Hva er høyest mulige oppløsning på en vinyl-plate? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 59 av 59
    Newcomer Damnation sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En lp-plate vil aldri bli bedre enn mastertapen den er spilt inn fra. Nå er jeg ikke kjent med studioteknikk men antar at de fleste i disse dager spiller inn digitalt.

All digitalisering er en form for komprimering, så man vil få en effekt av ekstreme bitrates, om den er hørbar blir en annen sak. Det blir som å skrive ut et bilde på papir for så å scanne det igjen. Det vil aldri bli 100%.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Damnation
    En lp-plate vil aldri bli bedre enn mastertapen den er spilt inn fra. Nå er jeg ikke kjent med studioteknikk men antar at de fleste i disse dager spiller inn digitalt..
    Ja det er nok riktig det, men det er vel ganske mange LP plater som er laget før studioene benyttet digitale mastere, og hvis masteren er digital, så vil det vel mer være som å gå over bekken etter vann å bruke en vinylplate som kilde for en digital innspilling.

Digitaliseres den analoge masteren og mikses på nytt, vil nok det gi et bedre resultat enn å gå veien om vinyl, og det er vel dette som er gjort med de nye utgivelsene av f.eks The Beatles.

Sitat Opprinnelig postet av Damnation
    All digitalisering er en form for komprimering, så man vil få en effekt av ekstreme bitrates, om den er hørbar blir en annen sak. Det blir som å skrive ut et bilde på papir for så å scanne det igjen. Det vil aldri bli 100%.
    Vet ikke helt om jeg skjønnte det med at all digitalisering er en form for komprimering. Greit nok vil jo analogt på en måte bety at det er uendelig mange verdier mellom f.eks 0 - 1, men man har vel i praksis en viss oppløsning og praktiske begrensinger der også.

Tar man bildeeksempelet ditt litt videre, så har man f.eks en pixcel oppløsning på FF format bildebrikkene i dagens DLSR kameraer som overskrider den oppløsningen man kunne hente ut av en 35mm analog filmrute (var vel anslått til å være ca 16mp.) Begrensingen ligger vel nå i bit oppløsning pr farge, dynamikk området osv, men for digital fotografering er vel ofte begreningen i hvordan man skal vise bildet på en skjerm eller utskrift.

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen

Digital lydkvalitet har en nøyaktighet langt hinsides hva den menneskelige hørselen kan avsløre.

.
    Her er årsaken til at du feiler.
    Øret og vår hjerne, er suverent overlegen alle tekniske duppeditter.
    De er kun en skygge av hørselen vår.
    Kanskje du har en link til hvor noen har forsøkt å måle antall elektriske inpulser som går fra øret til hjernen pr. sec ?
    Jeg har ikke, men erindrer hvor mange det er. Men har skjønt at slike "personlige" uttalelser ikke funker her inne på forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av swans
    Her er årsaken til at du feiler.
    Øret og vår hjerne, er suverent overlegen alle tekniske duppeditter.
    De er kun en skygge av hørselen vår.
    Det må være grunnen til at bruk av lydtrykksmåler er så lite utbredt når man stiller fase på subber og slikt. De kan rett og slett ikke måle seg med øret i kombinasjon med hjernen...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Notodden
    Det må være grunnen til at bruk av lydtrykksmåler er så lite utbredt når man stiller fase på subber og slikt. De kan rett og slett ikke måle seg med øret i kombinasjon med hjernen...
    At folk har for store egene preferanser ved bassgengivelse, er ikke hørselens feil.
    Kjenner ikke deg men, har du forsøkt å sette innstillinger på veldig mange subber ?.

Her regner jeg med at rettest mulig frekvensgang er målet, eller ?
    Av de oppsettene jeg har godt inn i med sub. Forsøker vi naturlughvis alltid autooppsettet til suben, eller prosessor først.
    Vi bruker alltid en analysator etterpå, for å se, og kontrolere resultatet.

Uten unntak, justeres alltid parametere manuelt etter "øret" sist, for den flateste kurven.
    Så jeg er ikke sikker på hva du mener.

Der hører med her, at prosessoren normalt gjør en mye bedere jobb lengere oppe i frekvens. I ett enkelt rom, blir resultater bra med autooppsettet. Ett vrient rom, viser kurven ett bedere resultat med manuelle justeringer. På de prosessorene det er praktisk mulig å utføre.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    For å hekte seg inn på originaltema igjen:

Denne programvaren brukes visstnok av en del plateprodusenter, for å gjenskape "den naturlige vinyllyden", inkludert knitring, på digitale innspillinger:

iZotope Vinyl - Authentic Lo-Fi Vinyl Simulation for Pro Tools, VST, MAS, Audio Unit, and DirectX audio applications
    Jeg kan bekrefte at jeg har ganske gode resultater av følgende avspiller ledd.

Lydkort: GT430 HDMI
    Lydsystem: Jack med sanntidsprioritering (Ikke RT kjerne)

PCM kilde -> Avspiller -> Jack -> Vinylfilter (VST) -> HDMI HDA -> DAC

Subjektivft føler jeg at med litt tuning så er dette veldig "nære" Vinyl "feelingen".

Det morsomme med et heldigtalt ledd, er at du også kan bruke den på ac3/dvd-a/TrueHD etc.

F.eks så anbefaler jeg å teste Pink Floyd the Wall DTS, og mappe alle 6 kanalene igjennom filtret før dac. Kos!!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Poenget er vel at det ikke bare er hva slags lydenergi som treffer trommehinnene som avgjør hvordan man opplever musikken i et HIFI anlegg, men at det også mange andre faktorer som spiller inn for å kunne nyte musikken..
    Veldig godt poeng.

Det er en rekke konspeter rundt lyd og akkustikk som jeg ikke føler har blitt belyst.

Det trenger ikke å bety at jeg har noe å tilføye eller at det skulle ligge noe bak det, bare at jeg har ramlet over en rekke poeng rundt lyd som jeg ikke ser blir hensyntatt når vi diskuterer.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Notodden
    Vet ikke hva du bruker som referanse her, men å justere fase med en lydtrykksmåler er ikke spesielt vanskelig. Har du i tillegg koblet det til REW eller lignende er det svært enkelt å se om du har faseproblemer.

Hva gjelder ren nøyaktighet har ikke hjernen din en dritt å stille opp med sammenlignet med måleapparater/mikrofoner/datamaskiner.

At du ved å justere manuelt får et resultat du synes låter bedre er noe helt annet, men det betyr i så fall bare at arbeider ut fra feil målbilde når du bruker tekniske hjelpemidler.

Både hjernen din og ørene dine er svært begrenset evnet til nøyaktig og objektiv vurdering av lyd.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Vet ikke hva du bruker som referanse her, men å justere fase med en lydtrykksmåler er ikke spesielt vanskelig. Har du i tillegg koblet det til REW eller lignende er det svært enkelt å se om du har faseproblemer.

Hva gjelder ren nøyaktighet har ikke hjernen din en dritt å stille opp med sammenlignet med måleapparater/mikrofoner/datamaskiner.

At du ved å justere manuelt får et resultat du synes låter bedre er noe helt annet, men det betyr i så fall bare at arbeider ut fra feil målbilde når du bruker tekniske hjelpemidler.

Både hjernen din og ørene dine er svært begrenset evnet til nøyaktig og objektiv vurdering av lyd.
    FULSTENDIG UENIG.
    Så uenig at jeg på generell basis skiver dette. Ønsker ikke engang å diskutere dette, da ståstedet ditt er så annderledes enn mitt, at diskusjon er meningsløs. Akter heller ikke å gi slipp på dette. Og om du komenterer det, kommer jeg aldrig til å gi meg... Håper vi kan vere enig om å vere uenige. Om ikke så.....

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hørselen vår er ikke et godt måleinstrument, og er vel dårlig egnet for å hente ut nøyaktige måltall data. Hørselen er derimot ganske godt egnet til å høre om en kjennt lyd høres naturlig ut og er "forstålig" eller ikke. (på tross av at denogså er veldig lett påvirkbar av situasjonen rundt lyttingen.)

Får man riktig "datamengde" og opplever tilsvarende den samme tiden som lyden ville brukt dersom lydkilden befant seg et punkt i lytterommet, og det stemmer med hvordan de to ørene våre får lyden fra stereo oppsette, vil man f.eks kunne få fornemelsen av 3d/holografi osv også.

Kommer førsterefleksjonen fra en av veggene for tidlig og blir for kraftig i forhold til direktelyden, da vil man ha mer problemer med å oppfatte dette.

En vanlig dB frekvens måling som ikke tar hensyn til tiden, (direkte vs refleksjons lyden) , men man bare ser lydtrykk energi i samme fase i en frekvens ved en mikrofon plassering. Da vil man f.eks ikke ha mulighet til å vise slike feil som et øre faktisk vil kunne høre og hente "3d" følelsen og perspektiv ut av..

Avangserte rom korreksjons systemre klarer vel fårsåvidt å løse/bedre dette, selv om man vel ikke kommer utenom rommets alle neggative akkustiske effekter heller, uten å faktisk gjøre noe fysisk med oppsettet og lytterommet.

Har lurt litt på om pga den litt dårligere kanalseparasjonen for Vinyl, (f.eks for en tilfeldig valgt ORTOFON 2M Blue Pickup med Kanalseparasjon v. 1 kHz / 15 kHz: 25 dB/15 dB og når man typisk får over 100dB for en billig CD spiller). Om dette betyr at man helt naturlig vil få i et mindre krevende lytterom med et vinyl oppsett og at man får en litt mer "tilgivelig" opplevelse av en slik kilde i lytterommet vs digitale kilder.

En annen forskjell på f.eks CD og Vinyl er at CD har en veldig "bråstopp" i frekvens området ved 20 khz, mens Vinyl bare forstetter oppover. Vinyl har vel mer støy enn riktige musikk signaler over 20khz og stopper vel mer rundt 16-17 khz (mener jeg å ha lest), samt at høytalerene vel også har forskjellige egenskaper for å kunne sende ut noe fornuftig oppover i frekvens over 20khz.

Div høytaler forsøk (hos B&W) har vel vist med bruk av super diskanter som jobber godt over 20khz ,at man av og til oppfatter om disse jobber eller ikke, selv om man vel strengt tatt ikke skulle kunne det, så det er vel mange faktorer her.

Slike effekter som dårlig kanalsepperasjon og støy/lydinfo langt over det "hørbare" frekvensområdet vil selfølgelig følge med i en digitalisering av en LP plate, men da må man vel opp i samplings frekvens i forhold til 16 bit 44.1 khz cd format, for å får med hva LP picupen sender ut av winyl "støy" over 20khz, og kanskje opp i slike overkill 24bit-192khz opptak.....:roll:

For å si det på en litt annen måte, så kan man vel si at uten hjerne, ville måledata/microfoner/datamaskiner ikke finnes, og nøyaktigheten ville vel vært helt meningsløs. Måleapparater/mikrofoner/datamaskiner osv vil ikke kunne forbedre noe med opplevd lyd i lytterommet, hvis man samtidig ikke bruker disse med den riktige kunnskapen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Div høytaler forsøk (hos B&W) har vel vist med bruk av super diskanter som jobber godt over 20khz ,at man av og til oppfatter om disse jobber eller ikke, selv om man vel strengt tatt ikke skulle kunne det, så det er vel mange faktorer her.
    Sleng gjerne med en referanse på de studiene du viser til.

For å si det på en litt annen måte, så kan man vel si at uten hjerne, ville måledata/microfoner/datamaskiner ikke finnes, og nøyaktigheten ville vel vært helt meningsløs. Måleapparater/mikrofoner/datamaskiner osv vil ikke kunne forbedre noe med opplevd lyd i lytterommet, hvis man samtidig ikke bruker disse med den riktige kunnskapen.
    Min avslutning var naturligvis satt litt på spissen, poenget er at det blir søkt å si at de måleapparater vi har er for dårlige eller unøyaktige. Dette brukes flittig som argument for at man kan høre forskjell på ting som ikke måler forskjellig. Noe som er merkelig all den tid vi vet at ting som måler forskjellig faktisk høres likt ut. Det burde antyde at mikrofoner og måleapparater er vel så bra som øret til å plukke opp lyd.

En annen ikke helt ubetydelig detalj er jo også at absolutt alt som kommer ut av stereoanlegget hjemme hos folk faktisk er tatt opp med en mikrofon. Så da er det jo mystisk hvis denne lyden ikke skal kunne måles nøyaktig med .. nettopp, en mikrofon.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FULSTENDIG UENIG.
    Så uenig at jeg på generell basis skiver dette. Ønsker ikke engang å diskutere dette, da ståstedet ditt er så annderledes enn mitt, at diskusjon er meningsløs. Akter heller ikke å gi slipp på dette. Og om du komenterer det, kommer jeg aldrig til å gi meg... Håper vi kan vere enig om å vere uenige. Om ikke så.....
    Jeg er hvertfall enig i at jeg er uenig med deg, så blir det helt opp til deg om du ønsker å diskutere det eller ikke.
    --
    Thorbjørn

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å huske å ha blitt fortalt (var det Gwandarion som nevnte det en gang?) at bandet Drive-By Truckers faktisk digitaliserer lyden fra vinylplate for å gi ut på CD.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sleng gjerne med en referanse på de studiene du viser til.
    Det er jo mulig at dette er salgs triks fra B&W, hva vet jeg, men husker at dette ble nevnt som noe av bakgrunnen for bruk og utvikling av diamant diskanten til B&W og superdiskanten på Nautilus på en B&W DVD de ga ut for en tid tilbake.

ellers fant jeg denne som på side 18 og 19 omhandler litt rundt dette. http://www.fransvaneeckhout.be/bw/bw...ment_Paper.pdf

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelt post:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FULSTENDIG UENIG.
    Vel, hvis du ikke har argumenter selv og heller ikke har noen intensjon om å høre på andres argumenter, så er jeg i hvert fall helt enig i at en diskusjon er rimelig fånyttes.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Vel, hvis du ikke har argumenter selv og heller ikke har noen intensjon om å høre på andres argumenter, så er jeg i hvert fall helt enig i at en diskusjon er rimelig fånyttes.
    Har bøtter av argumenter, men når en person er så bombastisk som Hybris er her, regner jeg med at andre får lov til det samme.
    Det er masse flotte argumenter her inne, fra alle type holdninger. Men vet ikke riktig hvordan jeg skal tolke uttalelser om at hjernen vår ikke holder mål mot måleinstrumenter.
    Nå ble jo argumentet retsmessig noe rettet opp. Og det var også min mening. Andre leser mine innlegg som fanden leser bibelen. Det kan sannelig jeg gjøre også. Og får rettsmessig på pukkel. Selvsagt er en slik uttalelse satt på spissen.:wink:

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slik er det

Slik er tydeligvis oppløsningen på vinyl.

Bildet viser frekvensspekter for grunnstøyen (lys blå) og musikk (svart) ved avspilling.
    En ser at det er mulig med opp mot 100dB nivåforskjell mellom høyeste signaltopper og støy.

Støyen vil være avhengig av platen, og i alle praktiske tilfeller vil den være en del, eventuelt myyye, høyere enn den blå kurven viser.
    En må også ta i betraktning at det kan være mulig å høre signaler som ligger under støyen i amplitude.

Hvor vidt -20dB på grafen angir et absolutt tak for høyest mulige signal er ikke godt å si, da det kan eksistere signaler opp til der enten skjærehodet som laget masteren klipper, pick-upen ikke sporer lenger, eller forforsterkeren klipper.
    Det som er viktig å merke seg er at transienter kan ha et ganske høyt nivå, på bekostning av kraftig forvrengning, som sannsynligvis ikke er hørbar fordi det påvirker bare veldig kortvarige transienter, slik som anslaget på en tromme.

Grafen viser også innhold av frekvenser over 20KHz, slik at hvis alll informasjon som er på platen (inkludert støyen..) skal beholdes så må man sample med tilstrekkelig høy frekvens.
    Hvor vidt dette har noen hørbar effekt er noe helt annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehe, sarkasme er vel ikke så godt å formidle på nett kanskje... Men pytt.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •