Få drømmelyden med demping av sideveggene! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 143
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Du er alt for negativ og kategorisk:-D
    Nja. Jeg var nyansert i motsetning til hva jeg oppfatter ditt innspill er.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller selger du bredbånds demping

Jeg ville gjerne hatt rockwool plater i hele huset, poenget er at det er en uaktuell handling for de fleste.
    Rockwool OG molton.......

Mitt neste hus.....:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    For det første er det kjekt å lese at dag johnsen har opplevd at enkle tiltak kan gi positive utslag i sitt lytterom. Det er énsidig positivt. :-D

På den annen side, dersom jeg forstår tiltaket han har gjort riktig, så skal andre som leser denne tråden være klar over at tiltaket med Molton alene ikke gir samme effekt som f. eks. Rockwool dempematter.

Greit å presisere slik at leserne av denne tråden ikke misforstår og tror de kun kan henge opp et tøystykke og oppleve Nirvana.

Noe er bedre enn ingenting.

Du er ikke nyansert.

Du er forutinntatt.

Og nedlatende tildels.

Skal jeg forklare deg hvorfor eller skjønner du det egentlig selv?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg selger DIY absorbenter til fantasipriser. Nope, mine surt lagde absorbenter beholder jeg selv.

Jeg vurderer å ha molton i lytterommet i tillegg til eksisterende absorbenter. Hadde god erfaring med det i mitt forrige rom (hjemmekino). Tiltak som mao. kompletterer hverandre. De er ikke gjensidig utelukkende alternativ.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ikke nyansert.

Du er forutinntatt.

Og nedlatende tildels.

Skal jeg forklare deg hvorfor eller skjønner du det egentlig selv?
    Forklar gjerne. :-D

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg synes nesten er litt artig her er at vi nå, i en av Dag sine tråder, nå diskuterer molton og effekten av akustiske inngrep i rommet der før romkorreksjon var overlegent omtrent alt annet. Rart at du ikke har forsøkt akustiske inngrep som dette før i din lange jakt på godlyd.

Ment i beste mening, om du skulle kjenne aggresjonen komme sigende... ;-)

Og ja, jeg har akustisk dempet sideveggene.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd?

Hvis du har, så vet du jo hva jeg snakker om.
    Som audiofil driver jeg stort sett med synsing. :-D
    Har prøvd en del ja. Nok til at jeg ser at teorien stemmer.

I mål er vel ingen av oss før vi har et lytterom tilsvarende det under. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Det jeg synes nesten er litt artig her er at vi nå, i en av Dag sine tråder, nå diskuterer molton og effekten av akustiske inngrep i rommet der før romkorreksjon var overlegent omtrent alt annet. Rart at du ikke har forsøkt akustiske inngrep som dette før i din lange jakt på godlyd.

Ment i beste mening, om du skulle kjenne aggresjonen komme sigende... ;-)

Og ja, jeg har akustisk dempet sideveggene.
    Er litt treg vettu!:-D

Det har vært tepper på gulvene lenge da...........nei det teller vel ikke.

I mitt andre rom hang jeg opp tekstil på veggene for 2 år siden.
    Det ble en annen verden.
    Har vært treg med tiltak i stuen, men de siste månedene har jeg tatt i litt og dempet frontveggen med heldekkende gardiner pluss kjøpt teppe på 3.5 X 3.5 meter.
    Men Molton på sideveggene er overlegent det viktigste tiltaket. I tillegg til 90 graders snuoperasjon for 2 år siden, symmetri i rommet og god lengde på 7 meter.

Det morsomme er, at selv nå er fremdeles RK viktig. Må si Audyssey XT32 er bra.

Kom innom om du forviller deg nordover, tror du vil like anlegget. Kan slå av subbene om du er allergisk

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Som audiofil driver jeg stort sett med synsing. :-D
    Har prøvd en del ja. Nok til at jeg ser at teorien stemmer.

I mål er vel ingen av oss før vi har et lytterom tilsvarende det under. :-D
    Jeg tror nok synsing er ganske utbredt på dette forumet.
    Når man har prøvd så mye som deg selv, og kan alt på avstand basert på teori, så er det på tide med en tur ut på hjemmebesøk:-D

Si ifra så er du velkommen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=Tiger]For det første er det kjekt å lese at dag johnsen har opplevd at enkle tiltak kan gi positive utslag i sitt lytterom. Det er énsidig positivt. :-D

På den annen side, dersom jeg forstår tiltaket han har gjort riktig, så skal andre som leser denne tråden være klar over at tiltaket med Molton alene ikke gir samme effekt som f. eks. Rockwool dempematter.

Greit å presisere slik at leserne av denne tråden ikke misforstår og tror de kun (forutinntat ) kan henge opp et tøystykke (nedlatende/unyansert) og oppleve Nirvana.

Noe er bedre enn ingenting.
    Å kalle demping av hele sidevegger med molton for "noe" er å underdrive, unyansert kaller jeg det. Et såpass stort tiltak er for de fleste nirvana.

Derfor synes jeg du er for negativ. Du anmoder egentlig folk til å ikke gjøre noe med mindre de bruker Rockwool dempematter. Fordi du sier at et tøystykke på veggen egentlig ikke er så veldig effektivt.

Det er dumt av deg.:-D

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .
    Å kalle demping av hele sidevegger med molton for "noe" er å underdrive, unyansert kaller jeg det. Et såpass stort tiltak er for de fleste nirvana.

Derfor synes jeg du er for negativ. Du anmoder egentlig folk til å ikke gjøre noe med mindre de bruker Rockwool dempematter. Fordi du sier at et tøystykke på veggen egentlig ikke er så veldig effektivt.

Det er dumt av deg.:-D
    Kan være enig med Tiger på en måte. Med molton "vrir" du vel tonaliteten "feil" siden du kun demper i toppen. Om det er slik du liker det så er jo det flott. Jeg vil TIPPE det låter noe mer innestengt.

Det jeg syntes blir feil er å nevne alle tiltak man gjør selv for nirvana når de beviselig (av flere erfarne her inne) er som en fis i storm.

Tror derimot ikke tepper eller molton er nok til å komme til nirvana. Jeg har dette selv, og det er ikke nok i eget rom. Ikke molton riktignok, men gardiner. (og noe rockwool). Men som Tiger sier, bedre enn ingenting.

Må si innlegget til Anfield var veldig bra.

Hva med å legge ut grafer med og uten molton og tepper. Samt med og uten RK?

Geir Arne

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Tull & Tøys...

Dag har aldri tidligere påstått at han har nådd et lyd-nirvana.
    Han har vært smertelig klar over at oppsettet ikke har vært optimalt. Dette fordi han har hatt avtaler med sin bedre halvdel om at stua ikke skulle se ut som en kino...

I lys av dette har alle forsøk på forbedringer vært nettopp dette - forbedringer. Dette gjelder også de komponentene han har introdusert i oppsettet.

Etter hvert har altså RK og andre små tiltak ryddet opp en god del i de lyter rommet gir. Men ikke alle. Derfor fikk vi omsider (etter mange års masing) gjennomslag for at scenemolton var ett av de tiltakene som ville forbedre mest i hans oppsett. Han har selvsagt visst at det ville bety mye for lyden, men har altså ikke villet foreta slike justeringer før de endelig snudde oppsettet i rommet og dermed lytteretning.
    Med dette ble det også større muligheter for mer kontrollerte temporære akustiske tiltak. Altså at han kan henge opp og ta ned ved behov. Inntil nå har som sagt dette ikke vært aktuelt.

Når dette er sagt; selvsagt er ikke scenemolton noe som fikser alle problemer. Dog er det et tiltak som tar tak i det aller verste området i frekvensområdet, og der man som regel sliter i et lytterom. Flutter og førsterefleksjoner fucker opp lyden så det holder!

For oss andre er det selvsagt mulig å i tillegg benytte ytterligere remedier for å optimalisere lydgjengivelsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Kan være enig med Tiger på en måte. Med molton "vrir" du vel tonaliteten "feil" siden du kun demper i toppen. Om det er slik du liker det så er jo det flott. Jeg vil TIPPE det låter noe mer innestengt.

Det jeg syntes blir feil er å nevne alle tiltak man gjør selv for nirvana når de beviselig (av flere erfarne her inne) er som en fis i storm.

Tror derimot ikke tepper eller molton er nok til å komme til nirvana. Jeg har dette selv, og det er ikke nok i eget rom. Ikke molton riktignok, men gardiner. (og noe rockwool). Men som Tiger sier, bedre enn ingenting.

Geir Arne
    Hvis du tror det låter innestengt så bør du kanskje ta deg en tur.
    Tvert imot er det pga demping av refleksjoner ekstremt åpent.8)

Nettopp denne teori-leksingen er så fullstendig på jordet.

Det sitter nisser og dverger rundt om kring og synser alt for mye. Ikke misforstå, jeg er en av nissene selv

Det blir vanskelig å ha meningsfyllt kommunikasjon på den måten.

Av akkurat denne årsaken orket jeg ikke hifisentralen for noen år siden, er aldri innom forumene der etter at jeg ble lei.

Synd at det skal bli slik her på dette forumet også.:evil:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

Geir Arne
    Tror jeg har lagt ut nok grafer jeg:-D

Innlegget til Anfield var et flott bidrag.

Hvis du tror foldet molton på sideveggene er en fis i en storm, fordi en annen på forumet som du anser som erfaren sier det, så vær så god å lev i troen. Synd for deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til alle andre ute på forumet, kanskje yngre mer fremadstormende som vil oppnå vesentlig lydforbedring på en billig og enkel måte.
    Stol på meg og ikke dom andre:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom igjen da Dag , av slike diskusjoner dukker det jo positive ting opp, nettopp at man setter seg mer inn i ting, får nye impulser og tester ting, molton er nå oppe på lista mi over mulige tiltak selv om stua allerede ser bomba ut med rockwool plater har ei alt for snill og tålmodig kone som lar meg holde på
    så takket være denne tråden her skal jeg ihvertfall teste ut dette her på sikt
    må lage meg ett system som gjør at jeg kan samle de i endene når jeg ikke lytter, men denon som pre skal jeg ikke ha :evil:

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kos dere gutter. Denne tråden er ikke noe for meg.

Geir Arne

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å nyansiere et par ting her:

Orso er en av de jeg "ballkaster" med når det gjelder akustikk. Han er blant de få jeg vet om som har testet en rekke ulike ferdige og DIY akustikkprodukter og har virkelig omfattende akustikktiltak i eget rom. Dette baserer han på at han har brukt veldig mye tid på å lese seg opp på området akustikk. Han er også den eneste jeg vet om som har fått gjennomført proffesjonell beregning av plassering i lytterommet. Mange karakteriserer ham som ubeskjeden og frekk, jeg tror han er for beskjeden, så når han forsiktig ymter frempå at han har litt peiling på akustikk så er det et så kraftig understatement at de fleste burde hatt ørene på stilk for lengst.

Når det gjelder effekten av molton fritthengende er jeg av den klare oppfatning at om molton henger 10mm elller 1000mm fra en vegg betyr ikke veldig mye. Molton er for tynt til å ha noen markant effekt på lave frekvenser uansett. Det er når man klistrer det fysisk fast i veggplatene at effekten blir enda dårligere.

Om molton henger i bølger øker effekten simpelthen fordi man øker mengden porøst materiale.

Det molton er svært bra til er å redusere skarpe ekkoeffekter osv. Det øker klart taletydelighet osv og er derfor svært godt egnet til scene (som det jo er laget for).

Når man lager en absorbent med luftlomme skjer en litt spesiell ting. Man får en slags interferens mellom luftrommet og det porøse materialet som medfører en slags resonans. Dersom det porøse materialet demper mye vil denne resonansen dempes. Da vil dempeeffekten rulle av slakt. Om det porøse materialet har lavere demping vil effekten bli at resonansen blir sterkere (den medfører en høy absorbsjonskoeffisient ved resonansfrekvensen, men under resonansen stuper den svært bratt). Forholdet mellom luftlommen og absorbenten er viktig. Et størrelsesforhold på 1/100 for eksempel, gir ingen praktisk nytte av denne effekten. Et forhold på mellom 2:1 og 1:2 virker å være rimelig effektivt. Imidlertid forutsetter det også at man treffer den frekvensen man faktis bør dempe, for under denne har den ingen effekt over hodet.

Jeg beregnet en slik absorbent for gøy, den hadde 20 meter dempemateriale med ekstremt lav tetthet, så 20 meter luftlomme. Den hadde en dempekoeffisient på 1 i hele audioområdet. Man kan ikke forvente koeffisient på 1 lavere enn kanskje 1000Hz på en normal skumplate man monterer på vegg.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers og Orso har selvsagt svært god greie på dette temaet! De har jo holdt på med denne problematikken i lang tid.

Likevel er det vel slik i det virkelige liv at de største problemene man har (lydmessig) i et lytterom faktisk kan bedres betraktelig (og svært enkelt) med molton hengende i bølger.

DERNEST går man løs på de øvrige problemene man måtte ha, hvilket berører de laveste delene av frekvensområdet.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de av dere som ikke har sett denne kalkulatoren så er den verdt å ta en titt på. Som alt annet er denne en simulering, men det gir i det minste en fornuftig ide om akustikken i et rom og plassering av høyttalere.
    hunecke.de | Loudspeakers Calculator

Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •