Er usb enhet den samme i Abramsen a-dac som i v6.0?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er usb enhet den samme i Abramsen a-dac som i v6.0?

Kjøpte spontant v6.0 i dag og trenger hovedsakelig kun usb... Denne var kjempebra men lurer på om hvis det er samme kvalitet i a-dac, om jeg skal benytte meg av 30 dagersen og be de bestille denne til meg og dermed spare 3000,-...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er ikke så mange ulike DAC-chips på markedet, og kvalitetsforskjellene mellom dem er marginale.

Når det gjelder USB-"mottakeren" kan det være forskjell. A-DAC er som de fleste DACer begrenset til 16 bits og 48 kHz her. Data er ikke oppgitt for V6.0 -- med de få produsentene som tilbyr 24 bits USB pleier ikke å holde det hemmelig. Du vil ikke høre forskjell på 16 og 24 bit signal, men 16 bits inngang betyr jo at signalet fra PCen må forandres om det opprinnelig var 24 bits.

Lyden som kommer ut av DACen har mer med hvordan den analoge delen er bygd opp. Er DACen konstruert etter chip-produsentenes forskrifter, skal lyden som kommer ut være "nøytral" = altså mest mulig slik den ble spilt inn. Noen DAC-produsenter legger inn ekstra komponenter for å gi en egen "lydsignatur", i form av endret frekvensgang eller harmonisk forvrengning. Ofte vil ekstra komponenter også gi mere egenstøy.

Siden så mange priser Abrahamsen for "varm" lyd, har jeg en mistanke om at de driver med slikt. Om det er noen forskjell og A-DAC og V6.0 er vanskelig å si, i og med at Abrahamsen oppgir svært få tekniske data om produktene sine, og ikke samme data om de to DACene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •