Cd spiller eller Dac

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer TTrd sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cd spiller eller Dac

Jeg er helt ny på dette og holder på å oppgradere hjemme.
    tenkt litt.
    Jeg kjøper veldig sjeldent cder så alt jeg kommer til å spille av cd musikk er brendt fra dataen.

Derfor lurer jeg på dette.
    Hva vil være best:
    En cd spiller til 3-5000kr brukt

Eller En vifteløs pc Med DAC? bruke 1-3000kr på DAC(gjerne brukt)

Vil det være stor forskjeld??

Håper dere kan hjelpe meg med dette valget

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En CD-spiller kan bare spille CD -- et format som er på full fart ut.

En DAC kan brukes med alle typer kilder: PC, CD/DVD/BD-spiller, radio, TV, streamingsystemer...

Med en god DAC og korrekt lydoppsett på PCen (i tillegg, naturligvis, til gode lydfiler) får du like god lydkvalitet som fra en dyr CD-spiller -- og uendelig mange flere muligheter.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker søkefunksjonen finner du flere tråder der du kan
    lese mere om Dac.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer TTrd sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    En CD-spiller kan bare spille CD -- et format som er på full fart ut.

En DAC kan brukes med alle typer kilder: PC, CD/DVD/BD-spiller, radio, TV, streamingsystemer...

Med en god DAC og korrekt lydoppsett på PCen (i tillegg, naturligvis, til gode lydfiler) får du like god lydkvalitet som fra en dyr CD-spiller -- og uendelig mange flere muligheter.
    Var litt tanken min det også.
    Hva må jeg ut med for en god DAC? klarer jeg meg med 3k kan vell klare 4k også
    Ser Kingrex er det ganske gode priser på. Er det noe å satse på?
    Hva mener du med korrekt lydoppsett på PCen? software eller hardware?
    gode lyd filer er så klart VIKTIG.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TTrd
    Hva må jeg ut med for en god DAC?
    Spørs hva du mener med god.

Et USB-"lydkort" kan du få fra under en tusenlapp og oppover. Disse kan bare brukes med en PC -- men kjøper du den i en musikkforretning, og ikke en hi-fi-butikk, får du i tillegg til DAC også ADC; dvs at de også kan brukes til å ta opp lyd fra analoge kilder eller mikrofon, til digitale filer.

Det finnes flere kinesiske DACer som leverer god, nøytra lyd for under 2.000 kroner (inkl frakt og norsk moms). Matrix, aune og Gigaworks (den siste leveres uten boks) er de som er har fått mest omtale.

Ellers finnes det svært gode DACer til relativt lav pris hos musikkforhandlerne -- for ca. 3.000 kroner får du her utstyr av profesjonell kvalitet (f.eks. TC). Men slikt utstyr vil ofte passe dårlig inn i en vanlig stue.

Har du en surround-receiver, vil du allerede ha en svært habil DAC.

DAC-teknologi er svært billig, og det er ofte de samme komponentene som sitter i billige og dyre DACer. Boksen komponentene er satt inn i er den klart største materialutgiften. Hørbare forskjeller kan være støy (som bare er et problem på veldig billige DACer, eller skyldes at de er koblet med metallkabel -- USB eller koaks -- til en datamaskin), eller (for utstyr fra typiske hi-fi-produsenter) bevisst forandring av lyden på den analoge siden, for å gi utstyret en spesiell "lydsignatur".

Mange anbefaler at man hører på ulikt utstyr selv. Da er det viktig å huske på at det ikke er mulig å gjøre en reell sammenligning, om man ikke kan veksle umiddelbart mellom alternativene, og alle alternativene har samme styrke på utgangssignalet. Om en DAC høres bedre ut en en annen når du hører på dem i to forskjellige butikker, har du ikke egentlig sammenlignet. Om en høres bedre ut enn en annen når de er koblet til samme forsterker, kan det skyldes at den ene har et sterkere utgangssignal...

Newcomer TTrd sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs hva du mener med god.

Et USB-"lydkort" kan du få fra under en tusenlapp og oppover. Disse kan bare brukes med en PC -- men kjøper du den i en musikkforretning, og ikke en hi-fi-butikk, får du i tillegg til DAC også ADC; dvs at de også kan brukes til å ta opp lyd fra analoge kilder eller mikrofon, til digitale filer.

Det finnes flere kinesiske DACer som leverer god, nøytra lyd for under 2.000 kroner (inkl frakt og norsk moms). Matrix, aune og Gigaworks (den siste leveres uten boks) er de som er har fått mest omtale.

Ellers finnes det svært gode DACer til relativt lav pris hos musikkforhandlerne -- for ca. 3.000 kroner får du her utstyr av profesjonell kvalitet (f.eks. TC). Men slikt utstyr vil ofte passe dårlig inn i en vanlig stue.

Har du en surround-receiver, vil du allerede ha en svært habil DAC.

DAC-teknologi er svært billig, og det er ofte de samme komponentene som sitter i billige og dyre DACer. Boksen komponentene er satt inn i er den klart største materialutgiften. Hørbare forskjeller kan være støy (som bare er et problem på veldig billige DACer, eller skyldes at de er koblet med metallkabel -- USB eller koaks -- til en datamaskin), eller (for utstyr fra typiske hi-fi-produsenter) bevisst forandring av lyden på den analoge siden, for å gi utstyret en spesiell "lydsignatur".

Mange anbefaler at man hører på ulikt utstyr selv. Da er det viktig å huske på at det ikke er mulig å gjøre en reell sammenligning, om man ikke kan veksle umiddelbart mellom alternativene, og alle alternativene har samme styrke på utgangssignalet. Om en DAC høres bedre ut en en annen når du hører på dem i to forskjellige butikker, har du ikke egentlig sammenlignet. Om en høres bedre ut enn en annen når de er koblet til samme forsterker, kan det skyldes at den ene har et sterkere utgangssignal...
    Med god så tenker jeg på så god som mulig til si 3-4000kr
    Den skal kun brukes til PC så tilkobling er ikke så viktig
    Det skal kjøres sammen med
    Elac FS 247
    Kommer nok Parasound NC2100 med NC2250 til å dra det.(foreløpig Kenwood KA-907..... faktisk ganske god lyd i den)
    Vet ikke om noe av dette har noe å si for valget av DAC.
    Så på Gigaworks og der var det jo VELDIG gode priser, men legger heller mer i det om jeg får bedre Lyd kvalitet og mer stabilitet.

Takker for all hjelp..

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke være nødvendig å bruke så veldig mye penger for en anstendig DAC. F.eks. link

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så på Gigaworks og der var det jo VELDIG gode priser
    Gigaworks selges uten kabinett. Du må regne med at en passende boks koster mer enn DACen.

Sitat Opprinnelig postet av Stevens
    F.eks. link
    Dette er en ren USB-DAC; dvs et "eksternt lydkort" med hodetelefonutgang. Slikt får du enda billigere hos musikkhandlerne, evt med flere funksjoner til samme pris.

Newcomer TTrd sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stevens
    Skal ikke være nødvendig å bruke så veldig mye penger for en anstendig DAC. F.eks. link
    Har ikke noe å si att den er "bygget" som hodetelefonforsterker?

Hvordan er Cambridge DACMAGIC oppimot den da?
    Leste mye bra på begge to.
    Cambridge sin ser ut til å ha optisk inn da. er vell fordel med tanke på støy?

Newcomer TTrd sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gigaworks selges uten kabinett. Du må regne med at en passende boks koster mer enn DACen.

Dette er en ren USB-DAC; dvs et "eksternt lydkort" med hodetelefonutgang. Slikt får du enda billigere hos musikkhandlerne, evt med flere funksjoner til samme pris.
    Cambridge DACMAGIC god?
    gode tilkoblings muligheter, grei pris og gode omtaler

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe å si att den er "bygget" som hodetelefonforsterker?
    Hodetelefonforsterkeren er en egen del, etter DACen.

Hvordan er Cambridge DACMAGIC oppimot den da?
    DacMagic har ikke hodetelefonforsterker; til gjengjeld har den to innganger (valgfri koaks eller optisk) i tillegg til USB. I tillegg har den separat strømforsyning, mens UDAC får strøm fra PC via USB.

Både optisk inngang og separat strømforsyning burde være fordeler i forhold til USB. I motsetning til hi-fi-utstyr er ikke PCer bygget for å unngå støyproblemer pga jording o.l.

DacMagic er en helt grei DAC, som ikke tukler til lyden, sånn som enkelte andre hi-fi-DACer. Noen hi-fi-produsenter ønsker å gi produktene sine en egen "lydsignatur"; Cambridge satser heller på nøytral gjengivelse av originalen.

Jeg har ikke NuForce-DACen, så jeg har aldri sammenlignet de to. Det er imidlertid flere tester som viser at det er tilnærmet umulig å høre forskjell på DACer som er konstruert etter chip-produsentens forskrifter (og dermed gir nøytral lyd).

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle "normale" dacs har jo optisk inn, og det er et must om du vil unngå støy fra pc.
    Usb dacs er også populære nå, men flere av de har jo begrensede inputs om du vil bruke de sammen med annet utstyr også, men den i linken er veldig god til prisen.
    Cambridge sin DacMagic er jo veldig populær og kan findes brukt til billig penge.
    KingRex har jeg ingen erfaringer med, søk litt på nettet.
    Aldrig i livet om jeg ville kjøpe cd spiller, hva skal man med den?

Newcomer TTrd sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så om jeg får en Cambridge DacMagic til 1000-1500kr så vil jeg mest sansynlig bli godt fornøyd med det? Eller er den bare helt grei?
    Vil jeg bli bedre fornøyd lydmessig om jeg legger 3-4000kr i en annen type?
    Så klart er jo lyd veldig en smaks sak, men blir vell forsterker og høttalere som justerer denne biten mest.
    Jeg vil ha så pen lyd som mulig for gitt budsjett

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så om jeg får en Cambridge DacMagic til 1000-1500kr så vil jeg mest sansynlig bli godt fornøyd med det? Eller er den bare helt grei?
    Du vil bli fornøyd med Cambridgen om du liker at lyden ikke "farges" av utstyret.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så klart er jo lyd veldig en smaks sak, men blir vell forsterker og høttalere som justerer denne biten mest.
    Jeg vil ha så pen lyd som mulig for gitt budsjett
    Hi-Fi Klubben solgte Cambridge DacMagic for ca 1600,- i fjor høst en gang, så 1000-1500 brukt bør være en grei pris. Hvis du først skal innom Hi-Fi Klubben ville jeg også sjekket ut Arcam rDAC.

Hvis du søker litt på forumet her så finner du flere som har testet DAC-er opp mot hverandre, inkl. DacMagic. Men ut i fra egen erfaring har resten av anlegget også mye å si for om du klarer å skille to DAC-er fra hverandre. Det beste er å låne med seg hjem og prøve selv.

Newcomer TTrd sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil bli fornøyd med Cambridgen om du liker at lyden ikke "farges" av utstyret.
    Da trur jeg jeg legger inn bud
    Da vil jeg tru jeg står mere åpen for forsterkere med tiden også(hvis lyden fra DACen er nøytral)

Lurer på en ting til.
    Blir lyden inn til DACen mindre påvirket av lydkortet i PCen om jeg bruker usb kontra Optisk/Coax?
    Tenker på att Optisk/Coax blir koblet i lydkortet men usb går vell utenom?

Newcomer TTrd sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av earphonic
    Hi-Fi Klubben solgte Cambridge DacMagic for ca 1600,- i fjor høst en gang, så 1000-1500 brukt bør være en grei pris. Hvis du først skal innom Hi-Fi Klubben ville jeg også sjekket ut Arcam rDAC.

Hvis du søker litt på forumet her så finner du flere som har testet DAC-er opp mot hverandre, inkl. DacMagic. Men ut i fra egen erfaring har resten av anlegget også mye å si for om du klarer å skille to DAC-er fra hverandre. Det beste er å låne med seg hjem og prøve selv.
    Cambridge gikk opp grunnet kost overgikk salgs pris nåværende pris er ca 2900kr for en ny en prøvde å søke litt, men kommer opp så sykt mye og endel må jeg jo leite igjennom ti talls sider for å finne 2 linjer om det
    prøve litt mer

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Arcams rDac...?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på en ting til.
    Blir lyden inn til DACen mindre påvirket av lydkortet i PCen om jeg bruker usb kontra Optisk/Coax?
    Tenker på att Optisk/Coax blir koblet i lydkortet men usb går vell utenom?
    Det stemmer. Med USB bruker du ikke lydkortet. Men DacMagic (og mange andre USB-DAC-er) har begrenset båndbredde på USB-grensesnittet, dvs max 16bit/48kHz. Tilgjengeligheten til høyoppløselig musikk (24bit/96kHz eller høyere) blir stadig bedre, men da må du over på S/PDIF (eller en mer avansert USB-DAC med tilhørende drivere).

I tillegg argumenterer mange med at man drar med seg støy over det elektriske USB-grensesnittet, noe man unngår over det optiske S/PDIF-grensesnittet (Toslink). Personlig har jeg ikke opplevd dette som et problem.

Når det gjelder S/PDIF er du avhengig av et lydkort med S/PDIF-utgang. Mange billige lydkort er plaget med mye jitter (ustabil klokke) på utgangen, noe som kan få DAC-en til å slite. Så med andre ord trenger du et pålitelig lydkort om du velger S/PDIF-varianten. Men alt i alt tror jeg du får en mer fleksibel løsning om du velger en DAC med S/PDIF-mulighet og ikke en ren USB. Personlig har jeg valgt en DAC helt uten USB på grunn av de nevnte begrensningene på det grensesnittet.

Newcomer TTrd sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Cambridge DACen kjøpt fikk den for 1200 så vært å prøve den