Hjelp til valg av anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av anlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe meg anlegg helt fra scratch og behøver litt hjelp til valg av komponenter.

Behov:
    Mitt primærbehov er å spille musikk. Så ønsker ikke å fylle stuen med masse høytalere. Ser for meg 2 stereohøytalere som kan stå på tvbenk/stativ.
    Jeg spiller stort sett all min musikk fra PC(mp3/spotify/wimp). Kommer til å rippe musikken min til FLAC e.l. for å få best mulig kvalitet. Det viktigste for meg er å få best mulig kvalitet på avspilling av musikk. Det er viktigere å kunne spille bra enn høyt.

Jeg har et gavekort på 3000 fra HIFIklubben, så jeg ønsker hvertfall å få kjøpt noen av komponentene herfra.

I tillegg ønsker jeg:
    - Få lyd fra TV ut via anlegg, har ikke behov for surround.
    - Få lyd fra XBox 360 via anlegg.

Jeg har en Apple Time Capsule som holder på all min musikk, så den er tilgjengelig for streaming på mitt trådløse nett. Vurderer å kjøpe meg en Sonos kontroller for å kunne streame musikk fra TC via en DAC til anlegget.

Jeg trenger innspill til valg av høytalere og forsterker som passer til mine behov. I tillegg tar jeg gjerne mot innspill til valg av DAC.

Kjetil.

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei..

Alltid morro å kjøpe seg ny stereo. Kan du si noe om hva slags musikk du liker? Siden det skal stå i stua er det vel greit at det ser bra ut.?.

Budskjett? (utenom de 3000 fra klubben)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av armaniak
    Alltid morro å kjøpe seg ny stereo. Kan du si noe om hva slags musikk du liker? Siden det skal stå i stua er det vel greit at det ser bra ut.?.

Budskjett? (utenom de 3000 fra klubben)

Ja, jeg gleder meg. Det er absolutt et pluss at komponentene ser bra ut, da de sannsyligvis må WAF-godkjennes
    Når det gjelder musikk går det hovedsaklig i indierock og noe elektronika.

Budsjettet er dessverre ikke så stort som jeg skulle ønske, men jeg kan nok strekke meg til 8-10.000(inkludert gavekort på 3000).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom HIFIklubben i dag.
    Fikk høre på B&W DM685. Likte disse veldig godt, og kommer nok til å gå for dem.

Ble anbefalt NAD C326BEE sammen med disse høytalerene. Er dette et godt forsterkervalg? Er det andre forsterkere jeg bør vurdere i stedet? Kan godt være fra andre steder enn HIFIklubben.

Vurderer også å kjøpe med en Sonos ZP90 for å streame musikken min fra Time Capsule. I følge han som hjalp meg på HFklubben har denne en innebygd DAC slik at jeg ikke behøver å kjøpe en ekstern DAC. Er det noen som har erfaringer med hvor bra denne innebygde DACen er?

Takker for alle svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DACen i Sonos er sikkert grei nok, om du ikke trenger ekstern DAC også til andre komponenter.

Det jeg lurer på, er hvorfor du satser på et dyrt system som Sonos, når du har så begrenset budsjett?

En Apple AirPort Express eller Apple TV koster er brøkdel av billigste Sonos-løsning (også om du plusser på en rimelig ekstern DAC). Med Apples løsning bruker du datamaskin, iPhone, iPod Touch eller iPad som musikkspiller, og styrer avspillingen med en av delene eller med en vanlig fjernkontroll. Apple TV gir deg mulighet til å vise video og bilder også.

Om du går for en Apple-løsning her, sparer du mange penger, som du kan legge i en kraftigere forsterker, som vil få mer ut av de relativt tungdrevne B&W-høyttalerne.

En del fornuftige mennesker mener også at en rimelig surround-receiver er et godt alternativ, også i stereo. Da får du bla. innebygd DAC med mange innganger. Og d kan du hjelpe kravstore høyttalere med en ekstra effektforsterker til bassen når du får råd til det.

Selv har jeg valgt aktive høyttalere med innebygd DAC og forforsterker, pluss en fjernstyrt digital kildevelger. Overlegen lydkvalitet, diskret/høy WAF, og suverent lettbrukt -- men litt over ditt budsjett, og ikke tilgjengelig via HFK...

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifiklubben har vel denon i tilegg, ville nok hørt på HT med en denon bare for å sjekke først isåfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    DACen i Sonos er sikkert grei nok, om du ikke trenger ekstern DAC også til andre komponenter.

Det jeg lurer på, er hvorfor du satser på et dyrt system som Sonos, når du har så begrenset budsjett?

En Apple AirPort Express eller Apple TV koster er brøkdel av billigste Sonos-løsning (også om du plusser på en rimelig ekstern DAC). Med Apples løsning bruker du datamaskin, iPhone, iPod Touch eller iPad som musikkspiller, og styrer avspillingen med en av delene eller med en vanlig fjernkontroll. Apple TV gir deg mulighet til å vise video og bilder også.

Om du går for en Apple-løsning her, sparer du mange penger, som du kan legge i en kraftigere forsterker, som vil få mer ut av de relativt tungdrevne B&W-høyttalerne.

En del fornuftige mennesker mener også at en rimelig surround-receiver er et godt alternativ, også i stereo. Da får du bla. innebygd DAC med mange innganger. Og d kan du hjelpe kravstore høyttalere med en ekstra effektforsterker til bassen når du får råd til det.
    ...
    Interessant det du nevner ang ATV/Airport Express. Var kanskje litt skeptisk om det ville fungere like sømløst som Sonos. Har lest litt rundt ang AppleTv nå. Jeg må kunne spille både mitt digitale musikkbibliotek og fra spotfiy/wimp. Dette ser det ut som jeg kan løse vha AirFoil.

Jeg vurderer nå sterkt å bestille en ATV fra amazon. Da kan jeg evt kjøpe en ekstern DAC etterhvert.
    Jeg tar gjerne imot erfaringer fra folk som bruker AppleTV eller Airport Express på samme måte som jeg tenker.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dalecooper
    Jeg må kunne spille både mitt digitale musikkbibliotek og fra spotfiy/wimp. Dette ser det ut som jeg kan løse vha AirFoil.
    Airfoil om du bruker en datamaskin som avspiller. Bruker du iPhone/iPod Touch/iPad (som avspillere; ikke bare som fjernkontroller for programvare på datamaskinen), trenger du ikke ekstra programvare.

Sonos skal jo være suveren til sitt bruk, men koster enormt mye mer -- og utelukker video.

Jeg tar gjerne imot erfaringer fra folk som bruker AppleTV eller Airport Express på samme måte som jeg tenker.
    Jeg har brukt AirPort Express til nesten all musikkspilling i 4-5 år. Det siste drøye året har jeg brukt Apple TV (gammel modell) til hovedanlegget.

Det er et enormt fleksibelt system, som kan bygges ut nesten i det uendelige, til svært lav pris. Har et delt musikkbibliotek på NAS, pluss at kona og jeg har egne biblioteker på hver vår MacBook Pro. Begge synes det er svært enkelt å bruke den bærbare Mac'en som musikkspiller. Den gamle Apple TVen kan brukes som musikk- og videospiller uten datamaskin involvert, men med TV-skjermen som display og uten "pek-og-klikk"-mulighetene i iTunes, blir det mye mer tingvint.

Den nye Apple TV har jeg ikke prøvd; den har ikke harddisk og fungerer altså bare til streaming.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har noen innspill til valg av forsterker til B&W 685?
    Vil NAD C326BEE gjøre en god nok jobb? Er det evt andre forsterkere jeg bør se på? Det må ikke være fra HIFIklubben..

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pm sendt

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nad og B&W er jo en veldig god match men jeg vil anbefale deg og strekke deg til denne forsterkeren her: NAD C356BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

Denne drar 685 utrolig godt og låter i tillegg veldig bra. Blir litt over en tusenlapp til i forhold til den du linket til. Bare husk at du aldri får stor nok forsterker Ihvertfall ikke til B&W
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Nad og B&W er jo en veldig god match men jeg vil anbefale deg og strekke deg til denne forsterkeren her: NAD C356BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

Denne drar 685 utrolig godt og låter i tillegg veldig bra. Blir litt over en tusenlapp til i forhold til den du linket til. Bare husk at du aldri får stor nok forsterker Ihvertfall ikke til B&W
    Takk for svar, vurderer nå om jeg skal stikke tilbake til HFklubben og høre på høytalerene med NAD356.

Hva med behov for DAC?
    Ser ut som jeg nå kommer til å gå for enten en appleTV eller en AirportExpress for å sende mitt digitale musikkbibliotek til forsterker. Er det innebygget DAC i disse NAD foresterkerene, eller bør jeg kjøpe en ekstern DAC som jeg kobler ATV eller AE til via den optiske utgangen?
    Er litt forvirret angående behov for DAC..

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker på om det er DAC i ATV eller AE men det finnes det sikkert info om ute på forumet her en plass.

Ja jeg anbefaler deg å høre på den forsterkeren, svgers har 685 og 356 stua og det spiller konge!
    Høyt og med mye trøkk en relativt stor stue.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Airfoil om du bruker en datamaskin som avspiller. Bruker du iPhone/iPod Touch/iPad (som avspillere; ikke bare som fjernkontroller for programvare på datamaskinen), trenger du ikke ekstra programvare.

Sonos skal jo være suveren til sitt bruk, men koster enormt mye mer -- og utelukker video.

Jeg har brukt AirPort Express til nesten all musikkspilling i 4-5 år. Det siste drøye året har jeg brukt Apple TV (gammel modell) til hovedanlegget.

Det er et enormt fleksibelt system, som kan bygges ut nesten i det uendelige, til svært lav pris. Har et delt musikkbibliotek på NAS, pluss at kona og jeg har egne biblioteker på hver vår MacBook Pro. Begge synes det er svært enkelt å bruke den bærbare Mac'en som musikkspiller. Den gamle Apple TVen kan brukes som musikk- og videospiller uten datamaskin involvert, men med TV-skjermen som display og uten "pek-og-klikk"-mulighetene i iTunes, blir det mye mer tingvint.

Den nye Apple TV har jeg ikke prøvd; den har ikke harddisk og fungerer altså bare til streaming.
    Har du brukt en ekstern DAC mellom AppleTv og forsterker? Eller har du bare kjørt ATV rett i forsterker?
    Kjører all musikken min lossless, i tillegg bruker jeg en del spotify og wimp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valget falt på NAD 356 og B&W 685. I tillegg ble det en DACMagic og en appleTV.

Ble ganske overrasket over hvor store og dominerende høyttalerne ble i stuen. Vurderer nå å heller gå for B&W 686, som er betydelig mindre. Da blir vel også NAD 356 unødvendig kraftig? Bør jeg også nedgradere denne til en NAD 326?

Setter pris på all input, da jeg må ta en avgjørelse ganske raskt..

Newcomer boggie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Gå for det du har kjøpt, DM685 er visstnok en mye bedre høyttaler enn DM686.

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gratulerer med et flott oppsett!

Dette høres ut til å være et meget vellydende annlegg! MYE lyd for pengene!

Jeg ville beholdt det du har kjøpt. Men har ikke sett det i stuen din. Ikke bytt forsterker om du bytter høyttalere, forsterkeren er knall den!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns du har fått et veldig bra anlegg.. om du skal bytte høyttalere... så ikke bytt ut NAD C356: den vil du også dra nytte av på 686!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestemte meg til slutt for å beholde 685 høyttalerne.
    Er veldig fornøyd så langt, blir nok vant til størrelsen etterhvert

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dalecooper
    Bestemte meg til slutt for å beholde 685 høyttalerne.
    Er veldig fornøyd så langt, blir nok vant til størrelsen etterhvert
    Det er stor forskjell på 686 og 685. Snakker av erfaring. Behold det du har

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •