Subjektive og objektive oppfattninger av "HIFI" og årsak/effekt av ulike tiltak - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 9 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9
Viser resultater 161 til 172 av 172
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Yes, tror ikke vi er så uenig egentlig jeg, men vi setter grensene for hva som er å overdrive, hva som er nødvendig og hva som er mulig litt forskjellig. Det er helt OK. Men jeg mener nå det finnes mye god dokumentasjon der ute på de tingene som er nevnt her og det at noen akustikere/fagfolk har utalt at det ikke så mye vits for privatpersoner å begi seg ut på akustikktiltak ikke motbeviser dette.

Helt enig at en amatør gjerne vil gjøre masse unødvendig for å være helt "sikker" på et bra resultat. Det ser du over alt i denne hobbyen, men enkelte har et mer bevist forhold til objektive kvaliteter enn andre. Og igjen, det finnes masse profesjonelle akustikere og lydteknikkere som har behandlede lydrom hjemme. Jeg vet ihvertfall om en god del. Et annet poeng er at lyden oppfører seg annerledes i et lite rom enn et stort, det krever helt andre modeller og tilnærminger en store rom.

Som du sier vil hjernen vår til en hvis grad kompensere for romeffektene uavhengig av utstyret, fordi den farger all annen lyd også. Men de tidlige refleksjonene som gjelder for akuratt en spesifikk plasering av høyttalerne tror jeg hjernen vil i liten grad greie å korigere bort, de ligger rett og slett for tett på lyden som kommer fra høyttalerne i tid. Ei heler variasjoner på +/-10-15dB i områdene 30-300hz (som er helt normalt) vil en person med litt kritsk holding til et lydanlegg greier å høre forbi, og som du sier i de fleste lytterom dessverre vanskelig å gjøre noe med. Og velger man kun å løse en liten del av problemet f.eks henge opp 20 stk 3cm akustikkplater for å motvirke flutter kan man gjøre like mye vondt som godt.

Til trådstarter: om du har penger og mulighet er det jo ingen ting i veien for å få hjelp til dette av en akustikker/fagmann. Det kan godt hende at det er mere lønnsomt da du slipper å kjøpe masse utstyr og invistere hundrevis av timer på dette selv. Det kommer ann på om man har en interesse for veien til resultatet, eller bare resultatet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Seff! Jeg mente ikke at emnet ikke skal diskuteres, men at påstanden om hvorvidt tols1 sine tiltak hadde en effekt ikke var nødvendig å debattere (som han nettopp selv har vist til).
    Carry on..:-)
    Alltid krevende å være objektiv når man ser noe billig gull

Min vinkling er jo å ikke gå sån inn i dybden på det som ikke ser
    sansynlig ut, og heller fokusere mer kritisk imot det som tilsynelatende
    gir effekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Hvis du leter litt videre finner du drøssevis med tråder som omhandler forbedringer av et roms akustikk med dokumentasjon på effekten, også noe her på avforum. MYE mindre grisete frekvensrespons, mindre kamfiltereffekt osv, MYE riktigere etterklangstid. 95% av tiltakene Ethan Winer er mulig å gjennomføre om man har plass og tid.
    +1

Alt virker både sannsynlig og realiserbart.

Faktiskt oppfatter jeg det som det viktigste tiltaket man kan gjøre foruten å dytte penger på utstyr.

Klart at man ikke går løs på alt på dette for et anlegg til 15 000 kr
    Uenig, sett at ting er som bekrevet så må _alle_ som har et stereoanlegg kalibrere det riktig i henhold til plassering og akustikk og få en flat respons.

Å vurdere oppgraderinger, eller opp imot annet utstyr gir ingen mening på samme måte som alle skjermer kalibreres før man ser hva de er gode/dårlige for.

men når folk legger 300 000 i utstyr er det legetimt å mene at utstyr til mye mindre kunne spilt bedre om man jobber nok med rommet.
    +1

Vil "highend" level utstyr spille dårligere jo dårligere akkustikken er, og er det linjert med hvor dårlig entry level utstyr oppfører seg tilsvarende og vs ?

Det er klart at for et perfekt resultat bør rommet konstrueres fra bunnen med nøye beregninger og da kan man klare seg med mye mindre "løse" tiltak i rommet.
    Ser den, jeg studerte en del av disse magiske "gylnesnitt" rommene, samt en del tegninger. Jeg håper å ha mulighet å "ta den lenger" neste gang.

Man vil ikke ødelegge en opera eller en konsertsal med masse plater og bassfeller hengende rundt omkring. Men det finnes nok av DIY folk som kan dokumentere lytterom som går langt utenpå de aller fleste profesjonelle studioer og lydlokaler.
    +1

En profesjonell akustiker/lydteknikker vil løse disse utfordringene med færre tiltak, på kortere tid. Det er det som gjør han profesjonell.
    +1, jeg så på den hastigheten pappa(40++ års erfaring som snekker) bygget, kontra når han dro og jeg satt der alene.

Det er ingen ting i veien for at en privatperson kan modifisere en bil eller noe annet til høyere ytelse enn det produktet har fra fabrikk, om man har tid og penger til det.
    +1

Dette begynner kanskje å bli litt vel ensporet i forhold til temaet, og det er helt greit og være uenig. Men jeg vil hevde at det effektene av mange akustikktiltak kan dokumenteres og kan gjøre lydkvaliteten objektiv betydelig bedre.
    En kjenning på facebook har en Radioshack(Analog), og jeg lastet frue og barn på hurtigbåten til svigers. I helga skal jeg få til litt testing av teoriene

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Vil "highend" level utstyr spille dårligere jo dårligere akkustikken er, og er det linjert med hvor dårlig entry level utstyr oppfører seg tilsvarende og vs ?
    I denne artikkelen hevdes det motsatte:
    Room Acoustics

"... The room should be furnished, have irregular hard surfaces, books and shelves for sound diffusion, rugs, pillows and soft surfaces for sound absorption at higher frequencies. Just keep it lively. The best loudspeakers will make you forget the room, if the room talks back from all directions in the same familiar voice...."

Nå mener jeg det kan være en litt drøy påstand, selv om jeg skjønner hva han mener. Dog., er det fremdeles dette med subjektiv "best lyd".

Man vet heller ei om man får for mye midbass, for lite midbass, etc. basert på plassering, romstørrelse, lytteposisjon, m.m. Å på den måten generalisere og si at gode høyttalere får deg til å glemme romproblemene, blir kanskje litt feil :-)

Men for all del: har du dårlige høyttalere og dårlig rom, får du jo mest sannsynlig enda større problemer med lydbildet (jfr hifi), men mange vil nok muligens foretrekke en eventuell "boost" de får i bassen, selv om det egentlig ikke skulle vært slik i en perfekt verden. (studio?)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes, tror ikke vi er så uenig egentlig jeg, men vi setter grensene for hva som er å overdrive, hva som er nødvendig og hva som er mulig litt forskjellig.
    Jeg har ingen tro på begresninger eller resultat. Det går kun på dedikasjon.
    Hva man kanaliserer dette på er dog viktig. (Dvs hva man fokuserer på)

Det virker også verldig trivielt at man går gradene.

Helt enig at en amatør gjerne vil gjøre masse unødvendig for å være helt "sikker" på et bra resultat.
    Amen.

Det ser du over alt i denne hobbyen, men enkelte har et mer bevist forhold til objektive kvaliteter enn andre.
    Objektivitet og målbarhet er det essensielle.

Ikke bare for resultatet, men for å kunne gå opp i level selv.

Det er når du knytter teorien, opp imot praksis og får målbare resultat som du subjektivt hører har du mulighet. Men først når du bruker teoretiske betrakninger og lager prakstiske tilpassninger for å oppnå ønskelig resultat har du gått opp en level.

Jeg har som tidligere nevnt ingen tro på at jeg kan kalibrere anlegget og rommet ved hjelp av å lytte. Ifall så er jeg helt klart ikke på den levelen.

Og igjen, det finnes masse profesjonelle akustikere og lydteknikkere som har behandlede lydrom hjemme. Jeg vet ihvertfall om en god del. Et annet poeng er at lyden oppfører seg annerledes i et lite rom enn et stort, det krever helt andre modeller og tilnærminger en store rom.
    Jeg leter etter moddelerings programvare, samt gode bøker som spesifikt går på dette området. (Jeg har 2 bøker fra før rundt lyd og høytalere)

Matten ser ut til å kreve et år eller 2 hvis jeg må beherske den, evt om det er nok å beherske programvaren.

Som nevnt tidligere så jeg for meg å benytte dataspill motorer i første omgang, for å se om de kan hjelpe meg med å "se rommet", og evt simuere ulike senario. Det er en kunnskapsvanding, så vi får se hva det lander på.

Som du sier vil hjernen vår til en hvis grad kompensere for romeffektene uavhengig av utstyret, fordi den farger all annen lyd også. Men de tidlige refleksjonene som gjelder for akuratt en spesifikk plasering av høyttalerne tror jeg hjernen vil i liten grad greie å korigere bort, de ligger rett og slett for tett på lyden som kommer fra høyttalerne i tid.
    Dvs du lenger mer tyngde bak at 1 refleksjonen _må_ bort for å ha noen forutsettning for å spille flatt/korrekt som vi har "definert" som et mål og et anker på "bra lyd".

Ei heler variasjoner på +/-10-15dB i områdene 30-300hz (som er helt normalt) vil en person med litt kritsk holding til et lydanlegg greier å høre forbi
    Dvs, dette er listen på når feil blir hørbart ?
    Dvs si at man skal kalibrere rommet til man får feil under denne skalaen ?

og som du sier i de fleste lytterom dessverre vanskelig å gjøre noe med.
    Det er vel opp til den enkeltes dedikasjon ;D

Og velger man kun å løse en liten del av problemet f.eks henge opp 20 stk 3cm akustikkplater for å motvirke flutter kan man gjøre like mye vondt som godt.
    Vi har tidligere nevnt alle mulige typer forvrenginger og støykilder, men ingen har definert de bereper vi finner rundt akkustikk som f.eks flutter.

Kunne vi listet opp disse, sett på hva slags målbarhet de har ?

Til trådstarter: om du har penger og mulighet er det jo ingen ting i veien for å få hjelp til dette av en akustikker/fagmann.
    Dette er vel det området jeg har enklest å se behovet for ekstern
    hjelp på. Kjenner på kroppen at ego'et ikke har noe issues med å se det rasjonelle her.

Matten/metodikken som jeg har sett ser latterlig kompleks ut.

Det kan godt hende at det er mere lønnsomt
    da du slipper å kjøpe masse utstyr og invistere hundrevis av timer på dette selv. Det kommer ann på om man har en interesse for veien til resultatet, eller bare resultatet.
    Jeg går nok for å teste de ulike tiltakene selv, men jeg har postet på facebook/linkedin for å se om det ligger noen i nærmeste krets.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke finlest alle linkene i denne tråden, men slik jeg forstår det er mange av disse "referansene" rett og slett ekspertuttalelser som igjen danner fundamentet for en del av argumentene her inne. Korriger meg hvis jeg tar feil.
    En god studie veier tyngre enn 100 ekspertuttalelser. (Dessverre er de få linkene til studier jeg har lest på dette forumet preget av statistisk insignifikans og suboptimale utvalg av testindivider.)
    Jeg respekterer Winer, Toole o.s.v. De kan mye. Punktum. Jeg etterspør dog litt mer vitenskapelig litteratur på området. For all del, blogger og artikler er ofte morsomme å lese og inneholder mye nyttig informasjon, men de er ikke noe man bør backe sine tidvis bastante (iallefall i mine øyne) uttalelser med.
    Forresten, ikke meningen å støte noen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lånte denne "Acoustic absorbers and diffusers : theory, design, and application / Trevor J. Cox and Peter D'Antonio" på biblioteket. Jeg vil tippe den er vitenskapelig nok for de fleste. Ellers er jo "Master handbook of acoustics" også et greit oppslagsverk, en litt mer tilgjengelig utgave av teorien i "Acoustics absorbers..."

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går prøvde jeg å legge de rester av glava litt taktiskt rundt i hjørnene.
    Fylte også opp noen vanlige handleposer som jeg la i de små hjørnene.
    Videre så la jeg ymse tepper/gardiner i søppelsekker som jeg plasserte ut.
    Jeg brukte kassen med vinyl som en slags aborber/diffuser og satte den i det værste problemområdet med en sovesekk som mellomlegg.

Så flyttet jeg frem høytalerne noe, og plasserte dem mer vekk fra veggen.
    Jeg bruke litt tid for å få plasseringen "perfekt".

Så satte jeg med og dro på litt musikk.

Så fant jeg sweet spoten imellom suben<->frontene slik at lyden svakt farges av bassen, og trommer høres mer naturlig ut (subjektivt)

Så skudde jeg opp.
    Så dro jeg opp mer volum..
    Og enda mer..
    Og enda mer..

Å herreguud så bra

Nå kan jeg maxe ut anlegget uten brumming og issues med bassen.
    Jeg oppfatter(subjektivt) at mellomtonen og diskant må tunes tilsvarende for at det blir "perfekt".

Synes synd om naboen ;D
    Skal ha fest på lørdag også, de burde bare ta inn på hotell om jeg var de..

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, velkommen etter!

Du får tåle en litt flåsete kommentar etter alle dine videverdiheter og synspunkter omkring temaet demping av rom. ;-)

Desto mer moro er det jo å høre at det begynner å funke, selv med banalt enkle midler! "Rock on"!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jaja, velkommen etter!

Du får tåle en litt flåsete kommentar etter alle dine videverdiheter og synspunkter omkring temaet demping av rom. ;-)

Desto mer moro er det jo å høre at det begynner å funke, selv med banalt enkle midler! "Rock on"!
    Jeg vet jeg er litt fargerik, men det får dere bare leve med

Det jeg har gjort videre er:

- Innkjøp av HDMI lydkort, og testing av høyoppløselig lyd, samt mixing av dette.

- Testet anlegget på max volum. Den mister kraft/dynamikk på ca -10
    Mellomtone/diskant må justeres/dempes. (Teppe f.eks)

- Lest meg opp på sanntidssystem og sett på hvordan man skal bygge avspiller led for å fjerne alle feilkilder med tanke på eksakt timing.

- Kjøpt høytalerdempeting på biltema, og satt rett på veggen bak lytteposisjon. Dette gav en subjektiv merkbar tydelighet. Lyden "avsluttes" mer bestemt og det oppleves subjektivt som mer "tydelig".

- Justert høytalere i forhold til 38% reglen etc, og fått de siste mm perfekt.

- Lest meg opp på en mengde teorier/fag.

I grunn og bunn føler jeg at jeg har fått svar på alt jeg lurte på når jeg startet tråden, det har vært en veldig fruktbar kunnskaps reise.

Takker til alle som bidra, og håper tråder hjelper andre som har samme behov.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy å høre at du føler du fikk de svarene du ønsket i tråden. Helt klart et spennende og komplisert felt. Liker veldig godt tilnærmingen din med å prøve å forstå fysikken bak god lydgjengivelse og prøve å designe anlegg/rom som et helhetlig system istedenfor å bryte alt ned i en merkedebatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy å høre at du føler du fikk de svarene du ønsket i tråden..
    Svarene og diskusjoene gav meg mat til å finne de riktige teoriene slik at jeg kunne bygge et rammeverk og en metodikk som gikk fra a til å.

Sammspillet imellom rommet og den lyden du til slutt opplever er ikke "black magic", det er egentlig veldig håndterbart sett at du får konsepsjonel forståelse av fysikken og bygger opp en modell.

Jeg ser det er en hvis motstand imot denne vinklingen, for noen er det "hellig" og du åpner opp en bok som tydligvis flere ønsker skulle være lukket.

Til de vil jeg si:

..These examples bring us to a conclusion that provides an important framework with which to interpret modern science. In our view, there is no picture- or theory-independent concept of reality. Instead we adopt a view that we call model-dependent realism: the idea that a physical theory or world picture is a model (generally of a mathematical nature) and a set of rules that connect the elements of the model to observations. According to model-dependent realism, it is pointless to ask whether a model is real, only whether it agrees with observation. If two models agree with observation, neither one can be considered more real than the other. A person can use whichever model is more convenient in the situation under consideration.
    *The Elusive Theory of Everything: Scientific American

Helt klart et spennende og komplisert felt.
    Hodet blør ennå, du må være dedikert for å gå denne veien.

Liker veldig godt tilnærmingen din med å prøve å forstå fysikken bak god lydgjengivelse og prøve å designe anlegg/rom som et helhetlig system istedenfor å bryte alt ned i en merkedebatt.
    100% det som var min intensjon
    Kansje jeg skal skrive en bok nå ;D

Side 9 av 9 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •