Hei

Har en del spørsmål angående rumperistere. (forsterkervalg, oppkobling, kalibrering mot andre subber, og hva med transducere?)

Info:
-------------------------------------------------------------------------
Hadde før 4 stk 15" 2015 MGR elementer montert i en 3-seter og en 2-seter.
Disse var drevet av en Xindak 6950, 2 og 2 parallellkoblet. Samt 1 stk SVS pb10

gammelt oppsett:

MEN, har kjøpt ny sofa, og har nå kun plass til 3 elementer. Samt en ekstra SVS pb10.

Kan også nevne at jeg hadde en forholdsvis lukket løsning med heldekkende plater i den gamle sofaen, noe som førte til en del lyd, fordi sofaen ble en stor subkasse. Den nye løsningen er et mer åpent system, som gjør at subbene slår mer fritt, for å unngå en subkasse-effekt og dermed mer risting og mindre lyd. Har ikke fått testet det nye systemet mer enn 5 minutter pga
samboer. :twisted: så har lite erfaring enda.
--------------------------------------------------------------------

Oppkobling og forsterkervalg ?
--------------------------------------------------------------------
3 stk elementer er noe dritt! 2 og 4 stk er greit, men ikke 3?

Hvordan skal jeg koble disse? parallellkoble 2 av dem til ene kanalen, og koble den siste rett på den andre kanalen alene? Dette vil vel ikke bli optimalt eller?

Er åpen for å kjøpe en annen forsterker, da jeg ønsker å fristille Xindak'en, det er jo totalt overkill å okkuperere denne til dette formålet. Ser litt på bruktmarkedet, og diverse annet. Subforsterkere som f.eks Zachry sine m.flere, takler som regel ikke lavere enn 4 ohms last. subbene er 8 ohms, dette holder kun til 2 av subbene parallellkoblet. Hva med å kjøpe en brukt strømsterk stereo-forsterker/receiver som f.eks Harman Kardon?
-----------------------------------------------------------

Elementer VS transducere ? (clark tst239 etc)
---------------------------------------------------------
Ser at mange har gått fra transducere (f.eks ljudia sine og clark synthesis) til elementer i sofaen, men få som har gått motsatt vei.

Har bestandig hatt lyst til å prøve slike, ljudia sine har virket for "jalla" og Clark synthesis sine har vært for dyre. Men nå som avshop har clark sine, tst 239 til halv pris, så virket disse interessant.

, det store spørsmålet er, vil det å gå fra elementer til transducere være en oppgradering eller nedgradering? Det er i mitt tilfelle snakk om kun 1 stk tst239, muligens 2, men som sagt, vil dette være å anbefale?

MEN, hvordan vil gå å kombinere elementer og en transducer? Vil de i verste fall oppheve hverandre, eller vil man trolig få en større effekt? Elementene beveger seg jo i vertikal retning, mens en transducer i horisontal retning, så kanskje vil en slik løsning bli en vinner?

Noen tanker omkring det at en elementløsning trolig påvirker andre subwoofere (svs'ene) ? Dette vil jo ikke være et problem med transducere..

Til slutt, er det noen som har gått fra elementer til transducere eller motsatt vei, som kan fortelle hvilken løsning som opplevdes best?
------------------------------------------------------------------------

Kalibrering av sofaen ?
------------------------------------------------------------------------
Har en Pioneer 1015 receiver, svs'ene er koblet subutgangen, samme med et reckhorn filter, som deler enda lavere før xindak'en (altså sofaen).

Det å kalibrere 1 stk svs kan være vanskelig nok i seg selv. 2 stk et helv*. Og nå kommer en sofa i tillegg! Hvor bør en starte? Har en analog radioshack til å hjelpe meg. Men vet ikke hvor en bør starte, noen tips? SVS'ene står på hver side av sofaen, så er litt skeptisk angående påvirkning av sofaen. Hadde jo som sagt kun èn pb10 tidligere, men nå 2 stk.