Subjektive og objektive oppfattninger av "HIFI" og årsak/effekt av ulike tiltak - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 172
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Jeg vil nuh påstå at det er kun i et lydstudio at en perfekt lineær gjengivelse er hensiktsmessig, og hva folk har hjemme i stua er en smaksak.
    Jeg er forsatt i tvil rundt hvordan jeg skal angripe akustikken.

Gå hele veien imot "lydstudio" og tilhørende "studio" høyttalere, eller bare ta 1 refleksjonen.

Utifra hva jeg finner i ulike forums/google er det delte meninger.

Jeg driver å undersøker om jeg kan få en demo av et studio, samt jeg skal få låne noen "highend" studio høyttalere for å teste i rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er nettopp her uenigheten finnes. De fleste holder fast på at deres egne subjektive inntrykk er det eneste som teller...
    Ser vel vi tråkker litt inn i en del følelser og religion også, samt uenighet rundt hele tilnærmingen min.

Måling vs Komponering på en måte..

Dette er et spørsmål det er enkelt å svare på, vel og merke i konkrete tilfeller -- om man har profesjonelt måleutstyr og kunnskaper til å bruke det. Men som det er umulig å svare på, når man som de fleste her inne, ikke har slikt utstyr eller slike kunnskaper.
    Oppfatter ikke at den mic'en som er med AV system for Romkorreksjon som spesielt "prof". Jeg skulle tro man kom lagt med kvaliteter i 600kr klassen.

Men se hvor vi er..

Vi har grenseverdiene og "sikte" imot.
    Jeg prøver å lage noen "prof of consept" metoder for testing.

Testing kan starte når jeg har utstyret (Mic/Forforsterker/programvare) i orden og vi er enige om metodikken. Noen av disse er allerede beskrevet og ligger som sticky. Dette burde være helt greit å reprodusere hjemme.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Gå hele veien imot "lydstudio" og tilhørende "studio" høyttalere, eller bare ta 1 refleksjonen.
    Dette blir diskutert i mange useriøse, men også i enkelte seriøse fora, med bidrag fra fagfolk.

I de diskusjonene jeg har lest, er konklusjonen blitt at det er et håpløst prosjekt. Det er som regel enkelt å sørge for at lyden når tilhøreren uten forstyrrelser (refleksjoner) -- men nesten umulig å gjøre rommet akustisk "perfekt", uten å bygge det opp fra bunnen av med stor fagkunnskap. De fleste av de tiltakene vanlige hi-fi-entusiaster forsøker seg med, vil rett og slett ikke ha den ønskede effekten.

Om vi skal tro disse diskusjonene, er det som regel greit nok å ta rommets bidrag på kjøpet hvis utstyret er tilnærmet nøytralt. Virkelige problemer oppstår bare i svært spesielle rom, om man er svært ukritisk med valg og plassering av høyttalere, eller om man har helt urealistiske forventninger (f.eks. til basstrykk ala rockekonsert).

Dette dreier seg riktignok om stereo. Mulig man får mer igjen for, eller trenger flere akustiske tiltak med surround, der det vel er meningen at høyttalerne helt skal erstatte romakustikken. Men fortsatt vil det nok gjelde, at det trengs fagkunnskap om man vil oppnå det man ønsker.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir diskutert i mange useriøse, men også i enkelte seriøse fora, med bidrag fra fagfolk.

I de diskusjonene jeg har lest, er konklusjonen blitt at det er et håpløst prosjekt. Det er som regel enkelt å sørge for at lyden når tilhøreren uten forstyrrelser (refleksjoner) -- men nesten umulig å gjøre rommet akustisk "perfekt", uten å bygge det opp fra bunnen av med stor fagkunnskap. De fleste av de tiltakene vanlige hi-fi-entusiaster forsøker seg med, vil rett og slett ikke ha den ønskede effekten.

Om vi skal tro disse diskusjonene, er det som regel greit nok å ta rommets bidrag på kjøpet hvis utstyret er tilnærmet nøytralt. Virkelige problemer oppstår bare i svært spesielle rom, om man er svært ukritisk med valg og plassering av høyttalere, eller om man har helt urealistiske forventninger (f.eks. til basstrykk ala rockekonsert).

Dette dreier seg riktignok om stereo. Mulig man får mer igjen for, eller trenger flere akustiske tiltak med surround, der det vel er meningen at høyttalerne helt skal erstatte romakustikken. Men fortsatt vil det nok gjelde, at det trengs fagkunnskap om man vil oppnå det man ønsker.
    Her er jeg svært uenig. Det finnes masse god kunnskap om hva rommet gjør med lyden fra høyttalere og hva man kan gjøre for å bedre dette. Ikke gi opp å jobb med rommet, det er den viktigeste faktoren for god lyd. Enten kan du tilpasse rommet til høyttalerne, eller tilpasse høyttalerne til rommet? Eller litt begge deler. Det kommer an på hvor store tiltak du kan gjøre med rommet og hvor mye du kan legge i utstyr. Et viktig stikkord er spredningskontroll/spredningsmønster.

Papers
    Står en del bra ting om romakustikk for små rom og persepsjonsfenomener som er i sving når vi lytter. Finnes MYE å lære om dette temaet på nettet. GedLee, har forsket mye og har sin egen tilnærming til problemet. Dette er bare en av mange løsninger, husk at han også er selger. Så alt må tas med en klype salt. Akuratt som hos Harman, AVI og alle andre. Selv om enkelte er mer seriøse og vitenskapelig orientert enn andre.

Min oppfordring: Ikke ta rommets bidrag på kjøpet! De fleste rom oppfører seg ikke gunstig med mindre de er designet av akustikere fra bunnen av som Fahnsen sier.

Regel nr 1: få kontroll over tidlige refleksjoner.

Snickers skrev en interessant og bra post på sentralen i dag ser jeg: Er høytalerkonstruksjoner generelt dÃ¥rlige konstruksjoner?

Det er mye å lære, og mange faktorer som det ikke finnes noe fasitt for i gjengivelse av lyd gjennom to kanaler. Derfor er det mye rom for tolkning og subjektivisme. Men det betyr ikke at man trenger å drive med vill gjetting. Vil du gjøre det enkelt. Kjøp et bra headsett og head-amp.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er forsatt i tvil rundt hvordan jeg skal angripe akustikken.

Utifra hva jeg finner i ulike forums/google er det delte meninger.

Jeg driver å undersøker om jeg kan få en demo av et studio, samt jeg skal få låne noen "highend" studio høyttalere for å teste i rommet.
    Det finnes jo en god del lektyre omkring akustikk og en ganske god innføring i demping av både rom og refleksjoner generelt, det er du sikkert klar over.
    Der kan det være mye å hente, som et utgangspunkt.

Ellers tror jeg du vil bli ganske overrasket mtp hva som er gjort / ikke gjort i et lydstudio!

Jeg var så heldig å få være med under innspillingen av "Northern Lights", med med Mike Mainieri, Bendik Hofseth, Bugge Wesseltoft, Lars Danielsson og Audun Kleive i Rainbow Studios i fjor høst.
    De akustiske tiltakene i rommet (som var ganske stort), var nær sagt beskjedne i forhold til hva jeg hadde forventet.

Jeg tror dette meget vel kan ha sammenheng med mikrofoner og mikrofonplassering, som da i første rekke har en utpreget retningskarakteristikk som er "konsentrert" mot de respektive instrumentene, og dermed mindre mottagelige for reflektert lyd.

Om man så senere spiller av musikken i sitt lytterom, befinner man seg jo straks i en helt annen situasjon.

Man vil som regel befinne seg "metervis" unna høyttalerne, og lyden gis da anledning til å reflekteres fra vegger, gulv og tak, og det hele ender opp i en kakofonisk opplevelse.

Å gå veien via et lydstudio for der å finne en slags mal for hvordan man senere skal behandle sitt lytterom, vil jeg mene er mer eller mindre bortkastet tid.....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Her er jeg svært uenig. Det finnes masse god kunnskap om hva rommet gjør med lyden fra høyttalere og hva man kan gjøre for å bedre dette.
    Det er helt sikkert riktig. Men det vil ikke automatisk si at du og jeg har mye å hente på å foreta store inngrep.

Her er et par sitater jeg har lagret (beklager at jeg ikke har linker):

"Room construction can vary widely, which tends to affect low frequency reproduction and sound transmission to and from the neighbors. You take what you get and try to correct one or two frequencies if necessary. But, if the room is pleasing to live in, to have a conversation or to relax, is neither a dungeon nor a stuffed pillow, then it is also suited for accurate sound playback. The room should be furnished, have irregular hard surfaces, books and shelves for sound diffusion, rugs, pillows and soft surfaces for sound absorption at higher frequencies. Just keep it lively. The best loudspeakers will make you forget the room, if the room talks back from all directions in the same familiar voice."

"Once you SEE something on a computer screen or a printout, it is amazing how our ear/brain hearing system can now recognize a 'problem'.

We know the 'sound' of our respective rooms because we have conversations in them etc so any 'distortion' that it causes to our sound replay system is familiar to us. Yes it is not the same as it would be if we listened to our HiFi in an anechoic chamber - I know as I have spent a lot of time listening in test chambers - but it is 'real'."

Dette er skrevet av profesjonelle fagfolk; ikke av tilfeldige hi-fi-nerder eller selgere.

Noen av rådene som går igjen, er: Plasser høyttalerne tilstrekkelig langt fra sidevegger, og foran eventuelle benker eller andre store objekter som står mellom dem. Hører du ikke et ekko når du klapper i hendene, er rommet godt nok dempet. Og: Har du en sub, sett den gjerne mellom høyttalerne. Om du har alvorlige (og reelle) bassproblemer, er det lite du kan gjøre med dette selv. Det kreves profesjonelle målinger og nøyaktige beregninger for å finne tiltak som virker -- og det er ikke sikkert du løser problemet uten å bygge om hele rommet...

Når man ser bildene av folks anlegg her på forumet, er det ofte ikke vanskelig å forstå at de kan ha problemer.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man ser bildene av folks anlegg her på forumet, er det ofte ikke vanskelig å forstå at de kan ha problemer.
    Er ikke det en noe forhastet og litt lettvint konklusjon?

La gå at man danne seg et visst bilde av resultatet utifra det man kan se på diverse foto, men det er jo ikke alltid gitt å være riktig.

Ellers så bør det jo være mulig å finne eksempler hvor man antakelig kan nærme seg en motsatt situasjon.
    Kan det være en idé å sette en smule fokus på disse?

Ellers finnes vel knapt nok det "perfekte" rom, uansett tiltak.
    Da ender man kanskje opp med nærfeltslytting ute i det fri, som et endelig alternativ?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,074
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det finnes jo en god del lektyre omkring akustikk og en ganske god innføring i demping av både rom og refleksjoner generelt, det er du sikkert klar over.
    Der kan det være mye å hente, som et utgangspunkt.

Ellers tror jeg du vil bli ganske overrasket mtp hva som er gjort / ikke gjort i et lydstudio!

Jeg var så heldig å få være med under innspillingen av "Northern Lights", med med Mike Mainieri, Bendik Hofseth, Bugge Wesseltoft, Lars Danielsson og Audun Kleive i Rainbow Studios i fjor høst.
    De akustiske tiltakene i rommet (som var ganske stort), var nær sagt beskjedne i forhold til hva jeg hadde forventet.

Jeg tror dette meget vel kan ha sammenheng med mikrofoner og mikrofonplassering, som da i første rekke har en utpreget retningskarakteristikk som er "konsentrert" mot de respektive instrumentene, og dermed mindre mottagelige for reflektert lyd.

Om man så senere spiller av musikken i sitt lytterom, befinner man seg jo straks i en helt annen situasjon.

Man vil som regel befinne seg "metervis" unna høyttalerne, og lyden gis da anledning til å reflekteres fra vegger, gulv og tak, og det hele ender opp i en kakofonisk opplevelse.

Å gå veien via et lydstudio for der å finne en slags mal for hvordan man senere skal behandle sitt lytterom, vil jeg mene er mer eller mindre bortkastet tid.....
    Kanskje ikke så rart så lenge mye av dagen musikk lages og mikses med tanke på videre distribusjon i komprimert format . Videre kan det kanskje være så enkelt som at fagfolk (lydteknikker her) er ikke så nøye på det som nerder. Bare se på bilmekaniker etc.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan Vista|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg må nesten spørre deg Fahnsen, har du forsøkt å gjøre noe med akustikken i ditt rom eller er konklusjonen din trukket fra hva du har lest?

Man bør jo selvagt sette et fornuftig ambisjonsnivå og skal man ha det perfekt så stemmer det sikkert lang på vei,det du har hørt/lest. Men i et vanlig oppholdsrom eller i en dedikert kino/lytterom, kan man faktisk gjøre ganske mye som vil oppleves som en forbedring, man kan både høre det godt og effekten kan måles (i motsetning til en del andre tweaks som mange foretrekker). Målingene viser ganske konkrete endringer i lyden som når frem til lytteposisjon og er også sammenfallende med de teoriene som benyttes ved konstruksjon av lydstudioer.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt sikkert riktig. Men det vil ikke automatisk si at du og jeg har mye å hente på å foreta store inngrep.

Her er et par sitater jeg har lagret (beklager at jeg ikke har linker):

"Room construction can vary widely, which tends to affect low frequency reproduction and sound transmission to and from the neighbors. You take what you get and try to correct one or two frequencies if necessary. But, if the room is pleasing to live in, to have a conversation or to relax, is neither a dungeon nor a stuffed pillow, then it is also suited for accurate sound playback. The room should be furnished, have irregular hard surfaces, books and shelves for sound diffusion, rugs, pillows and soft surfaces for sound absorption at higher frequencies. Just keep it lively. The best loudspeakers will make you forget the room, if the room talks back from all directions in the same familiar voice."

"Once you SEE something on a computer screen or a printout, it is amazing how our ear/brain hearing system can now recognize a 'problem'.

We know the 'sound' of our respective rooms because we have conversations in them etc so any 'distortion' that it causes to our sound replay system is familiar to us. Yes it is not the same as it would be if we listened to our HiFi in an anechoic chamber - I know as I have spent a lot of time listening in test chambers - but it is 'real'."

Dette er skrevet av profesjonelle fagfolk; ikke av tilfeldige hi-fi-nerder eller selgere.

Noen av rådene som går igjen, er: Plasser høyttalerne tilstrekkelig langt fra sidevegger, og foran eventuelle benker eller andre store objekter som står mellom dem. Hører du ikke et ekko når du klapper i hendene, er rommet godt nok dempet. Og: Har du en sub, sett den gjerne mellom høyttalerne. Om du har alvorlige (og reelle) bassproblemer, er det lite du kan gjøre med dette selv. Det kreves profesjonelle målinger og nøyaktige beregninger for å finne tiltak som virker -- og det er ikke sikkert du løser problemet uten å bygge om hele rommet...

Her står det jo såvidt jeg kan se at et vel møblert rom, med mye bokhyller og annen difusjon vil være et OK lytterom det er er jeg enig. Det står også at du i stor grad venner deg til feil akustikk, det er jeg også enig i, jeg er også enig at å se en graf av rommet ditt kan gjøre at du fokuserer mye på problemet og kanskje gjør det værre. Men ingen av disse tingene forandrer på det faktum at rommet ditt er den mest forrurensende faktor på lyden som når ørene dine, i et ok oppsett. Min og mange profesjonelle lydfolks oppfatning: good room mathers much more than good gear. Vi hadde jo tidligere en diskusjon på hva nøytralitet og farging er. Og det blir rart for meg å streve etter svært nøytralt utstyr og gi blaffen i rommets påvirkning. Det som kommer inn i ørene dine etter rommet har gjort sitt er skjeldent nøytralt lenger. Det er også en type farging, selv om du bli vandt og til en hvis grad kompenserer for den.

Rådene fra fagfolk varierer mye avhengig av hvilke fagfolk du snakker med. Særlig om fagfolkene i tilegg er selgere. Man må filtrere infoen også der. Snakk med en akustikker så får du kanskje andre svar. Sannheten er vel et sted midt i mellom.

Det finnes faktisk måter å tilpasse utstyret til rommet også om du ikke vil bygge et lydrom fra bunnen av. Se Geddes sin tilnærming som jeg har linket til over. Det handler om å akseptere påvirkningen fra lytterom og gjøre det beste ut av det.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig for meg å vekte/bedømme uten å ha noe å sammenligne med.

Jeg har fokusert 100% på lydisolering så langt, og det fungerer faktiskt veldig bra. Den siste måneden brukte jeg kun på fuging/tetting slik at alle store plater kan bevege seg noe, samt alt er 100% luftett.

Når jeg lukker døren merker man en sån svak følelse av stillhet, og av at rommet er helt tett.

I praksis kan jeg faktiskt spille ganske høyt, og 3 åringen sover rett under.

Det er kun subben som lager brumming som "går igjennom", på kveldene kan jeg evt slå av subben eller sette på nightmode.

Det kan kansje være nyttig at dere tar en rask titt på rommet for å evt se

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...e-datarom.html

Grunntanken var å hele tiden dedikere fokus på område for område.
    Nå er selve rommet ferdig og effekten av lydisolering gav frukter, nå er hele spørsmålet om jeg skal dedikere noen måneder på akkustiske tiltak like dedikert.

I de diskusjonene jeg har lest, er konklusjonen blitt at det er et håpløst prosjekt.
    Jeg oppfatter det som folk har gode resultater egentlig.

Det er noen tråder her på forumet rundt både rundt 1 refleksjonen og selve måleteknikken

Derav min fokus (og missforståtte dedikasjon) på å ha en fullverdig kalibrerings/måleteknikk, men en "stack" av vertøy og diagnoseverktøy.

Det hadde også vært ønskelig med "sanntidsmålinger", slik at man kan se resultatet mens man flytter/tester ulike vinkler/posisjoner.

Da kan man gå veldig systematisk til verks, og jobbe med peak for peak.

Det er som regel enkelt å sørge for at lyden når tilhøreren uten forstyrrelser (refleksjoner)
    Tja, jeg har p.d.d litt vinkel og toe inn på frontene.
    Jeg skal sikte på en mellomting imellom 38 grader vinkelen.

Jeg må da ta hensyn til 7.1 ala:

Ulempen er at jeg kjører meg fast, det går ikke opp og jeg blir sittende og bare måle og tenke meg ned i en grøft.

Og alt hører sammen..

- Jeg burde ha funnet noen bedre fronter en mine CV (Ref hele tråden her)
    - Jeg burde hatt en kraftigere forsterker da både tall og lyttemessige forhold tilsier at den burde være ifall dobbelt så kraftig.
    - Jeg burde teste et fult løp med akkustikk, fordi flere hevder dette er viktigere en selve høytalerne og det man faktiskt hører.
    - Jeg burde teste å perfeksjonere høytaler posisjonen, slik at jeg kan skru fast og merke alt.
    - Jeg ønsker en annen sofa/sitteløsning, dette kan endre ratio/sweetspot.

Hva gjør man først og sist, forandrer nye fronter akkustikken så mye at jeg må starte på nytt med plassering ?

Hvordan skal subben plasseres for å både gi gode vibrasjoner, men unngå brummingen ?

Sett at jeg spiller kortene riktig og hele tiden tar element for element, så klarer jeg hele tiden å kanalisere dedikasjonen(og galskapen) slik at hvert element kommer over "godt nok"

-- men nesten umulig å gjøre rommet akustisk "perfekt"
    Men det kan bli veldig bra, sett at jeg finner en effektiv og riktig måle metode og at jeg får testet både mange possisjoner og matrialer.

uten å bygge det opp fra bunnen av med stor fagkunnskap. De fleste av de tiltakene vanlige hi-fi-entusiaster forsøker seg med, vil rett og slett ikke ha den ønskede effekten.
    Det virker døfødt for meg og bare ta restene av isoleringen, dytte de inn i en ramme av 48X48 som er igjen og bare kaste de opp på veggen.

Kombinasjonen av diffusorer og absorbenter samt bassfeller virker jo krevende. Det skal bli gøy og bare teste/måle/leke med det.

Om vi skal tro disse diskusjonene, er det som regel greit nok å ta rommets bidrag på kjøpet hvis utstyret er tilnærmet nøytralt.
    Vel, når jeg "klapper" i rommet så høres det "ok" ut for meg.
    Jeg har hatt besøk av 2 venner som begge er musikkere, de bekreftet at det ikke var noen vesentlige issues.

Virkelige problemer oppstår bare i svært spesielle rom, om man er svært ukritisk med valg og plassering av høyttalere,
    Mulig, la oss si hva en måling sier..

eller om man har helt urealistiske forventninger (f.eks. til basstrykk ala rockekonsert).
    Jeg har ingen forventninger.
    Jeg mener hard arbeid gir resultater.

Ser det er mange meninger her.
    Det virker sansynslig at kombinasjonen er gull.

Dvs både akkustiske tiltak og romkorreksjon (7.1)

Denne tråden var veldig matnyttig.

http://avforum.no/forum/generelt-aud...kustikk-4.html

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,156
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke utfordre meg til å prøve å forstå/teste/oppleve noe av den erfaringen du har da ?

Jeg finner det uansynlig at jeg skal kunne høre meg frem til fasefeil, og hvorvidt jeg treffer riktig hz/effekt med akustikk plata.

Fasefeil er meget lett å høre. Da slår jo ikke høyttalerelementene synkront og dersom det er snakk om er stereooppsett, eller fronter (evt. fronter + senter) hører du dette ved at lyd som typisk skal være i "midten" som vokalister havner skjevt eller blir umulig å plassere. Du finner også lydfiler som gjør dette lett å justere, testplaten til kringlyd inneholder blant annet dette.

Du liker teknikk, så da kan jo du etter å ha lyttet i ditt rom på et oppsett hvor forsterker har mer enn nok krefter og reserver til å drive høytalerne i alle de frekvensområder dem skal spille.

Du kan først sette på forskjellige typer musikk som fokuserer på ulike frekvensområder. Ta for den del gjerne fire sanger (kanskje mest relevant dersom man ikke har måleutstyr), en med mye dybde, en med mye mellomtone, en med mye lyse noter og en hvor det er en god blanding. Sistnevnte vil kanskje lettest la deg høre om noe er mer dominerende. Er noe pragende? Kanskje er noe litt vel intenst og overskygger andre frekvenser. Høyere volum vil ofte hjelpe å finne værstingområdet.

Du kan bruke programvare, som dere har vært inne på, til å analysere lydfilene og avdekke hvilke frekvenser dette kan gjelde. Gå så til med sinusbølger og lydtrykksmåler og se i første omgang om du treffer den rette frekvensen.

Har du en god målemikrofon du kan benytte, finnes det fine programmer som viser "fossefallsgrafer". Disse viser deg meget godt hvilke frekvensområder som reflekteres mest i rommet og som det da bør jobbes med å dempe gjenklangen av.

Du har så to muligheter for å få en jevnere lyd - den ene mye riktigere enn den andre.

1) Når du kjenner frekvens og mest sansynlige årsak kan du jo forsøke å redusere problemet med å justere EQ manuelt, men dette blir ikke den riktigste løsningen. Nedjustering av er frekvensområde er sjeldent man får gjøre helt 100 % i kun det området man behøver, i tillegg er jo lyden da heller ikke riktig fordi man har et ekko som fører til kunstig høyere lyd.

2) Studér rommet rommet, er det noe her som noen bare vegger eller gulv som skaper reflekesjoner og dermed den intense lyden i det frekvensområdet?

I mitt tilfelle var dette i hovedsak mine bare bak- og frontvegger. For å være sikker på ekkoet er det ganske enkelt og greit å bare sette på den musikken som inneholder dette området, lytt og trykk på pause. Da vil du nok høre denne klirre noen ekstra milisekunder derom du har det nokså gale. Evt. Om du da har målemic og programvare til å måle gjenklang som nevnt.

Etter dette kan du forsøke med enkel tildekking av de antatte problemområder med materialer som er skal fungere dempende på denne frekvensen, evt. demper gjenklang av lyd generellt sett. Forskjellige stoffer og andre materialer fungerer ulikt og man kan søke seg frem til mye. Akustikkplater har som regel oppgitt hvilke frekvenser de har som mål å fungere på.

Større teppe, nye gardiner, duk til glassbordet, veggtepper, etc. Mange små ting kan gjøre enorme forskjeller selv om hi-fi-komponentene står uendret.

Målet er jo at anlegget skal spille mest mulig uendret, uten fikling med EQ for å flate ut kurven. Dette blir jo riktigst. En flat kurve vil låte fælt dersom den er flat grunnet gjenklang i rommet og ikke reel lyd fra anlegget i seg selv. Å si at en flat kurve vil låte fælt uansett indikerer at noe ikke stemmer fordi det blir som å si at "virkeligheten" ikke låter bra.

Et rom som blir som et lydstudio med alle vegger totalt dempet for gjenklang, vil gjøre deg gal. Du vil føle deg innesperret og få anfall av klaustrofobi i lengre opphold når samtaler føres. Vi er mer eller mindre avhengig av noe lyd rundt oss. Selv når alt er stille hører du jo lyd i et vanlig rom, mister du dette så vil du neppe trives.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er jeg svært uenig. Det finnes masse god kunnskap om hva rommet gjør med lyden fra høyttalere og hva man kan gjøre for å bedre dette.
    Det var mitt inntrykk også.

Det er fint at man får flagget ulike tanker rundt dette, slik at jeg kan vekte/balansere tiltakene selv.

Ikke gi opp å jobb med rommet
    Hehe

Jeg har ikke brukt ~1000 timer på rommet, for å gi meg nå.

Det virker helt rasjonelt at jeg bruker et par hundre timer på akustikken/høytalerplassering.

Jeg lærte vannvittig mye på å bygge rommet, dette en kunnskap og innsikt som jeg drar nytte av i resten av loftet der det bla skal bli bad og loftstue.

Jeg skulle tro å gå den lange veien her vil gi tilsvarende innsikt og kunnskap, og ikke minst forutsettninger for lyd.

det er den viktigeste faktoren for god lyd.
    Det er det de fleste hevder.

Enten kan du tilpasse rommet til høyttalerne, eller tilpasse høyttalerne til rommet? Eller litt begge deler.
    Det blir spennede å finne ut.

Det kommer an på hvor store tiltak du kan gjøre med rommet og hvor mye du kan legge i utstyr.
    I utgangspunktet har jeg ingen begrensninger på de tiltak jeg ønsker å utføre, det er dog noen føringer.

- Jeg ser for meg at jeg vil bytte de høytalerne jeg har i dag, tiltakene bør kunne tilpasses/ta hensyn til det.

- Rommet er helt luftett, jeg må få til ventilasjon. Det er også ønskelig å ha mulighet å røyke/ta en sigar, dette legger noen mulige føringer.

- Rommet er tenkt solgt som "soverom" når vi selger huset, dvs at tiltak må ikke forhindre muligheten til en enkel malerunde før det ser "normalt ut". Evt ombygginger kan vurderes hvis jeg finner "smoking gun" problem.

- Jeg har ikke noe budsjett i seg selv, jeg har en fellespot fra tidligere boligsalg der jeg veier hver enkelt innkjøp veldig nøye. Dette skal også dekke resten av loftet, bla en loftstue. Jeg tar stort sett fra eget budsjett som burde være 1-3 tusen i mnd, så si "en prof akkustikk plate" i mnd'n. Sett at de enkle konstruksjonene med f.eks mineralull er "godt nok" så burde jeg kunne ta dette i en fei.

- Vinduet er også nødutgang, dvs jeg må ta hensyn til at det enkelt kan åpnes.

Et viktig stikkord er spredningskontroll/spredningsmønster.
    AIK så har mine CV 45 grader spredning, finner ingen dokumentasjon på det.

Jeg har lett mye etter rom/høytaler simulatorer slik at jeg skal få visualisert/simulert ting uten hell.

Lekt med tanken å lage et forstørret 3D replika av rommet i dataspill, for å så leke "pulsevåpen" for å "se refleksjonene". Evt om det finnes objekter i Maya/Blender eller annne 3d programvare kan lage strålemønster slik at man kan kansje "se" problemene.

Eller kansje jeg bare skal ta et par målinger og jeg treffer eneklt og greit der.

Papers
    Står en del bra ting om romakustikk for små rom og persepsjonsfenomener som er i sving når vi lytter. Finnes MYE å lære om dette temaet på nettet. GedLee, har forsket mye og har sin egen tilnærming til problemet. Dette er bare en av mange løsninger, husk at han også er selger. Så alt må tas med en klype salt. Akuratt som hos Harman, AVI og alle andre. Selv om enkelte er mer seriøse og vitenskapelig orientert enn andre.
    Takker for linkene, enda mer å lese

Min oppfordring: Ikke ta rommets bidrag på kjøpet! De fleste rom oppfører seg ikke gunstig med mindre de er designet av akustikere fra bunnen av som Fahnsen sier.
    Enig.

Regel nr 1: få kontroll over tidlige refleksjoner.

Snickers skrev en interessant og bra post på sentralen i dag ser jeg: Er høytalerkonstruksjoner generelt dÃ¥rlige konstruksjoner?

Det er mye å lære, og mange faktorer som det ikke finnes noe fasitt for i gjengivelse av lyd gjennom to kanaler. Derfor er det mye rom for tolkning og subjektivisme. Men det betyr ikke at man trenger å drive med vill gjetting. Vil du gjøre det enkelt. Kjøp et bra headsett og head-amp.
    Igjen gode linker og tanker.

Takker for en god tråd

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg må nesten spørre deg Fahnsen, har du forsøkt å gjøre noe med akustikken i ditt rom eller er konklusjonen din trukket fra hva du har lest?
    Jeg har fulgt rådene, og plassert høyttalerne slik at refleksjoner ikke skulle være et stort problem. Jeg har bokhyller på de fleste veggene. Et potensielt problem er en hel vindusvegg -- men det er det uansett ikke noe å gjøre med. Rommet består den berømte "klappetesten". Uansett er jeg fornøyd med lyden.

det blir rart for meg å streve etter svært nøytralt utstyr og gi blaffen i rommets påvirkning.
    Hvem snakker om å gi blaffen?

Kildene mine snakker om å gjøre noe med det som kan gi effekt, men ikke kaste bort tid på ting som ikke gir effekt.

Rådene fra fagfolk varierer mye avhengig av hvilke fagfolk du snakker med. Særlig om fagfolkene i tilegg er selgere. Man må filtrere infoen også der. Snakk med en akustikker så får du kanskje andre svar.
    Det siste av sitatene mine er skrevet av en profesjonell akustiker, med flere tiårs erfaring fra studiobygging. Også det første sitatet er fra en fagmann -- høyttalerkonstruktør, om jeg ikke husker feil. Ingen av dem var ute etter å selge noe her. (I motsetning til Earl Geddes...)

Sistemann av dem jeg siterte skrev også en del om det håpløse i "gjør-det-selv"-løsninger (jeg fant det ikke blant de sidene jeg har lagret). Kort sagt mente han at all bruk av akustikkplater o.l. var fullstendig bortkastet -- et vellykket resultat krever både profesjonelt måleutstyr ingen amatører har, og beregninger få amatører er i stand til å utføre korrekt. Lest i sammenheng med det jeg siterte, er det fristende å konkludere slik: Om omfattende amatørtiltak er vellykket, er sjansen stor for at man kunne oppnådd det samme med mye enklere midler...

En eller annen nevnte ovenfor at amatøren ofte er grundigere enn den profesjonelle. Overfladisk sett er det helt sikkert riktig -- men det vil ikke si at ikke den profesjonelle får bedre resultater.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kildene mine snakker om å gjøre noe med det som kan gi effekt, men ikke kaste bort tid på ting som ikke gir effekt.

Det siste av sitatene mine er skrevet av en profesjonell akustiker, med flere tiårs erfaring fra studiobygging. Også det første sitatet er fra en fagmann -- høyttalerkonstruktør, om jeg ikke husker feil. Ingen av dem var ute etter å selge noe her. (I motsetning til Earl Geddes...)

Sistemann av dem jeg siterte skrev også en del om det håpløse i "gjør-det-selv"-løsninger (jeg fant det ikke blant de sidene jeg har lagret). Kort sagt mente han at all bruk av akustikkplater o.l. var fullstendig bortkastet -- et vellykket resultat krever både profesjonelt måleutstyr ingen amatører har, og beregninger få amatører er i stand til å utføre korrekt. Lest i sammenheng med det jeg siterte, er det fristende å konkludere slik: Om omfattende amatørtiltak er vellykket, er sjansen stor for at man kunne oppnådd det samme med mye enklere midler...
    Akkurat...

Vel, Nordenstam er en hyppig bruker av dette forumet (dog en stund siden jeg har sett noen innlegg fra ham), han er profesjonell lydtekniker. Snickers-is må vel også kunne sies å være proff innenfor området. Begge bidragsytere bifaller og anbefaler de tiltakene vi snakker om på dette nivået. Ethan Winer regnes for å være en størrelse med en viss kredibilitet i miljøet, også han kommer med samme anbefalinger. Master Handbook of Acoustics som er skrevet av F. Alton Everest regnes som et oppslagsverk innenfor akustikk og lyd. Samtlige av disse referansene prediker nøyaktig det samme, altså kontroll på refleksjoner og spesielt førsterefleksjoner.

Klappetesten er sikkert brillefin men den sier ingenting om hvor du har refleksjonene fra. At du opplever lyden hjemme i din stue som god er jo bra, men for trådstarter gir ikke dine konklusjoner noen verdi. Som kontruktive innspill kunne det vært fint med linker eller referanser slik at vi kan se hvilken kontekst utsagnene kommer fra.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ethan Winer regnes for å være en størrelse med en viss kredibilitet i miljøet, også han kommer med samme anbefalinger. Master Handbook of Acoustics som er skrevet av F. Alton Everest regnes som et oppslagsverk innenfor akustikk og lyd. Samtlige av disse referansene prediker nøyaktig det samme, altså kontroll på refleksjoner og spesielt førsterefleksjoner.
    Det er ingen som benekter at refleksjoner kan være et problem. Men noen fagfolk hevder altså at det er et mindre problem i vanlige rom enn hva en del tweake-gale "audiofile" tror, at de mest effektive tiltakene er enkle og billige -- og at de som ikke gjør det, stort sett ligger utenfor rekkevidde for de aller fleste.

Ethan Winer er en fornuftig mann, men alt jeg har lest av ham på dette området, dreier seg om lydstudioer, og dyre profesjonelle løsninger.

Det er helt sikkert delte meninger blant fagfolk her, som det er på andre områder. Jeg tror ikke det er mange av dem som etter egne og venners mening laget god mat, som tilfredsstiller Øystein Hellstrøms krav -- for å si det sånn.

Klappetesten er sikkert brillefin men den sier ingenting om hvor du har refleksjonene fra. At du opplever lyden hjemme i din stue som god er jo bra, men for trådstarter gir ikke dine konklusjoner noen verdi.
    Jeg svarte på et direkte spørsmål fra deg -- det var ikke noen "konklusjon" ment å skulle hjelpe trådstarter...

"Klappetesten" er god for én ting: Den viser om rommet er brukbart dempet eller ikke...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ethan Winer er en fornuftig mann, men alt jeg har lest av ham på dette området, dreier seg om lydstudioer, og dyre profesjonelle løsninger.
    Yes, bass traps need to be large and thick. Bigger / thicker is better, and more of them is better too. Always.
    Even with a lot of traps, you'll never have a perfectly flat response at low frequencies. The more traps you have, the closer you'll get.
    Han sier jo at jeg bokstavlig bare kan stable glavaposer i hjørnene.
    Jo større og flere, jo bedre liksom..

Da skal jeg jammenmed flytta opp alt som ligger i garasjen i rommet og dytte det i hjørnene.

Dette virker alt for "enkelt". Skeptisk...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du tror at Ethan Winer ikke vet hva han snakker om? ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen som benekter at refleksjoner kan være et problem. Men noen fagfolk hevder altså at det er et mindre problem i vanlige rom enn hva en del tweake-gale "audiofile" tror, at de mest effektive tiltakene er enkle og billige -- og at de som ikke gjør det, stort sett ligger utenfor rekkevidde for de aller fleste.

[...]

"Klappetesten" er god for én ting: Den viser om rommet er brukbart dempet eller ikke...
    Klappetesten sier noe om gjenklangen i rommet ved de frekvensene som et håndklapp representerer. Men det sier ikke noe om 1) hvor refleksjonene kommer fra eller 2) hvordan rommet reagerer på de frekvensene som et håndklapp ikke gjengir. Det er ganske godt dokumentert at det er reflektert lyd innenfor et tidsvindu på 15-20 ms etter direktelyden som ødelegger gjengivelsen.

Min kino bestod også klappetesten fint, jeg trodde at det var god akustikk der. Jeg har en heldempet frontvegg, teppe på gulvet og stor stoffsofa. Med det var først da jeg behandlet førsterefleksjonsområdene at jeg virkelig oppdaget hvordan perspektivet faktisk kan oppleves, hvordan instrumentene fikk mer luft og ble bedre definert og hvordan hele lydbildet falt mer til ro, det ble mindre slitsomt å lytte. Og jeg kan hvertfall bekrefte at det fremdeles er en viss gjenklang i rommet og det er behagelig å føre en samtale på lavt nivå. Jeg har gjort målinger av rommet, og har en ganske jevn gjenklangstid fra 150-200 Hz og oppover.

Ved å bruke materialer som har dokumentert effekt ved de frekvensene man ønsker å påvirke (ikke bare klappelyder) og behandle rommet etter vitenskapelige og velutprøvde teknikker, vil man faktisk oppleve en forbedring, og som trådstarter er ute etter, en målbar forbedring.

Bevares, jeg er absolutt lydhør () for ny kunnskap, og vil gjerne lese mer inngående om de teoriene du refererer fra, så noen linker hadde vært fint. Jeg skulle også gjerne hørt litt mer om hvilke enkle tweaks fagfolkene mener gir god effekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Så du tror at Ethan Winer ikke vet hva han snakker om? ;-)
    Joda, noterer bare at summen av de "funn" jeg har konkludert med i løpet av tråden skiller seg vesentlig fra den almenne oppfattningen, og det jeg opplever de fleste (entuiast/amatør) fokuserer på.

Både fysikken/matten/akustikken/vitenskapen samt blindtester peker på helt andre faktorer en det man nødvendigvis kan "kjøpe seg" til.

På den andre siden så får man jo bekreftet "shit inn, shit out".
    Hvis man ser litt på hva som sier her rundt "bra lyd"/"bra musikk"/"bra signalkilde" etc, så kommer de ofte med argument som underbygger at det kan ikke bli bedre en den mixede versionen av signalkilden.

Flertallet av de tweaks som jeg opplever mange bruker mye tid og penger på kan bare i beste fall gi en subjektiv forbedring, de tiltak som faktiskt gir både forutsigbare, hørbare og ikke minst reproduserbare effekter.

Jeg tror ikke det er riktig å påpeke at keisern er naken, fordi vi også har holdepunkter på at en "vedtatt" sannhet gir subjektive føringer på hva vi mener vi opplever og hører.

For mange er hifi/lyden en lidenskap og en livstil, gleden ligger i selve produktene som man kan føle og ta på. Den egenlyden og sammspill man kan komponere med å blande ulike produkter, er tilsvarende den komponeringer som brukes for å lage mat og drikke. Gleden ligger i å "lage mat", ikke finne den perfekte oppskriften.

Tro flytter vist fjell, men det kreves et statsbudsjett for de som vil vite.

Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •