Forskjell på lydkvalitet Spotify Free vs Spotify Premium? - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 19 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 366
    Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    :!:

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av swans
    Jeg er utdannet innen elektronikk. Noen år siden, med lovene gjeller så hvidt jeg forstår enda.
    Da såkalte bedere og dyrere kabler en gang så dagens lys, bannlyste jeg dette inntenst i mange år. Helt til div personer "tvang" meg til å forsøke å lytte til disse. Desverre slo lynet ned i panna mi like under hårrota, jeg hørte klare forskjeller.
    Likeledes gikk det med cd drivverk osv.
    Hva ønsker så herren at jeg skal gjøre da...?? stikke hodet i sanden som en struts og lese i boka at det ikke kan være noen forskjell ?, eller slippe problemet med sand i øynene ( og ørene ) for så å oppleve en ny verden ( selvsagt fortalt med STOORE BOKSTAVER ).
    Dette er en samsvarende beskrivelse av min stillig til emnet før og hva jeg opplevde når jeg byttet til Solid Core høytalerkabler, riktig nok av fri vilje. Mulig jeg ble frelst, men det var i alle fall en herlig opplevelse.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle sitater her er skrevet av Fhansen. Er bare ikke klok nokk til å vite hvordan jeg setter disse inn i grå boks.

I den betydningen jeg tror du legger i det: Nei. Til det vet jeg for mye om måten mennesker opplever og tolker sanseinntrykk på.

Jeg mener det er bedrøvelig at du tviler på din egen hørsel. Som er den mest fantastiske sanseorgan vi er skapt med.
    Jeg håper du stoler på sønet når du kjører bil.:shock:
    På den annen side mener jeg å lese mellom linjene at du har stor respekt for menneskers viten innen psykiatri, og ytre påvirkning av miljøer osv.
    Det har desverre ikke jeg. Til det har jeg observert for mye av fagpersonell inne overnevnte yrker, som ikke henger på greip. Så her har vi nokk en liten konflikt.

Alle forhold som ikke har med hørselen å gjøre, må elimineres.

Å hvorfor det ?
    Jeg leser begrunnelsen din, uten at det hjalp noe.
    I alle andre hendseener brukes sanseorganer til hjelp for å ha en mere nøyaktig plasering av ett tema.
    Om man skal utføre dette riktig, må man faktisk være trent til dette på forhånd, da det er ett helt unaturlig miljø for sansene til vanlige mennesker.

2: Alle forhold som ikke har direkte med den komponenten man skal teste å gjøre, må være under kontroll.

Det vil blant annet si forhold som gjelder tid og rom: Det må kunne byttes umiddelbart mellom eksemplene, uten at testpersonen må forlate sin posisjon (eller høyttalere flyttes).

+1

De produsentene som utfører seriøse lyttetester, bruker avansert utstyr for å holde kontroll på disse tingene. Dobbelt reléstyrte kabelswithcer, "karuseller"/dreiescener til høyttalerbytte etc.

hmm.
    Veldig flott. Men blir andre mindre seriøse av den grunn ?
    Jeg syntes det er vel så tillitsvekkende når en person "øyeblikkelig" registrerer forskjeller på enkelte punkter.

3: Forsøket må gjentas så mange ganger at tilfeldigheter kan utelukkes.

Og det er gjennomsnittet som teller; ikke "beste forsøk"... Dess flere forsøk, dess større sikkerhet.

+1

I praksis er det nesten umulig å gjennomføre en troverdig kabeltest i et privat hjem. Når det gjelder ulike filformater, finnes det derimot flere metoder som kan brukes.

Sværet uenig, naturligvis

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har benyttet blindtester ( og visuelle for den saks skyld ) i fryktelig mange år. selvsagt går en på trynet mange ganger, pga. som det blir sagt, stemning, sindstildstand osv.
    I mitt hode skal det "som er bedre" markere seg markant.
    Blindtesten er en bekreftelse på at den teoretiske forskjellen er merkbar/hørbar (og derav kjøpbar).

Men det gjelder ikke spesielt for lyd og musikk. Smak av mat og drikke går samme veien for eks.
    Jeg opplever ikke spesielt mye forskjell på vin f.eks.

Alle de egenskaper som vinkjennere beskriver,
    sammsvarer ikke med min opplevelse.

Men jeg har testet bindtest på pepsi vs cola og truffet
    meget godt et par ganger.

Du vanker i feil kretser. Men med forhåndpåtatt holdning lommer man heller ingen vei.
    Jeg er åpen for alle innspill, og jeg håper jeg får mulighet til å teste og lytte til en rekke rom, anlegg, høytalere og kabler for å danne meg videre inntrykk og opplevelser.

Jeg er ikke enig i at jeg er forhåndsdømmende, jeg har fått noen konkrete innspill på metodikk jeg kan bruke for å ha et forhold til kablene.

Jeg understreker at jeg ikke har noe forhold til merke og produsent, og enda mindre til pris.

Hvis du har gode innspill på ting jeg burde oppleve/teste så setter jeg pris på det, og jeg vil følge opp med å gå videre i kunnskapsreisen.

Ingen feil med blindtest. Men om du stoler så lite på hørselen din, vær snill å ikke bli pianostemmer da.
    Hvis jeg skulle ha "stolt på hørselen min" så blir mine Cervin Vega stående, pent pyntet med glava ruller rundt om i rommet.

Det er klart jeg har en jobb å gjøre med å trene opp hørselen, den teoretiske forståelsen og ikke minst høre på mest mulige forskjelige enheter/sytemer/teknologi for å løfte meg.

Hvis det skulle vært uklart så vil jeg spesifisere at jeg finner det sansynlig at jeg har veldig dårlig gehør, samt en del lydskader i øret pga "et hardt liv"

Hodet, og evne til å forstå teknikk/metodikk er med enda.

Jeg har bygget et rammeverk/metodikk for å kunne jobbe meg opp imot riktig innkjøp/oppgradering, selv om jeg har(Mest sansynlig) disse svakhetene.

Blueray.... tja...det kommer nok, men foreløpig har ikke jeg hørt noen slike spillere som er gode nok.
    Jeg tenkte på formatet i seg selv. Det virker naturlig til å erstatte DVD-A etc. Selve den optiske lesern leser jo bitperfekt, så da står du igjen med dac'en som evt svak element.

Systemet er helt sikkert bra nok. Men nå har ikke jeg hørt alle da. ( bare nesten )
    Er du av den oppfattning av at optiske lesere (cd/blu/dvd) i seg selv gir ulik forvrenging som du mener å "høre" ? (Jeg ser bort ifra dac)

Jeg finner dette vanskelig å forstå, da du i praksis sier at alle optiske lesere gir lesefeil på bitnivå.

Veldig så lett antennelig du er da foresten.
    Det beklager jeg i så fall. Jeg er er for å lære og del erfaringer.

Les innleggert mitt rettet til Fahnsen noe tidligere.
    Kankje du er den rette til å svare på dette...
    Helt ærling mangler jeg både erfaring og faglig tyngde til at jeg tror jeg skulle kunne oppklare, eller belyse noe på en måte som gav noe mer mening.

Kabeldebatten blir først spennende når noen kommer opp med noe mat man kan jobbe med.

Jeg har "funnet" en rekke sider med teorien som skulle evt åpne for de subjektive opplevelsene som ligger bak både cd og kabel mytologien.

Så jeg har alltid døra på gløtt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og de som ikke hører forskell kan si hva de vil.
    Greia er vel at mange mener det er stooor forskjell på veldig mye.

Alt fra messingskruer, til pris, til merke, til akustikk, til kabler, til andre typer kabler etc etc..

Jeg prøver å vekte disse basert på sansynlighet, hørbarhet og pris.

Som Ingenøren sier jeg det er stoor forskjell.
    Mange sier mye forskjellig. Teorien sier det samme.

Ingen kompresjon i det hele tatt. Men det er skjelden at jeg får det slik jeg vil. Hmm..:???:
    Her er jeg enig, ikke fordi jeg tror jeg hører forskjell, men fordi det gir best mulig utgangspunkt for god lyd.

Videre _er_ kompresjon målbart.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min tur til å beklage Tiger.
    Innlegget dit sier noe helt annet enn jeg først fikk inntrykk av.

Det er sagt mange ganger tidligere, men musikktytting er en sinnstilstand i seg selv. Hadde det ikke hvert det, kunne vi nok sett langt etter veldig mye udødelig musikk.
    Den er vanskelig å beskrive som helt konkret.
    Nesten som å obrervere en soloppgang, er man glad, blir dette helt unikt. Er man sint eller fyllesyk, generer solen i øynene.

Om man er åpen til sins, ikke som en byråkrat. Vil man helt klart høre forskjelder etterhvert.
    For endel år siden var jeg på ett større kurs(seminar) men Yamaha Skandinavia.
    Her hendviste kurslederen til en Japansk (mener jeg å huske ) test, eller undersøkelse om du vil.
    Ett normalt utrent øre vil observere tidsforskjels variasjoer på ca 24 micro sec.
    Ett godt trent øre, kan registrere forskjellder helt ned mot 6 micr sec variasjoner. Beklager at jeg ikke har tatt vare på denne infoen, men ante ikke at det kunne bety noe som "bevis" 25 år senere.

Om man vil utvikle seg noe; uansett retning. Gjøres dette meget hurtigere i plenum: sitter man for seg selv, ville nok utviklingen godt meget tregt i forhold.
    Man drar helt klart nytte av andres meninger, tanker, og utstyr.

Formatet Blueray har helt klart forutsettninger for å lyde topp. Det som er synd, er at de som ønsker seg de siste 2% av kvalitet, de må vente til endel hardware og software er noe gammelt. Grunnet pris ved utvikling.

En gang i tiden så jeg en Cambridge 4-delt cd-spiller hos Oslo Hi-Fi Senter.
    Den ene av modulene hadde div display. Siden tidsaksen for avlesning den gang var helt linjær. Var det ene display for avlesning av antall feil på platen. Ett display for feil som ble rettet opp, og atter ett for det som spilleren ikke klarte å rette opp. Det displayet var skjeldent uten siffer.
    Gamle cd-spillere kunne heller ikke lese brente plater. Så en forskjell må det vel være vel..?

Til slutt.
    Teorektikerne har helt rett i at det ikke er "synlige" bevis for det "vi hører".
    Hadde en eller annen funnet dette, ja da......
    Siden ingen ønsker å svare meg på ett spørsmål tidligere i debatten, sier jeg følgende.
    Dete er heller ikke mulig å Ikke se små variasjoner på ett avlest musikkstykke på instrumenter. Man må gjerne fryse bildet. I så fal får man ikke det samme resultatet uansett, om man leser dette av som lydbølger i rommet. Og da blir det vanskelig å "bevise" at øret ikke hører forskjell.
    En utfordring her kanskje...?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du virkelig at jeg fra starten av hadde denne holdningen ?? Eller vil du ikke forstå det jeg prøver å skrive ?
    Har foretatt slike blindtester i årrekker. Man må da vel ikke være dum å lettlurt selv om man hevder disse forskjellene. Eller mener du det også ?
    Det er synd at vi alltid skal havne her i disse diskusjonene. Det er ingen som påstår at noen er dumme fordi man blir utsatt for placeboeffekten. Alle mennesker i hele verden gjør det. Forskjellen er at ikke alle vil innse dette faktum.

Om jeg får sette opp kriteriene for denne kabeltesten.
    Vinner jeg en milion.... Selv om hørselen begynner å bli noe dårligere av alder og tinitus som også har satt seg fast desverre.
    Om jeg får sette opp kriteriene for den ukentlige lottotrekningen så vil jeg vinne førstepremien der også.

Hvis du kontakter James Randi så vil du nok finne ut at han krever en ABX-test av en "normal" kabel opp mot en monster cable med en utsalgspris på ca 7000USD. Noe som ikke bør være et stort problem iom at det er såpass store forskjeller selv på langt billigere kabler? Lettjente penger med andre ord.
    --
    Thorbjørn

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For the record: T1ger og jeg (Tiger) har ingenting med hverandre å gjøre.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    For the record: T1ger og jeg (Tiger) har ingenting med hverandre å gjøre.
    Ups.
    Ser det. Sry

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    At alle filene er i FLAC sier vel sitt , mao det er bedre enn lossy
    At alle filene er lagret som FLAC, betyr ikke at de er i samme lydkvalitet...

FLAC-formatet gjør det mulig å lagre musikk med opp til 24-bits/192 kHz-kvalitet, med komprimering uten tap av data (lossless) -- men er musikken på forhånd lagret i et mindre oppløst format, eller komprimert med "lossy" metoder, vil naturligvis ikke FLAC-lagringen bringe de tapte dataene tilbake.

Kan du ikke komme med data og dokumentasjon fra en av disse mange blidtestene du har hørt om, og som beviser det du prediker ? Til nå har jeg bare hørt snakk.
    Hvis du har lest kabeltrådene her på forumet, vil du finne de lenkene du trenger. Ellers kan du søke på nettet selv.

"Jeg gidder ikke å skaffe meg kunnskap om dette" er ikke noe argument å komme med...

En lett tilgjengelig begynnelse hva filformater angår, er Ivar Løkkens test på Hi-Fi-sentralen. Der greide riktignok én av deltakerne å skille diverse reduserte filer fra et originalt CD-spor. Han var profesjonell lydtekniker. De andre testpersonene, noen med high-end-anlegg, var ikke i nærheten av å kunne skille.

Siden den gangen er komprimeringsteknologien forbedret. De formatene som brukes av dagens streaming-tjenester, iTunes etc, er bedre enn MP3-formatet som ble brukt av Løkken.

Jeg kan jo også føye til at ingen av de selvoppnevnte gullørene kunne skille originalfilen fra et opptak som var gjort fra en gammel CD-spiller, via "lakrislisse" til et billig PC-lydkort, heller...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Hybr

Om jeg får sette opp kriteriene for den ukentlige lottotrekningen så vil jeg vinne førstepremien der også.

Hvis du kontakter James Randi så vil du nok finne ut at han krever en ABX-test av en "normal" kabel opp mot en monster cable med en utsalgspris på ca 7000USD. Noe som ikke bør være et stort problem iom at det er såpass store forskjeller selv på langt billigere kabler? Lettjente penger med andre ord.[/QUOTE]

sant.
    Det eneste kriteriet jeg setter, er at det byttes ut en kabel i mitt system. Er det urimelig ?. Om det er urimelig, så kodtas andre kriterier rett å slett for å feile.
    Jeg kan ikke komme hjem til deg å gjøre det samme. Jeg aner ikke hvordan ditt system spiller i utgangspungtet.
    Og kontakter du Noel Lee ( som startet Monster Cable, så får du helt andre kriterier. Han var atom fysiker for Nasa. Skal vi anse han for mindre troverdig ? neppe..
    Jeg har personlig hvert på demo med vedkommende. der fikk vi 2 forskjellige prøvelyttinger av kabel, som ikke ble beskrevet og snakket om på forhånd. Etter at vi som hørte dette, og beskrev forskjellene. Da ble vi forklart hvorfor. Lyder dette tilfeldig ? ikke det, ikke det,
    Vi hadde jo ingen anelse hva vi skulle lytte etter. Åsaken til forskjellene var også beskrevet i omtalen i manual, som var skrevet på forhånd. Men ingen av oss hadde sett den. Så ingen "juks" her heller.
    Dette blir for dumt, vi har fått en hjerne å tenke med selv. bruk den. Test selv istedet for å la andre gjøre det for deg.
    Viten rundt dette tema, har vi tydligvis nok av.
    Jeg kommer fra din block. Har du noen gang latt deg friste til å prøve min ?
    Det blir litt slik : liker ikke torsk, liker ikke torsk. men har aldrig forsøkt torsk med det rette tilbehør.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sagt mange ganger tidligere, men musikktytting er en sinnstilstand i seg selv.
    (...)
    Om man er åpen til sins, ikke som en byråkrat. Vil man helt klart høre forskjelder etterhvert.
    (...)
    Og da blir det vanskelig å "bevise" at øret ikke hører forskjell.
    Det du skriver her, hviler på en forutsetning:

At det er en direkte sammenheng mellom det du opplever, og enkeltfenomener i den fysiske virkeligheten.

Men det du opplever, er din egen tolkning av en mix av fenomener.

Hele poenget her, er at skal man komme fram til resultater som har gyldighet for alle, ikke bare deg i den konkrete situasjonen du opplever noe i, kan man ikke ta hensyn til dine subjektive tolkninger. Da må man se på hva som, rent fysisk, innvirker på lyden som fysisk fenomen.

Med andre ord: Om du opplever lyden som bedre om du vet (eller tror) at signalet sendes gjennom en bestemt kabel, er dette fullstendig uinteressant for alle andre enn deg (og de som eventuelt måtte dele din tro på denne kabelen), om det ikke kan påvises at det du opplever faktisk er et fysisk fenomen som også oppleves når du ikke har kunnskapen om kabelen med i opplevelsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innlegget dit sier noe helt annet enn jeg først fikk inntrykk av.
    Jeg er i grunn på jakt etter kunnskap og perspektiv.
    Det subjektive er en del av det, og som alle andre har jeg min smak/krydder. (PA lyd og vinyl tydligvis hehe)

Det er sagt mange ganger tidligere, men musikktytting er en sinnstilstand i seg selv. Hadde det ikke hvert det, kunne vi nok sett langt etter veldig mye udødelig musikk.
    Er det nå jeg skal byte det du sier ned i målbare elementer ;D
    Neida, ser poenget ditt.

Men blir feil å "lytte meg frem" der jeg står nå, jeg ønsker en mer presis og forutsigbar metodikk.

Samtilige jeg har sparret med sier dette er feil tilnærming, men det er det beste jeg har so far.

Å stikke ned til hifiklubben og "kjøpe for de penger jeg har i lommeboken" virker ikke spesielt kvalifisert. Jeg vil vite mere, har mere bredde/erfaring etc.

Den er vanskelig å beskrive som helt konkret.
    Nesten som å obrervere en soloppgang, er man glad, blir dette helt unikt. Er man sint eller fyllesyk, generer solen i øynene.
    Jeg er hobby fotograf, og naturbilder med solopp/nedgang er min favoritt.
    Jeg bruker en kominasjon av lysmåling, klokke, værmeleding (Emperisk data) opp imot min Intusjon for å lage bildet.

Dvs jeg blander både fakta og en hvis for for magefølelse for å finne den beste plassen og tidspunktet for å ta et godt bilde.

Samtidlig får kroppen slappet av og nyte naturen.

Jeg er åpen for alle inspill slik at jeg kan bryte det ned i en form for metodikk som jeg kan teste hjemme, eller bruke i butikken når jeg skal høre/lytte/teste.

Siden kabler i seg selv ikke har noen god fakta bak seg, bruker jeg ikke penger på det p.d.d

Men måten kabelgruppen går frem på synes jeg er matnyttig, fordi jeg kan godt tenke meg å teste den selv. For å ha gjort det, eller forstå hvordan dere i det hele tatt går frem.

Jeg kan bruke samme "måte" på andre exotiske ting.

For endel år siden var jeg på ett større kurs(seminar) men Yamaha Skandinavia.
    Her hendviste kurslederen til en Japansk (mener jeg å huske ) test, eller undersøkelse om du vil.
    Ett normalt utrent øre vil observere tidsforskjels variasjoer på ca 24 micro sec.
    Ett godt trent øre, kan registrere forskjellder helt ned mot 6 micr sec variasjoner. Beklager at jeg ikke har tatt vare på denne infoen, men ante ikke at det kunne bety noe som "bevis" 25 år senere.
    Mye av det som hevdes rundt kabler ender opp i frekvens eller tidsdomenen sett fra det "vi måler i".

De tall du bruker mener jeg ikke sammsvarer med det "boka" sier hvis jeg husker riktig, men du har ifall laget en hypotese.

Om man vil utvikle seg noe; uansett retning. Gjøres dette meget hurtigere i plenum: sitter man for seg selv, ville nok utviklingen godt meget tregt i forhold.
    Man drar helt klart nytte av andres meninger, tanker, og utstyr.
    Amen, og jeg ønsker så mye som mulig på bordet.
    Jeg kan fint sortere selv.

Formatet Blueray har helt klart forutsettninger for å lyde topp.
    Jepp.

Det som er synd, er at de som ønsker seg de siste 2% av kvalitet, de må vente til endel hardware og software er noe gammelt.
    Hva skulle ligge i disse 2%'ene ?

Grunnet pris ved utvikling.
    Ok.

En gang i tiden så jeg en Cambridge 4-delt cd-spiller hos Oslo Hi-Fi Senter.
    Den ene av modulene hadde div display. Siden tidsaksen for avlesning den gang var helt linjær. Var det ene display for avlesning av antall feil på platen. Ett display for feil som ble rettet opp, og atter ett for det som spilleren ikke klarte å rette opp. Det displayet var skjeldent uten siffer.
    Er det jitter (spdif/hdmi) eller crc feil vi snakker om ?

Nå brukes jo nesten ikke vanlige cdspillere lenger, og vi har det på pc i "bitperfekt" form.

Var platen ripete ?

Gamle cd-spillere kunne heller ikke lese brente plater. Så en forskjell må det vel være vel..?
    Joda, men det går på ulike teknologier på selve opptaksplatene.

Jeg har forsåvidt kjøpt noen noname CDR plater som rett å slett var ubrukelige.

Teorektikerne har helt rett i at det ikke er "synlige" bevis for det "vi hører".
    Hadde en eller annen funnet dette, ja da......
    Som "teoretiker" (om jeg fortjener det) så er jeg først og fremst ute etter det jeg kan måle, forstå og utifra det beregne/forutse resultat.

Alle fenomener som ligger under den hørbare grensen synes jeg ikke er så relevant.

Dete er heller ikke mulig å Ikke se små variasjoner på ett avlest musikkstykke på instrumenter.
    Det kommer vel an på vilken skala du bruker.

Min måte å måle på vil benytte seg av å visualisere musikken, for å så sammenligne visuelt.

Noe ala sån: baudline solution - audio compression codecs

Man må gjerne fryse bildet.
    Det går fint.

I så fal får man ikke det samme resultatet uansett, om man leser dette av som lydbølger i rommet. Og da blir det vanskelig å "bevise" at øret ikke hører forskjell.
    En utfordring her kanskje...?
    Det er mye krevende med målingene/metodikken, men det ligger mer på presisjon og sikre at man både måler riktig og med riktig utstyr og utelukker feilkilder. Men foruten det så er det prinsippielt doable.

For meg er det mest for å finne en måte å teste "sån er det nå, så gjør jeg en endring og ser hvordan det blir da"

Hvis jeg da sammenligner sprengtråd (ja sprengtråd) med den vanilla kobberkabelen min så burde det både bli både helt klart hørbare, og ikke minst målbare og visualiseringsbare issues.

Men ja, jeg kan godt ta helt feil. Det finner jeg jo ut.
    Metodikken må tåle en rekke kritiske sider.

Mic'en jeg ønsker meg koster en nyre også..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det du skriver her, hviler på en forutsetning:

At det er en direkte sammenheng mellom det du opplever, og enkeltfenomener i den fysiske virkeligheten.

Men det du opplever, er din egen tolkning av en mix av fenomener.

Hele poenget her, er at skal man komme fram til resultater som har gyldighet for alle, ikke bare deg i den konkrete situasjonen du opplever noe i, kan man ikke ta hensyn til dine subjektive tolkninger. Da må man se på hva som, rent fysisk, innvirker på lyden som fysisk fenomen.

Med andre ord: Om du opplever lyden som bedre om du vet (eller tror) at signalet sendes gjennom en bestemt kabel, er dette fullstendig uinteressant for alle andre enn deg (og de som eventuelt måtte dele din tro på denne kabelen), om det ikke kan påvises at det du opplever faktisk er et fysisk fenomen som også oppleves når du ikke har kunnskapen om kabelen med i opplevelsen.
    Noe tatt ut av sammenheng, men teknisk sant. Er ikke uenig med alt du sier ser du, det bare virker sånn
    Det man ikke kan være enig med deg i, er at det ikke har betydning for andre
    Om man ikke bruker sin ekspertise til å dele, fortelle til andre. Har man en nytteløs viten.
    Jeg hører forskjell, du gjør det ikke. Jeg har større erfaring, du har liten. Jeg forteller deg hva og hvordan du skal lytte for å registrere det samme. du drar lærdom, og handler ut fra det. Dette er naturligvis ikke rettet mot deg, bare en metode å belyse ting på.
    Jeg har like mange argumenter på min side, som du på din. ( tror jeg har flere, kan holde på i uker :-D )
    Tror ikke vi kommer noen vei, du er sta som ett esel, jeg også. Du har en fordel jeg ikke har, de fysiske lover gir deg ett fortrinn. Jeg kjenner de også, men har gitt etter for overbevisning.

Det jeg vil sende ett ønske om er : om du tenker i de baner da. Ikke sable ned argumenter i kommende tråder som jeg og likesinnede ambefaler ting du ikke er enig i. Det blir gjort i samme mening som deg. Den beste. La naturligvis din mening om saken komme fram, med dine ambefalninger. Bare ikke drep andres, jeg skal ikke prøve på drepe dine. Det klarer jeg vel heller ikke. men vi slipper xxxxx innlegg som ikke intreserer andre enn oss.
    Men jeg syntes faktisk det er artig jeg....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Jeg er i grunn på jakt etter kunnskap og perspektiv.
    Det subjektive er en del av det, og som alle andre har jeg min smak/krydder. (PA lyd og vinyl tydligvis hehe)

Er det nå jeg skal byte det du sier ned i målbare elementer ;D
    Neida, ser poenget ditt.

Men blir feil å "lytte meg frem" der jeg står nå, jeg ønsker en mer presis og forutsigbar metodikk.

Samtilige jeg har sparret med sier dette er feil tilnærming, men det er det beste jeg har so far.

Å stikke ned til hifiklubben og "kjøpe for de penger jeg har i lommeboken" virker ikke spesielt kvalifisert. Jeg vil vite mere, har mere bredde/erfaring etc.

Jeg er hobby fotograf, og naturbilder med solopp/nedgang er min favoritt.
    Jeg bruker en kominasjon av lysmåling, klokke, værmeleding (Emperisk data) opp imot min Intusjon for å lage bildet.

Dvs jeg blander både fakta og en hvis for for magefølelse for å finne den beste plassen og tidspunktet for å ta et godt bilde.

Samtidlig får kroppen slappet av og nyte naturen.

Jeg er åpen for alle inspill slik at jeg kan bryte det ned i en form for metodikk som jeg kan teste hjemme, eller bruke i butikken når jeg skal høre/lytte/teste.

Siden kabler i seg selv ikke har noen god fakta bak seg, bruker jeg ikke penger på det p.d.d

Men måten kabelgruppen går frem på synes jeg er matnyttig, fordi jeg kan godt tenke meg å teste den selv. For å ha gjort det, eller forstå hvordan dere i det hele tatt går frem.

Jeg kan bruke samme "måte" på andre exotiske ting.

Mye av det som hevdes rundt kabler ender opp i frekvens eller tidsdomenen sett fra det "vi måler i".

De tall du bruker mener jeg ikke sammsvarer med det "boka" sier hvis jeg husker riktig, men du har ifall laget en hypotese.

Amen, og jeg ønsker så mye som mulig på bordet.
    Jeg kan fint sortere selv.

Jepp.

Hva skulle ligge i disse 2%'ene ?

Ok.

Er det jitter (spdif/hdmi) eller crc feil vi snakker om ?

Nå brukes jo nesten ikke vanlige cdspillere lenger, og vi har det på pc i "bitperfekt" form.

Var platen ripete ?

Joda, men det går på ulike teknologier på selve opptaksplatene.

Jeg har forsåvidt kjøpt noen noname CDR plater som rett å slett var ubrukelige.

Som "teoretiker" (om jeg fortjener det) så er jeg først og fremst ute etter det jeg kan måle, forstå og utifra det beregne/forutse resultat.

Alle fenomener som ligger under den hørbare grensen synes jeg ikke er så relevant.

Det kommer vel an på vilken skala du bruker.

Min måte å måle på vil benytte seg av å visualisere musikken, for å så sammenligne visuelt.

Noe ala sån: baudline solution - audio compression codecs

Det går fint.

Det er mye krevende med målingene/metodikken, men det ligger mer på presisjon og sikre at man både måler riktig og med riktig utstyr og utelukker feilkilder. Men foruten det så er det prinsippielt doable.

For meg er det mest for å finne en måte å teste "sån er det nå, så gjør jeg en endring og ser hvordan det blir da"

Hvis jeg da sammenligner sprengtråd (ja sprengtråd) med den vanilla kobberkabelen min så burde det både bli både helt klart hørbare, og ikke minst målbare og visualiseringsbare issues.

Men ja, jeg kan godt ta helt feil. Det finner jeg jo ut.
    Metodikken må tåle en rekke kritiske sider.

Mic'en jeg ønsker meg koster en nyre også..
    Vil begynne med å komentere linken til målesidene.
    Samtlige målinger som her er referert, er statiske elektriske variasjoner internt i elektronikk. Helt normalt, og den eneste praktiske metoden.
    Problemet kommer når en mic, eller øret, skal sette dette sammen i et akustisk miljø. Man kan også "fryse" ett slikt målepungt, ( har forsøkt, har du ?). de er så langt aldrig identiske. Her forutsetter jeg det samme utstyret.
    Micen takler det, øret takler det. Vi har bare ikke ett bilde vi kan tyde ned til null pungt. Og dette er ren fysikk, ikke noe med meg å gjøre.

Ellers syntes jeg det meste av det du skriver, " make sense".
    Vi får oppservere hverandre, og skrike ut om den ene tråkker utenfor stien....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg kan tenke meg å vite mere om er. Hører flere sier at det er bedre kodexer nå enn før. Hva vil det si ? og hvordan ? Og ikke minst, vilke resultater gir dette både fysisk og med tall. Her henger jeg etter.
    Klønente sagt, så er ett komprimert signal, ferre informasjonsbiter, og dermed dårligere lyd, bilde etc.
    Og ikke minst, forsøk å forklar dette på en forståelig måte, ikke med en link til ett studium.

Heeelt off.
    Sitter med en liten tøff sak som heter " Mighty Dwarf "
    En artig for for høytaler som nesten ikke lyder om den er ifri, eller i hånden min. den bruker underlaget til åforsterke signalet, og lyden. ikke Hi-Fi.
    Men dritt tøff.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man ikke bruker sin ekspertise til å dele, fortelle til andre. Har man en nytteløs viten.
    Det er et hav av forskjell på "viten" og "synsing".

Jeg hører forskjell, du gjør det ikke. Jeg har større erfaring, du har liten.
    Men nå er det faktisk sånn, at veldig mange av dem (oss) som "ikke hører forskjell", er blant dem med absolutt størst erfaring.

Noen av oss vet attpåtil hvordan vi best skal høre, for å finne de forskjellene som faktisk måtte være der, og hvilke aspekter som kan forstyrre og villede.

I motsetning til hva mange subjektivister ønsker å tro, er det ikke sånn at vi andre "ikke hører forskjell", men at vi, takket være kunnskaper og metodikk, forstår når forskjellene bare finnes i vårt eget hode.

Jeg har like mange argumenter på min side, som du på din. ( tror jeg har flere, kan holde på i uker)
    Problemet er bare at argumentene bygger på misforståtte kriterier. Da hjelper det ikke med flere argumenter.

Ikke sable ned argumenter i kommende tråder som jeg og likesinnede ambefaler ting du ikke er enig i. Det blir gjort i samme mening som deg. Den beste.
    Det vil jeg ikke love. Om det dreier seg om ting jeg har greie på, vil jeg alltid protestere mot forslag som strider mot etablert kunnskap.

Det eneste kriteriet jeg setter, er at det byttes ut en kabel i mitt system. Er det urimelig ?
    Det er meningsløst. Oppgaven er å skille to kabler fra hverandre.

kontakter du Noel Lee ( som startet Monster Cable, så får du helt andre kriterier. Han var atom fysiker for Nasa. Skal vi anse han for mindre troverdig ?
    Enhver person som selger noe er mindre troverdig når han snakker om varene sine — med mindre han kan fremlegge håndfaste bevis. Og det kan hverken Monster Cable eller noen annen produsent som påstår at deres kabler gir bedre lyd.

Det er mere enn som så. Som nevnt et annet sted, er det gjort forsøk som viser at kabelentusiaster "hører" forskjeller på samme kabel, om de blir fortalt at det er ulike kabler. (Du kan finne mer om dette om du følger noen av de lenkene som er lagt ut i diskusjoner her på forumet, eller ofrer en halvtime på å søke selv.)

Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Men måten kabelgruppen går frem på synes jeg er matnyttig, fordi jeg kan godt tenke meg å teste den selv.
    Men det er jo komplett verdiløse "tester", som ikke stiller noenting på prøve. Skal man teste lyd i kabler, man utelukke alle andre mulige påvirkningskilder. Ellers tester man rett og slett ikke lyden i kabler.

Noen forummedlemmer har testet kabler med mikrofon og måleprogramvare. På den måten elimineres de feilkildene som ødelegger amatør-lyttetester. Men kabelentusiastene tror naturligvis ikke på slike tester -- de tviholder på at det finnes lyd som ikke kan måles...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er et hav av forskjell på "viten" og "synsing".

Men nå er det faktisk sånn, at veldig mange av dem (oss) som "ikke hører forskjell", er blant dem med absolutt størst erfaring.

Noen av oss vet attpåtil hvordan vi best skal høre, for å finne de forskjellene som faktisk måtte være der, og hvilke aspekter som kan forstyrre og villede.

I motsetning til hva mange subjektivister ønsker å tro, er det ikke sånn at vi andre "ikke hører forskjell", men at vi, takket være kunnskaper og metodikk, forstår når forskjellene bare finnes i vårt eget hode.

Problemet er bare at argumentene bygger på misforståtte kriterier. Da hjelper det ikke med flere argumenter.

Det vil jeg ikke love. Om det dreier seg om ting jeg har greie på, vil jeg alltid protestere mot forslag som strider mot etablert kunnskap.

Det er meningsløst. Oppgaven er å skille to kabler fra hverandre.

Enhver person som selger noe er mindre troverdig når han snakker om varene sine — med mindre han kan fremlegge håndfaste bevis. Og det kan hverken Monster Cable eller noen annen produsent som påstår at deres kabler gir bedre lyd.

Det er mere enn som så. Som nevnt et annet sted, er det gjort forsøk som viser at kabelentusiaster "hører" forskjeller på samme kabel, om de blir fortalt at det er ulike kabler. (Du kan finne mer om dette om du følger noen av de lenkene som er lagt ut i diskusjoner her på forumet, eller ofrer en halvtime på å søke selv.)

Men det er jo komplett verdiløse "tester", som ikke stiller noenting på prøve. Skal man teste lyd i kabler, man utelukke alle andre mulige påvirkningskilder. Ellers tester man rett og slett ikke lyden i kabler.

Noen forummedlemmer har testet kabler med mikrofon og måleprogramvare. På den måten elimineres de feilkildene som ødelegger amatør-lyttetester. Men kabelentusiastene tror naturligvis ikke på slike tester -- de tviholder på at det finnes lyd som ikke kan måles...
    Du er håpeløs, og en kverulant, som ikke tåler at andre har meninger, større viten osv.

Jeg synser ikke, det gjør du, fordi du holder deg til teori, vi andre lever i den virkelige verden. Som teorien har sitt utspring i.!!

Heldivis finnes det drøssevis av teoretikere med andeledes holdning enn deg, for ellers hadde vi sittet med elendig lydene utstyr.

Missforståtte teorier får forskningen stå for. Det er ikke så lenge siden at vi hadde " den konvensjonelle strømretningen"

Du vil vel ikke det, da får vi bare sitte å bable begge da.

Bevares.. er det ikke det å skille to kabler det dreier seg om da !!!
    Hvordan greide du å vri dette til da. Skjerpelse.

Håvmod står for fall. Håper noen nevner for Noel Lee dette du her skiver, jeg vet hvem som ler best.

Jeg har etter all sansynlighet fulgt med mye lengere enn deg. Og har glemt mere av det jeg har lest enn du har lært.

Den siste er den værste. At du ikke er enig med disse testene er helt ok. Men å påstå at de er verdiløse. Faller på sin egen urimlighet. En hel verden lytter til disse.
    Alle er på villspor, bare ikke meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører forskjell, du gjør det ikke.
    Alt tyder vel på at du ser forskjell på kabler. Og det er virkelig ikke en veldig stor prestasjon. Men at du hører forskjell? Nei. Svært tvilsomt. Skulle du føle for å demonstrere at du hører forskjell, får du hilse James Randi fra oss. Lykke til med millionen (av dollars. Mykje pænga det..)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Notodden
    Alt tyder vel på at du ser forskjell på kabler. Og det er virkelig ikke en veldig stor prestasjon. Men at du hører forskjell? Nei. Svært tvilsomt. Skulle du føle for å demonstrere at du hører forskjell, får du hilse James Randi fra oss. Lykke til med millionen (av dollars. Mykje pænga det..)
    Du siterer meg som andre gjør med Bibelen.
    Tar det de ønsker ut av en setning.

Side 15 av 19 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •