Forskjell på lydkvalitet Spotify Free vs Spotify Premium? - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 19 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 366
    Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Du kan begynne med å sette overbevisningene dine på prøve ved å lese deg opp på viten om psykologi og erkjennelsesteori, og deretter utsette deg for noen reelle tester. Er du fortsatt istand til å høre disse forskjellene, bør du få målt og klassifisert den eksepsjonelle hørselen din og motta den berømmelsen en slik evne kan gi deg. Ikke glem at den som kan høre forskjell på høyttalerkabler i blindtest, vinner en premie på en million dollar.
    Tillegg.
    Har du noen gang forsøkt å stole på hørselen din ??

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av oss ønsker å lære, både om oss selv og om fenomener i natur eller samfunn.

Andre vil ha sin tro i fred.

Jeg vet ikke hva du er ingeniør i, men jeg er veldig glad om jeg slipper å bruke noe du har konstruert...

"Tester? Beregninger? Folk som trenger det, bør gå til legen! Her lagar vi alt etter innfallsmetoden."
    Når undersøkelser viser at nær 1/3 har tegn på hørselskade, tror jeg ikke besøk hos legen er de dummeste man gjør. Kanskje kan man sette inn tiltak som begrenser skaden mens det enda er mulig. Min var før øvrig perfekt sist jeg fikk den sjekket.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper sikkert ikke, men skriver dette likevel.
    Det virker som om enkelte personer tror at fordi man hevder forskjeller på ting, Ja så godtar man alt mulig av "tveak" som god fisk.
    Om det kommer som ett sjokk, slik er det ikke.
    Det finnes flere avslag enn aksepter fra min side, når det gjeller ting som hevdes å gi forskjeller.
    Selv om det høres utrolig merkelig ut, så prøves, og prøves, ja, og prøves mange ting så mange ganger at man muligens aspirerer til små rom, for å kontrolere seg selv.
    Der jeg ikke finner forskjeller, der setter jeg da selvsagt ikke resurser inn.
    Kan nevne mange felt her, men om jeg kan slippe, blir jeg glad for det. Ellers kommer det sikkert en storm fra andre hold også. Og det kan man ta en annen gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av swans
    Har foretatt slike blindtester i årrekker. Man må da vel ikke være dum å lettlurt selv om man hevder disse forskjellene. Eller mener du det også ?
    Når det gjelder kabler, er det foretatt tester der testpersonene ble fortalt at de hørte ulike kabler, mens kablene i virkeligheten ikke ble skiftet. Testpersonene ble bedt om å beskrive forskjeller mellom det de hørte -- og de hørte, og kunne beskrive forskjeller.

Alt jeg har sett presentert som "blindtester" her på forumet, har vært ganske fjernt fra å være reelle blindtester. For en som har grunnleggende kunnskaper om vitenskapsteori og testmetodikk, er det lett å se manglene.

Det er foretatt mange reelle blindtester, gjennom mange år. Så langt har ingen vært i nærheten av å høre forskjeller på kabler som ikke gir store, målbare ulikheter (eller for å si det sånn: forskjell på kabler som er laget til formålet, og kabler som ikke er egnet til formålet), og det har vist seg at det er svært vanskelig å høre forskjell på gode, komprimerte filformater og ukomprimert eller lossless.

I forskning er det sånn, at dersom ett forsøk (evt flere forsøk utført av samme miljø) skiller seg fra flertallet av forsøkene på samme område, blir dette ene forsøket (eller forskningsmiljøet) underlagt spesielt streng kontroll. resultatene blir gjennomgått med finkam, og testene blir reprodusert. En sjelden gang viser det seg at de har oppdaget noe helt nytt -- men i de aller fleste tilfellene viser det seg at de har slurvet, ikke undersøkt et bredt nok felt, sett på feil sted -- eller rett og slett jukset.

Tror ikke jeg har spesielt mye bedere hørsel enn andre, men har trent opp øret til å registrere forskjeller mye bedere enn mange andre. Eller mener du at dette er tull også..?
    Det er forskjell på hørsel, og det er forskjell på trening. Problemet med dette argumentet, er at profesjonelle tester blir utført på folk som burde ha alle forutsetninger til å mestre "lydanalyse", som musikere, studiofolk og musikkjournalister...

Uansett, hva får deg til å tro at ikke jeg, og andre her som er opptatt av denne problematikken, også både har testet, og trent oss i å høre nyanser?

Om jeg får sette opp kriteriene for denne kabeltesten.
    Vinner jeg en milion.....
    Du må nok pent finne deg i å følge vanlig prosedyre for en blindtest.

Om det virkelig finnes en forskjell, er det ingen testprosedyre som kan fjerne den. Alt testprosedyrene gjør, er å fjerne forstyrrende elementer.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en utfordring som gir svar på trådens tittel: http://avforum.no/forum/generelt-aud...e-hva-hva.html

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Uansett, hva får deg til å tro at ikke jeg, og andre her som er opptatt av denne problematikken, også både har testet, og trent oss i å høre nyanser?

Fortjente vel den. Neida, mener ikke det.
    Men det er sikker lett å lete etter feil hos andre når enkelte ting er helt åpenlyste for en selv.

Om det virkelig finnes en forskjell, er det ingen testprosedyre som kan fjerne den. Alt testprosedyrene gjør, er å fjerne forstyrrende elementer.

Ta med deg en kabel som ikke er såkalt konstruert til lydformål, koble den til i mitt eget system. Hører jeg ikke forskjell, selges kabler

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Her er en utfordring som gir svar på trådens tittel: http://avforum.no/forum/generelt-aud...e-hva-hva.html
    Ehh, hvordan forventer du at vi skal høre på disse filene ??.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optisk kabel fra datamaskin til DAC?

Et par mellomklasse-hodetelefoner rett i PCen vil ellers i de fleste tilfeller gi bedre grunnlag for å høre eventuelle forskjeller, enn et hvilket som helst anlegg med høyttalere.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ?

Filene er i FLAC. Man laster dem ned og spiller dem av som en hvilken som helst FLAC-fil.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optisk kabel fra datamaskin til DAC?

Et par mellomklasse-hodetelefoner rett i PCen vil ellers i de fleste tilfeller gi bedre grunnlag for å høre eventuelle forskjeller, enn et hvilket som helst anlegg med høyttalere.
    Ja...Da tar det litt tid. men ..ok.
    Desverre, hodetelefoner med musikk midt oppi hodet er ikke helt meg. Minner meg om ett fåfengt forsøk en gang på 70 tallet som het sq-4 quadrofoni, der men satt midt irkesteret.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen gang forsøkt å stole på hørselen din ??
    I den betydningen jeg tror du legger i det: Nei. Til det vet jeg for mye om måten mennesker opplever og tolker sanseinntrykk på.

Om man virkelig skal kunne stole på hørselen, er det et par grunnleggende ting som være på plass:

1: Alle forhold som ikke har med hørselen å gjøre, må elimineres.

Det vil si at den som lytter, ikke på noen måte må ha eller kunne slutte seg til kunnskap om hva men hører på. I praksis betyr det at man ikke kan ha kontakt, ved syn eller hørsel, med den som bytter mellom eksemplene.

2: Alle forhold som ikke har direkte med den komponenten man skal teste å gjøre, må være under kontroll.

Det vil blant annet si forhold som gjelder tid og rom: Det må kunne byttes umiddelbart mellom eksemplene, uten at testpersonen må forlate sin posisjon (eller høyttalere flyttes).

De produsentene som utfører seriøse lyttetester, bruker avansert utstyr for å holde kontroll på disse tingene. Dobbelt reléstyrte kabelswithcer, "karuseller"/dreiescener til høyttalerbytte etc.

3: Forsøket må gjentas så mange ganger at tilfeldigheter kan utelukkes.

Og det er gjennomsnittet som teller; ikke "beste forsøk"... Dess flere forsøk, dess større sikkerhet.

I praksis er det nesten umulig å gjennomføre en troverdig kabeltest i et privat hjem. Når det gjelder ulike filformater, finnes det derimot flere metoder som kan brukes.

Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Min var før øvrig perfekt sist jeg fikk den sjekket.
    Det blir vel i overkant dumt å slenge ut udokumenterte påstander om egne evner. Men når man først har begynt: Jeg har normal hørsel for en mann i min alder. I tillegg viser ulike tester, som man kan finne på Nettet og som undersøker evnen til å bestemme tonehøyde, rytmeforhold etc, at jeg er godt over gjennomsnittlig musikalsk, og burde ha gode evner til å oppfatte nyanser i lydbildet...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    swans: Dersom man ikke tar den 5-testen, og har sterke meninger i denne tråden ... da vet jeg ikke helt hva det forteller.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    swans: Dersom man ikke tar den 5-testen, og har sterke meninger i denne tråden ... da vet jeg ikke helt hva det forteller.
    Det var en tilsvarende test i et annet forum (husker i farten ikke hvilket) for en tid siden. Mens de fleste som tok testen konkluderte med at de ikke var sikre, men gjettet sånn og sånn, var det et av medlemmene hevdet med bravur at han hørte store forskjeller på filene, og fastslo med stor sikkerhet hva de ulike formatene var.

Da fasit ble offentliggjort, viste det seg naturligvis at han bommet totalt på samtlige eksempler...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler jeg ikke på. Han som hører forskjell mellom Open og Premium og Lossless fra gangen (tidligere i denne tråden) kan jo la en spille filene fra stua og stå i gangen for å gjennomføre testen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg sakt at jeg ikke skal det !!
    Det jeg sa var at det tar litt tid, da jeg normalt ikke lenger har pc, og musikksystem i samme rom. Grunnen tror jeg du nå har forstått.
    Så jeg har ikke noen form for digitalkabel som er minst 8 m lang.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.
    Etter slik som sporene ble liggende etter nedlasting, er rekkefølgen slik: fra best til dårligst.
    Lyttet til Altec-Lansng pc-høytalere. auu...
    Skal se om jeg får ånden over meg å tar med meg pc-tower +++, ned til anlegget senere om nødvendig.

4
    3
    5
    1
    2

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ?

Filene er i FLAC. Man laster dem ned og spiller dem av som en hvilken som helst FLAC-fil.
    At alle filene er i FLAC sier vel sitt , mao det er bedre enn lossy .

Ikke det - jeg skal teste de ved første passende anledning, men da jeg ikke bruker PC men NAS er det ikke sikkert det er like enklet å holde orden på filene - kommer an på hvordan Sqezzebox takler disse. Om jeg hører forskjell er vel avhengig av musikken du har lagt ut og kvaliteten på innspillingen. Er den innspilt for å distribueres på lossy format, kan vel fort lossy komme best ut...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder kabler, er det foretatt tester der testpersonene ble fortalt at de hørte ulike kabler, mens kablene i virkeligheten ikke ble skiftet. Testpersonene ble bedt om å beskrive forskjeller mellom det de hørte -- og de hørte, og kunne beskrive forskjeller.

Alt jeg har sett presentert som "blindtester" her på forumet, har vært ganske fjernt fra å være reelle blindtester. For en som har grunnleggende kunnskaper om vitenskapsteori og testmetodikk, er det lett å se manglene.

Det er foretatt mange reelle blindtester, gjennom mange år. Så langt har ingen vært i nærheten av å høre forskjeller på kabler som ikke gir store, målbare ulikheter (eller for å si det sånn: forskjell på kabler som er laget til formålet, og kabler som ikke er egnet til formålet), og det har vist seg at det er svært vanskelig å høre forskjell på gode, komprimerte filformater og ukomprimert eller lossless.

I forskning er det sånn, at dersom ett forsøk (evt flere forsøk utført av samme miljø) skiller seg fra flertallet av forsøkene på samme område, blir dette ene forsøket (eller forskningsmiljøet) underlagt spesielt streng kontroll. resultatene blir gjennomgått med finkam, og testene blir reprodusert. En sjelden gang viser det seg at de har oppdaget noe helt nytt -- men i de aller fleste tilfellene viser det seg at de har slurvet, ikke undersøkt et bredt nok felt, sett på feil sted -- eller rett og slett jukset.

Det er forskjell på hørsel, og det er forskjell på trening. Problemet med dette argumentet, er at profesjonelle tester blir utført på folk som burde ha alle forutsetninger til å mestre "lydanalyse", som musikere, studiofolk og musikkjournalister...

Kan du ikke komme med data og dokumentasjon fra en av disse mange blidtestene du har hørt om, og som beviser det du prediker ? Til nå har jeg bare hørt snakk.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .