Amatørspørsmål: Lyd fra TV til receiver.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Amatørspørsmål: Lyd fra TV til receiver.

Jeg har absolutt ikke peiling på lyd og kabler og slikt, men har nettopp fått meg et nytt musikkanlegg, og lurer på om det er mulig å få lyden fra TVen og ut gjennom høytalerne. Antar at det er mulig, men tror jeg kun har digital lydutgang fra TVen og det skjønner jeg ingenting av.

Må også nevne at jeg har vanlig kabel-tv, så ingen digital-tv her i gården.

Jeg har en Panasonic-tv og en Pioneer-receiver.

Hva trenger jeg av kabler og hvordan gjør jeg det?

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gaate
    Jeg har absolutt ikke peiling på lyd og kabler og slikt, men har nettopp fått meg et nytt musikkanlegg, og lurer på om det er mulig å få lyden fra TVen og ut gjennom høytalerne. Antar at det er mulig, men tror jeg kun har digital lydutgang fra TVen og det skjønner jeg ingenting av.

Må også nevne at jeg har vanlig kabel-tv, så ingen digital-tv her i gården.

Jeg har en Panasonic-tv og en Pioneer-receiver.

Hva trenger jeg av kabler og hvordan gjør jeg det?
    TV'en din har ARC (Audio Return Channel) dvs. retur av lyd på HDMI kontakt nummer 2. Men forsterkeren din synes ikke å ha mulighet for å utnytte dette. Da har du etter det jeg kan se to muligheter: bruke optisk kabel fra der det står "Digital Audio out" bak på TV. Den kopler du til en av de optiske inngangene bak på forsterkeren. Disse er "assignable". Dvs at du kan tilordne inngang til hvilken knapp du vil på valg av kilde. F.eks. TV. Da får du digital overføring og evt. Dolby dersom du har noen kanaler som hadde det. Men uten digital kabel-tv er det lite trolig. Ellers kan du nokså sikkert kjøpe en scart-overgang med rød og hvit kontakt og kople til tv. De røde og hvite kopler du til analog inngang merket TV/Sat på forsterkeren. DIsse overgangene har ofte en bryter der det står in/out. Du må da velge "out". Da får du analog stereo inn til og ut fra forsterkeren når du velger TV som kilde. Denne kabelen med røde og hvite phono-plugger i hver ende følger ofte med. Dersom ikke får du en billig hos Clas Ohlson. Samme med optisk kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, men dessverre var Clas Ohlson igjen inkompetente og gav meg feil kabel for andre gang.

Fikk optisk kabel, men den passet kun i TVen, og ikke i receiveren. Er du sikker på at de har slik kabel på Clas Ohlson? I så fall, er det mulig å spørre om du kan si hva den heter, evt. finne en link til den? Vil helst unngå mer enn et tredje besøk på CO.

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gaate
    Takk for svar, men dessverre var Clas Ohlson igjen inkompetente og gav meg feil kabel for andre gang.

Fikk optisk kabel, men den passet kun i TVen, og ikke i receiveren. Er du sikker på at de har slik kabel på Clas Ohlson? I så fall, er det mulig å spørre om du kan si hva den heter, evt. finne en link til den? Vil helst unngå mer enn et tredje besøk på CO.
    Ai, ai, ai... det er denne du nokså sikkert skal ha:

http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=146518666

Jeg ser at de har denne også:

http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=146518660

Men den vil jeg tro er feil. Har selv ikke vært borti noe utstyr som har brukt den, selv om det nok finnes.

Dersom du ser på bildene i manualene dine så ser du at den kabelen du skal ha er lik i begge ender hva gjelder plast innfatningen rundt. Firkanta med et lite "møne" på den ene siden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •