Få drømmelyden med demping av sideveggene! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 143
    Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Det jeg synes nesten er litt artig her er at vi nå, i en av Dag sine tråder, nå diskuterer molton og effekten av akustiske inngrep i rommet der før romkorreksjon var overlegent omtrent alt annet.
    Det synes jeg også er svært artig. (Ingen kritikk Dag):-D

For å bruke et av dine egne utsagn Rune så stemmer det veldig godt med Herr Johnsen slik jeg ser det: "Veien er målet".

Har fulgt veldig godt med i trådene, men har vel ikke vært den flinkeste til å kommentere. Det jeg liker med Dag (uten å engang ha møtt han) er at han er ikke redd for å si sin mening. Synes han det låter crap, så sier han det, låter det himmelsk så sier han det. Rett frem!! Kanskje det bor en liten nordlenning inni deg, hvem vet:-D Tør å gå litt imot, og utfordre det som er "mainstream". Det krever litt baller her inne. Sånt liker jeg.

Jeg synes det er morro at Dag har funnet et nytt "nirvana" med molton. La kritikerne pøse på om hva som er rett eller galt i Dag sitt rom. Hvordan vet man forresten det, uten faktisk å ha prøvd??

Helt ærlig, her er det nok et snev av den gode gamle Janteloven igjen.

Peis på Dag!!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Snickers og Orso har selvsagt svært god greie på dette temaet! De har jo holdt på med denne problematikken i lang tid.

Likevel er det vel slik i det virkelige liv at de største problemene man har (lydmessig) i et lytterom faktisk kan bedres betraktelig (og svært enkelt) med molton hengende i bølger.

DERNEST går man løs på de øvrige problemene man måtte ha, hvilket berører de laveste delene av frekvensområdet.
    Jeg vil vel hevde at det er fornuftig å tenke 2 "varianter" her. Skal man sette opp et relativt enkelt oppsett så er molton veien å gå om man vil teste litt hva akustikk kan gjøre, eller om man vil roe ned et litt hardt rom. Om man derimot har seriøse ambisjoner så bør man få laget en komplett plan for akustikk i det aktuelle oppsettet. Molton står sjelden på lista over tiltak i et slikt rom. Man kan selvsagt bruke det i kombinasjon med annet absorberende materiale, men da er det jo ikke molton som i hovedsak gjør jobben.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Jeg synes det er morro at Dag har funnet et nytt "nirvana" med molton.
    Jeg ser heller ingen grunn til å kritisere Dag, endelig har han begynt å gjøre noe med akustikken i stua, men ordet "nirvana" kan kanskje synes noe feilplassert. Jeg fremstår kanskje noe kategorisk nå, men for dem som har hørt hva akustikk gjør i ulike sammenhenger så er det verdt å tenke over at etter at man har gjort de første forsøkene med molton og opplevd den umiddelbare forbedringen gjenstår det fortsatt en del å teste som gir like stor eller enda større effekt. I lyset av det kan kanskje bruken av ordet "drømmelyd" også fremstå som misvisende for dem som brenner for akustikkfaget.

Er det noe jeg har lært om audiofaget så er det at en forbedring man aldri har hørt kan man ikke forestille seg, men det betyr ikke at man ikke kan nyte den når man får oppleve den.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Er det noe jeg har lært om audiofaget så er det at en forbedring man aldri har hørt kan man ikke forestille seg, men det betyr ikke at man ikke kan nyte den når man får oppleve den.
    Godt sagt. Jeg husker ennå godt den første gangen jeg gikk inn i et profesjonelt dempet rom (dette var et lyd-studio) - effekten var "jaw-dropping"!

Ellers så er det hyggelig å se at akustikk diskusjonene begynner å bre seg også blandt "hi-fi nerdene". Ironisk nok er det "kino-gutta" som har ligget i forkant av demping/korreksjon av egne rom.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    Kom igjen da Dag , av slike diskusjoner dukker det jo positive ting opp, nettopp at man setter seg mer inn i ting, får nye impulser og tester ting, molton er nå oppe på lista mi over mulige tiltak selv om stua allerede ser bomba ut med rockwool plater har ei alt for snill og tålmodig kone som lar meg holde på
    så takket være denne tråden her skal jeg ihvertfall teste ut dette her på sikt
    må lage meg ett system som gjør at jeg kan samle de i endene når jeg ikke lytter, men denon som pre skal jeg ikke ha :evil:
    Enig :-D

Vi peiser på videre!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser heller ingen grunn til å kritisere Dag, endelig har han begynt å gjøre noe med akustikken i stua, men ordet "nirvana" kan kanskje synes noe feilplassert. Jeg fremstår kanskje noe kategorisk nå, men for dem som har hørt hva akustikk gjør i ulike sammenhenger så er det verdt å tenke over at etter at man har gjort de første forsøkene med molton og opplevd den umiddelbare forbedringen gjenstår det fortsatt en del å teste som gir like stor eller enda større effekt. I lyset av det kan kanskje bruken av ordet "drømmelyd" også fremstå som misvisende for dem som brenner for akustikkfaget.

La oss heller kalle det mitt private lokale lille nirvana da:-D
    Hvis du vil kom innom, tror det er verd turen lydmessig.

Litt alvorlig, grunnen til at jeg lagde tråden er jo at jeg for første gang er stolt av lydbildet i anlegget mitt.
    Dessverre har jeg dyre komponenter. Jeg er veldig klar over at rommet er mye viktigere enn utstyret. Utstyret er mer en samlehobby liksom:???:

Men det er gøy det også:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det synes jeg også er svært artig. (Ingen kritikk Dag):-D

For å bruke et av dine egne utsagn Rune så stemmer det veldig godt med Herr Johnsen slik jeg ser det: "Veien er målet".

Har fulgt veldig godt med i trådene, men har vel ikke vært den flinkeste til å kommentere. Det jeg liker med Dag (uten å engang ha møtt han) er at han er ikke redd for å si sin mening. Synes han det låter crap, så sier han det, låter det himmelsk så sier han det. Rett frem!! Kanskje det bor en liten nordlenning inni deg, hvem vet:-D Tør å gå litt imot, og utfordre det som er "mainstream". Det krever litt baller her inne. Sånt liker jeg.

Jeg synes det er morro at Dag har funnet et nytt "nirvana" med molton. La kritikerne pøse på om hva som er rett eller galt i Dag sitt rom. Hvordan vet man forresten det, uten faktisk å ha prøvd??

Helt ærlig, her er det nok et snev av den gode gamle Janteloven igjen.

Peis på Dag!!
    Takk,

dette gjorde meg glad!

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Utstyret er mer en samlehobby liksom:???:

Men det er gøy det også:-D
    It is NOT all about the music!

Musikk og lyd er en sentral del av hobbyen, men med et anlegg bestående av bla McIntosh og Sonus Faber (for Dag) så er dette morro også når lyden er av.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    For de av dere som ikke har sett denne kalkulatoren så er den verdt å ta en titt på. Som alt annet er denne en simulering, men det gir i det minste en fornuftig ide om akustikken i et rom og plassering av høyttalere.
    hunecke.de | Loudspeakers Calculator
    Må bare laste ned Java !

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil vel hevde at det er fornuftig å tenke 2 "varianter" her. Skal man sette opp et relativt enkelt oppsett så er molton veien å gå om man vil teste litt hva akustikk kan gjøre, eller om man vil roe ned et litt hardt rom. Om man derimot har seriøse ambisjoner så bør man få laget en komplett plan for akustikk i det aktuelle oppsettet. Molton står sjelden på lista over tiltak i et slikt rom. Man kan selvsagt bruke det i kombinasjon med annet absorberende materiale, men da er det jo ikke molton som i hovedsak gjør jobben.
    Akkurat,

jeg som de fleste bruker ikke et dedikert lytterom, men stua.

Da blir det litt enklere tiltak som er aktuelle.

Derfor er det kanskje viktig å kommentere tråden med dette som bakgrunn.

Jeg setter pris på innspill fra orso og tiger+ganilsen m.fler.

Men ytterligere tiltak er ikke aktuelle i stuen.

Når det er sagt, så er jeg nyskjerrig på om noen savner så mye tiltak dersom de kommer hit og lytter..........har prøvd å invitere men det virker ikke som trangen til hjemmebesøk er tilstede.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt sagt. Jeg husker ennå godt den første gangen jeg gikk inn i et profesjonelt dempet rom (dette var et lyd-studio) - effekten var "jaw-dropping"!

Ellers så er det hyggelig å se at akustikk diskusjonene begynner å bre seg også blandt "hi-fi nerdene". Ironisk nok er det "kino-gutta" som har ligget i forkant av demping/korreksjon av egne rom.
    Jeg tror det har sammenheng med at hifi nerdene sitter i stuen, mens hjemmekinoen er et hellig rom som gir full handlefrihet akustisk:-D

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har prøvd å invitere men det virker ikke som trangen til hjemmebesøk er tilstede.
    Det har jeg ikke sett.

Jeg har et dedikert lytte- kinorom, hvor jeg fritt kan eksperimentere med det meste av både lyd og demping.
    Og har dermed "tatt det litt lenger" enn hva man som regel er villig til, og hva som er praktisk mulig, i en stue.
    I så måte er jeg "godt vant", og er nyskjerrig på resultatet ditt... ;-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det har jeg ikke sett.

Jeg har et dedikert lytte- kinorom, hvor jeg fritt kan eksperimentere med det meste av både lyd og demping.
    Og har dermed "tatt det litt lenger" enn hva man som regel er villig til, og hva som er praktisk mulig, i en stue.
    Stiller gjerne på demo jeg også:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det har jeg ikke sett.

Invitasjon kommer!:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stiller gjerne på demo jeg også:-D
    Til deg også selvfølgelig!!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Invitasjon kommer!:-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til deg også selvfølgelig!!
    Jeg og Jan er gamle kjenninger så kanskje vi kan slå oss sammen en dag/helg det passer.

Jeg skal jo på demo hos BEF snart, så engang iløpet av de nærmeste 2 ukene hadde vært helt perfekt. Skal jeg først kjøre de 32 milene til Oslo hadde det vært supert å fått mest mulig ut av turen. Madammen hadde sikkert synes det hadde vært kos med en visitt hjemme hos deg og Scrooge

En helg med demo hos BEF, Scrooge og Dag Johnsen må vel kunne kalles en drømme-AV-Helg

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de av dere som ikke har sett denne kalkulatoren så er den verdt å ta en titt på. Som alt annet er denne en simulering, men det gir i det minste en fornuftig ide om akustikken i et rom og plassering av høyttalere.
    hunecke.de | Loudspeakers Calculator

Der fikk jeg bekreftet at jeg sitter midt i smørøyet, på millimeteren:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og Jan er gamle kjenninger så kanskje vi kan slå oss sammen en dag/helg det passer.

Jeg skal jo på demo hos BEF snart, så engang iløpet av de nærmeste 2 ukene hadde vært helt perfekt. Skal jeg først kjøre de 32 milene til Oslo hadde det vært supert å fått mest mulig ut av turen. Madammen hadde sikkert synes det hadde vært kos med en visitt hjemme hos deg og Scrooge

En helg med demo hos BEF, Scrooge og Dag Johnsen må vel kunne kalles en drømme-AV-Helg
    sjekker kalenderen mandag. første helg er jeg borte.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Årets understatement!
    Jeg kjenner misunnelsen kommer snikende :evil:

Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •