Hegel HD2 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40

Tråd: Hegel HD2

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Tja, å kjøpe en USB-DAC med MULIGHET til digital ut bare for å bruke den som USB S/PDIF converter vil vel gi en ganske stiv pris....
    Poenget er jo at du da ikke bruker den som DAC!!
    HD2 gjør en kjempejobb på å konvertere signalet fra USB til S/PDIF, nettopp defor kan den levere så god lyd som den gjør fra USB, men hvorfor i all verden vil du heller bruke DAC'en i receiveren i stedet for HD2?
    Da må det vel være bedre å kjøpe et lydkort med toslink ut og kjøre den rett til receiveren da, mye billigere er det også.....
    Mulig jeg har uttrykt meg litt klønete.. Men jeg ville aldri gjort det. :-)
    Mitt eneste spørsmål er hvorfor det er digital-ut-mulighet i det hele tatt, hvis den ikke gjør noe med lyden.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Mulig jeg har uttrykt meg litt klønete.. Men jeg ville aldri gjort det. :-)
    Mitt eneste spørsmål er hvorfor det er digital-ut-mulighet i det hele tatt, hvis den ikke gjør noe med lyden.
    Aha, ja da er svaret som følger (så vidt jeg har fått med meg fra Soundgarden): Hvis du har en DAC som er enda bedre enn HD2 men som ikke har USB inn (eller en dårligere USB inn) kan du videreføre til denne.
    HD2 gjør ikke noe med signalet, og det er poenget, den overfører et veldig rent og jitterfritt signal fra USB til S/PDIF, noe ikke alle USB-DAC'er / convertere gjør.
    Soundgarden og Hegel kjører jo PC -> HD2 -> HD10 i sine demo-oppsett om dagen.
    Så vidt jeg skjønner er DAC'en i HD10 hakket vassere enn i HD2, mens usb-konvertering til S/PDIF er hakket vassere i HD2...
    HD20 slår forhåpentlig begge på begge deler

Så, ja; Hvis du har en helt rå DAC som ikke har USB og skal ha best mulig lyd fra en usb-kilde er det faktisk en grunn til å bruke HD2, men da tror jeg som sagt jeg heller hadde kjøpt meg et bra lydkort med toslink ut.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis man allerede har maskin med OPTISK / COAX ut så har ikke dette noe for seg hvis man er fornøyd med DAC'n man har ? :-)

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Så hvis man allerede har maskin med OPTISK / COAX ut så har ikke dette noe for seg hvis man er fornøyd med DAC'n man har ? :-)
    Bruker du HD2 kun til å konvertere til S/PDIF og allerede har S/PDIF ut så klarer ikke jeg å skjønne poenget ihvertfall....
    Uten at jeg er noen fasit

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er god. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HD2 og Philips HTS9140

Har nettopp kjøpt en HD2 for å få litt bedre lyd enn det lydkortet i pc'n klarer å produsere. Klar over at man ikke kan forvente gull og grønne skoger fra en lydplanke, men lyden ble mye svakere etter at jeg koblet til DAC-en. Lydbildet er noe mer nyansert, men laaaaaaaaaaaaaaangt fra verdt de 2000 boksen koster.

Noen som vet om DAC + lydplanke er en dårlig kombinasjon?

Takker for alle tilbakemeldinger.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom HD2 ikke har egen strømforsyning har den litt lavere gain enn en del andre, har ikke noe med kvaliteten å gjøre, men du må skru volum litt høyere..
    Jeg har aldri prøvd en lydplanke, men skal man få fullt utbytte av en god DAC må jo selvfølgelig resten av utstyret holde følge, er det høyttaleren som ikke er bra nok hjelper det ikke med verdens beste DAC....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med visning til diskusjon tidligere i denne tråden mht bruken av den koaxiale digitalutgangen på HD2 så tror jeg det kan være greitt å referere fra Hegel sin egen hjemmeside, der de klart markedsfører HD2 som signal-leverandør til en hjemmekinoreceiver via digital utgang, sitat:

Spørsmål:
    "Can I use the HD2 to upgrade the sound from my Home Theatre system?"
    Svar:
    "Yes. The HD2 has a USB input and re-clocking technique that is far superior to most other DAC's on the market. With the digital output on the HD2 you can connect to the digital input on your Home Theatre receiver. Thereby improving the sound from the computer."

I min søken på nett har jeg ikke klart å finne en bedre løsning for streaming av lyd fra bærbar PC til hjemmekinereceiver enn det HD2 fremstår å være (innen fornuftige prisrammer..). Skal hente min HD2 hos Soundgarden i dag, skal pr i dag brukes til å streame fra Wimp via bærbar PC og HD2 til Pioneer SC-LX 72. Jeg bruker romkorreksjon, kjører bass (<80Hz) til subber, tror nok at det beste er å la elektronikken i receiveren ta seg av lyden fra digital input.

Skal legge inn noen ord om mine erfaringer når dette er utprøvd.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snupi6
    Med visning til diskusjon tidligere i denne tråden mht bruken av den koaxiale digitalutgangen på HD2 så tror jeg det kan være greitt å referere fra Hegel sin egen hjemmeside, der de klart markedsfører HD2 som signal-leverandør til en hjemmekinoreceiver via digital utgang, sitat:

Spørsmål:
    "Can I use the HD2 to upgrade the sound from my Home Theatre system?"
    Svar:
    "Yes. The HD2 has a USB input and re-clocking technique that is far superior to most other DAC's on the market. With the digital output on the HD2 you can connect to the digital input on your Home Theatre receiver. Thereby improving the sound from the computer."

I min søken på nett har jeg ikke klart å finne en bedre løsning for streaming av lyd fra bærbar PC til hjemmekinereceiver enn det HD2 fremstår å være (innen fornuftige prisrammer..). Skal hente min HD2 hos Soundgarden i dag, skal pr i dag brukes til å streame fra Wimp via bærbar PC og HD2 til Pioneer SC-LX 72. Jeg bruker romkorreksjon, kjører bass (<80Hz) til subber, tror nok at det beste er å la elektronikken i receiveren ta seg av lyden fra digital input.

Skal legge inn noen ord om mine erfaringer når dette er utprøvd.
    Hei.

Gled deg Bruker den selv som usb til coax boks for jitter fjerning og upsampling så videre digitalt til en dac. Dette er den fantastisk god til og dette er det også gjort målinger på. Og den måler bortimot perfekt.

Dacene mine låter bedre med denne boksen i kjeden. Selve dacen i hegelen låter ike like bra som min nåværende men dt er altså ikke det den brukes til. Anbefaler denne til alle som har en dac og vil forbedre lyden fra pc. Fantastisk produkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av og til er det slike stunder. Haka detter i bordplata. Man sitter stiv i undring. Etter hvert - gliset når nakkehåra – fra begge sider…..

Kort sagt, dette var bra!! Denne lille, mørke og unnselige boksen fra Hegel må være et teknisk særdeles kapabelt produkt. Så du hadde helt rett maddie, dette var noe å glede seg til!

Har nå streamet noen låter jeg jeg har på CD fra før, jeg kjenner dermed lydbildet godt. Det jeg hører er oppløst og fin lyd, vokaler og instrumenter trer frem klart og tydelig – ikke’no “filter”. Bassen fast og fin. Dette er bra nok til musikalske godstunder!!

(Det er mulig at jeg - innerst inne – var skeptisk til dette med streaming av lyd fra nettet, er jo oppvokst med vinyl og etter hvert CD’er, man skal jo ha musikk fra noe FYSISK må forstå…)

Ellers er installasjonen av HD2 problemfri, inn med USB-kabel, kople på HD2 som installerte seg problemfritt på PC’en, inn med koaxen, kjør……

Som teknisk info er signalet kjørt gjennom Pioneer sc-lx 72 i stereo og “direct” modus, streamet fra Wimp i AAC 256, ht er JBL LS60 og sub 2X Velodyne CHT-12Q.

Om noen fremdeles skulle være i tvil: Hegel HD2 anbefales på det aller varmeste!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Sjekk disse målingene fra lyd og bilde. Som dere ser komer hd2 ut best på jitter. Så og si optimalt skriver de. Og her er det dacer oppi 10 000 kr klassen . Signalet som blir sendt inn er nederst på siden :-) interresant å se hvor dårlige mange dacer er på dette.

11 digitalkonvertere med USB | Lyd & Bilde

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg en HD2, han på soundgarden sa at man merket størst forkjell på sårlige lydfiler. Hadde noe Madrugada som var irriterende dårlig kvalitet på, den gikk fra crap til helt ok kvalitet.

Er det noen som klarer å tolke meningen med post 47 her??

Hegel Hd-2 usb Dac

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    asio anbefales. bypasser windows sine mixere som kan tukle med lyden. særlig i operativsystemer før vista (?)
    merker forbedring når jeg aktiverer asio i mitt interne EMU 1212m lydkort.. men ikke prøvd det i spotify med denne "asio4all"

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifeinar
    Kjøpte meg en HD2, han på soundgarden sa at man merket størst forkjell på sårlige lydfiler. Hadde noe Madrugada som var irriterende dårlig kvalitet på, den gikk fra crap til helt ok kvalitet.

Er det noen som klarer å tolke meningen med post 47 her??

Hegel Hd-2 usb Dac

Hei.

Han linker til et program som ripper cd til flac med 100% nøyaktighet ( mange sikkerthetssjekker ).

Så linker han til asio drivers som er noen filer som bypasser alle windows filtre når det gjelder lyd. Dette anbefales om man skal lytte seriøst til flac over pc da det blir bit perfect. Det kan kanskje sammenlignes med disse surroundreciverene som har "pure direct" funksjon. Om du er kjent med det.

Det finnes dog flere og lettere måter å gjøre dette på.

Selv bruker jeg XMplayer og WASAPI plugin, som gjør det samme. Må velge Wasapi i "output" i options og "exclusive mode" on.

Les deg opp på "bitperfect audio windows"

Newcomer Tackli sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Hei.

Han linker til et program som ripper cd til flac med 100% nøyaktighet ( mange sikkerthetssjekker ).

Så linker han til asio drivers som er noen filer som bypasser alle windows filtre når det gjelder lyd. Dette anbefales om man skal lytte seriøst til flac over pc da det blir bit perfect. Det kan kanskje sammenlignes med disse surroundreciverene som har "pure direct" funksjon. Om du er kjent med det.

Det finnes dog flere og lettere måter å gjøre dette på.

Selv bruker jeg XMplayer og WASAPI plugin, som gjør det samme. Må velge Wasapi i "output" i options og "exclusive mode" on.

Les deg opp på "bitperfect audio windows"
    Skulle gjerne likt å vite tilsvarende alternativer for OS X. Lest meg opp på at Max eller xACT kan være tingen å bruke for ripping, men finner ingen gode alternativer til Foobar som musikkavspiller for OS X. Finnes det et gratis ASIO alternativ til OS X? Har nettopp gått til innkjøp av Hegel HD2 selv, og vil naturligvis få best mulig utbytte av herligheten.

-Anders

Newcomer Tackli sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye lesing på diverse nettsider kom jeg frem til at den enkleste og mest hensiktsmessige løsningen for min del rett og slett var Apple lossless rippet fra iTunes. Forstod etterhvert at det var mange meninger rundt dette temaet også, som med så mye annet innen Hi-Fi, men lydkvaliteten med Hegel HD2 som DAC må sies å være super fra Apple lossless filer (og avspilt fra iTunes, på en Macbook Pro).

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det riktig at ved tilkobling av Hegel HD2 vil automatisk deaktiviere det interne lydkortet slik at det blir pass through til HD2?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcane
    Er det riktig at ved tilkobling av Hegel HD2 vil automatisk deaktiviere det interne lydkortet slik at det blir pass through til HD2?
    Ja, det er korrekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har selv en HD2...

...og den er fantastisk til den prisen. Et meget godt kjøp!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

E

En ting jeg riktignok reagerer på er at det ikke er mulig å oppgradere driveren. Hegel sin filosofi er at brukeren ikke skal plges med drivere og slikt, de vil ha plug and play.

en anne ting er at windowsen oppgir å kun støtte opp til 96kHz, selv om DAC'en støtter opp til 192. Og jeg har ikke fått ASIO4ALL til å fungere. Bruker Qobuz, og har valgt WASAPI. Tror det skal gi tilsvarende resultat.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •