Hjelp til å sette parametre for test: Airplay vs PC + DAC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til å sette parametre for test: Airplay vs PC + DAC

Jeg hører på mye musikk via Spotify (Premium). Den musikken jeg liker svært godt kjøper jeg på plate og spiller av via en dedikert cd-spiller, så kvaliteten derfra har jeg lite å utsette på, men Spotify er mye i bruk på daglig basis, så jeg ønsker å finne en best mulig måte å gjengi denne musikken på. Har oppgradert receiveren min til å ha AirPlay-støtte, utelukkende pga hvor enkelt det er i bruk. Men så er spørsmålet om det kanskje er et fullgodt alternativ til min nåværende oppkobling av PC med hensyn på lydkvalitet?

Jeg tenkte jeg skulle teste litt, og trenger noen innspill på testparametre.

Oppsett 1: PC tilkoblet Cambridge DACmagic via USB, videre koblet til receiver. Receiver satt til Pure Direct, filkvaliteten satt til høyeste kvalitet i Spotify

Oppsett 2: iPhone koblet til receiver via AirPlay. Receiver satt til Pure Direct, filkvaliteten satt til høyeste kvalitet i Spotify på telefonen.

Begge oppsett kun bestående av fronter, ingen sub. Har sjekket at samme levels er satt fo frontene i begge oppsett. Har jeg oversett noe? Andre innspill?
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Uten å endre noe mer, og ved -20 dB på receiveren så høres musikken via AirPlay mer komprimert ut, rett og slett.

Referansealbum: Diana Krall - "The girl in the other room"

Spor 3 "Temptation": Kontrabassen "sitter bedre" på PC + DAC. Tonene virker bedre adskilt, flyter mer i hverandre på samme sporet via AirPlay.

Spor 4 "Almost Blue": Symbalene hveser mer via AirPlay. Litt overrasket i bunnen, virker å være detaljer i bassen som er borte. Utganger i bass og symbaler synes å "henge" lenger via PC og DAC.

Dersom det ikke er noe jeg går glipp av her, så blir pcen og DACen stående i stua.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Stikkord for denne tråden