Forskjell på lydkvalitet Spotify Free vs Spotify Premium? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 366
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Enig i den. Det ER forskjell på MP3 og Flac. Etter å fulgt med på tråden begynner jeg å skjønne hvorfor jeg er en av de få som hører forskjell på kabler8)
    Det er samme mekanisme som gjør at du hører forskjell på kabler som gjør at du hører forskjell på mp3 og flac.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg er usikker på om jeg forstår hva vi diskuterer i denne tråden. Det er ingen som sier at spotifylignende tjenester er 100% perfekt enda, men er det virkelig noen som tviler på det konseptuelle? Er det virkelig noen som tror at spotify eller lignende tjenester ikke vil være enerådende i fremtiden?

Vi har allerede i dag internett tilgjengelig mer eller mindre 24/7 uansett hvor vi er, og det blir mer integrert for hver dag som går. Fysisk distribusjon er TOTALT idiotisk, og selv lokal lagring er snart meningsløst.

Selv kastet jeg ut samtlige CDer for 6-7 år siden, og som nevnt i en annen tråd her inne finner jeg det forunderlig at folk i 2011 fortsatt bruker dette mediet aktivt. 10,000,000 spotifybrukere samt det faktum at det snart ikke er platebutikker igjen i Norge tyder på at jeg ikke er alene.

Dagens fjortiser bruker kun itunes og spotify, og de har knapt hørt om CDer. Det er vel såvidt de bruker blueray/dvd.

Når jeg kjøpte server forrige gang (mange år siden) så droppet jeg diskettstasjon (naturligvis). Når jeg kjøpte ny server i forrige uke, lurte jeg en stund på om jeg skulle bestille med dvd-drev eller ikke. Endte med å gjøre det fordi det er den mest praktiske måten å installere OSet på. Antageligvis var det første og siste gang det ble brukt. All software lastes (lovlig) fra nettet, og film (inkludert 1080p) kan lastes ned eller streames direkte fra nett (lovlig).

Vi har PCer hjemme, på jobben og på hytta, og når vi ikke har de så har vi mobiltelefoner, alle disse streamer spotify eller kan spille offline. Siste skanse er vel egentlig bilen. Min fire år gamle BMW kan spille av musikk fra usb-stick, i dag har de fleste nye biler dette, selv huyndai og kia har det som standard. Kjøper du en godt spekket BMW eller mercedes i dag kommer den med internett og ett års internett-tilgang inkludert i prisen. Om få år vil vi alle ha biler med innebygd internett og nativestøtte for spotify eller tilsvarende tjenester. Å ha spotifyabonnement kommer til å bli like naturlig som å ha kabeltv eller telefonabonnement.

Hvis man ønsker å fortsette å kjøpe CDer så står man naturligvis fritt til det, men man har i allefall ingen fornuftige argumenter igjen for å piratkopiere musikk.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, nå har jeg laget en facebookgruppe for alle som vil at ALLE artister skal skjønne greia med spotify og komme seg på streamingtjenster.

Login | Facebook
    "For everyone who wants Metallica on Spotify or similar services!"

Join gruppen og del den med alle vennen deres. Når til og med konservative Metallica skjønner tegningen så er vi reddet.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er samme mekanisme som gjør at du hører forskjell på kabler som gjør at du hører forskjell på mp3 og flac.
    Man kan jo igjen minne om denne:

Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest

der Hi-Fi-sentralens selvbestaltede gullører -- flere med anlegg i high-end-klassen -- ikke greide å skille mellom CD-kvalitet, MP3 og diverse andre antatte reduksjoner av lydkvaliteten.

Dvs, en deltager greide det. Han var profesjonell lydtekniker, med et anlegg i mellomklassen.

Men siden den gangen er filkomprimeringen kraftig forbedret. De formatene som brukes til streaming, iTunes etc, er bedre enn "gammeldags" MP3.

Utfra egen erfaringen vil jeg si at det er mulig å høre forskjell på CD-kvalitet og "lossy" kompresjonsformater, i enkelte tilfeller. Men det krever konsentrert lytting; fortrinnsvis med hodetelefoner.

Jeg kan se to grunner til at enkelte hører forskjell:

En er, som Hybris påpeker, at de ønsker og forventer å høre forskjell, slik tilfellet er med kabler. Dette er det lite å gjøre med...

En annen er at de sammenligner epler med appelsiner; f.eks. FLAC-ripper av egne CD'er med nedlastet MP3 der de ikke aner noe om opphavet. Det er jo ikke slik at et visst format garanterer en viss kvalitet. Det finnes ulike mixer/mastringer av mange innspillinger, og noen riper kan ha vært gjennom flere formater, eller lagret i en høyere kvalitet enn hva de er ripet til. Jeg har sågar vært borti MP3 som er digitalisert fra vinyl.

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spotify er ett serdeles godt medie til alt annet enn musikklytting.
    tror alle som mener at dette er en god erstatning til gammeldags kjøp av lp, cd osv, har ett godt poeng. at dette er nirvana, tror jeg likevel ikke. ingen vet hva fremtiden bringer.
    til trådstarter må han selv finne ut om har setter pris på kvalitetsforskjellen.
    personlig kan jeg kun benytte komprimerte medier ved ukritisk lytting.
    når jeg sitter i sweetspot for musikklytting, duger kun det beste. alt annet blir etter meget kort tid slått av.
    at ett såkalt "seriøst" lytterpanel i blindtest, ikke hører forskjell på div avspilling, er i beste fall tragisk. Når jeg besøker folk som har musikk stående på når jeg kommer, hører jeg jo forskjell ute i gangen !!!!!
    til dere som føler dere truffet her, begynn å lytt kritisk.
    det er her jeg mener den største forskjellen ligger. om man ikke hører kritisk etter forskjeller, da er de ikke der heller.
    det er ingen feil her, kun det at man har forskjellige preferanser for musikklytting. kjenner musikere som nyter musikken gjenngitt over "plastic fantastic". mystisk.....
    å selv om det provoserer......at enkelte ikke vil høre forskjeller på kabler, komprimering, osv. og ikke vil akseptere at dette har betydning for resutatet, er i beste fall leit .
    tenk over følgende : har du vert vitne til en pianostemmer som stemmer ett piano ?? de fleste av oss hører ikke ett pipp forskjell ved de fleste forandringer han utfører. han er trent opp til å høre ørsmå forskjeller vi andre ikke bryr oss om. men jeg håper det ikke er noen tvil på pianostemmeren av den grunn...eller...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Selvsagt OK å benytte gratisversjonen.. Men å si at man ikke vil betale for Premium med årsak "Jeg har ikke tilgang til wifi på jobb", blir tullete. Med Premium kan man gå offline både på Pc og portable enheter.

Jeg benytter offline OGSÅ i bilen.

Så 99 - 50 = 49 kroner: Det er altså disse 49 kronene som gjør at man ikke vil ha Spotify på jobben? 21 dager i måneden og 8 timer hver dag. For 49 kroner...dealbreaker. DET er nettopp det jeg ikke forstår.
    Du vet hva de sier: mange bekker små.
    Om jeg skal sitte å streame spotify på mobilen, over 3g, så koster dette mye penger! Måten du tenker 100kr - 50kr på, er jo feil.. det koster 100kr mnd. Om jeg føler jeg kan betale 50kr mnd for noe som jeg egentlig ikke trenger, betyr ikke dette at jeg vil betale 100kr for det.

Jeg hadde selvsagt klart å betale de 100kr, men det er tross alt 1200kr året.
    De 1200kr kan jeg bruke på noe annet, f.eks. restaurantbesøk med damen. (jeg brente feks et par tusen kr på det i forrige uke).

Vi er alle forskjellige og prioriterer alle forskjellige ting. Jeg prøver hele tiden å ha en slags avregning, som gjør at jeg ikke kjøper tjenester og produkter jeg ikke trenger. Jeg var selv der en gang, når jeg hoppet på alt av "gode tilbud" og plutselig brukte jeg sykt mye penger på alt mulig som jeg egentlig ikke hadde behov for.

Jeg synes ikke det er teit overhodet. Hvis du lever på fattigdomsgrensa så skal du få slippe, hvis ikke ser jeg overhodet ingen grunn til at du ikke skal betale.
    Dette var et dårlig forsøk på herskerteknikk.
    Jeg kan jo ta et tilsvarende til deg:
    Om du ikke er lat, kom å rydd hagen min.

Hvordan kan du påta deg en diktatorrolle, der du skal bestemme hvilke tjenester andre skal betale for? Det er spotify som har laget en god free-tjeneste og de ønsker selvsagt å ha folk på denne også. (slik at de kan selge reklametid).

Er forøvrig langt unna fattiggrensen (har jo spotify free!).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Man kan jo igjen minne om denne:

Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest

der Hi-Fi-sentralens selvbestaltede gullører -- flere med anlegg i high-end-klassen -- ikke greide å skille mellom CD-kvalitet, MP3 og diverse andre antatte reduksjoner av lydkvaliteten.
    Det er lett å høre forskjell på 128kbps vs 160kbps, men 160 vs 192 eller 192 vs 320 er nok vanskelig.

Har man 128kbps eller lavere, høres det ikke bra ut.
    Men komprimering av god kvalitet er vanskelig å skille fra original.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At Spotify leverer så bra kvalitet at folk nøyer seg med Open-versjonen må de ta regning for selv, å drive å moralisere over at det er "galt" å benytte seg av det er bare tull. Typisk Ola Nordmann-fakter spør du meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært premium helt siden starten og har aldri angret. Dem har 95% av musikken jeg hører på (ikke eagles, pink floyd, beatles)

Syntes kvaliteten på premium og vanlig er veldig lett og skille på noen sanger hvertfall.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    At Spotify leverer så bra kvalitet at folk nøyer seg med Open-versjonen må de ta regning for selv, å drive å moralisere over at det er "galt" å benytte seg av det er bare tull. Typisk Ola Nordmann-fakter spør du meg.
    Korrekt.
    Teit å 'angripe' folk som velger å ta til takke med en tjeneste Spotify tilbyr gratis. Personlig rant begeret over for meg, disse reklamene er 2 hakk høyere i volum og kvaliteten er rent skremmende dårlig på de, så jeg hoppa over på Premium. Litt pga. jeg føler det er bra å støtte en slik tjeneste som jeg bruker MANGE timer ila dagen og kan bruke mobilen i bilen.

Men kan vi ikke holde oss til topic - er det forskjell på lydkvaliteten?
    Hadde nok vært enklere å 'blindteste' hvis det var noe info om kvaliteten/bitraten i realtime så man kunne slått av/på og testet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av swans
    Når jeg besøker folk som har musikk stående på når jeg kommer, hører jeg jo forskjell ute i gangen !!!!!
    Nøyaktig hva hører du forskjell på i gangen? om de hører på mp3 eller ikke?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Dette var et dårlig forsøk på herskerteknikk.
    Jeg kan jo ta et tilsvarende til deg:
    Om du ikke er lat, kom å rydd hagen min.

Hvordan kan du påta deg en diktatorrolle, der du skal bestemme hvilke tjenester andre skal betale for? Det er spotify som har laget en god free-tjeneste og de ønsker selvsagt å ha folk på denne også. (slik at de kan selge reklametid).
    Ja, du kan bestemme helt selv - jeg synes bare det er rart at musikkelskere ikke ønsker å støtte en slik tjeneste. Men om du heller vil brenne av 2000 i uka på middag med kona fremfor å betale 99 i måneden for en god musikktjeneste (og på et eller annet merkelig vis mener disse to utelukker hverandre) så er naturligvis det helt opp til deg.
    --
    Thorbjørn

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Du vet hva de sier: mange bekker små.
    Om jeg skal sitte å streame spotify på mobilen, over 3g, så koster dette mye penger!
    Men poenget er at med Premium trenger man ikke streame over 3G, man lagrer spillelistene lokalt på mobilen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig, og over 3000 sanger offline i 30 dager er jo greit i visse situasjoner. Hvorfor det med streaming over 3G blandes sammen med offline er en gåte.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Riktig, og over 3000 sanger offline i 30 dager er jo greit i visse situasjoner. Hvorfor det med streaming over 3G blandes sammen med offline er en gåte.
    jada, men jeg har jo plenty med lovlige mp3er også, som jeg har rippet inn fra cdplater.. har allerede mange minnepenner i bilen, mye musikk på mobilen.

Jeg kunne jo seff brukt offline inn på mobilen og streamet via blåtann til bilstereoen, men per dags dato er det fremdeles for knotete.

Skal ellers sies at jeg har kjøpt dagspass flere ganger (når det er fest f.eks.).
    Da har jeg ikke kjøpt det for lydkvaliteten, men for å slippe reklame på fest.
    Om prisen på nettbruk synker vesentlig, så kunne jeg for all del tenkt meg å kunne streamet musikk live (ikke offline).

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nøyaktig hva hører du forskjell på i gangen? om de hører på mp3 eller ikke?
    ??
    hva hører du forskjell på ?
    alt unntatt lydbildet.
    om jeg får lov til å overdrive en smule.
    er det mp3, så skriker diskanten. mellomtonen er direkte
    hard og flat(lite dynamisk)
    bassen er som regel ullen og kraftigere enn den skal.
    det bude vel holde. om det er noen trøst, så er forholdet likt
    for meg om det spilles på analog platespiller, bare med andre forskjeller.
    ok...

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ??
    alt unntatt lydbildet.
    ok...
    Og alt dette hører du bare du kommer inn i gangen til folk ??
    Det er bare å ta av seg hatten her altså - en flaggermus må jo vere for døv å regne i forhold til deg ......
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Og alt dette hører du bare du kommer inn i gangen til folk ??
    Det er bare å ta av seg hatten her altså - en flaggermus må jo vere for døv å regne i forhold til deg ......
    tusen takk.
    leit at du ikke søker etter å høre de samme forskjeller.
    for det kan du om du vil.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ??
    alt unntatt lydbildet.
    ok...
    Da er det nok epler og pærer som sammenlignes. Kanskje spiller de av MP3 med annet og dårligere utstyr? Kanskje fra en PC med normalisering eller andre innstillinger påslått? Er MP3en fra ukjent kilde?

De forskjellene du beskriver er ganske enkelt ikke tilstede hvis man sammenligner en høy bitrate MP3 vs CD av samme spor / samme master på samme anlegg og samme innstillinger. De er dermed ikke hørbare hverken i gangen eller stua.
    --
    Thorbjørn

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rolig karer... mp3 og mp3 er to forskjellige ting (?)

Ofte er nedlastet mp3 i 320kbs helt rævva, går ikke an å høre på, men med riktig encoding kan det høres optimalt ut langt ned i bitrate. Jeg gjorde en del trials for min egen del i forkant av at jeg la inn cd-samlinga mi på datoren, og med det programmet jeg brukte da kunne jeg tyne det ned i 112kbs, og jeg satt å finlyttet en god del og kunne ikke høre forskjell på den og wav-filen.

Side 5 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •