Effektforsterker eller Subwoofer? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 23 av 23
    Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Ser Lyngdorf TDAI2200 står oppført hos deg... den burde ha nok krefter til CM9... Den har jo også hjemmekino inngang om du har analog delen i den... (må kanksje firmware oppdateres for denne effekten, men læl).
    Hei

Ja, har Lyngdorf ja. Brukte den sammen med DM683 i et rent stereo oppsett.
    Kan bruke den som effekt hvis jeg oppdaterer firmware ja. Tenkte egentlig å selge den, føler ikke det er plass til den i min "stue-hjemmekino", er ikke plass i racket. Det hele koker vell ned til at jeg/vi må kjøpe en større plass og bo slik at jeg kan få et dedikert rom til alt dette, he he

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blir subwoofer ASW CM10 !

Hei

Jaja, valget er nå tatt, blir til at jeg går for en subwoofer, ettersom det er bass jeg ønsker litt mer av. Som sagt er jeg i grunnen godt fornøyd med hvordan receiver driver høyttalerne 95-99% av tiden, og at det ikke er effekt jeg hovedsaklig trenger/ønsker noe mer av. Selvfølgelig, jo mer effekt jo bedre, men er nok en subwoofer som i denne omgang kommer til å dekke behovet mitt mest og best. Takker for tilbakemeldinger og svar !

Neste på listen blir nok ikke effektforsterker, men større plass å bo !

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    En kraftigere forsterker vil ha bedre kontroll over høyttaleren. Men det er ikke sikkert du oppfatter dette som bedre. Jeg har inntrykk av at det folk oppfatter som mer eller bedre bass, ofte egentlig er forvrengning. Mye av det som skrives på profesjonelle fora tyder på det, og de jeg kjenner som har "varme" anlegg, bruker relativt svake forsterkere på store høyttalere.

Som sagt er det få musikkinstrumenter som går så dypt.

Du kan finne frekvensmålinger av ulike musikktyper flere steder på Nettet. Som nevnt er det svært lite liv under 50-60 Hz på det meste. Det vi oppfatter som bass, ligger ofte rundt 100 Hz.

Derfor vil jeg anta at du vil oppnå det du ønsker, rett og slett ved å forsterke frekvensene mellom 50 og 100 Hz -- enten ved å la en sub spille "dobbelt opp" med høyttalerne, eller -- hvis (for)forsterkeren din har mulighet til det -- ved å skru opp bassen...

Har du forresten forsøkt å flytte på høyttalerne? Noen høyttalere er følsomme for plassering, og en vegg i bakkant forsterker bassen. Et hjørne forsterker enda mer.

Jeg må si at jeg har begrenset personlig erfaring her, da jeg ikke har hatt gulvstående høyttalere på mer enn 20 år, og bare har hørt slike anlegg hos andre eller i butikk. Men det jeg viser til av lesning gir mening i forhold til min egen erfaring med stativhøyttalere som når ned i 50-60 Hz.
    Cm9 trenger å ha 30-50 cm klaring til bakvegg.. Det er ihvertfall min erfaring
    Er markant forsterking i bassen om de får litt pusterom..

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •