Kan du bruke bass høytalere i bil til å få ekstra trykk i hjemme kinoen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan du bruke bass høytalere i bil til å få ekstra trykk i hjemme kinoen?

Hvordan vil det bli om du bruker en bass høyttaler til i et hjemme kino anlegg? Vil det bare høres feil ut? Eller vil du kunne få bra bass ut av det som samm spiller med resten?

Et spørsmål til om du har en 1000watt bass høyttaler, trenger du da en 1000 watt forsterker? PA da tenker jeg på, eller trenger du mye mindre watt siden det er 12volt det går på i bil og 230volt i hjemmet?

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerer helt ok det. Bruker dette selv for tiden.
    Men ikke bruk en kasse beregnet på bil, da disse er tunet altfor høyt i frekvens normalt sett.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har egen kasse, er ikke så helt dårlig på og lage kasser tror jeg

Men veldig usikker på om 1000watt i bil er det samme som 1000 watt inne i huset med PA forsterker? :s

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1000w er 1000w. bruker selv for tiden en cerwin vega stroker 15 bilbass som innesubb. trykker brutalt det

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo en god ide da

Har en 12" rockford på 2000 watt og en forsterker på 1000 watt (målt til langt over 1k) som ligger of støver ned siden jeg ikke har bil nå og har ikke planer om å skaffe meg en ny en, med mindre jge vinner i lotto..

Men da trenger jeg nok ett batter? og en lader, må jo koble på kondensatorene også
    Også må jeg ha en ny (strøm)kurs

Jaja, høres ut som mye arbeid dette

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    1000w er 1000w. bruker selv for tiden en cerwin vega stroker 15 bilbass som innesubb. trykker brutalt det
    hva slags kasse bruker du på denne?

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    hva slags kasse bruker du på denne?
    kassa jeg bruker er ei vanlig bassreflex kasse på ca 122liter tuna til 35hz. spiller ikke så ekstremt dypt men trykker meget bra. kjører kun 600w på den

Newcomer LarsiS14 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Karl.. det går fint.. du trenger ikke 1000w forsterker på den i huset...
    prøv med det du har først og se om du kan mikse til noe.. 400w bør holde igrunn.
    Min 21" er 500w for å si det sånn.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funker som Fjell og bruke bil element inne. Gjør dette selv. Men som andre sier må du lage en større kasse enn bilkassen! Selv er min ca 50% større en anbefalt på mine subber inne enn i bil på samme element-den skulle egentlig vært enda større for mere trykk i bånn. 1000 Watt er temmelig mye og med mindre du skal ha dB drag i stua ser jeg ikke heelt behovet! Men skader ikke med for mye effekt heller for headroom.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av karljoh
    Hvordan vil det bli om du bruker en bass høyttaler til i et hjemme kino anlegg? Vil det bare høres feil ut? Eller vil du kunne få bra bass ut av det som samm spiller med resten?

Et spørsmål til om du har en 1000watt bass høyttaler, trenger du da en 1000 watt forsterker? PA da tenker jeg på, eller trenger du mye mindre watt siden det er 12volt det går på i bil og 230volt i hjemmet?

Du er altfor opphengt i effekt...

Om et element er oppgitt til å TÅLE 1000W effekt, så betyr dette bare at du kan kjøre 1000W inn på elementet og det brenner ikke opp. Avhengig av kasse, tuning, er det 1000W hvit støy, rosa støy, ren sinus, temperatur i kassen osv. Det er så mange variabler at det hele blir litt tullete å referere til.

Om en forsterker er oppgitt til å levere 1000W effekt, så betyr det bare at den kan levere 1000W når musikken krever det...

Høyttalere og forsterkere og effekt er veldig ofte misforstått. Du trenger ikke 1000W inn på et element som er oppgitt til å tåle 1000W for å spille høyt. Elementet kan til og med tåle langt mer enn 1000W sålenge signalet ikke er "klippet" ut fra forsterkeren.

Dette er et komplekst tema, men anbefaler deg å lese litt om temaet på nettet. Ut å Google...:-)

1000W er uansett MYE... I mitt student hjemmekino oppsett så hadde jeg 2 søyler med 3 stk 8" aluminiumsbasser fra norske Seas. Jeg koblet så de tre elementene i hver søyle i parallell. Så brukte jeg min gamle hjemmekino reciever til å trekke disse. Recieveren var vel oppgitt til å levere rundt 85 W i 8 ohm. Tre 8 ohm elementer i parallell blir rundt 2,7 ohm. Brukte kun to kanaler ut av recieveren, en til hver søyle. Stua mi var ca 20 kvadrat og jeg hadde ingen naboer i umiddelbar nærhet og det var bra, for fyttigrisen det spilte høyt!!! Hadde også 4 stk 12" Peerless XLS elementer i en sub, men brukte dem stort sett aldri, fordi det var mer enn nok lydtrykk med 8".

Når jeg kjørte konserter da jeg jobbet som lydtekniker, så brukte jeg rundt 1000-1500W på hele PA riggen, unntatt monitorene da. Og jeg fylte store lokaler med lyd. Ikke se deg blind på effekt, det er kun halve historien når det kommer til å spille høyt.

Til sist. Et bil element har gjerne litt høyere resonansfrekvens enn et hjemmekino element, dvs at du må pøse på mer effekt i bunn for å spille dyyyp bass. Grunnent til at det er slik at det er så mye cabin gain i en bil at man ikke trenger å spille så dypt med elementet for å få høyt lydtrykk, bilen hjelper selv med å "forsterke" lyden i dypbassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, for svar

Lurer litt på en ting til, er det ikke mye bedre med mange høytalere med ikke så mye watt men med høy følsomhet. Isteden for en høytaler med masse watt og lav følsomhet?

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    Er du sikker? For jeg er ganske sikker på at 1000W som er produktet av 110V * 9A er myyye bedre enn 1000W som er produktet av 300V * 3A.

En høyttaler som skal beveges pga. magnetisk aktivitet i spolen, er avhengig av STRØMMEN og ikke av effekten.

Sitat Opprinnelig postet av karljoh
    Takk, for svar

Lurer litt på en ting til, er det ikke mye bedre med mange høytalere med ikke så mye watt men med høy følsomhet. Isteden for en høytaler med masse watt og lav følsomhet?
    Det viktigeste er vel kassen. En stor membran produserer mye finere bass, enn en liten membran som stresses til å produsere bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Er du sikker? For jeg er ganske sikker på at 1000W som er produktet av 110V * 9A er myyye bedre enn 1000W som er produktet av 300V * 3A.

En høyttaler som skal beveges pga. magnetisk aktivitet i spolen, er avhengig av STRØMMEN og ikke av effekten.

Det viktigeste er vel kassen. En stor membran produserer mye finere bass, enn en liten membran som stresses til å produsere bass.

Dette må være fysikk for de gærne...:-)

En forsterker for audio er en konstant spennings forsterker. Jobben dens å forsterke spenningen på inngangsignalet XX antall ganger samt å levere denne forsterkede spenningen til en høyttaler OG være dimensjonert godt nok til levere dette signalet med korrekt spenning uansett høyttalerlast.

Du forveksler tingene.

En høyttaler har en impedans og fasekurve som gjør den til en vanskelig og frekvensavhengig last for forsterkeren. En analogi er at du forsøker å holde en fiskestang i samme posisjon mens fisken på kroken gjør det den kan for å komme fri. Det er på samme måten forholdet mellom forsterker og høyttaler virker.

Du roter med begrepene. Du kan få 1000W på et uendelig antall måter. 1000V x 1A = 1000W og 1V x 1000A = 1000W og hva så? Det eneste du vil at forsterkeren skal gjøre er å forsterke inngangssignalet og deretter holde forsterkningen konstant på utgangen mens høyttaleren er slem og forsøker å gjøre livet til forsterkeren vanskelig ved å variere impedans og fase ( også kalt belastning...). Verre er det ikke.

En ideel forsterker kan levere en perfekt og forsterket kopi av innsignalet uansett belastning.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen fysisk lov som sier at et stort membran er bedre til å produsere bass enn et lite, da det er så uendelig mange andre faktorer som spiller inn. Om membranene er identisk oppbygget, så har du rett, men det er da ingen som bygger høyttalere identisk rundt om i verden, er det vel? Hver designer har sine ideer, ressurser og materialvalg.

En veldesignet 8" sub kan spille høyere, dypere og med mindre forvrengning enn en dårlig designet 12" sub.

Kassen elementet står i er viktig, men det samme er rommet den står i, hvordan den er plassert i rommet og om det er brukt noen form for equalizing, aktiv eller passiv samt forsterkeren som driver subben. Variablene er uendelige, det er derfor lyd er så gøy.

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dudster
    Det er ingen fysisk lov som sier at et stort membran er bedre til å produsere bass enn et lite, da det er så uendelig mange andre faktorer som spiller inn. Om membranene er identisk oppbygget, så har du rett, men det er da ingen som bygger høyttalere identisk rundt om i verden, er det vel? Hver designer har sine ideer, ressurser og materialvalg.

En veldesignet 8" sub kan spille høyere, dypere og med mindre forvrengning enn en dårlig designet 12" sub.

Kassen elementet står i er viktig, men det samme er rommet den står i, hvordan den er plassert i rommet og om det er brukt noen form for equalizing, aktiv eller passiv samt forsterkeren som driver subben. Variablene er uendelige, det er derfor lyd er så gøy.
    Ta deg ei bolle, gjelder det andre innlegget ditt også, men orket ikke trykke på siter-knappen er også.

Du må jo selvfølgelig gå ut i fra at de to høyttalerene er av samme type. Vet at det er flere faktorer som spiller inn. Faktum er at en høyttaler som ikke trenger å STRESSES til å spille 30Hz, spiller penere enn en 8" som må ha Xmax på 30 for så å kjøres 110% for å produsere noe i nærheten av samme lydtrykk som en tilsvarende 18" ville klart uten problemer.

Når det gjelder strøm så er du helt på jordet. Si meg, hva er grunnen til at billige forsterker konstruksjoner bruker transistorer med høy spenning, og bedre forsterker konstruksjoner bruker tranistorer med lavere spenning?

Det skal jeg fortelle deg. Det er fordi de som har skjønt hvordan en høyttaler fungerer, har også skjønt at det er antall elektroner(strøm) i spolen(innen en gitt tidsperiode, Ampere måles i s) som gir kontroll på spolen. Altså, jo mer strømsterk, jo bedre kontroll er det jeg prøver å si. Hvorfor tror du folk som vet hva de driver med heller vil ha en strømsterk forsterker, fremfor en med mye watt, men fattig strømforsyner?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta deg ei bolle, gjelder det andre innlegget ditt også, men orket ikke trykke på siter-knappen er også.
    Hvorfor skal jeg ta meg en bolle? Fordi jeg mente at dette måtte være fysikk for de gærne? Det var ikke særlig høflig sagt...

Du må jo selvfølgelig gå ut i fra at de to høyttalerene er av samme type. Vet at det er flere faktorer som spiller inn. Faktum er at en høyttaler som ikke trenger å STRESSES til å spille 30Hz, spiller penere enn en 8" som må ha Xmax på 30 for så å kjøres 110% for å produsere noe i nærheten av samme lydtrykk som en tilsvarende 18" ville klart uten problemer.
    Jeg skrev faktisk " Om membranene er identisk oppbygget, så har du rett ", så der er vi ikke uenige, les hva jeg faktisk skriver.

Når det gjelder strøm så er du helt på jordet. Si meg, hva er grunnen til at billige forsterker konstruksjoner bruker transistorer med høy spenning, og bedre forsterker konstruksjoner bruker tranistorer med lavere spenning?

Det skal jeg fortelle deg. Det er fordi de som har skjønt hvordan en høyttaler fungerer, har også skjønt at det er antall elektroner(strøm) i spolen(innen en gitt tidsperiode, Ampere måles i s) som gir kontroll på spolen. Altså, jo mer strømsterk, jo bedre kontroll er det jeg prøver å si. Hvorfor tror du folk som vet hva de driver med heller vil ha en strømsterk forsterker, fremfor en med mye watt, men fattig strømforsyner?
    Hva er galt med dette utsagnet "Det eneste du vil at forsterkeren skal gjøre er å forsterke inngangssignalet og deretter holde forsterkningen konstant på utgangen mens høyttaleren er slem og forsøker å gjøre livet til forsterkeren vanskelig ved å variere impedans og fase ( også kalt belastning...). Verre er det ikke.

En ideel forsterker kan levere en perfekt og forsterket kopi av innsignalet uansett belastning."

Og ta det helt med ro, ingen grunn til å fyke i taket. Og vi er vel nok off topic

:-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •