Forslag til anlegg i stua

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag til anlegg i stua

Hei

Det her blir litt langt, men håper noen gidder svare...

Har bestemt at det er på tide å kjøpe et anlegg til stua og bli kvitt pappeskestemmene fra TVen. Jeg har de siste dagene lest meg mer forvirret enn når jeg startet letingen og tenkte at nå var tiden inne for å spørre om hjelp.

Mitt bruksområde vil være:
    - Generell TV-titting fra Get HD PVR
    - Film/serier fra Mac Mini stuemaskin
    - Musikk fra Mac mini
    - DVD, og kanskje Blueray en gang.

Budsjett: Så lite som mulig, men vil ikke ha noe dritt av den grunn.

Receiver:
    Jeg så først på Onkyo TX-SR608, men leste at det var mye krøll med firmware og sånt. Det hjelper heller ikke at jeg gikk glipp av tilbudet til 2500 i forrige uke...
    Så etter flere timer mer lesing havnet jeg på Yamaha RX-V767. Jeg vet egentlig ikke om jeg trenger en så dyr og fancy receiver, som bringer meg til kravene jeg har:

- 5.1 med støtte for uhh.. gjeldende greier, DD, DTS, osv
    - 2x spdif toslink til xbox og mac mini
    - Pent OSD
    - Responsiv fjernkontroll hadde vært fint...
    - Ikke dritt til 1499 på elkjøp
    - HDMI 1.4 så jeg føler meg litt fremtidsrettet selv om jeg aldri ser for meg noe 3Dtv

Høytalere:
    Her er jeg helt grønn. Hvordan vet jeg hva slags høytalere en receiver kan/burde drive? Vil jeg har 8ohms høytalere? Ser man på watt og?
    De må i alle fall være små, gjerne med trefarger.

Tenkte starte med et par kvalitetshøytalere til front og så bygge på etterhvert med center, sub og bak.

Kunne noen vært så kjempesnille og foreslått noen receivere som kunne passet, men som ikke var totalt overkill mtp funksjoner? Jeg trenger liksom ikke 2 HDMI ut, eller 16 HDMI inn, 4 sett høytalerutganger for forskjellige rom i huset, 120db volum osv. Jeg skal bare ha et bra anlegg til mitt leilighetsbruk, men som er bra.

Tar og gledelig i mot forslag til to små bra høytalere til front å begynne med og!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,

Vil bare si at det er sikkert folk med mer peiling her enn meg, men kan jo prøve å hjelpe deg litt.

Hvor mye er budsjettet ditt?
    Hvor stor er stuen/rommet (ca)?

Receiver:
    Her er det nok å velge mellom, og Yamahaen er nok sikkert fin.
    Men når du er på den prisklassen ville jeg også vurdert harman kardon sin AVR 260. Soundgarden har den på tilbud til 3995 her
    Den har nok ikke alle funksjonene som Yamahaen har men det er jo en smakssak

Høgtalere:
    Her er det bare å gå ut å høre med egne ører, kanskje låne med seg hjem en pakke om du har muligheten til det.

Ser du vil ha helst ha trefarget høgtalere, men om du hører mye på musikk kan du også sjekke ut System audio saxo serien. (Soundgarden). Spiller imponerende i forhold til størrelsen. Du kan også få komplett 5.1 sett i den serien til ca 10000.

Div:
    Når det kommer til matching mellom forsterker og høgtaler, så er det somregel oppgitt på forsterkeren hvor mye den klarer å gi ut i flerkanal og stereo.

Det oppgis gjerne som f.eks 50w/5ch 8ohm. Det vil si at i flerkanalmodus klarer forsterkeren å gi 50w til hver høgtaler. I stereo vil gjerne denne effekten være noe høgre, da forsterkeren bare trenger å drive to kanaler.

Om en tar Yamahaen som du nevnte osm eksempel, gir den 145W i stereo eller 95W/7kanaler ved 8 ohm.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var AVR260 bestilt! Takk for tipset!

Så var det høytalere...

Jeg ser at "Multichannel power" står til 40x5 og "Stereo power" på 40x2. Stusser litt; jeg tenkte stereo skulle vært høyere? Men, betyr dette at jeg burde se etter høytalere som er lette å drive - 4 ohms?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tacomodo

Så var det høytalere...

Jeg ser at "Multichannel power" står til 40x5 og "Stereo power" på 40x2. Stusser litt; jeg tenkte stereo skulle vært høyere? Men, betyr dette at jeg burde se etter høytalere som er lette å drive - 4 ohms?
    Er nok feil på siden dems.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en tur på hifiklubben og prøvelyttet noen stativhøytalere opp til 9k så endte det opp med at jeg tok den enkle utveien og kjøpte en 5.1 pakke fra Harman Kardon, HKST60, og må si meg 100% dunderkanonfornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med nytt anlegg

Hørte selv på HKTS60 og de spiller ganske bra til størrelsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tacomodo

Så var det høytalere...

Til info, om du ikke har funnet det selv,
    AVR 260 i stereo gir, 65W ved 8ohm.
    Flerkanal gir 50W ved 8ohm evt 120W ved 6ohm..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rune82
    Til info, om du ikke har funnet det selv,
    AVR 260 i stereo gir, 65W ved 8ohm.
    Flerkanal gir 50W ved 8ohm evt 120W ved 6ohm..
    Takker!

Mens jeg først er på postern - Er det noe forskjell på HDMI kabler av forskjellig versjon? Ser at jeg burde ha HDMI 1.3, men er det da noe spesielt jeg må se etter eller kan jeg dra til Clas Ohlson og kjøpe første og beste?

Det står ikke akkurat mye

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    overall høyttalere som tilbyr mye til prisen er f.eks: Klipsch, Swans og XTZ.

Klipsch har høy følsomhet, trenger ikke så mye forsterker for å spille høyt, de har og muligheten til å gi god bass iforhold til prisen. Klipsch blir ført av mange forhandlere i Norge, Soundgarden, Elkjøp, L-sound, Resonans m.f.

Swans er en god høyttaler som sjelden er å finne brukt, de har en serie som heter Diva som gir en meget god høyttaler til prisen. Swans blir levert av Soundwave.

XTZ har vunnet utrolig med tester i det siste, meget detaljert og pen høyttalere. men kan være tung å drive, så når du utvider til surround så kan det blir behøvelig med en ekstra effektforsterker. XTZ føres av Surround.no

Når det kommer til HDMI kabler så erfarer jeg at stort sett alt funker. Bestiller selv slike kabler fra kina, dær dem koster noen hundrelapper. Noen har problemer med kinakabler, isåfall er clas olson og biltema gode alternativ. eller ebay.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rune82 Vis post
    Heisann,

Vil bare si at det er sikkert folk med mer peiling her enn meg, men kan jo prøve å hjelpe deg litt.

Hvor mye er budsjettet ditt?
    Hvor stor er stuen/rommet (ca)?

Receiver:
    Her er det nok å velge mellom, og Yamahaen er nok sikkert fin.
    Men når du er på den prisklassen ville jeg også vurdert harman kardon sin AVR 260. Soundgarden har den på tilbud til 3995 her
    Den har nok ikke alle funksjonene som Yamahaen har men det er jo en smakssak

Høgtalere:
    Her er det bare å gå ut å høre med egne ører, kanskje låne med seg hjem en pakke om du har muligheten til det.

Ser du vil ha helst ha trefarget høgtalere, men om du hører mye på musikk kan du også sjekke ut System audio saxo serien. (Soundgarden). Spiller imponerende i forhold til størrelsen. Du kan også få komplett 5.1 sett i den serien til ca 10000.

Div:
    Når det kommer til matching mellom forsterker og høgtaler, så er det somregel oppgitt på forsterkeren hvor mye den klarer å gi ut i flerkanal og stereo.

Det oppgis gjerne som f.eks 50w/5ch 8ohm. Det vil si at i flerkanalmodus klarer forsterkeren å gi 50w til hver høgtaler. I stereo vil gjerne denne effekten være noe høgre, da forsterkeren bare trenger å drive to kanaler.

Om en tar Yamahaen som du nevnte osm eksempel, gir den 145W i stereo eller 95W/7kanaler ved 8 ohm.
    Hei der! det er ikke ofte jeg skriver noe her, men har ett spørsmål! Hvis man har en reciever som er oppgitt til å gi f.eks 50W i 5 kanaler så antar man at den da gir totalt 5X50W=250W! Men hvis man ser på specs på reciever så står det at den kanskje trekker max 180W, da kan den umulig gi mere enn den trekker av effekt fra strømnettet. En reciever kan aldri skape mere effekt enn den trekker, og så er der jo ett ganske stort tap av effekt i form av varme også. Her kommer da spørsmålet til slutt, hvordan greier bransjen å lure oss brukere/kjøpere til å tro at effekten du får er mere enn teorien kan gi? På mitt ene stereo-oppsett har jeg 2 stk brokoblede effektforsterkere sammen med forforsterker og Cd, platespiller, kassettspiller, DAC. Her gir hvert trinn i teorien 4X det de gir i vanlig stereooppsett på hver effektforsterker, så da får jeg istedet for 2X70W i uteffekt ved 8Ohm omtrent 280W pr side i 8Ohm. Skal du ha ett oppsett til både tv/film og musikk så må det bli en del kompromisser på flere områder, men da kan det være lurt å ta litt forskjellig fra flere leverandører/merker. Klipsch har en del gode høyttalere som egner seg til film/musikk siden de ikke trenger så store forsterkere (lav driftseffekt). Så det handler både om hva du trenger og hvor mye du vil legge i det av penger, mye i dag som har fin finish/design koster ofte alt for mye. Rådet ovenfor her er å gå innom Soundgarden eller Hifiklubben hvor de har bra peiling, og de kan være behjelpelig med både utlån og hjemmetesting for å finne det som er optimalt for deg. Så rådet mitt er som følger, spør flere steder og ikke kjøp noe for raskt som du angrer på. Prisene man betaler for mange varer vil synke med minimum 20% bare du har tatt ting ut av emballasjen hjemme hos deg selv.
    Lykke til i allefall!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •