Forskjell på lydkvalitet Spotify Free vs Spotify Premium? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 19 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 366
    Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Da er det nok epler og pærer som sammenlignes. Kanskje spiller de av MP3 med annet og dårligere utstyr? Kanskje fra en PC med normalisering eller andre innstillinger påslått? Er MP3en fra ukjent kilde?

De forskjellene du beskriver er ganske enkelt ikke tilstede hvis man sammenligner en høy bitrate MP3 vs CD av samme spor / samme master på samme anlegg og samme innstillinger. De er dermed ikke hørbare hverken i gangen eller stua.
    du må gjerne for meg prøve å finne unnskyldninger på hva som høres anderledes. beskrivelsen var naturligvis generell, og selvsagt ikke ensbetydene med det samme hele tiden. det er noe av det vanskelige med å diskutere på ett forum, man tar alt det skrevende for egen tolkning.

vet at jeg tråkker i ett vepsebol, men syntes fremdeles det er leit at man ikke søker etter å lytte bedere. det er mange årsaker til dette.
    at du syntes det ikke er forskjeller, så mener jeg av samme overbevisning, at det er enkelt å høre.
    mener også at dette er enkelt for alle( ok, de fleste ) å høre, bare de blir oppmerksomme på hva de skal lytte etter.
    du vet...som pianostemmeren

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av swans
    ??
    hva hører du forskjell på ?
    alt unntatt lydbildet.
    om jeg får lov til å overdrive en smule.
    er det mp3, så skriker diskanten. mellomtonen er direkte
    hard og flat(lite dynamisk)
    bassen er som regel ullen og kraftigere enn den skal.
    det bude vel holde. om det er noen trøst, så er forholdet likt
    for meg om det spilles på analog platespiller, bare med andre forskjeller.
    ok...
    hvordan kan du da forklare hifisentralen sin test hvor nesten ingen klarte å skille 128kbit mp3 og original?
    nedjustering til 256 og 320 bitrate som spotify premium benytter blir blåbær sammenlignet med opptaket i segselv og stereoanlegget spør du meg

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    hvordan kan du da forklare hifisentralen sin test hvor nesten ingen klarte å skille 128kbit mp3 og original?
    nedjustering til 256 og 320 bitrate som spotify premium benytter blir blåbær sammenlignet med opptaket i segselv og stereoanlegget spør du meg
    det kan jeg ikke.
    det beste jeg kan si er at det er like lett å se plasebo effekten begge veier.
    det er mange ganger vanskelig å bombastisk materialisere forskjeller som du hører men "ikke hører" fordi man er under press.
    om det er noen trøst, så er ikke denne testen noe nytt. det er andre som har gjort noe lignene( ja faktisk mange ganger opp gjennom årene) for å være sikker på seg selv. man er vel ikke dum fordi man mener å høre forskjell vell?
    og da med helt andre resultater.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    testen til hifi-sentralen er heller ikke noen fasit.
    kun en god pekepinn på at vi ikke er så suverene som vi tror noen ganger.
    men man må snakke med stor bokstaver her inne om man vil bli hørt.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forklaringen er vel at de som startet dette ikke ønsket å finne noen forskjell. Å velge Clapton's Layla gir vel ikke det frevens spekter som skal til for å skille klinten fra hveten for å si det slik, og Spotify gjengen fikk det vel som de ville ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    testen til hifi-sentralen er heller ikke noen fasit.
    kun en god pekepinn på at vi ikke er så suverene som vi tror noen ganger.
    men man må snakke med stor bokstaver her inne om man vil bli hørt.
    Har man bestent seg for at Spotify er fremtiden så ønsker man veil ikke å høre om at man hører på sekunda vare.....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Forklaringen er vel at de som startet dette ikke ønsket å finne noen forskjell. Å velge Clapton's Layla gir vel ikke det frevens spekter som skal til for å skille klinten fra hveten for å si det slik, og Spotify gjengen fikk det vel som de ville ?
    dette høres ut til å være en litt furtent utsagn.
    h/k hadde for mange år siden en platespiller med rabko tangensial arm.
    denne spilleren fikk virkelig på båten i enkelt forum.
    h/k innkalte alle skeptikere på denne spilleren til en høring på den veeeldig oppgraderte oppfølgeren.
    kjempesuksess. alle var fornøyd. det var da h/k avslørte at det kun var kosmetiske forskjeller.
    da var det mange sure kritikere som hadde rost opp i skyene, produktet de hadde slaktet på forhånd.
    senere skiftet h/k ut drivverk og pick-up skjellet.
    da hørte de ikke forskjell, enda det var helt fint målbare forskjeller.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    høh. ønsket ikke å finne noen forskjell? testen ble utført lenge før spotify kom og omtrent alle deltakere mislikte komprimerte formater (pc-lyd etc)og trodde det ville bli en lett match å skille ut musikkspor med diverse tekniske skavanker.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syntes det ikke er noe forskjell på lydkvaliteten på premium og gratisversionen.
    Syns lyden er grøtete og grovkornet, men det er min mening.
    Flac eller cd av spilling er tingen
    Vil heller ikke skape noe krangel, bare ville nevne dette for min egen del

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høh. ønsket ikke å finne noen forskjell? testen ble utført lenge før spotify kom og omtrent alle deltakere mislikte komprimerte formater (pc-lyd etc)og trodde det ville bli en lett match å skille ut musikkspor med diverse tekniske skavanker.
    enig. det er nok ikke her det det ligger.
    har du noen gang fått ett vanskelig spørsmål i plenum, som du egentlig vet ?
    det er vanskelig å åpne ballet ved å vere først ute med utsagnet. og av en eller annen grunn blir de fleste av oss, også usikre på det vi vet. pip ??
    har erkjent at det er nok slik vi mennesker fungerer, på godt og vondt.
    egentlig forsøker jeg ikke å forklare dette heller. forsøker kun å formidle at det er helt klare øremessige forskjeller ute å går, bare man er klar over hva som man skal lytte etter.
    ja.. som.........

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrissy1989
    syntes det ikke er noe forskjell på lydkvaliteten på premium og gratisversionen.
    Syns lyden er grøtete og grovkornet, men det er min mening.
    Flac eller cd av spilling er tingen
    Vil heller ikke skape noe krangel, bare ville nevne dette for min egen del
    det er forskjell.
    det ligger vel heller i at du syntes det lyder "så crappy" uansett. at det ikke er interesant.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bedre lyd i en cd enn i spotify, så kanskje derfor mange liker cd platen bedre enn spotify, og det er gleden av å eie noe fysisk, og noe å ta frem og sette inn i cd skuffen i spillern din og trykke play.
    Syntes ikke spotify har bra nok lyd til at jeg gidder å kjøpe det ennå, men når det kommer, så kanskje, ellers har jeg ikke noe problem med cder og flac avspilling, da dette på nåværende tidspunkt er mye mye bedre lyd

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er forskjell.
    det ligger vel heller i at du syntes det lyder "så crappy" uansett. at det ikke er interesant.
    Og med det mener du?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og med det mener du?
    bare at du sansynligvis lytter etter
    detaljer mere enn noen andre gjør.
    tror vi er noe like der:-P

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet at jeg tråkker i ett vepsebol, men syntes fremdeles det er leit at man ikke søker etter å lytte bedere. det er mange årsaker til dette.
    at du syntes det ikke er forskjeller, så mener jeg av samme overbevisning, at det er enkelt å høre.
    mener også at dette er enkelt for alle( ok, de fleste ) å høre, bare de blir oppmerksomme på hva de skal lytte etter.
    du vet...som pianostemmeren
    Det er dessverre totalt uinteressant hva du mener, da ingen har noen forutsetning for å kontrollere om det stemmer. Det som hadde vært interessant for flere er at noen kunne gjøre et forsøk eller en studie hvor man tester om det faktisk er mulig å høre forskjell på en korrekt encodet MP3 med fornuftig bitrate på generell basis. Interessant nok har ingen klart det enda. Basert på det vi vet så langt er det altså overveiende sannsynlig at forskjellen er så liten at den i praksis ikke har betydning. Jeg kan forsikre deg om at hvorvidt du står i stua eller gangen, påvirker lyden svært mye mer enn hvorvidt det er CD eller MP3 som spilles av.

At du med flere tar sin egen opplevelse for god fisk uten å ha testet det kontrollert (ABX blindtest lar seg lett gjennomføre helt gratis med en pc og et par hodetelefoner) og attpåtil sprer vranglæren sin til andre, er mye tristere enn at man ikke "søker å lytte bedre".
    --
    Thorbjørn

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå fant jeg plutselig ut at Spotify spiller av mp3 fra harddisken min med MYE bedre lyd enn Winamp...
    I winampen er det noe støy, ligner på "trafoduring", som kommer sammen med bass, begriper ikke helt hvorfor.

edit: og plutselig oppgraderte jeg til en nyere versjon og da ble det plutselig helt bra, helt plutselig liksom.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare at du sansynligvis lytter etter
    detaljer mere enn noen andre gjør.
    tror vi er noe like der:-P
    Er ikke personen som lytter etter feil eller mangler, men med spotify så hører jeg forskjell med engang på lyden.
    Pleier alltid å nyte musikken og er som regel ikke pirkete, men akkurat med spotify så reagerer jeg litt

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bedre lyd i en cd enn i spotify, så kanskje derfor mange liker cd platen bedre enn spotify, og det er gleden av å eie noe fysisk, og noe å ta frem og sette inn i cd skuffen i spillern din og trykke play.
    Javisst, den "gleden" hadde jeg også før, synes faktisk det var en nedtur å gå fra LaserDisc til DVD av samme årsak, nemlig mangelen på et stort fysisk format, lukten og å sitte å ta på et fysisk medium. Og jeg har forståelsen for at mange har det sånn, men for meg er det slik at fordelene som Spotify gir langt på vei veier opp for dette. Å kunne sitte å bla i et tilsynelatende uendelig bibliotek av musikk, oppdage nye artister man aldri ville finne på å kjøpe, bla i venners spillelister osv. er en helt annen verden. Alt tilgjengelig på sekundet.

Syntes ikke spotify har bra nok lyd til at jeg gidder å kjøpe det ennå, men når det kommer, så kanskje, ellers har jeg ikke noe problem med cder og flac avspilling, da dette på nåværende tidspunkt er mye mye bedre lyd
    Så lenge du kun har hørt lyden av gratisløsningen, så har du vel egentlig ikke noe godt grunnlag for å vurdere om Premium er bra nok.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Javisst, den "gleden" hadde jeg også før, synes faktisk det var en nedtur å gå fra LaserDisc til DVD av samme årsak, nemlig mangelen på et stort fysisk format, lukten og å sitte å ta på et fysisk medium. Og jeg har forståelsen for at mange har det sånn, men for meg er det slik at fordelene som Spotify gir langt på vei veier opp for dette. Å kunne sitte å bla i et tilsynelatende uendelig bibliotek av musikk, oppdage nye artister man aldri ville finne på å kjøpe, bla i venners spillelister osv. er en helt annen verden. Alt tilgjengelig på sekundet.

Så lenge du kun har hørt lyden av gratisløsningen, så har du vel egentlig ikke noe godt grunnlag for å vurdere om Premium er bra nok.
    Har hørt premium også, og kan ikke si at det imponerte meg noe særlig mer enn gratis versjonen. Men som du sier, så er konseptet genialt, og man får nye tips til artister osv, det er sant.
    Men håper sevlfølgelig at lyden blir "oppgradert" til noe bedre, for jeg mener det er litt grøtete.
    Men skal ikke skape noe krangel, bare en manns mening

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er dessverre totalt uinteressant hva du mener, da ingen har noen forutsetning for å kontrollere om det stemmer. Det som hadde vært interessant for flere er at noen kunne gjøre et forsøk eller en studie hvor man tester om det faktisk er mulig å høre forskjell på en korrekt encodet MP3 med fornuftig bitrate på generell basis. Interessant nok har ingen klart det enda. Basert på det vi vet så langt er det altså overveiende sannsynlig at forskjellen er så liten at den i praksis ikke har betydning. Jeg kan forsikre deg om at hvorvidt du står i stua eller gangen, påvirker lyden svært mye mer enn hvorvidt det er CD eller MP3 som spilles av.

At du med flere tar sin egen opplevelse for god fisk uten å ha testet det kontrollert (ABX blindtest lar seg lett gjennomføre helt gratis med en pc og et par hodetelefoner) og attpåtil sprer vranglæren sin til andre, er mye tristere enn at man ikke "søker å lytte bedre".
    da er det nok på tide at du får flere egene meninger og lærer at erfaring er en ting som betyr mere enn all slags teori.
    det er ganske arogant å avvise at praktisk trening ikke har relevant betydning.
    man kan lese ett helt liv uten at det får noen som helst praktisk betydning. å om det er noen tvil her, musikklytting hører definitift under praktisk, og er svært lite teoretisk.
    at DU ikke vektlegger forskjellende, for så være. inne hos deg selv er det du som bestemmer. men ver varsom med å uttrykke deg om vranglære. du kan fort komme til å bite deg selv i halen.
    dessuten, du aner ikke hva jeg, og andre i min krets har utført av tester. eller mener du at jeg sitter å skriver uten viten og kunskap !!

regnet nesten med noe slikt noe.
    grunnen til at jeg nevnte pianostemmeren, var ikke tilfeldig.
    dette er riktignok noen år siden. men vi tok opp hans egen stemming av ett piano på en tascam dat/m shure mic ( desverre husker jeg ikke benevnelsene på produktene, da jeg den gangen ikke ante at alt senere måtte bevises ovenfor personer på slike forum som dette )
    ved avspilling direkte fra tapen, hørte han sine egene forandringer. for å simpitisere dette noe, så hørte han ingen tonal forandring når vi komprimerte signalet for så å spille det av ( mp3 256 kb )

Side 6 av 19 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •