Trenger hjelp til valg av MARINE anlegg med SUB. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    selv om det ikke står marine på går det greit å bruke det om man tar noen forhåndsregler, som å ha den i en i en boks. må selvfølgelig ha lufting, og da forhindrer man sollys, vannsprut og fukt. selv ikke de det står marine på bør stå åpent for vannsprut
    Eg trur ikkje ein boks med lufting kan forhindre fukt?
    Alle marine prudukt er vanntette og er laget for å tåle sollys, fukt og vannsprut

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janterje96
    Eg trur ikkje ein boks med lufting kan forhindre fukt?
    Alle marine prudukt er vanntette og er laget for å tåle sollys, fukt og vannsprut

hvor i alle dager har du det ifra? at de er vanntette?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Duppi dupp]hvor i alle dager har du det ifra? at de er vanntette?

jeg mener marine forsterkerene er vanntette.

det har eg hørt når jeg var på mekk, vist den ikkje er vanntett vil jo forsterkeren bli øydelakt innvendig

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det står ingenting om at de er det som jeg kan se, og med åpne strømterminaler og rca så er det like stor sjanse for kortsluttning

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen marine forsterkere jeg har hørt om, eller hovedenheter for den saks skyld er vanntette. Så klart er de sprutsikre og tåler en støyt men det er to vidt forskjellige ting, mener du at forsterkeren skal fungere når du holder den under vann? Da vil du nok ende opp med en tapt garantisak..:???:
    Det er i allefall min mening

janterje96: Det å måtte lade opp to til tre batterier før en tur er nok enklere sagt en gjort da batteriene veier en god del og at båten sansynligvis står ved siden av bilen. Det er også bare unødvendig slit, og ork. Jeg vet i allefall ikke om jeg hadde orket å gjøre det før en liten tur, og da hadde det ikke blitt musikk i det heletatt

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg mener selfølgelig ikkje at den skal brukes under vann, men at den tåler fukt og vannsprut altså vanntett at det ikkje kan komme vann inni fosterkeren

Du kan fint kjøpe/lage gummi hetter til å ha rundt kablene

Trulsr:
    Har du noen bedre forslag til å få strøm da?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg mener selfølgelig ikkje at den skal brukes under vann, men at den tåler fukt og vannsprut altså vanntett at det ikkje kan komme vann inni fosterkeren

Du kan fint kjøpe/lage gummi hetter til å ha rundt kablene

Trulsr:
    for strøm er det 2 løsninger som mange bruker, solcelle som monteres eks fram på dekk og eller en liten vindmølle.Men dette er er bare for vedlikeholds lading

jeg mener fortsatt at en boks er minstekrav om det er en åpen båt, gummiheter hjelper på, men ikke en god nok løsning. Om du ser på en marineforsterker så er det vanskelig å dette bra

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trulsr:
    Det enkle svaret jeg kan gi er desverre nei.
    Som duppi dupp sier er vind eller sol en mulighet men vi må ikke glemme at vi snakker om en jolle her, så jeg tror vi kan stryke det. Hvis jeg får spørre igjen, hvilken motor skal dette brukes på?
    Eneste muligheten jeg ser er en gigantisk batteribank = vekt (jeg vet hvor mye den ekstra knopen har å si når det gjelder jolle), som må forhåndslades før hver tur

En annen løsning er en sterkere motor men hvis du er under 16 år blir dette ett problem:-?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Var veldig usikker på ka eg skal velge no..

Det har stått 25hk på den 2010 sessongen og den hadde ikkje slik at den ladet batteriet.. Batteriet varte heile sessongen.

Men denne sessongen skal eg ha 40hk tohatsu på den 8) :twisted: :-D Den er det EL-start på, så da rekner eg med den lader men er ikkje sikker..

Men kva skal eg velge no da? Eg er gått tilbake til stadie " har ikkje peiling" Batterier kan eg skaffe, men å måtte lade batterier meir enn annenhver veke veit eg ikkje om eg har ork til!

What to do!? :???: :neutral: :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skulle sagt at du hadde så stor motor før! Antok at det var 9,9 hk siden du snakket om en jolle. Da er det bare å kjøre på, den klarer fint å lade batteriene, forsterkere, lanterner og sub'er, det går helt fint i dette tilfellet. Men jeg ville kansje satset på to batterier likevel så du alltid har strøm til elstarten.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville også hatt et reele mellom, så du har et et eget for start av motoren

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var selvfølgelig detjeg mente Duppi Dupp, ett batteri separat til elstarten:-)
    Trenger ikke være alt for stort, kansje rundt 20-25Ah, Til anlegget ville jeg kansje satset på 50Ah+ for å ha noe å gå på, er deilig å ikke måtte ha motor i gang for å høre på musikk8)

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    altså du BØR bruke en digital forsterker eller såkalte "full range klasse D" forsterkrer da de trenger mindre mengde med strøm for å levere "mye" effekt = større virknings grad. Klasse A/B eller analoge forsterkre er ikke å foretrekke -særlig med tanken om mye volum men mindre viktig med kvalitet (SQ=sound quality)

i tilleg bør du satse på en aktiv system da dette gir mest volum med mindre forvrenging, gjerne 3 veis og ikke det vanlig 2 veis.

hvordan er høyttalerne montert fra før? prøv å velge høyttalere med høy folsømhet (trenger mindre watt for å gi mye lyd) ellers ville jeg akkurat i ditt tilfelle valgt 6x9, da de er for det meste av OA (Open Air, infinit baffel, osv) som kan gjengi bra med bass/mellom bass og hylle høyt nok og "forurense nærområdet" -slik du ønsker det.... pluss en dedikert subb kasse med bass refleks og en vanlig "klasse D" forsterker.

Optima eller andre av gele/agm som tåler å bli dypputladdet mange ganger uten skadder og i tilleg tar til seg ladning mye fortere en vanlige eller marina baterier...

finnes ikke "vanntette" marine forsterkere meg bekjendt... men de aller flste kan gjøre om til å tåle fuktighet = lakk spray bare ikke i bevegelig mekaniske deler/forbindelser.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså eg har faktisk ikkje pelining på det avanserte språket du snakker om dette, men virker som du har peiling på det du prater om

Så lenge bassen smeller så båten rister som fy og vatnet utafor vibrerer litt og lyden ellers er så høg at eg høre den godt når eg kjører på max i 36knop! 8)

Kan du sette opp ei slaks liste ? med namn osv.. Gjerne pris og link vist det finnest!

TUSEN TAKK FOR HJELPE FOLKENS! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BUMP!

Anyone? :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    b-u-m-p

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare lage en liste selv, det er jo du som skal ha anlegget...?

Hvis du tar utgangspunkt i bilradiospess sine elementer og forsterkere kan du nesten ikke trå feil, de har generelt gode produkter til en god pris.
    Det du trenger da er:
    1* Bilradio*
    1-2* 12" sub*
    1* Monoblokk*
    2* batterier (kjøpes ikke fra bilradiospess, biltema funker)
    4* 6*9 av grei kvalitet
    1* 4ch forsterker*
    + kabler mellom komponenter, elementer, batteri og motor hvis du trenger og sprutsikre deksler...

*= Trenger ikke være fra "marine" sortimentet da det strengt tatt ikke er nødvendig, mye større utvalg til bil. Sub og forsterkere skal velikke være eksponert for vann uansett.

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan sende en email også til disse guttane -veldig god service og kunnskaps rike folk:

Bilstereosenteret Netthandel
    og snakk med Pål,

dynaBel AS
    eller har du også Dynabel, der kan du snakke med Joakim

www. audio-art.no
    ikke minst her kan du snakke med selveste EMMA guro Kjetil

Send en email og be om tilbud, da vil du få en av de beste råd og vink rundt bilstereo lyd og produkter.

ellers anbefaler deg å prøve en mer dedikert bilstereo forum, der treffer du de mest intereserte bilstereo fanatikere her til lands, både i spl og sq lyd :

€€ BILSTEREOFORUMET €€ - Powered by vBulletin

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen konkrete forslag til modeller osv. MEN, ikke gå for en "vanlig" bilstereo eller bilhøyttalere. Selv om disse ikke er direkte eksponert for vann, så er båten et særdeles fuktig miljø, og det vil bare være tidsspørsmål før noe "ryker". Dersom båten ligger i saltvann, er farene enda større. Gå for marine modeller!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nok ha mariner ja.. Hender det blir litt store bølger og litt vatn kjem sprutande inn, eller du har kompiser som kødder seg osv...

Men takk for hjelpa

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •