Få drømmelyden med demping av sideveggene! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 143
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Et litt (for?) radikalt forslag kanskje, men:
    Hvorfor ikke redusere lerretsbredden litt for dermed å gi plass for å trekke høyttalerne lenger vekk fra sideveggene?
    Klarer du å oppnå 30-40 cm avstand fra sideveggene, hvor du samtidig demper førsterefleksjonene, så vil jeg tro at du vil få et godt løft i lyden.
    Om ikke "drømmelyd", så bør resultatet i alle fall bli en klar forbedring!

Dette vil antakelig også innebære at lytte- sitteposisjonen må trekkes litt nærmere lerretet.
    Lydmessig kan dette slå i begge retninger (hva bassområdet angår), men er vel verdt å prøve?
    Det vil gi skikkelig ping-pong effekt av refleksjoner mellom frontvegg og bakvegg. Jeg har ikke noe tro på det. Siderefleksjonene er mye enklere å behandle med en del demping frem til cirka lytteplassen. Demper man både hele frontvegg og bakvegg blir det dødt som graven.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det vil gi skikkelig ping-pong effekt av refleksjoner mellom frontvegg og bakvegg. Jeg har ikke noe tro på det. Siderefleksjonene er mye enklere å behandle med en del demping frem til cirka lytteplassen. Demper man både hele frontvegg og bakvegg blir det dødt som graven.
    Tro kan man jo gjøre i kirken.
    Fleip tilside.
    Jeg forutsetter at høyttalerne da er asymmetrisk plassert, mtp forholdet sidevegg / frontvegg.
    Avstanden til frontvegg bør jo ideelt sett være godt over de 30-40cm jeg foreslår som avstand til sidevegg, og dermed elimineres vel pingpong-effekten i ganske stor grad?
    Ellers skal jeg slett ikke protestere, hva demping av første- siderefleksjoner angår. ;-)
    Og ikke minst - demping av bakvegg...

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    absolutt noe jeg har tenkt på, men vet ikke. Er jo en smal sak å teste litt før en eventuelt bytter lerret også, ikke usansynlig at jeg må teste litt mer angående det.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro kan man jo gjøre i kirken.
    Fleip tilside.
    Jeg forutsetter at høyttalerne da er asymmetrisk plassert, mtp forholdet sidevegg / frontvegg.
    Avstanden til frontvegg bør jo ideelt sett være godt over de 30-40cm jeg foreslår som avstand til sidevegg, og dermed elimineres vel pingpong-effekten i ganske stor grad?
    Ellers skal jeg slett ikke protestere, hva demping av første- siderefleksjoner angår. ;-)
    Og ikke minst - demping av bakvegg...
    Det er jeg som roter litt. Trodde du snakket om å snu anlegget mot langveggen.
    Beklager.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting å beklage, orso!

Derimot er det jo en trøst å lese at jeg ikke er alene om å "bomme" litt innimellom. ;-)

Bortsett fra det, kunne det jo vært interessant å få dine synspunkter på forslaget mitt?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting å beklage, orso!

Derimot er det jo en trøst å lese at jeg ikke er alene om å "bomme" litt innimellom. ;-)

Bortsett fra det, kunne det jo vært interessant å få dine synspunkter på forslaget mitt?
    Det høres fornuftig ut. Jeg ville ha dempet området fra siden av høyttalerne frem til lytteposisjonen med 5 cm rockwool paneler som heves 30-50 cm over gulvet. Langs gulvet ville jeg ha brukt 10 cm, samt brukt tykk rockwool på frontvegg og i fronthjørnene og ville ha dempet taket mellom høyttalerne og sweetspot. Slik det er nå, vil det bade i tidlige refleksjoner.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    absolutt noe å tenke på, men når dere skriver rockwool paneler, er det da panel som "ligger utenpå" det som allerede er, eller rive og bytte? Problemet er jo at rommet mitt er ganske lite i utgangspunktet og med lav takhøyde, derfor jeg tenkte/håpte at noe så enkelt som gardiner vil hjelpe endel.

edit; noe av problemet er også at venstre vegg er mur/ubehandlet - slik at jeg ikke har noe mulighet til å feste noe der. Er jo antageligvis en fordel med "symetri" i dempingen på begge sider?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det menes rockwoolplater som plasseres utenpå veggene.
    Disse MÅ ikke være 50mm tykke! Min egen erfaring er at man godt kan klare seg med halve tykkelsen.
    Gardiner har jo allerede vært nevnt som et dempende tiltak på sideveggene, og som du i så fall bør trekke godt opp mot sitteposisjon for å fange opp førsterefleksjoner.
    Om du velger gardiner, kan slike plater godt gjemmes bak gardinene, for ytterligere å øke effekten av dempingen.
    Husk bare på at de må plasseres riktig i forhold til området hvor førsterefleksjoner oppstår.
    I ditt tilfelle, hvor høyttalerne står såpass nærme sidevegg som de gjør, (og som du strengt tatt bør forandre på), bør platene plasseres et sted mellom en halv til en meter foran høyttalerne.
    Flytter du høyttalerne lenger vekk fra sideveggene, endres området for førsterefleksjoner.
    Dette betyr at platene da må flyttes litt nærmere lytteposisjon.
    Platene bør plasseres i høyde med mellomtone / diskant, noe som også er beskrevet lenger oppe i tråden.

Det er absolutt å anbefale identisk demping på begge sider.
    Om du ikke har mulighet for å feste platene i murveggen, så heng dem i snorer / fiske-sene fra taket. ;-)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah, ok så hvis det ikke er en nødvendighet å feste den til veggen, men med ett eller annet slags oppheng i taket, skal jeg gi dette ett forsøk etterhvert. trenger jo ikke se så vanvittig fint ut heller hvis jeg først velger å ha gardiner utenpå

takker for mange gode tips og råd.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maser litt mer jeg, har fått litt blod på tann nå

Hvor høyt mener dere at platene på side veggene bør gå? helt opp til taket, eller det ett alternativ (hvis platene er 60x120) å "legge" de, slik at jeg får en på hver vegg + en i taket?

Beklager hvis jeg må ha det litt inn med teskje, men i den gamle leiligheten var ikke akkustikk ombygging i ministua noe alternativ

Forøvrig, så stemmer ikke helt bildene på bredden av høytallerne seg jeg, er litt gamle - de står nærmest kant i kant med lerret nå + ikke så innovervendt.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant

Hvor høyt mener dere at platene på side veggene bør gå? helt opp til taket, eller det ett alternativ (hvis platene er 60x120) å "legge" de, slik at jeg får en på hver vegg + en i taket?

Beklager hvis jeg må ha det litt inn med teskje, men i den gamle leiligheten var ikke akkustikk ombygging i ministua noe alternativ

Forøvrig, så stemmer ikke helt bildene på bredden av høytallerne seg jeg, er litt gamle - de står nærmest kant i kant med lerret nå + ikke så innovervendt.
    Det viktigste er å dempe der førsterefleksjonene treffer (hvis vi glemmer dyp-bass et øyeblikk). Tenk deg at du sitter i sweetspot og ser film eller hører musikk mens noen flytter et speil langs veggen eller taket. Der hvor speilet er når du ser høyttalerene bør dempeplater først og fremst stå.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg ville valgt å montere platene "stående" på sideveggene, så lenge det er snakk om gulvstående høyttalere.
    Samtidig bør de også plasseres slik at de rager litt høyere enn selve høyttaleren, for å fange opp den lyden som spres vertikalt fra høyttalerne.
    Det området som er aktuelt er jo mellomtone- diskantområdet, og derfor må disse "fanges opp" av platene.
    Taket er "en annen skål". Det viktigste i ditt tilfelle er jo demping av refleksjoner fra veggene, som nok vil gi deg hørbare resultater etter at du har eksperimentert litt med plassering. ;-)

Intermediate kriss66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å ødelegge, men har litt problemer med lyden. Spesielt mellomtonen. Det kan være veldig slitsom å høre på. Og Hifiklubben kunne anbefale noen tykke gardiner. Noen som vet hvor man får kjøpt disse?

Takker på forhånd

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tykke gardiner er ingen god løsning da det bare demper mye i øverste frekvensområdet. Når man først skal dempe bør man gjøre det mest mulig bredbåndet. Derfor anbefaler jeg aldri tynnere rockwool plater enn 5 cm og helst bør man bruke tykkere hvis man kan. Bruker man mange tynne plater får man en veldig skjev demping/etterklangstid og det vil låte dødt. Da er bassen fortsatt boomete mens man har dempet veldig mye i diskanten. Det er egentlig bedre å begynne i andre retningen. Begynne med bassfeller og så prøve seg fram med demping av øvre frekvensområdet og gjerne bruke noe diffusjon. Det er nesten umulig å dempe for mye i bassen, men man kan fort gjøre det i andre frekvenser.

Intermediate kriss66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Tykke gardiner er ingen god løsning da det bare demper mye i øverste frekvensområdet. Når man først skal dempe bør man gjøre det mest mulig bredbåndet. Derfor anbefaler jeg aldri tynnere rockwool plater enn 5 cm og helst bør man bruke tykkere hvis man kan. Bruker man mange tynne plater får man en veldig skjev demping/etterklangstid og det vil låte dødt. Da er bassen fortsatt boomete mens man har dempet veldig mye i diskanten. Det er egentlig bedre å begynne i andre retningen. Begynne med bassfeller og så prøve seg fram med demping av øvre frekvensområdet og gjerne bruke noe diffusjon. Det er nesten umulig å dempe for mye i bassen, men man kan fort gjøre det i andre frekvenser.

Takker for det. Jeg har ikke allverden med bass i rommet. Men jeg har veldig høye toner. Jeg ønsker å dempe de høyeste frekvensområdene, og har noen akustikk plater nå. Men jeg har ikke Akustikk plater, men noen andre plater inni(det er fra Rockwool) Og lurer på hva Akustikk plater koster? er det pakkepris på de?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassfeller demper ikke bare bass, men de jevner ut responsen. Ikke legg for mye vekt på ordet å dempe, det er litt misvisende når det gjelder bass.

De selges i pakker med flere plater i ja og heter nå rockfon industrial. Finnes i 3, 5, 7,5 og 10 cm tykkelse og ulike farger.
    Rockfon Industrial :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool
    Du kan bestille hos Neumann Bygg i Bergen.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger meg på i tråden igjen

har fortsatt ikke fått begynt på noe akustikk forbedring i kinoen enda, men ser ut som jeg kan få litt tid nå i sommer.

Rommet mitt ser slik ut:

Eneste forskjell er at stereobenken skal vekk snart, og flyttes til bak sofa av estetiske grunner.

Det jeg nå da vurderer er å sette ett styk akustikk plater på hver side av frontene, 60x120 - ca en halvmeter ut fra høytallerne mot sofaen.

Så trenger jeg vel noe i hjørnene i framveggen - Er det f.eks. en god ide å ha en plate på 60x120 i hverthjørne "på skrått" slik at kantene på ramma er på hver sin vegg. Og må eventuelt denne plata være like høy som side platene, eller kan den f.eks stå på gulvet?

Eller er det noen andre, enkle måter å oppnå forbedringer på?

Bak sofaen vet jeg ikke hva/om jeg skal gjøre noe da det er en "åpen dør" mellom pipa og bakveggen også på venstre side inn mot "arkivet".

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sirant, jeg ville laget noen mobile paneler av feks 50mm rockwool. Da kan du prøve dem litt rundt på forskjellige plasser og se hvordan det fungerer. Det er neppe skadelig...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, er nok ikke dumt det. Er bare litt spm hvor mange jeg skal kjøpe inn i første omgang. Kan jo f.eks. kjøpe 4 stk - koster vel neppe allverdens.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger meg på i tråden igjen

har fortsatt ikke fått begynt på noe akustikk forbedring i kinoen enda, men ser ut som jeg kan få litt tid nå i sommer.

Rommet mitt ser slik ut:

Eneste forskjell er at stereobenken skal vekk snart, og flyttes til bak sofa av estetiske grunner.

Det jeg nå da vurderer er å sette ett styk akustikk plater på hver side av frontene, 60x120 - ca en halvmeter ut fra høytallerne mot sofaen.

Så trenger jeg vel noe i hjørnene i framveggen - Er det f.eks. en god ide å ha en plate på 60x120 i hverthjørne "på skrått" slik at kantene på ramma er på hver sin vegg. Og må eventuelt denne plata være like høy som side platene, eller kan den f.eks stå på gulvet?

Eller er det noen andre, enkle måter å oppnå forbedringer på?

Bak sofaen vet jeg ikke hva/om jeg skal gjøre noe da det er en "åpen dør" mellom pipa og bakveggen også på venstre side inn mot "arkivet".
    <<<<<rommet er identisk med kinoen min, subber bak frontene ville sansynligvis fungert veldig bra!8)

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •