Effektforsterker eller Subwoofer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker eller Subwoofer?

Hei

Etter at jeg "oppgraderte" til nye høyttalere og komponenter har jeg noen ganger savnet det siste lille i bassområdet. Byttet som sagt ut mine B&W DM605 S2 først med B&W DM683 deretter B&W CM9.
    Er veldig fornøyd med CM9, men savner en sjelden gang det siste lille ekstra i bassområdet. Sånn sett var DM605 genial etter mitt syn, bassene drev seg selv da de var aktiv, og kunne også brukes som subwoofer til LFE signalet ved film. Har også hørt at en "vanlig" subwoofer vil være en bedre løsning enn løsningen med DM605, stemmer dette og gjelder dette både til musikk og film?
    Hva vil være den beste løsningen?, å gå for effektforsterker eller en subwoofer? Selv heller jeg vell mest i retning av subwoofer, og først og fremst tenker jeg da på B&W ASW CM10. Ønsker egentlig ikke at dette skal renne ut i en subwoofer debatt, blir det subwoofer blir det B&W ASW CM10 da dette vil matche resten av høyttalerne. Eller vil jeg få mer igjenn av å gå for effektforsterker? Kan også nevne at stereo og musikk er mest priotert hos meg!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM9 treger en del strøm skal de yte sitt potensiale.

CM9 når jo ikke så langt ned i frekvensene så en sub eller to er et godt valg.

Gå for subw. og benytt delfilter mellom høytalere og sub om høytalerne får fo lite strøm.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en sub gjør alltid underverker tror du vil få mer ut av det en en effekforsterker når det gjelder mere bass

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Etter at jeg "oppgraderte" til nye høyttalere og komponenter har jeg noen ganger savnet det siste lille i bassområdet. Byttet som sagt ut mine B&W DM605 S2 først med B&W DM683 deretter B&W CM9.
    Er veldig fornøyd med CM9, men savner en sjelden gang det siste lille ekstra i bassområdet. Sånn sett var DM605 genial etter mitt syn, bassene drev seg selv da de var aktiv, og kunne også brukes som subwoofer til LFE signalet ved film. Har også hørt at en "vanlig" subwoofer vil være en bedre løsning enn løsningen med DM605, stemmer dette og gjelder dette både til musikk og film?
    Hva vil være den beste løsningen?, å gå for effektforsterker eller en subwoofer? Selv heller jeg vell mest i retning av subwoofer, og først og fremst tenker jeg da på B&W ASW CM10. Ønsker egentlig ikke at dette skal renne ut i en subwoofer debatt, blir det subwoofer blir det B&W ASW CM10 da dette vil matche resten av høyttalerne. Eller vil jeg få mer igjenn av å gå for effektforsterker? Kan også nevne at stereo og musikk er mest priotert hos meg!
    Sier som Ole Brum. Ja takk begge deler, Sub og effekt.

Prioriterer du film, kjøp sub først, prioriterer du musikk, kjøp effekt først.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Er vell like greit å gå for en subwoofer!
    Er som sagt godt fornøyd med CM9 95-99% av tiden det blir brukt.
    Synes at receiveren driver høyttalerne helt upåklagelig, CM9 går uansett ikke like dypt som enkelte andre høyttalere og derfor er vell det best og utvide med en subwoofer, vil jo også da få mye større glede av film også skulle jeg tro.
    Har jo en Rotel RB-1572 som jeg kan gi en ny sjanse, prøvde den sammen med Denon receiveren jeg hadde tidligere i oppsettet, syntes ikke det ble noen god match klangmessig så den ble pakket bort.
    Kan være den passer bedre med Pioneer receiveren jeg bruker nå da begge disse er bygget på B&O ICEpower teknologi.
    Blir til at jeg går for B&W ASW CM10 subwooferen, den skal visstnok være bra til musikk også etter det jeg har lest!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir til at jeg går for B&W ASW CM10 subwooferen, den skal visstnok være bra til musikk også etter det jeg har lest!
    Nå er det jo ikke særlig mye informasjon under 50-60 Hz på musikkinnspillinger, da -- med mindre det dreier seg om synthbass eller kirkeorgel.

Det mange oppnår med en sub til musikk, er å forsterke frekvensene der sub og høyttalere overlapper hverandre -- med CM9 altså fra 50-60 Hz og oppover, om du stiller suben så høyt.

Bruker selv sub til 2-veishøyttalere som når ned til ca. 60 Hz. Suben er stilt inn for å matche høyttalerne; ikke for å forsterke bassen. Man hører klart forskjell med og uten sub i mange tilfeller -- men bare der innspillingene faktisk inneholder dype toner; f.eks. mye basstromme.

(Til sammenligning: Den tykkeste strengen på en kontrabass eller bassgitar gir ca 42 Hz når den klinger løst. Klemmer du den ned halvveis oppe, har du ca 84 Hz.)

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Nå er det jo ikke særlig mye informasjon under 50-60 Hz på musikkinnspillinger, da -- med mindre det dreier seg om synthbass eller kirkeorgel.

Det mange oppnår med en sub til musikk, er å forsterke frekvensene der sub og høyttalere overlapper hverandre -- med CM9 altså fra 50-60 Hz og oppover, om du stiller suben så høyt.

Bruker selv sub til 2-veishøyttalere som når ned til ca. 60 Hz. Suben er stilt inn for å matche høyttalerne; ikke for å forsterke bassen. Man hører klart forskjell med og uten sub i mange tilfeller -- men bare der innspillingene faktisk inneholder dype toner; f.eks. mye basstromme.

(Til sammenligning: Den tykkeste strengen på en kontrabass eller bassgitar gir ca 42 Hz når den klinger løst. Klemmer du den ned halvveis oppe, har du ca 84 Hz.)
    Hei Fahnsen

Mener du at det vil bli bedre med effektforsterker i mitt tilfelle?, er det receiveren her som er haken?, føler egentlig at receiveren driver høyttalerne mine helt upåklagelig. Er kun på enkelte låter/musikk jeg føler jeg mangler litt av og til, endel av låtene på skiva til Timbaland Presents Shock Value går jo ganske dypt, der føler jeg at høyttalerne kommer til kort. Var noe helt annet med B&W DM605. Hvis jeg forstår riktig kan jeg sette subwooferen til å ta seg av frekvensene under det B&W CM9 greier? Har jo prøvd både Hegel H100 / H200, Lyngdorf TDAI2200 og Cambridge 840A v.2 uten at jeg føler det ble særlig mye bedre, selv føler og tror jeg det er i høyttalerne begrensningen ligger, kan jo ta feil her da. B&W DM683 igjenn går endel dypere enn CM9 igjenn.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg forstår riktig kan jeg sette subwooferen til å ta seg av frekvensene under det B&W CM9 greier?
    korrekt

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    korrekt
    Hei

Ja riktig, det jeg føler er at begrensningen ligger i høyttaler da den går ned til ca. 40Hz, og problemet oppstår når jeg hører på musikk som går under dette, det er der jeg tenker subwooferen "stepper inn" og overtar.
    Er nok endel for eksempel R&B låter/musikk som går under 40Hz.

Newcomer jornbr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er kansje sån i grenseland med den forsterkeren. men en effektforsterker kommer til å gi dem mye mere liv helt klart. dem kan du fore godt å dem bare liker det.
    er og fordeler i kinoen din ellers. surroundforsterkeren din klarer å gi mere sprut til senter og bak.
    en subwoofer hører jo hjemme i en hjemmekino. og du får jo trøkk å dypbass + du avlaster jo surroundforsterkeren en del slik. men ikke på den måten du gjør med effektforsterker.

med effektorsterker får du bedre kontroll i CM9ene. Med subwoofer får du dypbassen.
    hører du mye på musikk bør du sterkest vurdere effektforsterker.
    hører/ser du mest på film blir det sikkert mye kulere med subwoofer.
    kjenn etter på mageflelsen hva den gir beskjed om

En annen mulighet er jo å selle 3808en din å kjøpe AVR4311. da oppgraderer du effekten en del. den har nåkk noe mere kontroll. + den er en ny å oppgradert på alt både på lyd(med forforsterker), bilde og romkoreksjon i forhold til 3808.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jornbr
    hører du mye på musikk bør du sterkest vurdere effektforsterker.
    hører/ser du mest på film blir det sikkert mye kulere med subwoofer.
    kjenn etter på mageflelsen hva den gir beskjed om

En annen mulighet er jo å selle 3808en din å kjøpe AVR4311. da oppgraderer du effekten en del. den har nåkk noe mere kontroll. + den er en ny å oppgradert på alt både på lyd(med forforsterker), bilde og romkoreksjon i forhold til 3808.
    Hei

Hører helt klart mest på musikk og prioterer det. Tidligere hadde jeg dedikert stereo rom, men det har jeg ikke lengre. Så hjemme hos meg blir det liksom en "stue-hjemmekino" med priotet på musikk/stereo.
    Er derfor ikke fritt fram for effektforsterkere/mono blokker osv.....
    Nå er det ikke 3808 jeg bruker, men SC-LX83, tviler på at 4311 vil være noen oppgradering kraftmessig der. Føler også som sagt at det er høyttalerne og ikke effekten som er haken her. Som skrevet lengre opp får jeg ta og teste sammen med Rotel RB-1572 effektforsterkeren min og se.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Ja riktig, det jeg føler er at begrensningen ligger i høyttaler da den går ned til ca. 40Hz, og problemet oppstår når jeg hører på musikk som går under dette, det er der jeg tenker subwooferen "stepper inn" og overtar.
    Er nok endel for eksempel R&B låter/musikk som går under 40Hz.
    40hz - 50hz - 60hz.
    Du må prøves ut og testes hva som lyddmessig passer best i romet Ditt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at det vil bli bedre med effektforsterker i mitt tilfelle?
    En kraftigere forsterker vil ha bedre kontroll over høyttaleren. Men det er ikke sikkert du oppfatter dette som bedre. Jeg har inntrykk av at det folk oppfatter som mer eller bedre bass, ofte egentlig er forvrengning. Mye av det som skrives på profesjonelle fora tyder på det, og de jeg kjenner som har "varme" anlegg, bruker relativt svake forsterkere på store høyttalere.

det jeg føler er at begrensningen ligger i høyttaler da den går ned til ca. 40Hz, og problemet oppstår når jeg hører på musikk som går under dette, det er der jeg tenker subwooferen "stepper inn" og overtar
    Som sagt er det få musikkinstrumenter som går så dypt.

Du kan finne frekvensmålinger av ulike musikktyper flere steder på Nettet. Som nevnt er det svært lite liv under 50-60 Hz på det meste. Det vi oppfatter som bass, ligger ofte rundt 100 Hz.

Derfor vil jeg anta at du vil oppnå det du ønsker, rett og slett ved å forsterke frekvensene mellom 50 og 100 Hz -- enten ved å la en sub spille "dobbelt opp" med høyttalerne, eller -- hvis (for)forsterkeren din har mulighet til det -- ved å skru opp bassen...

Har du forresten forsøkt å flytte på høyttalerne? Noen høyttalere er følsomme for plassering, og en vegg i bakkant forsterker bassen. Et hjørne forsterker enda mer.

Jeg må si at jeg har begrenset personlig erfaring her, da jeg ikke har hatt gulvstående høyttalere på mer enn 20 år, og bare har hørt slike anlegg hos andre eller i butikk. Men det jeg viser til av lesning gir mening i forhold til min egen erfaring med stativhøyttalere som når ned i 50-60 Hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Purolatino, korsen mode kjøre du på 83'ern når du høre på musik?? vess du bruke straight eller Pure Direct så har æ forstått det sånn på folk at sub'en ikkje e aktiv der. Bare en head's up vess du hadde tænkt å bruke den i kombi med en de modene på reciveren

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du mener at det ikke er vesentlig forskjell på receiveren og f.eks Hegel H200 er det liten vits i å invistere i effektforsterker.
    Rotel 1072 er ikke glad i lave impedanser og vil låte lyst og skarpt på CM9.Det var hvertfall tilfelle for en som prøvde den på 683.Han måtte kjøpe noe annet.Den kuttet hele tida.
    Kutter du på 80 hz og lar subben ta det under vil du få mye mer kontroll,mer fyldig klang og du kan spille høyere.
    Angående sub så vil jeg anbefale 2 stk,1 mellom hver front.Men du har jo bestemt deg for hvilken sub ;-)

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av and_elli
    Hei Purolatino, korsen mode kjøre du på 83'ern når du høre på musik?? vess du bruke straight eller Pure Direct så har æ forstått det sånn på folk at sub'en ikkje e aktiv der. Bare en head's up vess du hadde tænkt å bruke den i kombi med en de modene på reciveren
    Hei

Bruker som regel Stereo Mode på min LX83, og noen få ganger Direct og Pure Direct.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ahh, da funker det jo Synes det e litt rart at Pio har tatt bort denne muligheten med sub på pure direct på lx-82/83 da dette funke på min LX-52 hmmmm

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser Lyngdorf TDAI2200 står oppført hos deg... den burde ha nok krefter til CM9... Den har jo også hjemmekino inngang om du har analog delen i den... (må kanksje firmware oppdateres for denne effekten, men læl).

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subwoofer.

En effektforsterker vil i utgangspunktet ikke gi deg mer bass, og slik jeg oppfatter deg er det det du er ute etter?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Hvis du mener at det ikke er vesentlig forskjell på receiveren og f.eks Hegel H200 er det liten vits i å invistere i effektforsterker.
    Rotel 1072 er ikke glad i lave impedanser og vil låte lyst og skarpt på CM9.Det var hvertfall tilfelle for en som prøvde den på 683.Han måtte kjøpe noe annet.Den kuttet hele tida.
    Kutter du på 80 hz og lar subben ta det under vil du få mye mer kontroll,mer fyldig klang og du kan spille høyere.
    Angående sub så vil jeg anbefale 2 stk,1 mellom hver front.Men du har jo bestemt deg for hvilken sub ;-)
    Hei

Missforstå meg rett, synes selvfølgelig at H200 låter bedre i stereo enn receiveren! Men det med bassen føler jeg at det er høyttaleren som er haken, derfor jeg tenker at det beste er å gå for en subwoofer.
    Er egentlig ikke ute etter å kunne spille noe særlig høyere heller, ønsker bare litt mer bass en sjelden gang. Er som jeg sier at ved enkelte typer musikk merker jeg at høyttalerne gir seg litt for tidelig sammenlignet med B&W DM605.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •