For høy spenning i kontakten - hva bør jeg gjøre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy For høy spenning i kontakten - hva bør jeg gjøre?

Hei og god dag.
    Har bodd i en hybel i nå 2.5 år snart, og begynner se meg lei på at strømforsyning i både PC og TV til stadighet skal bli ødelagt, og at jeg bytter lyspærer hver annen uke. Har en NAD 218 og C160 jeg aldri har hatt noe problemer med, men før eller siden må vel også disse ta konsekvensene av for høy(eller kanskje for lav?) spenning i kontakten, men før det skjer vel jeg gjerne vite om det er noe jeg kan gjøre? I sommer gikk jeg til anskaffelse av et overspenningsvern, men går ut ifra at det bare beskytter mot strømspikes som følge av en ubrukelig elektriker som kutter strømmen i feil leilighet(dette gjorde kål på min forrige PC, og elektrikeren ble bare fly forbanna når jeg sa at han nettopp hadde ødelagt en maskin til over 10k og ropte at det måtte den da tåle!) og lignende. Så finnes det noe som brukes mot feil i spenningen? Ingen anelse om hva det kan komme av eller noe, men å ringe elektriker blir fort en dyr affære, så jeg velger å spørre dere kloke hoder først!

Og god helg

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shercko
    Hei og god dag.
    Har bodd i en hybel i nå 2.5 år snart, og begynner se meg lei på at strømforsyning i både PC og TV til stadighet skal bli ødelagt, og at jeg bytter lyspærer hver annen uke. Har en NAD 218 og C160 jeg aldri har hatt noe problemer med, men før eller siden må vel også disse ta konsekvensene av for høy(eller kanskje for lav?) spenning i kontakten, men før det skjer vel jeg gjerne vite om det er noe jeg kan gjøre? I sommer gikk jeg til anskaffelse av et overspenningsvern, men går ut ifra at det bare beskytter mot strømspikes som følge av en ubrukelig elektriker som kutter strømmen i feil leilighet(dette gjorde kål på min forrige PC, og elektrikeren ble bare fly forbanna når jeg sa at han nettopp hadde ødelagt en maskin til over 10k og ropte at det måtte den da tåle!) og lignende. Så finnes det noe som brukes mot feil i spenningen? Ingen anelse om hva det kan komme av eller noe, men å ringe elektriker blir fort en dyr affære, så jeg velger å spørre dere kloke hoder først!

Og god helg
    Hvis du leier hybel så er vel dette den du leier av sitt problem? Ville uansett fått en elektriker til å se på det.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En UPS vil ta seg av problemene dine =)

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo enkelt måle spenningen i stikkontaktene selv med et multimeter/voltmeter. Så ser du fort om det er for høy eller lav spenning.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    En UPS vil ta seg av problemene dine =)
    Er ikke UPS det samme som et vanlig overspenningsvern, bare at det har et batteri for å kunne fortsette drift en tid etter strømbrudd? Vil en UPS beskytte mot konstant feil spenning?
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Du kan jo enkelt måle spenningen i stikkontaktene selv med et multimeter/voltmeter. Så ser du fort om det er for høy eller lav spenning.
    Ja, er bare det at det går i glemmeboka hver gang jeg er i nærheten av et sted jeg får tak i et sånt apparat.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ring til ditt lokale nettselskap og fortell de om problemet. De har mulighet til å ta målinger og regulere ned spenningen hvis de finner at den er for høy.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spenningsfall på boks. Tror de har det på biltema.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mr Spock har rett

Ditt nettselskap skal levere innenfor 10% av nettspenningen. Det vil si at du kan ha opptil 253V uten de trenger å gjøre noe. Men om utstyr blir ødelagt pga. for høy spenning kan du nok klage.

Trafokiosken lever strøm til forskjellige boliger rundt den. Om du bor nært den vil du automatisk få høyere spenning ettersom kabler har spenningsfall. Det kan være at de har stilt trafostasjonen til å pumpe ut 250v, slik det siste huset skal få 225v f.eks.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis han leier hybel er han vel neppe strømkunde selv, da må huseier ta seg av dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke UPS det samme som et vanlig overspenningsvern, bare at det har et batteri for å kunne fortsette drift en tid etter strømbrudd? Vil en UPS beskytte mot konstant feil spenning?
    Både ja og nei.
    Spørs hvilket "nivå" man er på når det kommer til UPS.
    Men UPS'r over 1000 kr har gjerne en glatte-krets og støyreduserings-krets. Samt spenningsregulering.

Så en UPS av grei kvalitet vil fikse problemet med for høy spenning =)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk sparepærer, de tåler en del....og kjøp et voltmeter og se hvilken spending du har, greit å vite det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers: Tviler på at du har problemer med spenningen, mål selv, om den er utenfor +-10% av 230, så kan du heller klage til nettleverandør.

Alle strømforsyninger har toleranse på innspenning, så det bør gå veldig fint, om det ikke er feil på dem da, men ikke skyld på stikkontakten din da.

ADMIN EDIT: Slettet unødvendig ufin kommentar

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi hadde 244V og allerede da begynner pærene å gå fort, men hadde aldri problemer med andre elartikler.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel tråd, men nå har jeg fått målt spenningen i alle kontaktene her, og alle har 235-236V. Går ut ifra at dette er grunnen til problemene, selv om det høres litt rart ut at at 5-6 volt over normalen kan volde så mye skade. Eller hva?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    235v skal være helt uproblematisk for utstyr som er beregnet for 220 til 240v, så feilen ligger nok andre steder.
    Om du bor i nærheten av en eller annen form for tungindustri eller andre store kraftforbrukere, kan dette i enkelte tilfelle skape problemer på det stedlige strømnett.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lite over skal ikke ha noe å si...

Angående UPS, så er det typen online-ups en bør ha hvis problemer med ustabil strømforsyning da strømmen blir likerettet til batteriet og vekselrettet tilbake og da vil levere en helt jevn spenning. Men en må sørge for at de kan levere nok effekt og prisen stiger fort ved økt effekt.

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opptil 240VAC er akseptabelt og ned til 220VAC. UPS er nok løsningen, dog ligger de høyt i pris om man skal dra mye strøm ut av de.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel tråd, men nå har jeg fått målt spenningen i alle kontaktene her, og alle har 235-236V. Går ut ifra at dette er grunnen til problemene, selv om det høres litt rart ut at at 5-6 volt over normalen kan volde så mye skade. Eller hva?
    Er vel ikke et stort problem da så lenge det tok deg nær et halvt år å skaffe et voltmeter ? 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    235-236 burde være uproblematisk.

HAr selv vært bort avvikende nettspenning, skulle sette opp en pc som skulle drive en infoskjerm. Viste seg at spenninga i den kontakten var 217 volt - og 10% avvik er 216 volt. Og at pcen måtte ha minimum 218 volt for å fungere tilfredsstillende. :evil:

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man får også lånt utstyr som overvåker spenningen i stikkontakta over 1døgn f.eks så ser du om det er noen topper der som kan ødelegge.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •