Se tv via Stasjonær PC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Se tv via Stasjonær PC

Skal se Tv via stasjonær PC lurer da på hva som er best.
    Har kjørt vanlig Pckabel men, får da ikke lyden fra dataen over til TV`en, og får ikke bilde over hele TV`en.

Hva må jeg gjøre, kjøpe nytt skjermkort eller lydkort eller begge deler?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må inn og justere dine innstillinger for bilde i skjermkortet slik at bildet passer tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan denne kabelen frakte lyd også?

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du må inn og justere dine innstillinger for bilde i skjermkortet slik at bildet passer tror jeg.

Prøvde flere kabler å med denne fikk jeg FULL oppløsning på tven.
    Men kan denne kablen frakte lyd også eller er det bare bilde?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MadShadow
    Prøvde flere kabler å med denne fikk jeg FULL oppløsning på tven.
    Men kan denne kablen frakte lyd også eller er det bare bilde?
    En VGA eller DVI kan kun overføre bilde.
    Mange tv'er støtter ikke mer enn 1024x768 via VGA inngangen. En HDMI vil kunne overføre lyd i tillegg til bilde men det må ofte spesifiseres i innstillingene til maskinen får å få lyden til å fungere. (Kontrollpanel/Lyd)

HDMI kan overføre tv'ens fulle oppløsning men må selvfølgelig justeres etter spesifikasjonen på tv'en via skjerminnstillingene til pc'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    En VGA eller DVI kan kun overføre bilde.
    Mange tv'er støtter ikke mer enn 1024x768 via VGA inngangen. En HDMI vil kunne overføre lyd i tillegg til bilde men det må ofte spesifiseres i innstillingene til maskinen får å få lyden til å fungere. (Kontrollpanel/Lyd)

HDMI kan overføre tv'ens fulle oppløsning men må selvfølgelig justeres etter spesifikasjonen på tv'en via skjerminnstillingene til pc'en.
    Har kjøpt denne kabelen, det er DVI til HDMI så da kan den vel bare frakte bilde da...

Komplett.no - Skjermkabel HDMI-DVI M/M 5 m

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lydkort fra Pc stor forskjell?

Stitat AV FALLET
    Hvis du skal bruke S/Pdif ( optisk eller coax) fra pc bør du sørge for at lydkortet har støtte for noe som heter Dolby Digital Live og DTS Connect, uten det får du kun stereo og ikke surround fra pc'en[Sitat Stopp.

Når jeg kjører SPDIF inn til forsterkern fra Pc, stemmer dette som AV FALLET sier?

Isåfall hvilket lydkort er å anbefale, og hva er forskjellene?

Link til Div lydkort:
    Komplett.no - Lydkort

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey

Med HDMI skal det vel gå an å få all slags lyd fra pc, men det må aktiveres i innstilningene.
    Selv har jeg en Terratec Aureon 7.1 USB, som gir meg full surround via optisk, men den gir dårlig lyd i stereo via optisk (uten at jeg begriper hvorfor), så da bruker jeg minijack-rca fra samme kortet. Nå er det vel flere som har lignende kort, creative og asus, mulig de er noe bedre.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stitat AV FALLET
    Hvis du skal bruke S/Pdif ( optisk eller coax) fra pc bør du sørge for at lydkortet har støtte for noe som heter Dolby Digital Live og DTS Connect, uten det får du kun stereo og ikke surround fra pc'en[Sitat Stopp.

Når jeg kjører SPDIF inn til forsterkern fra Pc, stemmer dette som AV FALLET sier?

Isåfall hvilket lydkort er å anbefale, og hva er forskjellene?

Link til Div lydkort:
    Komplett.no - Lydkort
    Nesten alle pc'er har 5.1-7.1 lydkort intregrert. Såvitt jeg leser meg frem til så gjør DD live og DTS connect kun om et stereo signal eller lignende til surround. Akkurat hvordan sluttresultatet blir kan jeg ikke si noe om. Men det jeg har vært borti tidligere av slikt er at det fungerer heller dårlig i praksis.

DVI-HDMI er begrenset av DVI som ikke fører lyd ja.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Revox: Nesten alle har 5/7.1 ja, men du får lyden ut kun analogt med en minijack-rca-spaghetti. For å få DTS/DD-lyd fra f.eks. mkv-filer ut med optisk må kortet ha spesiell støtte for det. Strevde med dette i evigheter før jeg ble klok på det. Du kan lese litt på wiki faktisk:

S/PDIF - Wikipedia, the free encyclopedia

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hey

Med HDMI skal det vel gå an å få all slags lyd fra pc, men det må aktiveres i innstilningene.
    Selv har jeg en Terratec Aureon 7.1 USB, som gir meg full surround via optisk, men den gir dårlig lyd i stereo via optisk (uten at jeg begriper hvorfor), så da bruker jeg minijack-rca fra samme kortet. Nå er det vel flere som har lignende kort, creative og asus, mulig de er noe bedre.
    Hei
    Ser at Terratec Aureon kjører Dac Bredde 16 bit, mens dyrere modeller kjører 24 bit. Noe forskjell på dette eller er det bare fansye tall:P?

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Ser at Terratec Aureon kjører Dac Bredde 16 bit, mens dyrere modeller kjører 24 bit. Noe forskjell på dette eller er det bare fansye tall:P?
    I realiteten er 16bit/48khz tilstrekkelig for lyd i CD-kvalitet og vel så det.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Revox: Nesten alle har 5/7.1 ja, men du får lyden ut kun analogt med en minijack-rca-spaghetti. For å få DTS/DD-lyd fra f.eks. mkv-filer ut med optisk må kortet ha spesiell støtte for det. Strevde med dette i evigheter før jeg ble klok på det. Du kan lese litt på wiki faktisk:

S/PDIF - Wikipedia, the free encyclopedia
    Hvis .mkv fila har et lydspor i 5.1 så kan du fint få ut 5.1 via pc'ens optiske utgang/coaxiale. Men mesteparten av .avi og .mkv har kun stereo lydspor og da kan man likegjerne beholde det slik. Å gjøre om et stereo signal til surround blir bare søppel uansett IMO.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm... jeg har datoren min full av mkv med DTS og DD 5.1, og med det gamle lydkortet måtte jeg ha lyden analogt fra pc'en for å få det til. Slik jeg har det nå er det tydelig separerte kanaler, det indikeres i receiveren og det høres på effektene.

Best hadde uansett vært å fått bilde og lyd i alle kanaler gjennom HDMI via receiver til TV, men da bommer jeg på bildestørrelsen på tv'en.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres litt rart ut at du ikke skulle få 5.1 fra et 5.1 lydspor via den digitale lydutgangen. Har ærligtalt ikke prøvd fra min egen maskin så skal ikke si noe med 100% sikkerhet.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler meg ganske sikker her, strevde med dette lenge, med flere pc'er, og uansett blir det kun stereo på s/pdif. Med terratec'en løste jeg problemet. Utrolig teit at det ikke går an da, alle pc'er skryter jo av 7.1, men når en må ha receiver med analog 7.1-inngang for å få utnyttet det er det jo litt villedende markedsføring.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

16 bit/ 24 bit

I realiteten er 16bit/48khz tilstrekkelig for lyd i CD-kvalitet og vel så det.
    Så det er ikke merkbart forskjell med andre ord?, da skal jeg prøve SPDIF som er på maskina å se om den funker tilstrekkelig, men er garantert et billig lydkort.

Tenkte bare vist jeg først skulle kjøpe så kunne jeg legge i noen ekstra lapper vist det var bedre lyd. Men er vel vanskelig å gjøre CD lyd bedre en hva den virkelig er regner jeg med:P hehe

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt, den terratec'en gir veldig bra lyd med DTS og DD optisk ut, men stereolyden ut optisk er dårlig, diskanten er rett og slett svak, men stereo analogt ut funker perfekt. Ellers er den problemfri å sette opp.

Jeg bare nevner det så du vet hva du går til. Det er mulig det er andre kort som gir "full pakke" ut optisk, tenker da på creative og asus, men de har jeg ikke prøvd. Bruk litt tid på å bla i sidene hos komplett.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt, den terratec'en gir veldig bra lyd med DTS og DD optisk ut, men stereolyden ut optisk er dårlig, diskanten er rett og slett svak, men stereo analogt ut funker perfekt. Ellers er den problemfri å sette opp.

Jeg bare nevner det så du vet hva du går til. Det er mulig det er andre kort som gir "full pakke" ut optisk, tenker da på creative og asus, men de har jeg ikke prøvd. Bruk litt tid på å bla i sidene hos komplett.

Japs, thanks for the help

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •