Forskjell på lydkvalitet Spotify Free vs Spotify Premium? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 19 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 366
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av chrissy1989
    Men skal ikke skape noe krangel, bare en manns mening
    Neida, bevares. Som sagt så har jeg forståelse for at noen gjerne vil sitte med et fysisk medium i hånden og høre lyden av CD-skuffen som sklir igjen, dog synes jeg den gleden er dramatisk redusert på CD kontra LP (eller DVD kontra LaserDisc når man snakker filmformatet).

For øvrig har ikke lydkvaliteten plaget meg på noen måte, men jeg skal sette meg ned og nilytte i kveld for å prøve å detektere forskjell på FLAC og Premium.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av swans
    så hørte han ingen tonal forandring når vi komprimerte signalet for så å spille det av ( mp3 256 kb )
    Hvordan foregikk den komprimeringen? Noen programmer lager en mp3-fil på 2 sekunder og noen bruker en time på jobben! Med resultat deretter, og høy bitrate hjelper ikke...

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mange her som lytter til Spotify med volumnormalisering på eller high bitrate av/ikke har premium, og ut fra det gjør seg opp en mening om kvaliteten? Eventuelt sammenligner Spotify med lyden dere får fra cdspillern, ikke fra flac på samme maskin?

Har lytta svært mye til Spotify og har hele CD samlinga liggende på disk i flacformat, og tør påstå at kaller man forskjellen STOR er det noe galt på ferde! Vi må gjerne diskutere hvorvidt det er en forskjell, men ser ikke helt hvordan man kan oppleve den som stor, uten at datagrunnlaget for påstanden er svakt...

Har egentlig lært for lenge siden (the hard way) at man skal være SVÆRT forsiktig med "påståligheter" i denne hobbyen, men her greier jeg ikke la være!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Neida, bevares. Som sagt så har jeg forståelse for at noen gjerne vil sitte med et fysisk medium i hånden og høre lyden av CD-skuffen som sklir igjen, dog synes jeg den gleden er dramatisk redusert på CD kontra LP (eller DVD kontra LaserDisc når man snakker filmformatet).

For øvrig har ikke lydkvaliteten plaget meg på noen måte, men jeg skal sette meg ned og nilytte i kveld for å prøve å detektere forskjell på FLAC og Premium.
    Når jeg hører forskjell på flac og spotify, så har jeg ikke lyttet veldig godt, da det ikke var nødvendig, for ørene mine hørte forskjell fra spotify til cd eller avspilling av flac fra squeezebox duet
    Uansett så har alle ulike meninger, ellers hadde det ikke vært moro med forum om alle var enige i alt

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dessuten, du aner ikke hva jeg, og andre i min krets har utført av tester. eller mener du at jeg sitter å skriver uten viten og kunskap !!
    Du må huske at det ikke er jeg som påstår det er forskjeller. Det er umulig å bevise at det ikke er forskjell på noe, men det er fullt mulig å bevise at det er forskjeller, vel og merke hvis forskjellene eksisterer (eller er mulige å høre).

Det som er arrogant er å stole blindt på sin egen hørsel når vi vet godt at den er svært lett å lure.

Det er helt riktig at jeg ikke aner hva slags tester du har utført, men frem til du dokumenterer eventuelle tester må jeg anta at du ikke har utført noen av relevans til diskusjonen. PS: En grunnleggende forutsetning for en test som skal kunne brukes til noe er at resultatet skal kunne reproduseres av andre i en tilsvarende test (basert på din dokumentasjon av din test).

regnet nesten med noe slikt noe.
    grunnen til at jeg nevnte pianostemmeren, var ikke tilfeldig.
    dette er riktignok noen år siden. men vi tok opp hans egen stemming av ett piano på en tascam dat/m shure mic ( desverre husker jeg ikke benevnelsene på produktene, da jeg den gangen ikke ante at alt senere måtte bevises ovenfor personer på slike forum som dette )
    ved avspilling direkte fra tapen, hørte han sine egene forandringer. for å simpitisere dette noe, så hørte han ingen tonal forandring når vi komprimerte signalet for så å spille det av ( mp3 256 kb )
    Forstår jeg deg rett når du forsøker å si at MP3 gjengir toneleie på et piano unøyaktig? Kan du dokumentere den vil jeg tippe folka som har laget MP3 algoritmen er svært interessert i å høre fra deg. Jeg har sett lignende påstander før, blant annet har vi en artig type ved navn Chris Johnson (som lager airwindows) som abonnerer på denne teorien. Problemet er at det ikke henger på greip, og i beste fall vitner om at man har misforstått hvordan disse codecene fungerer, eventuelt bare hører syner (det siste er helt normalt, vi gjør det alle sammen).
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg hører forskjell på flac og spotify, så har jeg ikke lyttet veldig godt, da det ikke var nødvendig, for ørene mine hørte forskjell fra spotify til cd eller avspilling av flac fra squeezebox duet
    Uansett så har alle ulike meninger, ellers hadde det ikke vært moro med forum om alle var enige i alt

Hører du like lett forskjell på MP3 256kbps og FLAC også? har du ABX-testet det?
    --
    Thorbjørn

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjennomført en kort test(*) under følgende forutsetninger:
    Squeezebox Classic koblet digitalt til Yamaha RX-V767 receiver satt til pure direct, Spotify kjøres gjennom Squeezebox og styres fra iPad, dvs jeg kan bla frem til og spille av samme låt med 2 sekunders mellomrom. Nivået må riktignok justera litt pga. volumforskjeller (er det noen som tenker på dette ved testing forresten?) så RadioShack ligger fremme.

Har hørt på følgende spor
    - Over En By - Kari Bremnes
    - Let It Die - Feist

Ganske enkle og lite krevende spor kanskje? Selvsagt er jeg ikke utstyrt med gullører og anlegget kunne sikkert også vært en del bedre. Men uansett hvor mye jeg vil, så kan jeg ikke høre forskjell. Jeg vurderte parametre som luft, romfølelse og dybden på lydbildet, hviskingen i stemmen, cymbalplukking, anslag på strenger, luft rundt instrumenter osv. At noen kan høre forskjell fra ute i gangen fremstår for meg som ren og skjær overtro.

(*) Grunnen til at testen ble kort, var rett og slett fordi jeg ikke kunne finne noen parametre med en klar forskjell i disse to sporene med ganske god lydkvalitet, og så derfor ikke noen grunn til å forske noe mer på saken. Jeg slår meg derfor til ro med at Spotify Premium yter god nok kvalitet til mitt bruk.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tols1 - du har ikke skrevet hva du sammenligner med(?), men regner med at det er CD?

Nivåmatching er viktig ja.
    --
    Thorbjørn

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    tols1 - du har ikke skrevet hva du sammenligner med(?), men regner med at det er CD?

Nivåmatching er viktig ja.
    Sorry. Sammenligner samme spor I Spotify Premium i 320 kb/s vs. FLAC selvrippet fra CD med EAC. CD-spilleren har jeg pensjonert for lenge siden.

Jeg må selvsagt si at jeg har sammenliknet tidligere også, så det er ikke første forsøket, men kanskje ikke like fokusert som denne gang.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som lurer / har lyst til å prøve, litt informasjon om ABX-testing (hvordan og hvorfor)

What is a blind ABX test ? - Hydrogenaudio Forums

foobar2000 har en fin abx-plugin som kan brukes til å sammenligne lossless-formater(wav, flac..) mot mp3/ogg/wma/hva man nå vil prøve. Helt gratis.
    --
    Thorbjørn

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må huske at det ikke er jeg som påstår det er forskjeller. Det er umulig å bevise at det ikke er forskjell på noe, men det er fullt mulig å bevise at det er forskjeller, vel og merke hvis forskjellene eksisterer (eller er mulige å høre).

Det som er arrogant er å stole blindt på sin egen hørsel når vi vet godt at den er svært lett å lure.

Det er helt riktig at jeg ikke aner hva slags tester du har utført, men frem til du dokumenterer eventuelle tester må jeg anta at du ikke har utført noen av relevans til diskusjonen. PS: En grunnleggende forutsetning for en test som skal kunne brukes til noe er at resultatet skal kunne reproduseres av andre i en tilsvarende test (basert på din dokumentasjon av din test).

Forstår jeg deg rett når du forsøker å si at MP3 gjengir toneleie på et piano unøyaktig? Kan du dokumentere den vil jeg tippe folka som har laget MP3 algoritmen er svært interessert i å høre fra deg. Jeg har sett lignende påstander før, blant annet har vi en artig type ved navn Chris Johnson (som lager airwindows) som abonnerer på denne teorien. Problemet er at det ikke henger på greip, og i beste fall vitner om at man har misforstått hvordan disse codecene fungerer, eventuelt bare hører syner (det siste er helt normalt, vi gjør det alle sammen).
    det jeg mener du bør henge deg opp i, er at komrimeringen ikke fikk med seg de små nyansene. vi skal ikke henge oss opp i algoritmen her. men det hører med i at enhver kompresjon er en reduksjon av inforasjon. og om det ikke kommer fram personer som mener at det her ikke blir tatt vekk "uvesentlig unformasjon". da er det jo slett ingen komprimering av signal...

selsagt stoler jeg ikke blindt på hørselen. som du skriver, blir vi til stadighet lurt. men det hjelper helt klart med praktisk lytting.
    og det hjelper veldig med referasnser som akustiske musikkopplevelser.

og...hva slags referanser skal man dra nytte av om det ikke er sine egene?
    andres....neppe.
    du gjør det samme. bare at det virker som du setter lit til kun den teoretiske biten. men egentlig tror jeg ikke det. for ellers hadde du vel ikke hvert her på forumet. jeg håper virkelig du er her for interessens skyld.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forresten, premium betyr ikke automatisk 320Kbit! mange av de er i 256Kb, og noen eksisterer ikke i høyere bitrate i det hele tatt. men generelt kan man si man får opptil 320..
    sku vært en indikator i programmet som gir teknisk informasjon.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selsagt stoler jeg ikke blindt på hørselen. som du skriver, blir vi til stadighet lurt. men det hjelper helt klart med praktisk lytting.
    og det hjelper veldig med referasnser som akustiske musikkopplevelser.

og...hva slags referanser skal man dra nytte av om det ikke er sine egene?
    andres....neppe.
    du gjør det samme. bare at det virker som du setter lit til kun den teoretiske biten. men egentlig tror jeg ikke det. for ellers hadde du vel ikke hvert her på forumet. jeg håper virkelig du er her for interessens skyld.
    Jeg forholder meg til det faktum at på generell basis er MP3 320kbps og tilsvarende formater / bitrates transparente sammenlignet med lossless formater = man klarer ikke høre forskjell (Det finnes et antall eksempler på spesifike, korte kutt som MP3 "bugger" på, hvor man kan høre forskjell, men dette er unntak - og det er svært få av dem).

Jeg er helt enig med deg i at det nytter lite at mp3 låter bra i teorien, hvis det ikke gjør det i praksis. Men dette har ikke så mye med teori å gjøre: I praksis er det ingen som kan sette seg ned og blindteste lossless mot mp3 320kbps og fortelle hvem som låter best. De får ikke bedre treffsikkerhet enn om jeg skulle sitte å gjette basert på å kaste kron og mynt. Tyder dette på at det er så stor forskjell at man kan høre det mens man står ute i gangen? Når ingen klarer det ved konsentrert lytting med full fokus på oppgaven?

Selvsagt er jeg her for interessens skyld, men for meg er anlegget primært en vei til målet: lytte til bra musikk med god lyd på en enklest mulig måte. Jeg finner ingen glede i å bytte rør i rørforsterkeren eller stift på platespilleren min. Å ha tilgang til en million album med et tastetrykk via spotify passer meg mye bedre.

Når det i tillegg låter like bra er det jo helt fantastisk, og det er synd at noen skal gå glipp av denne herligheten fordi de tror de må tviholde på CDspilleren av hensyn til lydkvaliteten.
    --
    Thorbjørn

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    forresten, premium betyr ikke automatisk 320Kbit! mange av de er i 256Kb, og noen eksisterer ikke i høyere bitrate i det hele tatt. men generelt kan man si man får opptil 320..
    Godt poeng, jeg har for så vidt ikke sjekket bitraten til de spesifikke sporene, så det kan selvsagt hende at de ikke var i 320 kb/s.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men hvordan har du sammenliknet? Hvilke lydkilder var involvert, er du sikker på at det ikke var aktivert noen lyd"forbedrende" løsninger som kan være årsak til forskjellene? Var signalet clean i alle modus?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært fint med litt mer info på bordet om signalkjeden når det er snakk om så stor forskjell. Det kan være stor forskjell på f.eks. lydkort, så når flac og ogg eller mp3 blir avspilt gjennom forskjellig utstyr blir det feil å skylde på formatet.

Sitter selv her med et lydkort som gir totalt forskjellig lyd med s/pdif som med analog, og hadde jeg ikke vært obs på det hadde jeg lett kunne dømt både det ene og det andre til dundas.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forholder meg til det faktum at på generell basis er MP3 320kbps og tilsvarende formater / bitrates transparente sammenlignet med lossless formater = man klarer ikke høre forskjell (Det finnes et antall eksempler på spesifike, korte kutt som MP3 "bugger" på, hvor man kan høre forskjell, men dette er unntak - og det er svært få av dem).

Jeg er helt enig med deg i at det nytter lite at mp3 låter bra i teorien, hvis det ikke gjør det i praksis. Men dette har ikke så mye med teori å gjøre: I praksis er det ingen som kan sette seg ned og blindteste lossless mot mp3 320kbps og fortelle hvem som låter best. De får ikke bedre treffsikkerhet enn om jeg skulle sitte å gjette basert på å kaste kron og mynt. Tyder dette på at det er så stor forskjell at man kan høre det mens man står ute i gangen? Når ingen klarer det ved konsentrert lytting med full fokus på oppgaven?

Selvsagt er jeg her for interessens skyld, men for meg er anlegget primært en vei til målet: lytte til bra musikk med god lyd på en enklest mulig måte. Jeg finner ingen glede i å bytte rør i rørforsterkeren eller stift på platespilleren min. Å ha tilgang til en million album med et tastetrykk via spotify passer meg mye bedre.

Når det i tillegg låter like bra er det jo helt fantastisk, og det er synd at noen skal gå glipp av denne herligheten fordi de tror de må tviholde på CDspilleren av hensyn til lydkvaliteten.
    helt enig. det ville være synd.
    og jeg har ingen ting imot andre lydmedier enn cd, om det skulle ha kommet fram på en eller annen måte.
    som sagt bruker jeg det selv. men... hva foreslår du.. jeg har denne fordømte sykdommen som forteller meg at kvalitet er riktig. når jeg sitter å lytter på musikk, begynner det alltid med å høre etter feil om mangler. desverre.
    jeg sliter enormt med mye musikk som er tatt opp i senere tid, "de låter bærsj", og cdèn / hrmm ) går i veggen. selv brente plater bilr ikke hørt på,og det er ikke fordi jeg ikke vil.
    nå har sågar ett par kammerater ( eller ? ) kjøpt seg så bra utstyr at jeg såvidt hører på mitt eget. og mitt ligger sikkert i ett leie som for de fleste er helt idiotisk.
    en slitsom sykdom jeg har hatt altfor lenge. sansynligvis.
    hadde du ant om alle tester , ( blindt og åpent ) vi har utført. hadde du sikkert hatt ett annet syn på saken, tror jeg.
    nå skal vi se film, troll, he he. men syntes det er artig å utveksle meninger, så er det noe til i morgen. fortsetter jeg gjerne.
    uansett, det er dette forumet er til. og om du trodd noe annet, jeg er slett ikke verdensmester, og har blitt satt på plass utallige ganger, er ikke redd for å ta feil. nen håndherver bastant meninger til det motsatte er slått fast, den ene eller andre veien.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

swans

Å sitte for seg selv og gjennomføre ABX-test f.eks med foobar, og oppdage hvor vanskelig det tross alt er å høre forskjell - det er en øyeåpner for de fleste.

Med litt flaks kan det føre til litt mer avslappet forhold til "utstyrshysteriet".
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sitte for seg selv og gjennomføre ABX-test f.eks med foobar, og oppdage hvor vanskelig det tross alt er å høre forskjell - det er en øyeåpner for de fleste.

Med litt flaks kan det føre til litt mer avslappet forhold til "utstyrshysteriet".
    for meg er det kun blitt verre.
    enten jeg er alene,eller med mange, eller noen få.
    gid forskjellende hadde vert uvesentlige.
    så rakk jeg dette også da før filmen .

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Aha! Så der er derfor jeg også hører STOOR forskjell også fra låt til låt på spotify og ikke bare den STOORE lydforskjellen det er i forhold til cdplater.

Side 7 av 19 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •