Forskjell på lydkvalitet Spotify Free vs Spotify Premium? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 19 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 366
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Er det mange her som lytter til Spotify med volumnormalisering på eller high bitrate av/ikke har premium, og ut fra det gjør seg opp en mening om kvaliteten? Eventuelt sammenligner Spotify med lyden dere får fra cdspillern, ikke fra flac på samme maskin?

Har lytta svært mye til Spotify og har hele CD samlinga liggende på disk i flacformat, og tør påstå at kaller man forskjellen STOR er det noe galt på ferde! Vi må gjerne diskutere hvorvidt det er en forskjell, men ser ikke helt hvordan man kan oppleve den som stor, uten at datagrunnlaget for påstanden er svakt...

Har egentlig lært for lenge siden (the hard way) at man skal være SVÆRT forsiktig med "påståligheter" i denne hobbyen, men her greier jeg ikke la være!
    Jeg har desverre ikke noe godt svar og ser ikke at noen andre har det heller. Kommentar på dette innlegget? (som forøvrig var meget godt etter min mening)

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Aha! Så der er derfor jeg også hører STOOR forskjell også fra låt til låt på spotify og ikke bare den STOORE lydforskjellen det er i forhold til cdplater.

Dette kan vel komme av innspillingen og miksingen av låten også. Noen er jo rett og slett bare dårlige, selv om sangen i seg selv er god.

Eneste irritasjonsmomentet med Spotify er jo det enormt høye volumet på reklamen, utenom dette ser jeg ikke noe problem med å bruke de reklamefinansierte utgaven. Litt ræva å lytte til rolig klassisk musikk, som ikke nødvendigvis presser på volumet, for så å bli brølt halvt ihjel av Jonathan.

Alt etter bruk.

Dersom Spotify er hovedkilden til musikk, kanskje den eneste kilden, burde man vel kunne påspandere seg de ekstra kronene for marginalt bedre lydkvalitet og fleksibilitet. Hvis ikke, behøver spotify premium overhodet ikke å være verdt det.

Selv kan jeg ikke rettferdiggjøre å betale 99kr måneden opp og opp igjen for den samme musikken. Utendørs liker jeg ikke å høre på musikk, headset er ikke min beste venn, men har all den samme musikken tilgjengelig på telefonen skulle jeg ønske det.

Om du har musikken rippet fra CD eller kjøpt fra nettbutikker og har de på PC, mobil etc. er jo dette ikke noe større fysisk problem enn når man lagrer Spotifylisten for offline-lytting.

1200kr/året kan kjøpe mye ny musikk, ikke vits å leie da etter min mening, selv bruker jeg overhodet ikke så mye per kalenderår på ny musikk. Slarken kan brukes på andre ting, viktige ting - som godteri

1200kr/året blir dermed en type grense. Om man anskaffer seg nokså mye ny musikk per år vil det være lønnsomt med spotify, hvis ikke vil man tape penger på å ikke benytte seg av alternative metoder som gir like god/bedre lyd som Spotify premium. Så hvorvidt det er bedre lydkvalitet på premium enn free er vel ikke bare det eneste spørsmålet man bør stille seg før man blir abbonent slik sett.

Eneste idiotiske jeg ser, er at det ofte koster mer å kjøpe musikken i fil-format fra nettbutikker, selv hos Spotify, enn hva det er å kjøpe de i CD fra samme plasser eller andre nettbutikker. Det burde da utvilsomt være mulig å selge filene biligere over nett. Derfor kjøper jeg fortsatt CD-er for det meste, da det utrolig nok er billigst

Mht reklame og Spotifys undergang.
    Artig om reklamefinansieringen ikke skulle være nok, TV-kringkastere til eksempel klarer seg fint med reklamefinansiering. Hadde vært dyrt for oss om alle kanaler skulle ta seg betalt tilsvarende NRK. . . Hadde nok heller ikke betalt fra egen lomme for dette forumet, uansett hvor godt det er. Hadde forøvrig vært en fin unnskyldning for å slippe å bruka facebook, for dyrt

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Dersom Spotify er hovedkilden til musikk, kanskje den eneste kilden, burde man vel kunne påspandere seg de ekstra kronene osv.......................
    Mange bra ord, men du & jeg kommer nok ikke videre i argumentasjonen overfor Spotiholikerne.

CD'er koster jo nå nærmest "nada" og rippeverktøyene er utmerkede.
    Heller ingen begrensning på antall låter/Mb/Gb bortsett fra diskplassen på den bærbare enheten (mp3 spiller, mobiltelefon osv).

Utvalget på Spotify er strålende, det er jeg veldig enig i. Selv glemte klassiske innspillinger finnes der. Noe finnes ikke (Pink Floyd, Led Zeppelin, Metallica - for å nevne noen), men de kommer nok. Og internett har vi snart over alt. Så Spotify er fremtidsrettet, uten tvil.
    Men hvor smart det er å fortsette med gratisversjon (invite) uten maksimumsbegrensning, det skulle jeg gjerne snakket med dem om.

Fra deres egen hjemmeside:
    Registered users: 10,000,000
    Paying users: 750,000

7,5% av brukerne har betalt versjon!

Om Spotify, fra Wikipedia:
    Produkter
    Spotify tilbyr to betalprodukter (Premium og Unlimited) og to gratisprodukter med reklame (Free og Open), hvor Premium er Gratisproduktene er kun tilgjengelige i Norge, Sverige, Storbritannia, Frankrike og Spania, mens betalproduktene i tillegg er tilgjengelige i Finland, Tyskland, Italia, Polen, Estland.

Bør det ikke ringe en bjelle hos ledelsen om at gratisversjoner bør ha en maks "holdbarhet"?
    Burde ikke jeg som gratisbruker snart motta en epost fra Spotify om hvor fortreffelig betalte versjoner er; hvor mye jeg har brukt på gratisversjon og hva dette ville kostet meg i penger om jeg skulle kjøpt platene?

Eller er det rett og slett mere å hente i inntekter på reklamesalg til 9.250.000 potensielle kunder (tredjeparts interesse) enn abonnementsinntekter fra 750.000 brukere? Man kan virkelig lure.....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hadde vært fint med litt mer info på bordet om signalkjeden når det er snakk om så stor forskjell. Det kan være stor forskjell på f.eks. lydkort, så når flac og ogg eller mp3 blir avspilt gjennom forskjellig utstyr blir det feil å skylde på formatet.

Sitter selv her med et lydkort som gir totalt forskjellig lyd med s/pdif som med analog, og hadde jeg ikke vært obs på det hadde jeg lett kunne dømt både det ene og det andre til dundas.
    Hvis man skal se helt spesifikt på hvordan samme signal kilden ser ut digitalt før og etter kompresjon så kan man f.eks se på denne.

baudline solution - audio compression codecs

Den viser forskjellen "digitalt" og gir en pekepinn på hva/hvor forskjellene ligger helt på lavnivå.

Jeg merker meg at hifisentralen har toppet galskapen med å måle flac vs wav, noen der hører vist forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    må tviholde på CDspilleren av hensyn til lydkvaliteten.
    Jeg ser ikke agrumentet til de som mener det er forskjell på cdspillere.
    De er jo bare en leser som leverer et digital strøm som er 100% identisk med det som er på cdplata.

Du har jo feilkilder med jitter på spdif porten forsåvidt.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    De er jo bare en leser som leverer et digital strøm som er 100% identisk med det som er på cdplata.

Hvis du ønsker å ta opp den diskusjonen foreslår jeg at du starter en egen tråd, for den blir lett 100 sider lang.
    --
    Thorbjørn

Newcomer Mikkel1977 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrissy1989
    Er ikke personen som lytter etter feil eller mangler, men med spotify så hører jeg forskjell med engang på lyden.
    Pleier alltid å nyte musikken og er som regel ikke pirkete, men akkurat med spotify så reagerer jeg litt

Kanskje du burde bytte ut den Dacmagicen,for den har jeg hørt mye dårlig omtale om..At det rett og slett låter litt dårlig.Hadde sikkert vært en god løsning å fått seg en annen forsterker også..Nad er jo ikke akkurat kjent for å ha god lydkvalitet. !!

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Selv kan jeg ikke rettferdiggjøre å betale 99kr måneden opp og opp igjen for den samme musikken. Utendørs liker jeg ikke å høre på musikk, headset er ikke min beste venn, men har all den samme musikken tilgjengelig på telefonen skulle jeg ønske det.

Om du har musikken rippet fra CD eller kjøpt fra nettbutikker og har de på PC, mobil etc. er jo dette ikke noe større fysisk problem enn når man lagrer Spotifylisten for offline-lytting.

1200kr/året kan kjøpe mye ny musikk, ikke vits å leie da etter min mening, selv bruker jeg overhodet ikke så mye per kalenderår på ny musikk. Slarken kan brukes på andre ting, viktige ting - som godteri

1200kr/året blir dermed en type grense. Om man anskaffer seg nokså mye ny musikk per år vil det være lønnsomt med spotify, hvis ikke vil man tape penger på å ikke benytte seg av alternative metoder som gir like god/bedre lyd som Spotify premium. Så hvorvidt det er bedre lydkvalitet på premium enn free er vel ikke bare det eneste spørsmålet man bør stille seg før man blir abbonent slik sett.
    Synes du har noen gode poenger her, Galnes, som i alle fall (jaffal) er gyldige for meg.
    Jeg betalte i starten, da jeg synes det var et godt tiltak. Men betaler ikke nå lenger, da jeg bruker det svært lite. Jeg spiller CDer i stedet.

--------

En kan jo se på det fra to sider:
    Dersom man allerede eier mye musikk i dag, kanskje 1000+++ album (som mange entusiaster gjør (uansett format)), og dette er jo da normalt sett musikk man VET man liker, kan det fort bli unødvendig å bruke spotify, og spesielt betale for det.
    Med mindre man absolutt MÅ ha sist nytt samme måneden det blir utgitt, får man enkelt en CD for under 100kr, og mange steder faller dem svært raskt til 99,- eller billigere. Gitt en snittpris på NOK 100 skulle det bli 12 album i året.

Motstykke er da selvsagt at man ikke eier et eneste album fra før og da må starte på scratch. Da kan jeg godt skjønne at man fort velger spotify og betaler for det.

Egentlig, jo mer snever musikksmak man har (jo mer man hører samme album om og om igjen), desto mer ulønnsomt blir det å velge spotify, på mange måter..
    F.eks. om man BARE hører Pink Floyd el. blir det bare tull å ha Spotify, satt litt på spissen.

Personlig tilhører jeg den første gruppen. Og ettersom jeg har en målsetning om at snittprisen på CDene jeg kjøper skal være ca 50-60 spenn, kommer jeg da ut med ca. 20 album i året til prisen av spotify (hvis jeg er heldig).
    Og jeg har jo fortsatt tilgang (enn så lenge).

--
    Sitter forresten å hører spotify akkurat nå gjennom headset.
    Merkelig, akkurat som om det vrenger masse i dag. Til og med reklamestemmen vrenger, det kan jeg ikke huske har vært tilfelle tidligere..

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Aha! Så der er derfor jeg også hører STOOR forskjell også fra låt til låt på spotify og ikke bare den STOORE lydforskjellen det er i forhold til cdplater.
    Jeg ville tenkt som så at om jeg hører STOOORE forskjeller fra låt til låt i spotify kan det skyldes flere ting: nivåforskjeller (man bruker vel ikke normalisering), forskjeller i opptaks/mix/mastering/encoding. Kanskje mer det enn ulik bitrate (256 til 320kbps har jeg vanskelig for å tro blir store forskjellen).

Edit: Eller var en viss grad av ironi?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Fra deres egen hjemmeside:
    Registered users: 10,000,000
    Paying users: 750,000

7,5% av brukerne har betalt versjon!
    750.000 * 90kr = 67 millioner 500.000 per måned.
    Gang dette med tolv:
    810 millioner i året.

I tillegg kommer reklameinntektene.
    For 9 millioner brukere, vil jeg tro de har en del reklameinntekter.

De har nok veldig mange å betale royalties til, men tenk hvor bra tall dette virkelig er.. Tenk i forhold til ALLE radiokanaler i norge, eller alle tvkanaler!

Vi har 4 millioner nordmenn og ikke alle ser på tv eller hører på radio.
    Reklame er en genial inntektskilde, se bare hvor bra google har gjort det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mikkel1977
    Kanskje du burde bytte ut den Dacmagicen,for den har jeg hørt mye dårlig omtale om..At det rett og slett låter litt dårlig.Hadde sikkert vært en god løsning å fått seg en annen forsterker også..Nad er jo ikke akkurat kjent for å ha god lydkvalitet. !!
    Hø? Hvor har du hørt dårlige omtaler av DacMagic? Disse har ikke jeg lest. Jeg mener den er et strålende kjøp(og det er ikke fordi jeg eier en selv).

NAD har jeg aldri eid, så det skal jeg ikke uttale meg om.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Jeg ville tenkt som så at om jeg hører STOOORE forskjeller fra låt til låt i spotify kan det skyldes flere ting: nivåforskjeller (man bruker vel ikke normalisering), forskjeller i opptaks/mix/mastering/encoding. Kanskje mer det enn ulik bitrate (256 til 320kbps har jeg vanskelig for å tro blir store forskjellen).

Edit: Eller var en viss grad av ironi?
    Så kjempestore forskjeller er det vel ikke, men de er absolutt hørbare. Om det er forskjell på 256 til 320 har jeg egentlig ingen formening om siden jeg ikke har testet, men i mine ører er det ingen tvil om at det er forskjeller på avspilling fra cd kontra spotify. Det er ikke samme spruten i låtene som fra en cdplate.

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger

skal ikke ta opp tema her.
    vil bare være sikker, forstår jeg deg riktig at du skriver at det ikke er forskjell på cd-spillere ?
    eller....

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat kjøpt premium
    Forskjell - tja, største forskjellen var kanskje at jeg kunne skru av volumnormalisering fordi de veldig høyrøstede reklamene forsvant. Ellers vet jeg sannelig ikke. Låter bra, ikke noe å si på det.

Men spotify blir uansett ikke hovedkilde i go'rommet. Til det er det for mange clicks og opphold mellom låtene. Klikkene tipper jeg kommer av at min maskin ikke er særlig glad i DirectSound, kun ASIO som gjelder. Men det er kanskje noen triks som kan gjøres for å spille sømløst?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg er jeg sjeleglad for at jeg både slipper å bruke fysisk plass til å lagre lyd, og samtidig slipper betale for at noen skal frakte noe som i utgangspunktet er digitalt rundt i den fysiske verden. Begge deler er jo totalt meningsløst.
    Som musikkelsker er det en selvfølge at jeg har Spotify. Jeg bruker programmet masse, både til å lytte til skiver jeg har på CD og ikke minst til å sjekke ut musikk jeg ikke har hørt. Kan nevne at jeg har betalingsversjonen, slik at det ikke rabler helt for enkelte kjekkaser som vet hva som er best for alle andre basert på egne preferanser.

Likevel må jeg ha en CD-samling. Det er en viktig del av min identitet. Det gir en helt annen følelse enn disse usynlige filene som streames. Min erfaring er også at dersom man ikke har et fysisk produkt, så glemmer man skiven for godt etter at high rotation-perioden er over. Det er derimot kos å se gjennom CD-hyllene og gjenoppdage musikk fra tidligere faser av livet.

Jeg er enig i at rent "objektivt" er det meningsløst å fortsette med å dyrke et fysisk format (bortsett fra coveret). Men musikk er ikke logikk og matematikk; musikk er følelser, nostalgi, tradisjoner og en masse annet "irrasjonelt", som likevel blir veldig rasjonelt for det enkelte subjekt.

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at rent "objektivt" er det meningsløst å fortsette med å dyrke et fysisk format (bortsett fra coveret). Men musikk er ikke logikk og matematikk; musikk er følelser, nostalgi, tradisjoner og en masse annet "irrasjonelt", som likevel blir veldig rasjonelt for det enkelte subjekt.[/QUOTE]

jubel....
    godt sakt.
    logikk og matematikk er kun gode hjelpemiddel for å nå målet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av swans
    skal ikke ta opp tema her.
    vil bare være sikker, forstår jeg deg riktig at du skriver at det ikke er forskjell på cd-spillere ?
    eller....
    Lager egen tråd så kan vi se nærmere på det.
    Jeg ser en del potensiale ifra Digital signalkilde -> Sluttprodukt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd forskjell eller ikke - jeg hører uten tvil CD.

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører du like lett forskjell på MP3 256kbps og FLAC også? har du ABX-testet det?
    Jeg syns BARE det ikke er så bra lyd i spotify enn de kildene jeg bruker fra før, da jeg får bedre lyd med avspilling av flac via squeezebox duet.
    Pleier ikke å teste ut sånt noe, da tester ikke har noe for seg i et dødelig menneske's stereoanlegg. Man skal nyte musikken, ikke teste for feil, mangler osv, det er min mening, blåser i skalaer og annen slags måling, men så lenge jeg hører forskjell fra spotify til det jeg er vant til så kan jeg vel si det? eller blir det feil?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mikkel1977
    Ok, så du kan uttale deg åssen lyd jeg har hjemme i min egen stue?
    Hvis jeg er fornøyd da?
    For meg her, så er lyden sånn jeg vil ha den og hele oppsettet mitt spiller i et ganske så greit, så du trenger ikke komme her og si at jeg skal bytte ut et eller annet, da du ikke har hørt dette hos meg.
    Den som ler sist ler best.
    Takk for meg

Side 8 av 19 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •