Abrahamsen V6.0 192 kHz eller ikke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer Lars_N sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Abrahamsen V6.0 192 kHz eller ikke?

Har vært fornøyd eier av en Abrahamsen V6.0 i snart to år nå. Fungert tilnærmet knirkefritt og helt perfekt etter at jeg fikk oppgradert upsamplerkort i høst.

Jeg har en liten laptop med optisk ut som jeg kobler rett i toslink på V6. Såvidt jeg kan forstå skulle dette støtte 192 kHz (selv om jeg vet at USB ikke gjør dette). For et par dager siden var jeg tilfeldigvis inne på noen innstillinger på lydkortet på PC og da kunne man teste lyd på 44.1, 96, 192 kHz osv for å se hva anlegget kunne motta. Jeg kjørte derfor en slik test, men fikk ingen lyd på 192 kHz, kun på de lavere verdiene. Betyr dette at min V6.0 ikke kan motta 192 kHz optisk, er det PC'en som ikke klarer å sende ut et slikt signal eller er jeg helt på villspor?

96 kHz holder fint til det meste, men synes det er synd hvis den er oppgitt til 192 kHz uten at den takler dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars_N
    Såvidt jeg kan forstå skulle dette støtte 192 kHz (selv om jeg vet at USB ikke gjør dette).
    Abrahamsen er notorisk slumsete med å oppgi tekniske data.

De oppgir "24 bit/192 kHz D/A Converter" for koaks-inngangene, men "24 bit/192 Updater" for optisk inngang. Dette må vel tolkes som at den optiske inngangen ikke kan ta imot 192 kHz-signaler...

De fleste moderne DACer har samme egenskaper for optisk som for koaks-inngang -- men noen har fortsatt dårligere specs på optisk.

Nå finnes det knapt stereomateriale med 192 kHz samplerate, så om den optiske inngangen bare støtter 96 kHz har det liten betydning. Om den (som ARCAM rDAC og de fleste eldre DACer) bare støtter 48 kHz, er det imidlertid et forhold verdt å ta i betraktning når man vurderer kjøp -- siden 24 bits-filer, f.eks. fra Linn Records, gjerne har 96 kHz. Og når en produsent ikke oppgir specs, frykter man lett det verste...

Newcomer Lars_N sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklarende svar Fahnsen!

Som du sier er det strengt tatt ikke noe stort problem, men liker at ting fungerer som oppgitt og at jeg har muligheten.

Har noen få 192 kHz filer fra 2L liggende, får til å spille dem av både fra optisk og USB (regner med at PC nedsampler dem), men hadde vært fint å kunne hente ut deres fulle potensiale.

På sikt går jeg nok over til Squeezebox touch og denne støtter uansett bare 96 kHz så jeg får vel "klare meg med det". Finner vel neppe noen tilsvarende gode løsninger med 192 kHz over coax i den enden av prisskalaen uansett :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei. jeg prøver å få min til å spille på spdif 192 khz .. noen som har fått det til? den takler opp til 24 bit 96 khz her.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •