Få drømmelyden med demping av sideveggene! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 143
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Men å anbefale moderasjon av bruk av molton er tull.

Jeg anbefaler utstrakt bruk av molton til alle som vil ha god lyd på en enkel måte. Gjerne løsninger i vanlige stuer som enkelt kan henges opp og taes ned igjen, fordi de fleste har familie som ønsker at stuen ser mer normal ut til hverdags.

Jeg har hørt flere rom med foldet molton på sideveggene, og kan bare si at det er meget vellykket i alle tilfeller.

For deg som har trøbbel med å bygge om, kjøp molton!
    Kanskje den beste investeringen i godlyd du noensinne har gjort!
    Bare flott at molton har truffet et problemområde i ditt rom, men du vil nok slite med å finne empiriske data som støtter anbefalingene dine om ukristisk bruk av smalbåndet absorbsjon. Som snickers påpeker, så fungerer det bra mot flutter ekko (kan være plagsomt nok), men det gjør også dedikerte absorbenter som har en langt bedre absorpsjonskoeffisient.

Har man mulighet til å henge sorte tykke gardiner rundt i rommet, har man kanskje muligheten for noen mer dedikerte akustikktiltak også? Finnes mange designmessige fine produkter på markedet i dag.

Tror kanskje den beste investeringen må være å koste på seg et par timer med en akustikk konsulent.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man ikke har muligheten til å bruke absorbenter, så vil lamell gardinene til akustikmiljø være et bedre alternativ.
    Akustisk lamellgardin, en ljudabsorberande lamellgardin.
    Når de er lukket, har de brukbar absorbsjon ned til ca. 300 Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Lamellgardinene var flotte!

Jeg bare undrer hvorfor de demper lengre ned enn molton.

Molton er jo veldig tett og tungt.

Bare spør.

Lamellene passer nok ikke helt inn hos meg........men hvis jeg gjør visse tiltak ville de kunne brukes:!:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Bare flott at molton har truffet et problemområde i ditt rom, men du vil nok slite med å finne empiriske data som støtter anbefalingene dine om ukristisk bruk av smalbåndet absorbsjon. Som snickers påpeker, så fungerer det bra mot flutter ekko (kan være plagsomt nok), men det gjør også dedikerte absorbenter som har en langt bedre absorpsjonskoeffisient.

Har man mulighet til å henge sorte tykke gardiner rundt i rommet, har man kanskje muligheten for noen mer dedikerte akustikktiltak også? Finnes mange designmessige fine produkter på markedet i dag.

Tror kanskje den beste investeringen må være å koste på seg et par timer med en akustikk konsulent.
    Flutter ekko er nok min største utfordring i mitt glattveggede rom og gipsvegger. Vindu på venstre side, cd stativ på høyre side.

Effekten med molton lydmessig var over forventning!

Skjønner at jeg burde bygge om veggene men føler ikke akkurat behov for det slik lyden arter seg. Det er ganske enormt.

Tror det er viktig å ikke teorisere for mye, låter det knakende godt så holder det for meg.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Bare spør.

Lamellene passer nok ikke helt inn hos meg........men hvis jeg gjør visse tiltak ville de kunne brukes:!:
    Mulig lamellgardinene er tykkere? De er 18mm tykke. Så kan det være forskjeller i materiale som brukes. Vet ikke hva lamellene er laget av, men scenemolton er vel enten ull eller bomull.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at jeg burde bygge om veggene men føler ikke akkurat behov for det slik lyden arter seg. Det er ganske enormt.

Tror det er viktig å ikke teorisere for mye, låter det knakende godt så holder det for meg.
    Supert at det låter knakende godt hos deg, da har du truffet godt med tiltaket i ditt rom. Men hadde du satset en smule mer på teori, hadde du kanskje funnet ut av hvordan god akustikk kan påvirke lyden før du kronet deg selv til norgesmester i utstyrsbytte?

Vi snakker ikke om å "bygge om veggene" bare så det er sagt. Jeg snakker om konkrete (gjerne enkle) tiltak basert på kjennskap til rom og ulike produkters egenskaper. Blir gjerne litt mer effektivt (og muligens visuelt penere?) enn å bare slenge opp masse rart i øst og vest for å se om lyden blir bedre.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hvis man ikke har muligheten til å bruke absorbenter, så vil lamell gardinene til akustikmiljø være et bedre alternativ.
    Akustisk lamellgardin, en ljudabsorberande lamellgardin.
    Når de er lukket, har de brukbar absorbsjon ned til ca. 300 Hz.
    De gardinene er rå. Har to store vinduer bak ht, det er litt utfordrende. Ville ha gardiner, men ga litt opp da de koster flere tusen pr breddemeter... Har prisliste for den som er interessert. Firmaet har ingen erfaring med eksport, men sendte meg etterhvert en liste da jeg sa at Norge er et potensielt marked med gærne hjemmekino-fantaster.

Man kan ellers godt lage flyttbare absorbenter av f.x. treramme+rockwool trukket med (transparent) stoff, og som kan settes vekk når familien krever det.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes tråden burde hete: steikje fine gardine!

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Bare spør.

Hovedregelen for demping er at tykkelsen på dempematerialet må stå i forhold til bølgelengden på frekvensen man ønsker å dempe. Molton fungerer derfor best i høye frekvenser dersom de henger strukket. Dersom de foldes tett blir tykkelsen effektivt økt, og dermed øker også absorpsjonseffekten på lavere frekvenser.

Hvis en ser på effekten av lamellene som ble nevnt så hadde de størst effekt på lave frekvenser ved 45 graders vinkling (hvis jeg husker riktig). Det er trolig nettopp fordi det da blir en "tykkere" demper enn det man får dersom de er ligger null grader eller 90 grader i forhold til veggen.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som en billig løsning for dedikerte rom (hvor dempingen kan være permanent) så kan jeg anbefale hele asfaltplater trukket med molton. Jeg har montert platene med myk side inn mot rommet. Det fungerer kanonbra.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener man bør være forsiktig med å komme med hovedregler i denne sammenhengen. Man kan ta ett og samme produkt og bruke det i flere sammenhenger og det vil ha vidt forskjellig effekt. For eksempel er det stor forskjell på fritthengende molton og molton som ligger tett på vegg. Så lenge det ikke er andre reflekterende flater i tilknytning til stoffet vil luftmotstanden langt på vei være en dominerende effekt. Da betyr bølgelengde og tykkelse mindre. Man kan tenke på det litt som en omvendt høyttaler. Det er ikke membranens tykkelse som bestemmer hvilken bølgelengde den effektivt kan gjengi, men hvordan den beveger seg. Dessverre er det allikevel svært begrenset hva man får til ved lave frekvenser med molton. Ved å klistre molton på en vegg slik man monterer en dempeplate vil man neppe ha særlig mye effekt under 4-5kHz. Dette bedrer seg betraktelig når man lar dem henge fritt slik at de fungerer mer som membran og mindre som absorbent. Om man klistrer materialet på en vegg ville det vært en kjempefordel å kunne fordele den samme mengden fiber på en dybde på kanskje 50mm i stedet for de 2-3mm som molton normalt er.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg mener man bør være forsiktig med å komme med hovedregler i denne sammenhengen. ... Ved å klistre molton på en vegg slik man monterer en dempeplate vil man neppe ha særlig mye effekt under 4-5kHz. Dette bedrer seg betraktelig når man lar dem henge fritt slik at de fungerer mer som membran og mindre som absorbent. Om man klistrer materialet på en vegg ville det vært en kjempefordel å kunne fordele den samme mengden fiber på en dybde på kanskje 50mm i stedet for de 2-3mm som molton normalt er.
    Vi er ikke det spor uenige. Det du beskriver er nettopp det samme som jeg beskrev på en litt forenklet måte når det gjelder absorbenter. membraner synes jeg er en vanskeligere materie å anslå/kontrollere effekten av. Feks vil vindusruter være nesten perfekte reflektorer av høyfrekvent lyd mens de fungerer som membraner på lavere frekvenser (avhengig av målene på vinduet). I så henseende virker de potensielt til å dempe dynamikken i bassgjengivelsen men øker etterklangstiden på samme frekvenser. Litt som å ha mange par med ht stående i samme rom.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke slik at jo større luftrom man har, jo mer lavfrekvens demping får man. Man når det punkt der det begynner å snu. Og vanligvis er effekten av luftrom størst ved samme tykkelse som materiale. Det betyr at det nok er svært lite å hente på å montere molton et stykke utifra vegg, siden de er så tynne. Plasserer man derimot en 20 cm absorbent 20 cm utifra vegg, da begynner vi å snakke. Men slikt er upraktisk i en stue.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke slik at jo større luftrom man har, jo mer lavfrekvens demping får man. Man når det punkt der det begynner å snu.
    Hva tenker du på nå?

For porøse materialer er vel "punktet der det begynner å snu" (eller dempingen er best) der luftmolekylene har størst fart for en gitt frekvens. For en litt lavere frekvens er dette punktet lenger fra veggen. Sånn sett får man vel bedre demping på lavere frekvenser jo større luftrommet er?

Men med noe så tynt som Molton-stoff, så blir det jo en litt rar diskusjon...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første er det kjekt å lese at dag johnsen har opplevd at enkle tiltak kan gi positive utslag i sitt lytterom. Det er énsidig positivt. :-D

På den annen side, dersom jeg forstår tiltaket han har gjort riktig, så skal andre som leser denne tråden være klar over at tiltaket med Molton alene ikke gir samme effekt som f. eks. Rockwool dempematter.

Greit å presisere slik at leserne av denne tråden ikke misforstår og tror de kun kan henge opp et tøystykke og oppleve Nirvana.

Noe er bedre enn ingenting.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hva tenker du på nå?

For porøse materialer er vel "punktet der det begynner å snu" (eller dempingen er best) der luftmolekylene har størst fart for en gitt frekvens. For en litt lavere frekvens er dette punktet lenger fra veggen. Sånn sett får man vel bedre demping på lavere frekvenser jo større luftrommet er?

Men med noe så tynt som Molton-stoff, så blir det jo en litt rar diskusjon...
    Tenkte litt relatert til det Snickers-is skrev lengre oppe om å henge Molton lengre utifra veggen. Jeg kan ikke se at det vil gi noe særlig med demping nedover.
    Nei, større luftrom er ikke proposjonelt ensbytende med mer lavfrekvens demping. Man når som sagt et punkt hvor det begynner å snu, men det blir en annen debatt.

Tiger har oppsummert det vesentlige her. Og det viktigste er at Dag har fått seg et løft på lydsiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    For det første er det kjekt å lese at dag johnsen har opplevd at enkle tiltak kan gi positive utslag i sitt lytterom. Det er énsidig positivt. :-D

På den annen side, dersom jeg forstår tiltaket han har gjort riktig, så skal andre som leser denne tråden være klar over at tiltaket med Molton alene ikke gir samme effekt som f. eks. Rockwool dempematter.

Greit å presisere slik at leserne av denne tråden ikke misforstår og tror de kun kan henge opp et tøystykke og oppleve Nirvana.

Noe er bedre enn ingenting.
    Du er alt for negativ og kategorisk:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem i tråden her har hengt opp foldet molton på begge sideveggene sine og testet resultatet?

Bare lurer på hvem som har prøvd det i eget anlegg, og hvem som bare prater.8)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem i tråden her har hengt opp foldet molton på begge sideveggene sine og testet resultatet?

Bare lurer på hvem som har prøvd det i eget anlegg, og hvem som bare prater.8)
    Nå begynner du å argumentere som folk på hifisentralen som skal forsvare sine investeringer og gjøremål. Vi vet hvordan Molton absorberer.

Kanskje vi heller skulle spørre deg om du har sammenlignet Molton demping med mer bredbånds demping. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner du å argumentere som folk på hifisentralen som skal forsvare sine investeringer og gjøremål. Vi vet hvordan Molton absorberer.

Kanskje vi heller skulle spørre deg om du har sammenlignet Molton demping med mer bredbånds demping. ;-)
    Har du prøvd?

Hvis du har, så vet du jo hva jeg snakker om.

Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •