Forskjell på lydkvalitet Spotify Free vs Spotify Premium? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 366
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Virkelig interessant at man skal bli kalt for tulling og gnier fordi man ikke ønsker å betale for en avansert form for radio men istedet velger å bruke pengene på å kjøpe plater & filer. (og som sagt: det er tjenesteleverandøren som har åpnet for gratisversjon; det er ikke en hacket måte å få Spotify på)

Virkelig interessant er det at dette skjer i et audio-visuellt forum hvor medlemmene har mere enn gjennomsnitt interesse av høykvalitets lyd og bilde og som sådan er enda mer interessert i at våre leverandører (les: kunstnere) får sin rettmessige skjerv av platesalget; ikke smitt & smuler slik de får fra Spotify.
    Det du sier henger jo ikke sammen overhodet. Grunnen til at artistene foreløpig får lite betalt fra Spotify er jo nettopp fordi altfor få betaler. Og hvordan du kan sammenligne det med radio når du kan velge akkurat hva du vil høre på forstår jeg ikke (ja jeg vet at de ikke har alt enda).

Lydkvaliteten er det heller ikke noe å si på, og skal jeg snakke for meg selv så hører jeg på stereoanlegget mitt for å lytte til musikk, jeg hører ikke på musikk for å lytte til stereoanlegget mitt. Dermed er brukervennlighet, tilgjengelighet og utvalg viktig. På det punktet er spotify uovertruffent sammenlignet med fysisk medie. Jeg hadde vel 600 CDer en gang i tiden. Nå har jeg en million.

Plateselskapene brukte 10-15 år på å forstå at folk ikke ønsket fysisk medium lenger, forhåpentligvis bruker de kortere tid på å forstå at folk ikke ønsker å betale for enkeltfiler eller album.
    --
    Thorbjørn

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @hoppe's
    høyreklikk på playlisten i feltet på venstresiden, velg available offline.

Newcomer Mikkel1977 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation Bedre lydkvaliteten på Spotify

Ser det er flere som skriver om alle disse "fantastiske bitratene" osv.

At man bør ha en DAC tilkoblet optisk eller USB utgang fra data'n er det vel liten tvil om,men noe som er nesten like viktig er jo å sette instillingene på Spotify slik at man kan ta i mot den høyeste raten på Streamen..

Det man "MÅ" gjøre er å :Gå inn på Edit i menyen,så er det på Preferances hvor man finner nøkkelen til den gode lydgjengjivelsen Spotify kan tilby..

På "SOUND" i <menyen Preferances må man Enable high bit-rate hukes av+
    at Enable volum normalizasion IKKE må være krysset av (VIKTIG)

Gjør man dette,samtidig som man har en DAC og Premium version,har man et godt utgangspunkt for streaming av lyd fra Spotify..

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mikkel1977
    At man bør ha en DAC tilkoblet optisk eller USB utgang fra data'n er det vel liten tvil om,men noe som er nesten like viktig er jo å sette intillingene på Spotify slik at man kan ta i mot den høyeste raten på Streamen.
    Helt klart en fordel med DAC når man skal konvertere Digitale signaler til Analoge, ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart FEIL at man bør ha en ekstern DAC også, virker som det er den nye trenden hos hifi-hipsterene.

Jeg tipper her at det er mindre forskjell fra en god dac, til en litt mindre "god" (dyr?) dac, enn fra lowbitrate spotify til høybitrate.

Poenget mitt var vel her at ekstern/intern dac i PC har null å si. Om selve chippen er god, kan den være plassert hvor som helst.

USB og SPDIF er også begrensede overføringer. HDMI eller en intern kobling er nok optimalt.

Sporter selv et fett Xonar Essence STX lydkort, som er i 90% av mine lyttevaner helt ubrukelig, siden jeg bare sender lyd videre med hdmi til reciver. Jaja.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av Revolution
    Helt klart FEIL at man bør ha en ekstern DAC også, virker som det er den nye trenden hos hifi-hipsterene.

Jeg tipper her at det er mindre forskjell fra en god dac, til en litt mindre "god" (dyr?) dac, enn fra lowbitrate spotify til høybitrate.

Det finnes sikkert gode løsninger med andre lydkort som noen her skriver om.
    Klart en fordel om man kan finne løsninger hvor man slipper en separat dac,om det var det du tenkte på,men det jeg ville komme frem til med innlegget mitt,var at det hjelper lite med Premium versjonen av Spotify om man ikke har huket av : Enable High bit rate og fjernet Enable sound normalizasion.

Dette er i alle fall to ting man bør endre på med Premium versionen som helt klart gir bedre lydkvalitet,som vel var litt av det denne tråden starte med.

Selv holder jeg vel en knapp,om det kan kalles det :-D på en extern DAC til rundt 5-6 tusen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Virkelig interessant at man skal bli kalt for tulling og gnier fordi man ikke ønsker å betale for en avansert form for radio men istedet velger å bruke pengene på å kjøpe plater & filer. (og som sagt: det er tjenesteleverandøren som har åpnet for gratisversjon; det er ikke en hacket måte å få Spotify på)

Virkelig interessant er det at dette skjer i et audio-visuellt forum hvor medlemmene har mere enn gjennomsnitt interesse av høykvalitets lyd og bilde og som sådan er enda mer interessert i at våre leverandører (les: kunstnere) får sin rettmessige skjerv av platesalget; ikke smitt & smuler slik de får fra Spotify.
    For å si det på denne måten; platebransjen har selv priset seg selv ut og lagt opp til piratkopiering ved latterlig vanskelige metoder for å faktisk få tak i musikken, kontra ulovlige og "gratis" metoder. Piratkopiering av musikk fører til null (0) inntekt for hverken produsenter, artister, adm. etc., som da igjen i det lange løp vil føre til mindre bredde og færre artister.

Personlig så finnes det hos meg en tid før Spotify, og en tid etter. Tiden før = flere titalls gigabyte med musikk hvor ikke noen fikk betalt for det. Hvorfor? Først av alt var det billigere, for det andre så slapp jeg å sette av tid til å dra i en platebutikk for å lete gjennom metervis av reoler med uorden og en lite hjelpsom betjening, som da til slutt i enkelte tilfeller ikke hadde ønsket cd inne. Skulle man så bestille fra nettet tok det fort en uke før ting var i posten.

Etter at Spotify kom på banen har jeg ikke lastet ned 1% engang, av hva jeg pleide å gjøre før. Kun en eller to sanger som ikke er å finne i biblioteket til Spotify enda. Grunnen til den store overgangen er at man faktisk får tak i så mange tusen sanger på èn og samme plass og for en billig penge. Det største argumentet derimot er at det faktisk er lettere å bruke Spotify enn det er å laste ned en sang på ulovlig vis.

Konklusjonen er at, i alle fall i min vennekrets, så har Spotify ført til en reduksjon av piratvirksomhet som platebransjen bare kunne se for seg i sine våteste drømmer. Da vil jeg heller si at det er bedre at Spotify får inn en tusenlapp fra oss i året som de kan fordele på artistene, kontra 0,- før Spotify kom på banen.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I fremtidssamfunnet, hvor alle er microchippet, vil følelsene våre bli kontinuerligt registrert, slik at når vi hører på radio blir kontoen automatisk trukket når vi hører en sang vi liker.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    I fremtidssamfunnet, hvor alle er microchippet, vil følelsene våre bli kontinuerligt registrert, slik at når vi hører på radio blir kontoen automatisk trukket når vi hører en sang vi liker.
    Om dette blir tilfelle tror jeg at jeg like så greit tar fram den gamle gode plate sammlingen min igjen og kasettene.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i grunn enig, men jeg deltar ikke i en dugnad for å redde en kommersiell bransje, som det i all hovedsak er. Sjønner at det må penger inn i systemet på et eller annet vis, men artistene klarer seg stort sett selv om musikken er tilgjengelig gratis. De store plateselskapene kan bare gå konk for min del, artistene vil fremdeles lage og gi ut musikk og holde konserter etc, dersom det er entusiasmen og musikkinterressen som driver dem. Platebransjen har skutt seg selv i foten ved å hele tiden nøle med å ta i bruk ny teknologi.
    1) Så du vil ikke ha betalt for å jobbe for dernest å bruke pengene på tjenster. Kapitalismen er mao. ikke noe for deg.

2) Arbeidsgiveren din kan bare gå konk for min del, du får kjøpt melk / brød og betalt lånet uansett...dersom du er motivert nok.

3) Kjekt med nye ting .. men hvem betaler for utviklingen.

Musikk-Fallet.

Litt spøk, og litt alvor.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mikkel1977
    Klart en fordel om man kan finne løsninger hvor man slipper en separat dac
    Det er en fordel med separat DAC, fordi man da har mulighet til å skille datamaskinen fra musikkanlegget, vha optisk kabel eller trådløs overføring. PC'er er potensielle "støybomber", så metallforbindelse til musikkanlegg er en dårlig idé. Det kan gå bra -- men man risikerer jordsløyfer etc.

HDMI er over-kill for stereolyd; S/PDIF (optisk eller koaks) har mer enn nok båndbredde.

Ellers er DAC-teknologi billig, og tar relativt liten plass. Det er fullt mulig å få en bra DAC på et internt lydkort, og det finnes utmerkede eksterne DAC'er helt ned under tusenlappen (litt dyrere om man ønsker annet enn USB). For 3.000 kroner får man profesjonell kvalitet -- om man handler hos en musikkforhandler, og ikke i en hi-fi-butikk.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    1) Så du vil ikke ha betalt for å jobbe for dernest å bruke pengene på tjenster. Kapitalismen er mao. ikke noe for deg.
    2) Arbeidsgiveren din kan bare gå konk for min del, du får kjøpt melk / brød og betalt lånet uansett...dersom du er motivert nok.
    3) Kjekt med nye ting .. men hvem betaler for utviklingen.
    Musikk-Fallet.
    Litt spøk, og litt alvor.
    1)Nå har det seg slik at jeg bruker ALLE pengene jeg tjener, blandt annet på musikk.
    2)Hvis arbeidsgiveren min hadde nektet å tilpasse seg markedet i en periode på 10 år hadde han fortjent å gå konkurs, dessverre med konsekvens for de ansatte.
    3)Spotify-teknologien er utviklet av Napster-fyren, hva han nå enn heter...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kjekt med nye ting .. men hvem betaler for utviklingen.
    Da CD-platen ble introdusert i Norge, sponset enkelte platebutikker CD-spillere for å bygge opp et marked.

Dette var på en tid da vinyl-salget stupte, og flere og flere kjøpte kassetter for å unngå de upraktiske LP'ene...

15 år senere ville bransjen kanskje ha reagert på det samme scenariet med å kopibeskytte kassettformatet?

En interessant ting man kan lese ut av internasjonale statistikker: CD-salget begynte å svikte flere år før det ble vanlig å laste ned musikk fra nettet. Sannsynlig forklaring: Rimelige CD-brennere...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    3)Spotify-teknologien er utviklet av Napster-fyren, hva han nå enn heter...
    Nesten: Music pirate launches new assault on US - Americas, World - The Independent

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så teit å generalisere og sette folk i en bås, si at de er "gjerrige" pga de ikke betaler.

Jeg kjører selv spotify free og jeg var en av de første inn på spotify (samt voddler). Hvorfor betaler jeg ikke?

Det er flere årsaker, bla.a.:
    1. Jeg har ikke tilgang til wifi på jobb
    2. Reklamene plager meg ikke nevneverdig
    3. Popupbanners plager meg ikke så mye heller
    4. Lydkvaliteten er god på gratisutgaven også
    5. i lys de 4 forrige punktene, føler jeg ikke at dette er verdt 1200kr året.

Greit nok at man kan få offline, men jeg hører primært musikk hjemme eller i bilen. I bilen bruker jeg minnepenn på bilstereo (ev radio).

Hadde spotify kostet 30kr mnd, greit nok, ev. maks 50kr.. da hadde jeg betalt det. Men om jeg skal påta meg en unødvendig ekstrautgift på 100kr mnd, frister det mer å bruke dette på raskere nett.

Jeg hadde lenge di.fm betalt abb, pga. gratis hadde veldig dårlig bitrate, men spotify free er bra kvalitet. Jeg er heller ei en "freeloader", man må jo huske på at jeg tross alt hører på reklamene og ser på banners som spretter opp.

Spotify får jo penger for reklamene og for banners, på samme måte som radiostasjoner gjør. Jo flere gratisbrukere det er, jo mer får de for reklametiden.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt OK å benytte gratisversjonen.. Men å si at man ikke vil betale for Premium med årsak "Jeg har ikke tilgang til wifi på jobb", blir tullete. Med Premium kan man gå offline både på Pc og portable enheter.

Jeg benytter offline OGSÅ i bilen.

Så 99 - 50 = 49 kroner: Det er altså disse 49 kronene som gjør at man ikke vil ha Spotify på jobben? 21 dager i måneden og 8 timer hver dag. For 49 kroner...dealbreaker. DET er nettopp det jeg ikke forstår.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotify er ett genialt verktøy, i søken på ny musikk, eller glemte slagere. Det fungerer også helt perfekt til bakgrunnsmusikk, på en fest eller under husvasken, matlagingen osv.

Koblet opp på ett over "middels stereoanlegg" til 40 - 50 lapper eller mer, er det rett og slett trøttende lydkvalitet. For meg blir det stopp etter en halvtime. Mikrodynamikken er fraværende og jeg har aldri fått følelsen av å "være tilstede".

Det samme opplever jeg på PCen med det tidligere nevnte STX-kortet, og påkostede Denonklokker. Der hvor jeg drømmer meg bort med flac-filer, og nesten kan duppe av i en magisk rus av musikk som er omsvøpende, blir det ikke den samme sorte bakgrunnen og like homogent med avspilling på spotify.

Muligheten for å lete opp ny musikk på null niks veier opp for noe av mangelen på lydkvalitet. Men det er udiskutabelt at Spotify har mye å gå på når det gjelder komprimeringen av musikken.

Forskjellen mellom premium og "ikke betalende" er der. Jeg har ikke merket store forskjeller etter jeg begynte å dra kortet, men de er store nok til at jeg velger å betale for Premium. Det koster så lite å teste ut dette, alle mann i gata burde bruke egne ører. Og ja, jeg har huket av for "enable high bitrate" og fjernet haken for "volume normalization".

Jeg venter i spenning på streaming av flac. Streaming av høyoppløst flac og mulighet for å lagre og spille av dette på andre registrerte enheter i Spotify's database vil skape en eksplosjon og parkere alt av andre streamløsninger for musikk. Jeg har stor tro på at det kommer til å skje om ikke lenge...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Spotify er ett genialt verktøy, i søken på ny musikk, eller glemte slagere. Det fungerer også helt perfekt til bakgrunnsmusikk, på en fest eller under husvasken, matlagingen osv.

Koblet opp på ett over "middels stereoanlegg" til 40 - 50 lapper eller mer, er det rett og slett trøttende lydkvalitet. For meg blir det stopp etter en halvtime. Mikrodynamikken er fraværende og jeg har aldri fått følelsen av å "være tilstede".

Det samme opplever jeg på PCen med det tidligere nevnte STX-kortet, og påkostede Denonklokker. Der hvor jeg drømmer meg bort med flac-filer, og nesten kan duppe av i en magisk rus av musikk som er omsvøpende, blir det ikke den samme sorte bakgrunnen og like homogent med avspilling på spotify.

Muligheten for å lete opp ny musikk på null niks veier opp for noe av mangelen på lydkvalitet. Men det er udiskutabelt at Spotify har mye å gå på når det gjelder komprimeringen av musikken.

Forskjellen mellom premium og "ikke betalende" er der. Jeg har ikke merket store forskjeller etter jeg begynte å dra kortet, men de er store nok til at jeg velger å betale for Premium. Det koster så lite å teste ut dette, alle mann i gata burde bruke egne ører. Og ja, jeg har huket av for "enable high bitrate" og fjernet haken for "volume normalization".

Jeg venter i spenning på streaming av flac. Streaming av høyoppløst flac og mulighet for å lagre og spille av dette på andre registrerte enheter i Spotify's database vil skape en eksplosjon og parkere alt av andre streamløsninger for musikk. Jeg har stor tro på at det kommer til å skje om ikke lenge...
    Enig i den. Det ER forskjell på MP3 og Flac. Etter å fulgt med på tråden begynner jeg å skjønne hvorfor jeg er en av de få som hører forskjell på kabler8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Det er så teit å generalisere og sette folk i en bås, si at de er "gjerrige" pga de ikke betaler.

Jeg kjører selv spotify free og jeg var en av de første inn på spotify (samt voddler). Hvorfor betaler jeg ikke?

Det er flere årsaker, bla.a.:
    1. Jeg har ikke tilgang til wifi på jobb
    2. Reklamene plager meg ikke nevneverdig
    3. Popupbanners plager meg ikke så mye heller
    4. Lydkvaliteten er god på gratisutgaven også
    5. i lys de 4 forrige punktene, føler jeg ikke at dette er verdt 1200kr året.
    Jeg synes ikke det er teit overhodet. Hvis du lever på fattigdomsgrensa så skal du få slippe, hvis ikke ser jeg overhodet ingen grunn til at du ikke skal betale. Folk er så vant til å ikke betale for musikk at de tror at det er meningen at musikk skal være gratis. Hvorfor i huleste skal man ikke betale for en vare man bruker? Piratkopieringen eksploderte på slutten av nittitallet som et tydelig signal til musikkbransjen at distribusjonsformen deres ikke lenger fungerte. Nå har de ENDELIG forstått poenget, og i tillegg priset det SVÆRT rimelig, og fortsatt vil ikke folk betale? Til prisen av én niceprice CD i måneden får du ubegrenset tilgang til musikk? For min del kunne de innført spotifyabonnement som en skatt.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Men det er udiskutabelt at Spotify har mye å gå på når det gjelder komprimeringen av musikken.
    Jaha? Jeg kan med glede diskutere det.
    --
    Thorbjørn

Side 4 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •