det er jeg helt med på. Men den sammenhengen gikk ikke fram av innlegget ditt, i en tråd der de fleste ellers har klaget på at prisen er for høy til at de gidder å betale.

skjønte ikke helt va de kanalene hadde med saken å gjør?
    Bare for å sammenligne hva man får for pengene. Hvis man altså synes at 100 kr/mnd er dyrt.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er jeg helt med på. Men den sammenhengen gikk ikke fram av innlegget ditt, i en tråd der de fleste ellers har klaget på at prisen er for høy til at de gidder å betale.

Bare for å sammenligne hva man får for pengene. Hvis man altså synes at 100 kr/mnd er dyrt.
    ja, nei det er ikke så dyrt akkurat. kommer jo ann på hvor mye man bruker tjenesten da.

jeg tror at vi kan forvente at det blir enda dyrere snart vist spotify ikke endrer noe på driftsmodellen. ellers er det jo ett teknisk OK system.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken forutsetning har du for å mene noe om økonomien i spotifykonseptet da? Har du noen tall og fakta du kan dele med oss så vi kan vurdere bakgrunnen for at du stiller spørsmål til den økonomiske modellen? Spotify bruker en torrentaktigmodell for å streame, så det er ikke slik at alt som streames må håndteres av servere hos spotify.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jeg tror at vi kan forvente at det blir enda dyrere snart vist spotify ikke endrer noe på driftsmodellen. ellers er det jo ett teknisk OK system.
    Hva mener du med driftsmodellen? Hva er det du reagerer på? at de streamer? Jeg er sikkert fryktelig treig i dag, men du har fortsatt ikke forklart HVA som er problemet. driften, økonomien..men HVA med den?
    --
    Thorbjørn

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •