Subjektive og objektive oppfattninger av "HIFI" og årsak/effekt av ulike tiltak - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 172
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er ingen som benekter at refleksjoner kan være et problem. Men noen fagfolk hevder altså at det er et mindre problem i vanlige rom enn hva en del tweake-gale "audiofile" tror, at de mest effektive tiltakene er enkle og billige -- og at de som ikke gjør det, stort sett ligger utenfor rekkevidde for de aller fleste.
    Jeg vekter "kontroll på refleksjonene" over det meste ellers i avspiller leddet. Ved å bruke klassisk "risiko vurdering" (Hva er sansynligheten oppimot konsikvensen (1-5 skala)) metodikk/vekting klasser jeg den over høytalere. Jeg ser dog kompromisset med at rommet kansje skal brukes til annet, og at det ikke ser spesielt smart ut med glavaruller og plater overalt

Ethan Winer er en fornuftig mann, men alt jeg har lest av ham på dette området, dreier seg om lydstudioer, og dyre profesjonelle løsninger.
    "Klappetesten" er god for én ting: Den viser om rommet er brukbart dempet eller ikke...
    Trådstarter finner det som en god test på om det er "tragisk eller ok" akkustikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort sagt mente han at all bruk av akustikkplater o.l. var fullstendig bortkastet -- et vellykket resultat krever både profesjonelt måleutstyr ingen amatører har, og beregninger få amatører er i stand til å utføre korrekt.
    Det er veldig bra at vi har uenighet her, slik at man kan stille alt for kritisk argumentasjon/diskusjon.

Jeg finner en klar overvekt av sansynlighet/dokumentasjon på at vi kan beregne en teoretisk effekt av tiltaket som er målbart og reproduserbart.

Det vi ikke "vet" er om amatørmessige tiltak vil medføre at det høres "bedre" ut med tanke på alle de hensyn og beregninger som må hensynstas.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Klappetesten sier noe om gjenklangen i rommet ved de frekvensene som et håndklapp representerer.
    Jeg er litt usikker på om du har lest det jeg skrev -- det virker som om du argumenterer mot noe du tror jeg mener.

Ved å bruke materialer som har dokumentert effekt ved de frekvensene man ønsker å påvirke (ikke bare klappelyder) og behandle rommet etter vitenskapelige og velutprøvde teknikker, vil man faktisk oppleve en forbedring, og som trådstarter er ute etter, en målbar forbedring.
    Det er naturligvis riktig.

Poenget til akustikeren jeg refererte til, er at dette faktisk ligger utenfor amatørens rekkevidde. For å gjenta: Det kreves profesjonelt måleutstyr, og det kreves nøyaktig beregning av materialene i hvert enkelt tilfelle, for å få en effekt som er mer enn tilfeldig og bedre enn hva man oppnår ved enkle gratistiltak (som å unngå å sette høyttalerne nær sidevegger eller på hver side av møbler).

Et annet poeng for ham, er at vi ikke har noen problemer med å tilpasse oss akustikken i et velkjent lytterom, slik at små nyanser i praksis ikke vil spille særlig rolle. Som vi vet vil lydbildet forandre seg, bare vi flytter litt på hodet...

Og det er hele tiden snakk om at teori ikke nødvendigvis er like relevant i alle sammenhenger. Når teori og ideal krasjer med den praktiske virkeligheten, er det praksis som teller.

Jeg beklager at jeg ikke har eksakte linker -- dette er stoff jeg har lagret på disken for å lese på reise, uten Internett-tilgang. Det burde ikke være vanskeligere å finne for andre, enn det var for meg -- men jeg har ikke tid og anledning til å søke opp på nytt materiale jeg allerede har funnet og lagret. Uansett er dette fyren jeg siterte:

Larry Elliott | Marshall Day Acoustics - Acoustic consultants and noise control engineers

Når det gjelder Ethan Winer, er det en mann jeg har all respekt for. Men han er musiker og lydtekniker; ikke akustiker.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt usikker på om du har lest det jeg skrev -- det virker som om du argumenterer mot noe du tror jeg mener.
    Vel, jeg leste det du skrev
    Rommet består den berømte "klappetesten". Uansett er jeg fornøyd med lyden.
    og at du oppfatter akustikken i rommet ditt som bra siden det består klappetesten. Mener du noen annet? Jeg mener at "klappetesten" ikke kan avgjøre om akustikken ikke kan forbedres

Poenget til akustikeren jeg refererte til, er at dette faktisk ligger utenfor amatørens rekkevidde. For å gjenta: Det kreves profesjonelt måleutstyr, og det kreves nøyaktig beregning av materialene i hvert enkelt tilfelle, for å få en effekt som er mer enn tilfeldig og bedre enn hva man oppnår ved enkle gratistiltak (som å unngå å sette høyttalerne nær sidevegger eller på hver side av møbler).
    Og her tillater jeg meg å være uenig, men det er kun basert på egne erfaringer som amatør. Plassering av høyttalere i et rom er som oftest basert på begrensninger og ikke muligheter. Ofte må man ha høyttalerne på mindre optimale plasser for at avstanden mellom høyttalerne skal passe med avstanden til lytteposisjon. Plassering nær vegg har ikke gitt meg ønsket gjengivelse, tvert i mot er det en ulempe og jeg opplever at høyttalerne yter bedre med luft rundt. Man kan selvsagt også vinkle høyttalerne for å oppnå en reduksjon av refleksjonene, men også dette kan påvirke gjengivelsen i negativ retning. Når rommet er som det er og høyttalerne er konstruert slik de er, så har jeg opplevd vesentlig forbedring ved å bruke akustikkplater som kontollerer en ganske bredt frekvensområde og reduserer førsterefleksjonene.

Et annet poeng for ham, er at vi ikke har noen problemer med å tilpasse oss akustikken i et velkjent lytterom, slik at små nyanser i praksis ikke vil spille særlig rolle. Som vi vet vil lydbildet forandre seg, bare vi flytter litt på hodet...
    Det kommer selvagt an på hvilke små nyanser det er snakk om, men den negative virkningen den nakne veggen har på gjengivelsen, er ikke noe jeg har lyst til å venne meg til.

Når det gjelder Ethan Winer, er det en mann jeg har all respekt for. Men han er musiker og lydtekniker; ikke akustiker.
    Det har du sikkert rett i, men samtidig utvikler han og selger produkter som benyttes i en rekke profesjonelle sammenhenger, så en viss faglig tyngde må han vel tross alt ha. Selvsagt skal man ikke fylle opp rommet med Glavaruller, man må jo bruke hodet litt, men poenget er at ved å kontrollere hvordan lave frekvenser oppfører seg i rommet, vil man ganske enkelt oppnå bedre og jevnere bassgjengivelse, hørbart og målbart med enkle instrumenter.

Så kan man selvsagt diskutere om man skal legge til grunn de samme vilkår rundt lyttesituasjonen i hjemmet som i studioer. Ut fra det jeg har lest om temaet (og her strides selvsagt også de lerde, som på de fleste andre områder) så er det ingen grunn til å ikke benytte de samme prinsippene, men selvsagts stiller profesjonelle miljøer helt andre krav til nøyaktighet og dokumenterbar kvalitet på omgivelsene. Det er kanskje her Marshall Day og andres tanker rundt amatørmessige tiltak er mest relevante, så jeg synes det blir feil å forkaste praktiske erfaringer fra en rekke selvbyggere og amatører som har opplevd betydelige hørbare og målbare forbedringer i sine lytterom ved å bruke teorier og praktiske råd fra mer eller mindre profesjonelle aktører.

Men selvsagt, som i alt annet finnes det flere skoler, og jeg har ikke som prinsipp å opptre som Winer-disippel. Jeg skal definitift google litt ut fra det du har nevnt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at du oppfatter akustikken i rommet ditt som bra siden det består klappetesten. Mener du noen annet?
    Jeg mener hverken mer eller mindre enn det denne Elliot og hans meningsfeller sier: At det gir en rimelig indikasjon på om forholdene er til å leve med...

[qoute]Plassering av høyttalere i et rom er som oftest basert på begrensninger og ikke muligheter. (...)
    Plassering nær vegg har ikke gitt meg ønsket gjengivelse, tvert i mot er det en ulempe og jeg opplever at høyttalerne yter bedre med luft rundt.[/quote]
    Det er jo akkurat det jeg sier.

Noen driver det så langt som til å si, at det er mye bedre å plassere lytteretningen på tvers av et avlangt rom, enn på langs (som de fleste anbefaler) -- nettopp for å få avstand til sidevegger.

den negative virkningen den nakne veggen har på gjengivelsen, er ikke noe jeg har lyst til å venne meg til.
    Men hos meg og mange andre finnes det knapt en "naken vegg".

poenget er at ved å kontrollere hvordan lave frekvenser oppfører seg i rommet, vil man ganske enkelt oppnå bedre og jevnere bassgjengivelse, hørbart og målbart med enkle instrumenter.
    Det Elliot m.fl. sier, er altså at dette nettopp ikke er enkelt å gjøre noe med de lave frekvensene som ikke kan håndteres ved enkle tiltak. Det kreves profesjonelt måleutstyr både for å finne behovene og for å fastslå effekten, det kreves fagkunnskap for å beregne tiltakene -- og når det gjelder bass, må det ofte en grunnleggende ombygning (basert på profesjonelle målinger, beregninger og materialvalg) til for å oppnå reelle forbedringer.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter har nakent rom, og står fast.

Det Elliot m.fl. sier, er altså at dette nettopp ikke er enkelt å gjøre noe med de lave frekvensene som ikke kan håndteres ved enkle tiltak. Det kreves profesjonelt måleutstyr både for å finne behovene og for å fastslå effekten, det kreves fagkunnskap for å beregne tiltakene -- og når det gjelder bass, må det ofte en grunnleggende ombygning (basert på profesjonelle målinger, beregninger og materialvalg) til for å oppnå reelle forbedringer.
    Er det annet utstyr en lydtrykksmåler/mic de kan bruke for å måle ?

Jeg tror det både er viktig med høy teoretisk forståelse, og ikke minst erfaring for å få det til.

Men sett at tiltak gir ønsket effekt imellom ~15-80hz, så kan man vel kalle det som vellykket.

Enig i å få et perfekt resultat med helt flat linje så langt ned krever nok både romkorreksjon og utstyr for å måle tilsvarende "perfekt".

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener hverken mer eller mindre enn det denne Elliot og hans meningsfeller sier: At det gir en rimelig indikasjon på om forholdene er til å leve med...
    Joda, som du sier så venner man seg til mye. Jeg er av den oppfatning at det alltid finnes rom for forbedringer.

Det er jo akkurat det jeg sier.
    Ok, da misforsto jeg, trodde nemlig du hadde plassert høyttalerne inntil veggen.

Godt mulig, men i dedikerte kinorom er det gjerne nakne vegger som dominerer, med mindre man velger å gjøre noe med de.

Jeg har ingen problemer med å identifisere problemområdene i rommet, gjøre tiltak basert på teorier og måle resultatet etterpå. Vi snakker om relativt enkelt og billig utstyr og materialer med dokumentert effekt. Selvsagt vil proffene sitte på mer teoretisk kunnskap, mer praktisk erfaring og bedre måleutstyr, men å påstå at en belest amatør ikke er i stand til å identifisere utfordringene, gjøre tiltak og verifisere reelle forbedringer med måleutstyr blir litt useriøst.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen problemer med å identifisere problemområdene i rommet, gjøre tiltak basert på teorier og måle resultatet etterpå. Vi snakker om relativt enkelt og billig utstyr og materialer med dokumentert effekt.
    Du må gjerne fortsette å påstå det -- men søker du videre utfra den linken jeg ga deg, vil du altså finne høyt kvalifiserte og erfarne fagfolk som sier noe annet.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må gjerne fortsette å påstå det -- men søker du videre utfra den linken jeg ga deg, vil du altså finne høyt kvalifiserte og erfarne fagfolk som sier noe annet.
    Kvalifiserte og erfarne fagfolk vil som regel si at jobben deres bare kan gjøres av dem selv, uansett bransje.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit, jeg får fortsette å leve med mine illusjoner da... Skjønner at du er umottakelig for folks praktiske erfaringer og i stedet baserer deg på ekspertenes påstander.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Kvalifiserte og erfarne fagfolk vil som regel si at jobben deres bare kan gjøres av dem selv, uansett bransje.
    Og som regel har de helt rett...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit, jeg får fortsette å leve med mine illusjoner da... Skjønner at du er umottakelig for folks praktiske erfaringer og i stedet baserer deg på ekspertenes påstander.
    Grafer er mer relevant er å kaste snøball, og vri på ord.
    Dere har begge relevante poeng.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen problemer med å identifisere problemområdene i rommet, gjøre tiltak basert på teorier og måle resultatet etterpå. Vi snakker om relativt enkelt og billig utstyr og materialer med dokumentert effekt.
    Altså, hvis det kan måles (og dermed dokumenteres) er det vel ikke noe å diskutere?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte, men det er et spørsmål om habilitet. Et bilverksted vil gjerne skifte olje for deg, for 1000kr for påbegynt time, men det er en smal sak å gjøre det selv. Restauranter deler ikke ut oppskriftene på rettene de lager, det er i deres interresse å værne om sitt fag.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter deler ingen oppfattning om at vi har noen fiktig grense på hva man er i stand til å oppnå ved kanalisering av dedikasjon.

Det er legitimt og belyse vanskelighetsgraden samt erfaring og krav til utstyr/metodikk.

Etterlyser resultater/erfaringer og grafer slik at folk kan trekke egen konklusjoner og vurderinger.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde egentlig tenkt å gi meg men siden det er etterlyst grafer så kan jeg linke til eksperimentet mitt med bassfeller. Grafene viser en klar forbedring av frekvensresponsen samt en klar forverring dersom fellene ble plassert på feil sted.

EDIT: kan ta med denne tråden også som viser refleksjonene før og etter akustisk behandling.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Altså, hvis det kan måles (og dermed dokumenteres) er det vel ikke noe å diskutere?
    Forsåvidt, men kritisk tankegang og objektivitet er viktig.
    Jo mer kritisk vurdering det får, jo mer sikkert(eller usikkert) blir det.

Poenget er vel ikke at det "ikke virker", mer at det er så krevende at folk "som har gjort det før" burde gjøre det.

Det er et poeng at det kansje kan bli målbart riktig, men i praksis feil pga av andre akkustiske forhold.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du leter litt videre finner du drøssevis med tråder som omhandler forbedringer av et roms akustikk med dokumentasjon på effekten, også noe her på avforum. MYE mindre grisete frekvensrespons, mindre kamfiltereffekt osv, MYE riktigere etterklangstid. 95% av tiltakene Ethan Winer er mulig å gjennomføre om man har plass og tid. Klart at man ikke går løs på alt på dette for et anlegg til 15 000 kr, men når folk legger 300 000 i utstyr er det legetimt å mene at utstyr til mye mindre kunne spilt bedre om man jobber nok med rommet.

Det er klart at for et perfekt resultat bør rommet konstrueres fra bunnen med nøye beregninger og da kan man klare seg med mye mindre "løse" tiltak i rommet. Man vil ikke ødelegge en opera eller en konsertsal med masse plater og bassfeller hengende rundt omkring. Men det finnes nok av DIY folk som kan dokumentere lytterom som går langt utenpå de aller fleste profesjonelle studioer og lydlokaler. En profesjonell akustiker/lydteknikker vil løse disse utfordringene med færre tiltak, på kortere tid. Det er det som gjør han profesjonell. Det er ingen ting i veien for at en privatperson kan modifisere en bil eller noe annet til høyere ytelse enn det produktet har fra fabrikk, om man har tid og penger til det.

Du kan jo fortsette å si at man venner seg til akustikken i lytterommet sitt. Det er helt rett, men man venner seg også til lyden/fargingen fra anlegget sitt. Ingen av delene har noe med troverdig gjengivelse å gjøre Jeg har blant annet hatt AVI'ene og mange andre anlegg i de samme lytterommene, og selv om det er klare kvalitetsforskjeller på en del av utstyret vil jeg fortsatt hevde at lytterommet utgjør hoveddelen av fargingen i systemet. Det inspirerte meg til å bygge mine egne høyttalere.

Dette begynner kanskje å bli litt vel ensporet i forhold til temaet, og det er helt greit og være uenig. Men jeg vil hevde at det effektene av mange akustikktiltak kan dokumenteres og kan gjøre lydkvaliteten objektiv betydelig bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Nei, ikke hvis målingene er relevante. Jeg har ikke forutsetninger til, på stående fot, å vurdere relevansen i tols1s grafer.

Du kan jo fortsette å si at man venner seg til akustikken i lytterommet sitt. Det er helt rett, men man venner seg også til lyden/fargingen fra anlegget sitt.
    Jeg tror hele poenget i de diskusjonene jeg har lest (jeg vil understreke at det dreier seg om diskusjoner mellom flere; ikke om salgsargumenter fra én part) nettopp er at vi har en viss evne til å oppfatte forskjell på "kildelyden" og "romeffektene" (om det går an å kalle det for det).

Til påstander om at amatøren kan oppnå bedre resultater enn den profesjonelle, er det vanligvis ett godt svar: Den profesjonelle gjør det som er nødvendig.

Når en musikkelskende, profesjonell akustiker som har arbeidet med konsertsaler og lydstudioer i 30 år forteller at han ikke har gjort spesielle tiltak hjemme i sin egen stue, er det for meg en ganske kraftig indikasjon på at en del amatører overdriver en smule...

Men så må det understrekes at det her snakkes om en vanlig møblert stue; ikke et dedikert kinorom.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Forsåvidt, men kritisk tankegang og objektivitet er viktig.
    Jo mer kritisk vurdering det får, jo mer sikkert(eller usikkert) blir det.

Poenget er vel ikke at det "ikke virker", mer at det er så krevende at folk "som har gjort det før" burde gjøre det.

Det er et poeng at det kansje kan bli målbart riktig, men i praksis feil pga av andre akkustiske forhold.
    Seff! Jeg mente ikke at emnet ikke skal diskuteres, men at påstanden om hvorvidt tols1 sine tiltak hadde en effekt ikke var nødvendig å debattere (som han nettopp selv har vist til).

Carry on..:-)

Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •