hvordan fungerer dac?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hvordan fungerer dac?

jeg har på en måte skjønt at en dac er en converter som converterer fra digital lyd til analog lyd. jeg er veldig glad i god og klar lyd, så jeg tenkte på å invistere i en god nok dac til pcen min. har noe spørsmål til dette:

1.) holder denne dacen til meg? jeg skal ikke ha noe high-end, men jeg skal ha bedere lyd ( CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter | Hi-Fi Klubben )

2.)hvordan fungerer det? man stapper en usb inn i pcen, og en i dacen, ossen vet pven at den skal sende signaler via denne kabelen? kan noen bare forklare veeeeeeeeldig enkelt?

3.)vil dac fungere med et ubuntu 10.10 os? (linux)

Newcomer Leon83 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sånn at PC'en får bedre lyd av DAC'en. En typisk ekstern DAC, som DacMagic, har ikke innebygget forsterker og hodetelefonutgang (hvis det var det du trodde). PC'en blir den digitale kilden til DAC'en, og du må ha et anlegg/reciever koblet til DAC'en.

PC---[USB eller optisk kabel]--->DAC---[RCA signalkabel (typisk rød og hvit)]---> anlegg/reciever

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaja, skjønner det! jeg skjønner hele oppkoblinga og systemet, men jeg lurte på hva i pcen, som forteller at et digitalt musikksignal blir sendt ut?

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig ganske enkelt.

DacMagic kan mota signaler via tre forskjellige "kabler".
    Coaxial, Toslink (optisk) og USB
    Coaxial og Toslink sender via en protokoll som heter S/PDIF, hva USB bruker er jeg ikke sikker på, godt mulig det er det samme, men jeg vet ikke.

Uansett, poenget er at alle disse utgangene i PC-en din kun støtter digitale dignaler, derfor vil PC-en din uansett kun bruke digitale signaler når dem sender lyd ut på disse ugangene.

Skal du koble DAC-en til med USB må du sansynligvis ha en egen driver til dette. (medfølger garantert om det er nødvendig).

Ellers er det ingenting som forteller PC-en at det digitalt muskksignal blir sendt ut, dette fordi PC-en gjør det og da trenger ingen å fortelle den der.

Ellers kan jeg si at DAC er i prinsippet det samme som et lydkort.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

PC`en oppdager DAC`en automatisk, og installerer de nødvendige drivere.
    Så lenge DAC er slått på, og du har en USB kabel mellom PC og DAC, så vil lyden sendes til receiver/forsterker.

Hvis lyden ikke kommer til forsterker, så bare restart PC (uten å slå av DAC).

Jeg har Cambridge og er veldig fornøyd (bruker Wimp via DAC).

Newcomer Sviggum sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hær presenterer de den nye Hegel HD2 dacen, og forklarer litt om hva den gjør.

YouTube - Hegel introduces the HD2 USB-DAC and explains jitter

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Coaxial og Toslink sender via en protokoll som heter S/PDIF, hva USB bruker er jeg ikke sikker på
    USB er rett og slett ikke en lydutgang/inngang. USB er avhengig av programvare (driver) på PCen for å fungere.

Vanlige DACer vil virke med den innebygde lyddriveren i OSet. Men om man vil gi DACen et ubehandlet (bit perfect) signal, kreves det i Windows en bedre driver.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    USB er rett og slett ikke en lydutgang/inngang. USB er avhengig av programvare (driver) på PCen for å fungere.

Vanlige DACer vil virke med den innebygde lyddriveren i OSet. Men om man vil gi DACen et ubehandlet (bit perfect) signal, kreves det i Windows en bedre driver.
    ...
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Skal du koble DAC-en til med USB må du sansynligvis ha en egen driver til dette. (medfølger garantert om det er nødvendig).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, lurer litt på de samme.. Vil jeg få bedre lyd fra spotify om jeg kjøper dac?
    Får no lyden gjennom Hdmi fra skjermkortet på pcen (Hd 5870) til receiveren min.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cv-dan
    Hmm, lurer litt på de samme.. Vil jeg få bedre lyd fra spotify om jeg kjøper dac?
    Får no lyden gjennom Hdmi fra skjermkortet på pcen (Hd 5870) til receiveren min.
    Samme her, har optisk kabel (10m lang) mellom pc og receiveren

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cv-dan
    Det kommer helt an på kvaliteten i den innebyggede DAC-en i recieveren din. Når du sender ut signal på HDMI fra PC-en, er signalet digitalt og blir konvertert til analog lyd i receiveren din. Bruker du en ekstern DAC, konverterer DAC-en det digitale signalet til analog lyd og sender den analoge lyden inn i forsterkeren som da kun forsterker signalet.
    En god DAC vil sannsynligvis gjøre en bedre jobb enn DAC-en i de aller fleste rimelige receivere, men du (og klev) må nesten bare teste ut en DAC for å se om den er bedre, og ikke minst om du hører forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for god tilbakemelding!

jeg tror nok at jeg hører forskjell, for etter en del blindtester (utført av far) kan jeg uten noe problemer bestemme hvilken kilde av pc, eller en eldre cd spiller som brukes, og man kan godt høre at cd-spilleren spiller bedre, på akkurat den samme sangen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil dere anbefale en DAC til meg også? Her er mitt setup:

HTPC -> HDMI -> TV -> RCA -> Emotiva USP1 -> Emotiva XPA2 -> Klipsch RF82

Kjører altså lyd med HTPC (HDMI) til TV, og fra TVen sin stereo ut (RCA) til preamp. Rent stereo-oppsett.
    Vurdere blant annet Emotiva sin nye DAC, XDA1. Men noe usikker på om jeg vil merke stor forskjell i oppsettet mitt.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mongis

Kjører altså lyd med HTPC (HDMI) til TV, og fra TVen sin stereo ut (RCA) til preamp. Rent stereo-oppsett.
    Vurdere blant annet Emotiva sin nye DAC, XDA1. Men noe usikker på om jeg vil merke stor forskjell i oppsettet mitt.
    Her tror jeg du kunne fått bedre lyd bare ved å få lyden rett ut fra HTPC og til USP 1 uten å gå via tv. Bare en tanke jeg har siden det nå blir dekodet i tv`en. Tror ikke produsenten har lagt så stor vekt på det...

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mongis

du finner nok ingen dac som tar hdmi, så du burde hente ut lydsignalet via optisk om du har mulighet, og la ein dac ta seg av konvertering.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheCableGuy
    Her tror jeg du kunne fått bedre lyd bare ved å få lyden rett ut fra HTPC og til USP 1 uten å gå via tv. Bare en tanke jeg har siden det nå blir dekodet i tv`en. Tror ikke produsenten har lagt så stor vekt på det...
    Har tenkt tanken. Men min HTPC, en Asrock, har ikke rca utganger. Den har bare vanlig audio jack out og toslink/optisk.

Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    du finner nok ingen dac som tar hdmi, så du burde hente ut lydsignalet via optisk om du har mulighet, og la ein dac ta seg av konvertering.
    Fullt klar over det. Har da f.eks. mulighet for optisk eller USB.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •