Forskjell på lydkvalitet Spotify Free vs Spotify Premium? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 19 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 366
    Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Beklager at jeg går litt off topic her. Men jeg klarer ikke å fatte argumentasjonen til de som sier at de kjøper CD fordi at det er billigere. Si en snittpris på 100 pr album, der hvert album har et snitt på 15 låter. Av disse 15 så er det kansje 5-7 du liker, resten er ikke fullt så bra og du hører aldri eller sjelden på disse.

Tar du da dine 1000++++ album og finner ut snitt av låter som du faktsik hører på så kan du regne ut den realistiske prisen/verdien. Det blir da for meg et stort mysterium at å kjøpe cd er billigere...?

Om du faktisk hører på alle låtene og syns alle er bra på dine 1000+++ album så tør jeg påstå at du er et lite unikum. Det er utrolig få album som har et så bra og vidt spekter at folk liker hver eneste låt på de. De fins,men de er i fåtall.

Med løsninger som spotify så kjøper du kun det du vil ha. Og du kan høre på så mange låter du vil,hvor lenge du vil,hvor mange ganger du vil, og som faktisk du bestemmer at du vil høre på fordi du liker de og ikke fordi at artisten har puttet en mengde låter på et CD album du må streve for å kansje lære å like eller rett og slett avskyr. Alt for en pris på 99,- pr mnd. Alle de andre låtene som ligger på albumet som du får på CD driter du i,for de har du ikke bruk for.

Med løsninger som spotify kan du kan til og med "kaste" ut hele musikk biblioteket ditt og erstatte det med et nytt om du skulle ønske det uten å tape ett rødt øre (eneste du taper er tiden du har brukt på å høre låtene,for du kan alltids få de tilbake), det kan du ikke med et CD bibliotek... Da kaster du bokstavelig talt penger ut vindu. Du får ikke solgt de videre.. Om du skulle klare og selge de videre så er det kun til "entusiastene" (jeg har lyst å bruke et annet ord,men da får jeg vel halve forumet på nakken :P), selv da går du i tap, om det ikke er et ekstremt sjeldent eksemplar da.

Musikk i fysisk format er døende og de som ønsker å fortsette å kjøpe fast medium mener jeg betaler mer enn de må og de taper penger på det til syvende å sist. Selvfølgelig skal de få lov til å fortsette å betale mer enn de må og se deres CD plater få fler å fler riper og til slutt bli ubrukelige. Hvor har du musikken din da..? skal du kjøpe CD-R å rippe den på nytt? Eller skal du, humm.. Legge den på pc i filformat kansje...

Matte var aldri mitt sterketse fag på skolen,men jeg klarer ikke begripe hvordan dere får dette regnestykket til å gå opp.. Mulig jeg kansje burde ta opp mattefaget igjen men..?

Føl gjerne for å flytte innlegget mitt til et annet sted om det er ønskelig. Om det er ønskelig med videre diskusjon så tar jeg den gjerne i en annen tråd eller pm.

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av strike
    Beklager at jeg går litt off topic her. Men jeg klarer ikke å fatte argumentasjonen til de som sier at de kjøper CD fordi at det er billigere. Si en snittpris på 100 pr album, der hvert album har et snitt på 15 låter. Av disse 15 så er det kansje 5-7 du liker, resten er ikke fullt så bra og du hører aldri eller sjelden på disse.

Tar du da dine 1000++++ album og finner ut snitt av låter som du faktsik hører på så kan du regne ut den realistiske prisen/verdien. Det blir da for meg et stort mysterium at å kjøpe cd er billigere...?

Om du faktisk hører på alle låtene og syns alle er bra på dine 1000+++ album så tør jeg påstå at du er et lite unikum. Det er utrolig få album som har et så bra og vidt spekter at folk liker hver eneste låt på de. De fins,men de er i fåtall.

Med løsninger som spotify så kjøper du kun det du vil ha. Og du kan høre på så mange låter du vil,hvor lenge du vil,hvor mange ganger du vil, og som faktisk du bestemmer at du vil høre på fordi du liker de og ikke fordi at artisten har puttet en mengde låter på et CD album du må streve for å kansje lære å like eller rett og slett avskyr. Alt for en pris på 99,- pr mnd. Alle de andre låtene som ligger på albumet som du får på CD driter du i,for de har du ikke bruk for.

Med løsninger som spotify kan du kan til og med "kaste" ut hele musikk biblioteket ditt og erstatte det med et nytt om du skulle ønske det uten å tape ett rødt øre (eneste du taper er tiden du har brukt på å høre låtene,for du kan alltids få de tilbake), det kan du ikke med et CD bibliotek... Da kaster du bokstavelig talt penger ut vindu. Du får ikke solgt de videre.. Om du skulle klare og selge de videre så er det kun til "entusiastene" (jeg har lyst å bruke et annet ord,men da får jeg vel halve forumet på nakken :P), selv da går du i tap, om det ikke er et ekstremt sjeldent eksemplar da.

Musikk i fysisk format er døende og de som ønsker å fortsette å kjøpe fast medium mener jeg betaler mer enn de må og de taper penger på det til syvende å sist. Selvfølgelig skal de få lov til å fortsette å betale mer enn de må og se deres CD plater få fler å fler riper og til slutt bli ubrukelige. Hvor har du musikken din da..? skal du kjøpe CD-R å rippe den på nytt? Eller skal du, humm.. Legge den på pc i filformat kansje...

Matte var aldri mitt sterketse fag på skolen,men jeg klarer ikke begripe hvordan dere får dette regnestykket til å gå opp.. Mulig jeg kansje burde ta opp mattefaget igjen men..?

Føl gjerne for å flytte innlegget mitt til et annet sted om det er ønskelig. Om det er ønskelig med videre diskusjon så tar jeg den gjerne i en annen tråd eller pm.

nå skal jeg både skryte og klage litt.
    rasonelt sett har du helt rett. det kan da umulig bli billigere med cd... selvsagt høres det ikke på all musikk fra ett album.
    løsninger med spillelister, kjøp av enkeltlåter osv, har helt klart noe for seg.
    tillgjengelighet er muligens det største pluss fra min side.
    men........ og her kommer en veldig personlig mening, som helt garantert ikke stemmer for mange, så les med store bokstaver , please...

jeg føler at måten å høre på musikk har forandret seg radikalt spesielt de siste 10-15 år.
    mener faktisk att mengdemusikk som lages i dag er veldig maskinlaget, og kun følelsesladet rytmemessig. i og med at det ikke lenger spilles instrumenter av fysiske personer, ( eller at det som spilles av personer, kun er direkte relatert til rytmen i musikken ) blir det veldig lite personlig preg satt.
    ikke noe galt med rytmer, men nerven og kunsten, er borte. det eneste jeg nå stort sett ser, er en mengde vokalister. som faktisk er bra, en del av dem.

i endel snevrere musikksjangere, eller slik musikere var for kun noen ti-år siden, kunne man lett få ett personlig forhold til batterist, gitarist, osv i ett band, helt på tvers av musikken som ble spilt.

da trenger men ikke engang like låten man hører på, i bunn å grunn. man kjøpte ett album, forkastet ( i første rekke ) en del låter, og lyttet kun til de som fenget, der og da.
    om man etterhvert fikk en dypere interesse for musikken og menneskene, kunne man plutselig finne masse godbiter i det man først forkastet.

mulig dette er feil, men jeg gjør likedann med det meste av massemusikk, som lages i dag selv.
    verden går videre, men jeg må si at jeg savner mangfoldet i nerve og prestasjoner i dagens musikk.
    det er nok også en grunn til at "gamle guder" dyttes heeelt frem i media, når de forsøker å lage ett nytt album. tror ikke jeg er alene om å mene dette i verden 2011.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av swans
    men........ og her kommer en veldig personlig mening, som helt garantert ikke stemmer for mange, så les med store bokstaver , please...

jeg føler at måten å høre på musikk har forandret seg radikalt spesielt de siste 10-15 år.
    mener faktisk att mengdemusikk som lages i dag er veldig maskinlaget, og kun følelsesladet rytmemessig. i og med at det ikke lenger spilles instrumenter av fysiske personer, ( eller at det som spilles av personer, kun er direkte relatert til rytmen i musikken ) blir det veldig lite personlig preg satt.
    ikke noe galt med rytmer, men nerven og kunsten, er borte. det eneste jeg nå stort sett ser, er en mengde vokalister. som faktisk er bra, en del av dem.

i endel snevrere musikksjangere, eller slik musikere var for kun noen ti-år siden, kunne man lett få ett personlig forhold til batterist, gitarist, osv i ett band, helt på tvers av musikken som ble spilt.

da trenger men ikke engang like låten man hører på, i bunn å grunn. man kjøpte ett album, forkastet ( i første rekke ) en del låter, og lyttet kun til de som fenget, der og da.
    om man etterhvert fikk en dypere interesse for musikken og menneskene, kunne man plutselig finne masse godbiter i det man først forkastet.

mulig dette er feil, men jeg gjør likedann med det meste av massemusikk, som lages i dag selv.
    verden går videre, men jeg må si at jeg savner mangfoldet i nerve og prestasjoner i dagens musikk.
    det er nok også en grunn til at "gamle guder" dyttes heeelt frem i media, når de forsøker å lage ett nytt album. tror ikke jeg er alene om å mene dette i verden 2011.
    Det du sier her støtter jeg fult ut,men at musikken endrer seg har vel i grunn ingen ting med musikk i fysisk form å gjøre. Musikk smaken endrer seg fra dag til dag den. Men du kommer aldri fra at det noen låter du aldri kommer til å høre på uansett hvor mye musikk smaken din skulle endre seg. Musikksmaken er i bunn og grunn den samme hele veien,men du frisker den litt opp av og til. Alt etter humør osv.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du sier her støtter jeg fult ut,men at musikken endrer seg har vel i grunn ingen ting med musikk i fysisk form å gjøre. Musikk smaken endrer seg fra dag til dag den. Men du kommer aldri fra at det noen låter du aldri kommer til å høre på uansett hvor mye musikk smaken din skulle endre seg. Musikksmaken er i bunn og grunn den samme hele veien,men du frisker den litt opp av og til. Alt etter humør osv.
    helt klart, har hyllemeter med musikk jeg har hoppet bukk over bestandig.
    og hva jeg ønsker å høre på varierer fra time til time. det er selfølgelig derfor man har fra forskjellige stilarter.
    det jeg ikke fikk frem i innlegget, ( puhh, at det skal være så vanskelig å formidle tanker og meninger i rett setting ) var at fundamentet for kritisk lytting pga musikerne, forsvinner noe. man trenger rett å slett ikke å være så kritisk til selve den tekniske innspillingen lengere. fordi, vel... noe dumt sakt, nå er en gitar, en gitar. hverken Clapton, Moore, Zappa, eller andre.
    og derfor er spotify helt riktig i tiden.
    jeg gjenntar, ta essensen i dette.
    så, jeg med. hva i huleste skal jeg nå med cd ?
    nå bruker jeg cd ( i en eller annen variant ) til lytting. og spotify o.l til å bli unnerholdt i andre settinger. fest, mimring i plenum, barkgrunnsmusikk osv.
    slik har jeg blitt.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydforskjell eller ei, spotify kan noen ganger bli til et mareritt på vorspiel. Særlig hvis man har to-tre stykker med såkalt "peiling på musikk" på festen, da får man sjeldent høre mer enn halve låter eller knapt nok det. Stort utvalg er ikke bare positivt.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helt klart, har hyllemeter med musikk jeg har hoppet bukk over bestandig.
    og hva jeg ønsker å høre på varierer fra time til time. det er selfølgelig derfor man har fra forskjellige stilarter.
    det jeg ikke fikk frem i innlegget, ( puhh, at det skal være så vanskelig å formidle tanker og meninger i rett setting ) var at fundamentet for kritisk lytting pga musikerne, forsvinner noe. man trenger rett å slett ikke å være så kritisk til selve den tekniske innspillingen lengere. fordi, vel... noe dumt sakt, nå er en gitar, en gitar. hverken Clapton, Moore, Zappa, eller andre.
    og derfor er spotify helt riktig i tiden.
    jeg gjenntar, ta essensen i dette.
    så, jeg med. hva i huleste skal jeg nå med cd ?
    nå bruker jeg cd ( i en eller annen variant ) til lytting. og spotify o.l til å bli unnerholdt i andre settinger. fest, mimring i plenum, barkgrunnsmusikk osv.
    slik har jeg blitt.
    Dette du sier her i kombinasjon med ditt forige innlegg legger til grunnlag for en veldig god argumentasjon. Jeg ser nå veldig tydelig hva du prøver å formidle og jeg kan ikke si meg annet en helt enig i det du sier.

Men når du vet at tiden/musikken har endret seg så mye, vil du da være like kritisk når du kjøper en CD nå i dag iforhold til å bruke tjeneste som spotify der du i enda større grad kan oppleve ny musikk? Hva isåfall utgjør forskjellen for at du ønsker CD? Er det at det er et fysisk objekt som er det du forbinner med god musikk? Holde i coveret,bla igjennom det (nå står det helt stille, jeg husker ikke hva innmaten heter) for å se hva som står osv..? Farger dette musikken du hører på? Om du forstår meg rett.. Får du en låt til å bli noe helt annet når du hører på CD iforhold til andre løsninger?

Jeg sier ikke at CD samlingen folk har hjemme er verdiløs, fordi det er hyller etter hyller med låter man aldri hører på. Men jeg har vanskelig for å forstå hvorfor folk fortsatt kjøper CD når de også vet at dette er på vei ut. Og hvorfor folk argumenterer for at det er billigere,når det egentlig ikke er det. Kvalitet er en helt annen diskusjon,det er ikke den jeg vil frem til, for her er det mange delte meninger.

Jeg ser at det dreier seg om sentimentalitet og følelser. Men jeg klarer å oppnå akkuart det samme med teknologien som er i dag og kommer til å være fremover som du klarer med dine fysiske Cd plater (mener jeg selv vertfall). Det er kansje skammelig å si det, men jeg har ikke en eneste CD plate med musikk. Bortsett fra konserter på dvd/blue ray da, som igjen blir en helt annen sak.

Jeg ser vel også igrunn nå at dette er egentlig en debatt som løser seg selv. Men nå har jeg skrevet så mye at jeg føler jeg må legge det ut også. Løsningen er tid og evulasjon (mener jeg da). Mennesker har vanskelig for å takle enorme/betydelige endringer og det må derfor skje over tid. Man holder derfor fast på ting man har kjært så lenge man klarer.

Edit: Jeg savner selv musikken som var for 10-15 år tilbake eller 20-30 også for den saks skyld. Jeg er så å si alt spisende når det kommer til musikk. Men jeg har vanskelig for å finne noe som kan komme helt opp til det som var før. Selv om jeg trives veldig godt med dagens musikk også.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Lydforskjell eller ei, spotify kan noen ganger bli til et mareritt på vorspiel. Særlig hvis man har to-tre stykker med såkalt "peiling på musikk" på festen, da får man sjeldent høre mer enn halve låter eller knapt nok det. Stort utvalg er ikke bare positivt.
    Hehe, du sier noe her. Man kan bli fryktelig frustert. Men om jeg klarer å komme litt on topic her så mener jeg å høre forskjell på kvaliteten på free vs premium. Jeg også håper bare at flac kommer inn i bildet på slike løsninger snart.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror kanskje du misfostod innlegget mitt litt, men uansett ikke helt. Skal prøve å klargjøre hva jeg mente.

Først kortforklaring:
    Hvis du allerede har brukt penger på albumene du liker (og dersom du tilhører MP3-generasjonen har du antagelig allerede rippet dem også), da er det ganske dumt å begynne å betale et månedlig beløp for noe som du allerede har betalt for (og har fullt eierskap til), synes du ikke? ¨
    Unntaket må være hvis du hører "utrolig mye" ny musikk til enhver tid, altså mer en 1-2 album i måneden (mer enn 1-2 sanger dersom du hører på band som bare har én bra låt per album).

Langversjonen:
    Nå beveger vi oss inn på noe som har vært påpekt om musikkutvikling tidligere.
    En av grunnene til at JEG misliker MP3, eller bedre, .fil-kulturen er nettopp at mange bare hører hits.
    Det betyr IKKE at jeg mener man skal lide seg gjennom musikk man ikke liker, eller musikk som er dårlig.
    MEN jeg mener at det har bidratt til fokus på at artister må skape hits for å lykkes (enkeltstående populære iTuneslåter) (og kanskje også forsterking av loudness war), og følgelig mange one-hit-wonders.
    Det som ofte kjennetegner en hit er at den er catchy og utrolig lett å like ved første lytting. Men dessverre blir (i alle fall jeg) like fort lei en slik hit. Ofte har den ikke substans/kvalitet til bli noe varig, noe som du alltid har lyst å høre om igjen.

Jeg er en av dem som setter på et album og hører gjerne hele albumet. Kanskje er det én eller 2 låter jeg ikke liker såå godt, med det er som regel begrenset.
    Tilsvarende opplever jeg svært ofte at låten (hiten) som var årsaken til at jeg kjøpte albumet, svært ofte er den låten som er den dårligste på albumet.
    Mange album tar ikke av hos meg, eller jeg klarer kanskje ikke å se det geniale, før jeg har hørt 4 - 10 ganger!
    Slik musikk føler jeg blir mer og mer sjelden....

Poenget:
    Jeg kjøper en del musikk (litt i rykk og napp), men faktisk så kjøper jeg fortsatt mye "gammel musikk", altså musikk som er produsert før år 2000. Relativt sett, opplever jeg, at etter år 2000 var graden av slike innholdsløse hits økende og i lengden uinteressante å høre på.
    Forskjellen blir også at jeg opplever at på mange nyere album er det den kjedelig hiten som faktisk er den beste låten.!
    For all del, det finnes masse gode unntak, og jeg setter ting litt på spissen nå.!

For å oppsumerere:
    Hvis du hører på "hits" eller enkeltlåter, bruk for all del Spotify.
    Hvis du hører hele album og eier mange av dem fra før, så bør man i det minste gjøre en avveining om man bør eie eller leie.

For the record, jeg hører litt enkeltlåter og hits jeg også, og da bruker jeg gjerne spotify. Men jeg bruker det såpass lite at jeg ikke gidder betale for det.

EDIT: Dette gjenspeiler selvfølgelig bare MIN mening og mine opplevelser, og det er selvfølgelig ikke sikkert at dem er gyldige for noen andre enn meg selv.
    Jeg har ingen misjon om å anbefale folk til ikke å betale for spotify, tvert i mot! Jeg håper mange flere velger å gjøre akkurat det!
    Det eneste jeg ville belyse var at spotify ikke oppleves som den utlimate løsningen for alle og at det er tilfeller hvor hvor det ikke er fornuftig å betale 100 kr måneden for noe man eier fra før.

EDIT 2: Ingenting gleder meg mer enn når CD-samlinger dumpes på nettet for en slikk og intet, for dem er jo verdiløse nå, ikke sant?
    Og jeg kan kjøpe kvalitetsalbum for 10 kr stykke! Tidligere eier er gjerne også entusiast, så CDene har vært behandlet med silkehansker.
    Så kjør på folkens, Spotify Premium til alle! :-D

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at jeg går litt off topic her......

Med løsninger som spotify så kjøper du kun det du vil ha. Og du kan høre på så mange låter du vil,hvor lenge du vil,hvor mange ganger du vi.......
    Alt for en pris på 99,- pr mnd.
    Mye fint i innlegget ditt, strike.

Men når du så har betalt 99/mnd i 3 år, ca 3500, og tjenesteyteren legger ned, så sitter du igjen med ingenting. Da må du over på ny tjenesteyter, søke opp dine favoritter på nytt og lagre dem i dine spillelister/mapper.

pegpisk og meg og andre som fortsatt kjøper musikk, være seg på CD eller på filer, vi har da sannsynligvis færre låter tilgjengelig i biblioteket pga prisen, men vi har fortsatt låtene.

Spotify og andre slike tjenesteytere er jo flott for mangfoldet, utvalget er alldeles utmerket. Et glimrende utgangspunkt for å bli kjent med ny musikk (eller gamle klassiske perler).

ps! I iTunes eller andre leverandører som selger filer, behøver du slettes ikke kjøpe hele album men kun de "5 låtene du vil ha, resten er jo noe dritt".....

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    isteden for å sitere pegpisk og deg supertramp for å lage et laaangt innlegg så bruker jeg heller hurtigknappen.

Om dere leser editen i mitt siste innlegg så skjønner dere at jeg har samme oppfattning som dere ang "musikksmak"

Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Men når du så har betalt 99/mnd i 3 år, ca 3500, og tjenesteyteren legger ned, så sitter du igjen med ingenting. Da må du over på ny tjenesteyter, søke opp dine favoritter på nytt og lagre dem i dine spillelister/mapper.
    Veldig godt poeng. Men man kan kjøpe enkelt låter på spotify også. Abolutte favoritter kjøper eller laster man ned som regel for å ikke miste dem. Musikk smak endrer seg som sagt fra dag til dag eller time til time, så man vil alltid uansett ende opp med nye spillelister.

Jeg skal ikke ta fra dere gleden med å lytte til en CD,men jeg har bare vansklig å forstå hvorfor man fortsatt kjøper de runde dingsene. Når det er helt tydelig hvor utviklingen går.. Selv om spotify skulle gå under så er det uansett denne veien det går.

Edit: Det jeg prøver å komme fram til er at jeg som har samme musikksmak som dere veretfall tidmessig, klarer å oppnå det samme som dere klarer å bedre vil jeg påstå uten bruk av fysiske medier. Jeg hører på utrolig mye mer musikk nå enn før, og spotify er grunnen til dette. Jeg finner stadig nye favoritter hele tiden. Jeg prøver ikke å selge spotify eller andre løsninger. Jeg forstår bare ikke at et fysisk objekt kan ha så stor innvirkning på musikk som dere klarer å få til. For all del jeg syns det er flott om dere klarer å lytte mer til musikken eller få mer ut av den ved å høre på en CD. Det er jo bare fantastisk for dere.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker begge deler. litt av latskap. men fordi i min verden har de begge fordeler og ulemper.
    er veldig lite nostalgisk med tanke på fysiske enheter osv. har ikke sett på seriøst på ett cover siden lp-tiden. og det er desverre lenge siden.
    for meg er i rekkefølge : selve musikken. teknisk kvalitet. viten og kjenskap til musikken. tilgjengelighet. og brukervennlighet. resterende har mindere og liten verdi.
    for meg er ikke prisen avgjørende, brukte masse mere penger på musikk før enn nå uansett. for ikke å snakke om da jeg kjøpte laserdisc til over 500.- kr stk. auda.... har de enda. ca 450 stk.piiip.
    etter det vi ser i dag, tror jeg egentlig at musikkformidling ala spotyfi er fremtiden for de fleste, om kvaliteten øker.
    for noen vil det aldrig bli bra nokk uansett. atter andre hater fremskritt. og noen skjønner desverre ikke ett pip av det tekniske for å bruke ting som spotyfi.
    tror også dette er med på redningen til deler av musikkbransjen. fordi behovet for piratviksomheten forsvinner.
    ser svært få minus ved spotify. kan for min del bli komplett om den teknidke kvaliteten øker.
    vel.. er ikke sikker på det engang. hørselen blir sannelig ikke det spot bedere med åra heller, så... hrmmf:neutral: :-? :cry:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    isteden for å sitere pegpisk og deg supertramp for å lage et laaangt innlegg så bruker jeg heller hurtigknappen.

Om dere leser editen i mitt siste innlegg så skjønner dere at jeg har samme oppfattning som dere ang "musikksmak"

Veldig godt poeng. Men man kan kjøpe enkelt låter på spotify også. Abolutte favoritter kjøper eller laster man ned som regel for å ikke miste dem. Musikk smak endrer seg som sagt fra dag til dag eller time til time, så man vil alltid uansett ende opp med nye spillelister.

Jeg skal ikke ta fra dere gleden med å lytte til en CD,men jeg har bare vansklig å forstå hvorfor man fortsatt kjøper de runde dingsene. Når det er helt tydelig hvor utviklingen går.. Selv om spotify skulle gå under så er det uansett denne veien det går.

Edit: Det jeg prøver å komme fram til er at jeg som har samme musikksmak som dere veretfall tidmessig, klarer å oppnå det samme som dere klarer å bedre vil jeg påstå uten bruk av fysiske medier. Jeg hører på urolig mye mer musikk nå enn før, og spotify er grunnen til dette. Jeg finner stadig nye favoritter hele tiden. Jeg prøver ikke å selge spotify eller andre løsninger. Jeg forstår bare ikke at et fysisk objekt kan ha så stor innvirkning på musikk som dere klarer å få til. For all del jeg syns det er flott om dere klarer å lytte mer til musikken eller få mer ut av den ved å høre på en CD. Det er jo bare fantastisk for dere.
    +1
    og takk

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror også dette er med på redningen til deler av musikkbransjen. fordi behovet for piratviksomheten forsvinner.
    +1 Nettopp! Greit musikkbransjen må lide litt før det funker,men det er alltid nedturer. Thats life. Heldigvis er de flere av oppturene. Men så var det at opp og ned, frem/tilbake er like langt da.. :P

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker begge deler. litt av latskap.
    Er det litt latskap å aldri starte en setning med stor bokstav?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Lydforskjell eller ei, spotify kan noen ganger bli til et mareritt på vorspiel. Særlig hvis man har to-tre stykker med såkalt "peiling på musikk" på festen, da får man sjeldent høre mer enn halve låter eller knapt nok det.
    Det var akkurat det samme i CD-, og sogar vinyl-tiden. Forskjellen er at man nå slipper å bruke to dager på å rydde opp i covere og plater, og slipper å bruke penger på å erstatte det som ble ødelagt...

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for de som ikke klarte å lese mellom linjene.. Jeg tilhører slett ikke mp3 generasjonen, jeg er oppvokst med kassett og CD. Jeg syns bare det er synd at folk "låser" seg til fysiske medier når det er så mye mer og oppleve på musikk fronten med dagens teknologi. Med automatsike forslag om hva som passer din musikksmak osv. Når jeg skrev at jeg hele tiden finner nye favoritter,så vil det for det meste si gamle som jeg ikke har fått gleden av å oppleve fordi at muikkbransjen aldri klarte å nå folk på samme måte som det er mulighet for i dag. For det meste av min musikk er også "gammelt".. Men jeg har enda til gode å høre alt musikkbransjen ikke klarte å få fram til meg. Det er rett og slett noe magisk med "gammel" musikk som dagens musikk ikke er i nærheten av å klare å fange.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrissy1989
    J
    Pleier ikke å teste ut sånt noe, da tester ikke har noe for seg i et dødelig menneske's stereoanlegg. Man skal nyte musikken, ikke teste for feil, mangler osv, det er min mening, blåser i skalaer og annen slags måling, men så lenge jeg hører forskjell fra spotify til det jeg er vant til så kan jeg vel si det? eller blir det feil?
    Feil og feil, det er i utgangspunktet ikke uttalelser noen andre kan bruke til noe hvertfall. Basert på den informasjon vi har tilgjengelig om spotifys lydkvalitet, er det trolig at spotify premium er transparent eller i det minste svært tett opp mot transparent sammenlignet med CD-lyd.

Dermed blir det vanskelig å behandle subjektive uttalelser om stor opplevd forskjell som saklig informasjon. Det er derimot mest logisk å anta at det dreier seg om en placeboeffekt. Alternativt at det er andre forskjeller i signalveien fra kilde til høyttalere som påvirker resultatet.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrissy1989
    J
    Pleier ikke å teste ut sånt noe, da tester ikke har noe for seg i et dødelig menneske's stereoanlegg. Man skal nyte musikken, ikke teste for feil, mangler osv, det er min mening, blåser i skalaer og annen slags måling, men så lenge jeg hører forskjell fra spotify til det jeg er vant til så kan jeg vel si det? eller blir det feil?
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Feil og feil, det er i utgangspunktet ikke uttalelser noen andre kan bruke til noe hvertfall. Basert på den informasjon vi har tilgjengelig om spotifys lydkvalitet, er det trolig at spotify premium er transparent eller i det minste svært tett opp mot transparent sammenlignet med CD-lyd.

Dermed blir det vanskelig å behandle subjektive uttalelser om stor opplevd forskjell som saklig informasjon. Det er derimot mest logisk å anta at det dreier seg om en placeboeffekt. Alternativt at det er andre forskjeller i signalveien fra kilde til høyttalere som påvirker resultatet.
    +1 Fantastisk! Disse 2 innleggene samlet just made my day! Jeg kan plukke ut ett ord fra hvert innlegg her og komme fram til 2 ord som jeg mener er sterkt undervudert når det kommer til musikk. Nyte og placeboeffekt.. Amazing!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det ikke feil å sammenlikne cd og spotify. Er det ikke mer riktig å sammenlikne Spotify og f.eks squeezebox? eller Sonos. De fleste har jo store samlinger med musikk. Og med Sonos og Squeezebox så oppnår du det samme som med spotify. Da vil jo cdplatene du har rippet inn ha enormt mye høyere kvalitet enten du finlytter eller har 7 i promille.

Spotify er absolutt et genialt produkt, men sammenlikningen med programmet spotify og cd er feil. Da er det mer riktig å sammenlikne f.eks itunes, sonos eller squeezebox mot spotify.

Kvaliteten på spotify free er helt ok, og dugbar til vorspill, men ikke til mer. Premium er mye bedre, og det er ikke bare lydkvaliteten du betaler for .
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Blir det ikke feil å sammenlikne cd og spotify. Er det ikke mer riktig å sammenlikne Spotify og f.eks squeezebox? eller Sonos. De fleste har jo store samlinger med musikk. Og med Sonos og Squeezebox så oppnår du det samme som med spotify. Da vil jo cdplatene du har rippet inn ha enormt mye høyere kvalitet enten du finlytter eller har 7 i promille.

Spotify er absolutt et genialt produkt, men sammenlikningen med programmet spotify og cd er feil. Da er det mer riktig å sammenlikne f.eks itunes, sonos eller squeezebox mot spotify.

Kvaliteten på spotify free er helt ok, og dugbar til vorspill, men ikke til mer. Premium er mye bedre, og det er ikke bare lydkvaliteten du betaler for .
    Skjønner ikke helt hvor du vil hen her. Mener du at cdplater som er rippet har enormt mye høyere kvalitet enn spotify? Da regner jeg med at du kan dokumentere dette på fornuftig vis?

Det er kanskje urettferdig å sammenligne spotify og CD siden CD er utrolig mye mer upraktisk enn Spotify, så vi kan godt sammenligne spotify og FLAC hvis du ønsker det. Men akkurat nå diskuterte vi vel primært lydkvaliteten, ikke hvorvidt mediet var praktisk. Personlig lytter jeg til Spotify GJENNOM squeezebox, så å sammenligne de mot hverandre gir ingen umiddelbar mening.
    --
    Thorbjørn

Side 9 av 19 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •