Hegel HD2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40

Tråd: Hegel HD2

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hegel HD2

Hei,

Jeg skal kjøpe en bærbar pc. Det jeg lurer på er: Hvor viktig er lydkortet på en maskin, når jeg bruker Hegel HD2? Har skjønt det slik at Hegel HD2 fungerer som et eksternt lydkort. Betyr det at lydkortet på maskinen ikke har så stor betydning?

Mvh Thomas

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig riktig, pcen gir fra seg et signal som prosesseres i HD2`en, og videre til forsterker. Til musikkbruk er HD2 ypperlig, og vil gi deg et stort løft på lyden 8)

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei hei...

Har hatt HD2 på test nå i 3 dager... Super DAC til prisen! Kommer til å beholde den til å spille av musikk fra macen... Savner flere innganger.. Men da hadde den garantert blitt en del hakk dyrere! Fantastisk til musikkavspilling fra pc eller mac.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    armaniak lurte på siden du har testa den dac greia.. er den bedre en å kjøpe seperat lydkort til 2000 tror du?

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av daath144
    armaniak lurte på siden du har testa den dac greia.. er den bedre en å kjøpe seperat lydkort til 2000 tror du?
    Har ikke testa eksternt lydkort hjemme hos meg.. Men om du har mulighet til å låne med deg hjem å teste, så er vel det letteste måten å finne det ut på.. De fleste hifibutikker låner ut saker og ting, gjerne mot et depositum om du ikke er et kjent fjes..

Er alltid det beste å få testet utstyret hjemme i sitt oppsett..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer det som armaniak sier, men nei - det skal ikke være nødvendig med eksternt lydkort. HD2'en gjør jobben uansett.

Det som overrasket meg var at det var så stor forskjell på en "vanlig" usbkabel og en "skikkelig" usbkabel. Har ikke fått testet det enda da forsterkeren min kommer til uka, men skal tydligvis være enorm forskjell!

Gleder meg til å teste ut

Newcomer kicks sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var så heldig å få en hd2 av kjæresten min. Har enda ikke fått testen den da jeg mangler USB kabel og nødvendig kabel for å koble den sammen med annlegget. Men jeg har et spørsmål anngående hvilken utgang som er å foretrekke. Jeg har en pioneer lx52 den skal kobles sammen med. Men er det best å bruke optisk eller de analoge utganger?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av droltongen
    Det som overrasket meg var at det var så stor forskjell på en "vanlig" usbkabel og en "skikkelig" usbkabel. Har ikke fått testet det enda da forsterkeren min kommer til uka, men skal tydligvis være enorm forskjell!

Gleder meg til å teste ut
    Hvor har du hørt at kvaliteten på USB-kabelen utgjør så stor forskjell på HD2?

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kicks
    Jeg var så heldig å få en hd2 av kjæresten min. Har enda ikke fått testen den da jeg mangler USB kabel og nødvendig kabel for å koble den sammen med annlegget. Men jeg har et spørsmål anngående hvilken utgang som er å foretrekke. Jeg har en pioneer lx52 den skal kobles sammen med. Men er det best å bruke optisk eller de analoge utganger?
    Ville ha koblet den med analoge kabler inn LX52.
    Optisk er dersom du skal koble den videre til feks HD10.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av droltongen
    Tror jeg ingenting på, er vel ikke en overivrig selger som har prakket på deg en unødvendig dyr USB kabel nå? Det var jo ENORM forskjell på HDMI kabler også, har lest om de som påstår de hører forskjeller på typer harddisker, det må såfall være støynivået på diskene, ikke lydkvalitet. Dette må vel kunne sies å være "snake oil" og vel så det. Virker på meg at enkelte prøver å lage ny woodoo med dagens teknologi siden, hvis ikke disse mytene blir kneblet så risikerer vi å se gullforgyllte harddisker med feite spesialkabler fra Nordost inne i pc kabinettet, og selfølgelig en kraftig overdimensjonert strømforsyning slik at dynamikken fra harddisken ikke blir ødelagt. I værste fall hvis utviklingen får fortsette har vi plutselig stasjonere og bærbare maskiner fra NAD, Denon, Electrocompaniet osv. Vet jeg trekker strikken veldig langt nå, og de gjør også selgeren som påstår at det er sinnsyk stor forskjell på USB kabler.

Jeg bruker en 5 meter lang USB kabel frem til DAC, kostet meg 300 kroner, hører ikke forskjell på 5 og 1 meter, og ikke hadde jeg forventet det heller

Newcomer kicks sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Ville ha koblet den med analoge kabler inn LX52.
    Optisk er dersom du skal koble den videre til feks HD10.
    Ok. Hvorfor vil det gi det beste resultatet? Må vel rette meg selv også, er ikke optisk, men coax som er digital ut.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man er inne på Hegeldac'er...
    ser jo at de er på vei me HD20, som visstnok kan bli en skikkelig killer.
    Innebygd pre-amp...
    Lovende

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Innebygd pre-amp...
    Lovende
    Kommer den med prosessorinngang inngang så hadde den tatt rotta på mye, men desverre tror jeg ikke de har tenkt så langt, alt som trengs er kun en bypass inngang.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fordi

Sitat Opprinnelig postet av kicks
    Ok. Hvorfor vil det gi det beste resultatet? Må vel rette meg selv også, er ikke optisk, men coax som er digital ut.
    Fordi du da bruker HD2 til noe?
    Hvis du kobler digitalt ut fra HD2 til LX52 bruker du dac'en i LX52, HD2 blir da kun brukt
    som en USB til S/PDIF-converter, DAC'en i HD2 blir da stående ubrukt.
    Hvis du tror DAC'en i LX52 er bedre enn HD2 er det ingen grunn til å kjøpe den

Når det gjelder HD2 eller eksternt lydkort til samme pris: HD2 er KUN en DAC, digitalt signal inn -> analogt signal ut, et lydkort har linje inn, linje ut, forsterket signal ut, gjerne en masse utganger for å kunne kjøre surround OG en innebygget DAC, gjett hvem som har den beste DAC'en?
    Nå har ikke jeg testet mange eksterne lydkort, og ingen i hifi-sammenheng, men jeg ville bli VELDIG overrasket hvis du finner et eksternt lydkort i samme prisleie med noe i nærheten like god lyd.
    Det blir omtrent som at en ren effektforsterker til 10 000,- gjerne er en bedre effektforsterker enn effektdelen i en receiver til samme pris....

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Innebygd pre-amp...
    Lovende
    Som min BelCanto 1.5 - velkommen etter :smile: .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Fordi du da bruker HD2 til noe?
    Hvis du kobler digitalt ut fra HD2 til LX52 bruker du dac'en i LX52, HD2 blir da kun brukt
    som en USB til S/PDIF-converter, DAC'en i HD2 blir da stående ubrukt.
    Hvis du tror DAC'en i LX52 er bedre enn HD2 er det ingen grunn til å kjøpe den
    Gjør den absolutt ingenting med lyden hvis man sender den digitalt videre ?
    Mener at jeg leste et annet sted at den "renser" opp i jitter uansett ?

For hvis det er som du sier - koster usb -> s/pdif ca 150-200kr på eBay...

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Gjør den absolutt ingenting med lyden hvis man sender den digitalt videre ?
    Mener at jeg leste et annet sted at den "renser" opp i jitter uansett ?

For hvis det er som du sier - koster usb -> s/pdif ca 150-200kr på eBay...
    Njo, den er en jævlig bra converter, den vil nok gjøre en bedre jobb på å convertere signalet uten jitterproblematikken mange billige usb-dac'er sliter med, men du bruker ikkd DAC-delen til noe, du bruker den som en rein converter.....
    Og jeg vil vel anta at HD2 er en bedre DAC enn den innebygde?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Njo, den er en jævlig bra converter, den vil nok gjøre en bedre jobb på å convertere signalet uten jitterproblematikken mange billige usb-dac'er sliter med, men du bruker ikkd DAC-delen til noe, du bruker den som en rein converter.....
    Og jeg vil vel anta at HD2 er en bedre DAC enn den innebygde?
    For jeg har en slik en:
    USB til Coax, og den fungerer jo til sitt formål.
    Så håper da virkelig HD2 gjør noe med lyden uansett om man velger digitalt videre, ellers er det en voldsom pris.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Som min BelCanto 1.5 - velkommen etter :smile: .
    Ja, klart!
    Hvis man skal klare seg i bransjen så bør man vel se hva som fungerer og ikke
    Snakka med en kjenning som har lyttet til den og han sa at det var ett potensiale der.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    For jeg har en slik en:
    USB til Coax, og den fungerer jo til sitt formål.
    Så håper da virkelig HD2 gjør noe med lyden uansett om man velger digitalt videre, ellers er det en voldsom pris.
    Tja, å kjøpe en USB-DAC med MULIGHET til digital ut bare for å bruke den som USB S/PDIF converter vil vel gi en ganske stiv pris....
    Poenget er jo at du da ikke bruker den som DAC!!
    HD2 gjør en kjempejobb på å konvertere signalet fra USB til S/PDIF, nettopp defor kan den levere så god lyd som den gjør fra USB, men hvorfor i all verden vil du heller bruke DAC'en i receiveren i stedet for HD2?
    Da må det vel være bedre å kjøpe et lydkort med toslink ut og kjøre den rett til receiveren da, mye billigere er det også.....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •