Musikknyter trenger bistand til å starte fra skratch. Hvilke komponenter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Musikknyter trenger bistand til å starte fra skratch. Hvilke komponenter?

Jeg er veldig glad i musikk, men har aldri hatt eller tatt anledning tidligere til å gjøre så mye med det i form av anlegg. Det har blitt med øretelefoner fra pc.
    Nå er huset jeg bygger i ferd med å bli ferdig og jeg har lyst å unne meg et bra anlegg.

Jeg lurer på om noen hadde vært interessert i å se litt på de kriteriene jeg har for så å gi meg noen råd til innkjøp. Eventuelt om priskriteriene mine er realistiske. Per idag har jeg relativt lite kontroll på lyd, komponenter etc. Men jeg vet hva god kvalitet er når jeg hører det Har tenkt å sette meg godt inn i og utvikle meg videre innen lyd for så å oppgradere/kjøpe enda bedre senere. Men jeg vil begynne litt i det små.

- Høyttalere:

- Ønsket pris: under 5000,-, helst rundt 4000,-
    - Vil kunne lytte til lav musikk og kunne hente ut alle nyansene i musikken. Altså klarest mulig lyd med bredest mulig spekter.
    - Vil samtidig ha anledning til å skru volumet godt opp og la musikken trøkke. Men lavt og mellomvolum har høyest prioritet.
    - Gjerne stativ og vil at de skal være greit pene bakgrunnsmøbler som ikke skriker mot deg. Som referanse, utseendet til Dynaudio Excite X12 er jeg fornøyd med. (Dynaudio Excite X12 Stativhøyttaler | Soundgarden)
    - Hva slags oppsett bør jeg gå for til musikklytting:
    - 2 høyttalere, ingen sub?
    - 2 høyttalere pluss sub?
    - flere høyttalere med/uten sub?
    fra høyttalernes aktuelle plassering til der musikken primært skal nytes er det ikke mer enn 1,5-3 meter. Men den skal kunne fungere i et 35 kvm stor stue
    - Om dere anbefaler med sub, så kommer jeg sannsynligvis til å måtte kjøpe denne senere, litt avhengig av hva dere mener. Det er bare så utrolig mye som må prioriteres foran når huset er ferdig.
    - Pris på sub; 3000-4000,-

Forsterker/reciever (har ikke satt meg inn i forskjellen ennå og vet ikke hva jeg trenger)

- Ønsket pris: 4000-4500
    - Må kunne tilkobles Iphone og pc med minimal(helst ingen) tap av kvalitet. Avspillingen vil primært være fra de to kildene og KUN det i starten. Både egne musikkfiler og Spotify.
    - Kan gjerne ha mulighet for å bli en hjemmekinoforsterker/reciever senere. Men da skal den ikke forringe musikkkvaliteten. For det er BARE musikk jeg er ute etter nå. Så heller en god "bare musikk-forsterker" enn en middels hjemmekinoforsterker.
    - Fint om den har anledning til å drive bedre høyttalere enn det jeg spør om over, slik at det lar seg gjøre å bare oppgradere høyttalere neste gang. Dog ikke et must.

Annet:

- Hva type kabler? Har ikke lyst å blakke meg på kabler. Jeg får nok ikke jobb som lydspesialist i operaen de første 2 årene ihverfall. Godt nok får være være godt nok for meg i denne omgang.
    - Avstand fra forsterker/reciever til høyttalere: opptil 15 meter.
    - Forslag til gode alternativer til avspilling av musikkfiler (flac og mp3) og Spotify? Vurderer Sonos og Squeezebox.
    - Noe annet jeg bør tenke på?

Jeg skjønner at eg skriver mye for å være såpass nybegynner. Vil ikke fremstå som masete. Men til tross for det kanskje lave budsjettet er det svært viktig for meg å få god kvalitet. Jeg vil nyte musikken og ikke irritere meg over begrensninger og dårlig kvalitet. Har ikke lyst på et jallaanlegg fra Elkjøp. Håper noen kan forbarme seg og gi meg noen gode råd

mvh

mjohank

Newcomer Kenneth1979 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med disse høyttalerne: USHER SERIES - JFS SOUND SYSTEMS

Dac'en i XTZ forsterkeren får mye skryt, da slår du to fluer i ett smekk.
    Den koster snaut 6000,- på surround.no. Eller en Marantz + en Dac-Magic :

MARANTZ INTEGRERTE FORSTERKERE - JFS SOUND SYSTEMS

CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter | Hi-Fi Klubben

Det pluss noen QED Original kabler til HT, koster vel 35kr meter'n og noen RCA/minijack Kabler fra samme merke evt. Par hundringser der og.

Skulle låte tålig greit sammen med Sonos eller SB, det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Dynaudio DM 2/6? (Dynaudio DM 2/6 Stativhøyttaler | Soundgarden)

Noen som har noen tanker om dem og eventuelt har hørt på dem? Jeg var innom Soundgarden og fikk en rask lytt. Låt helt greit, men da brukte betjeningen iphonen sin med en, etter sigende, dårlig dokking. Grei bass for så små høyttalere, men tror jeg måtte ha supplert med en sub etterhvert. Det mente han som jobbet der og.
    De fikk god kritikk i Lyd og bilde i fjor og. 5 av seks stjerner.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg å dra tl hifi klubben og høre på dette oppsettet her:

Høyttalere, B&W DM685: B&W DM685 Høyttalere | Hi-Fi Klubben kr 4595,-

forsterker: Nad c365bee: NAD C356BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben koster 4998,-

Svigerfar har dette anlegget samt en nad cd spiller og dette spiller kjempebra!Detaljert og fin B&W lyd samtidig som de leverer en veldig bra bass til tross for størrelsen. Rommet har jo litt å si men hjemme hos han trengs det ikke sub for musikklytting hvertfall.
    Anbefaler deg å høre på dette da jeg vil tro du kan bli veldig fornøyd med dette helt til oppgraderingstrangen melder seg.Og det gjør den

Og hvis du syns du trenger sub så er det mye lovord om xtz sine subber.12" koster vel 4000,- om jeg ikke husker feil og er vel ett av de beste kjøpene innenfor denne prisklassen.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor i Haugesund og har kun Soundgarden tilgjengelig. Blir for voldsomt for meg å dra til Stavanger eller Bergen for å høre på høyttalere i den lave prisklassen jeg har tenkt å starte med.

For å si det slik; jeg har mer eller mindre bestemt meg nå for at jeg er godt interessert i Dynaudio Excite X12
    Tror jeg kommer til å begynne karrieren min med disse. Da gjenstår forsterker.
    Jeg fikk høre høyttalerne og likte lyden godt. Men da var det en Hegel forsterker på tilbud til 10000,- som drev dem.

Jeg spurte karen i butikken (SOundgarden) om det måtte en slik forsterker til for å få den kvaliteten ut av høyttalerne hvorpå han svarte ja. Men jeg sa at det var uaktuelt og spurte om det var noe rundt 5000,- som ville kunne gi tilfredsstillende lyd. Han pekte da på en (tror jeg) Harman Kardon HK 3490 og sa at dette var en meget god forsterker som var mer enn nok for disse høyttalerne.

Noen som vil bekrefte dette eventuelt avkrefte det? Og uansett hva dere mener, hvorfor?
    Om ikke dette er rette forsterkeren, vet dere om noe fornuftig hos soundgarden til rundt den prisen?

En kollega av meg mener man betaler mye for navnet når man velger Harman Kardon

Newcomer Kenneth1979 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurdert å kjøpe brukt?

Newcomer kablang sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mjohank
    - Høyttalere:

- Vil kunne lytte til lav musikk og kunne hente ut alle nyansene i musikken. Altså klarest mulig lyd med bredest mulig spekter.
    - Vil samtidig ha anledning til å skru volumet godt opp og la musikken trøkke. Men lavt og mellomvolum har høyest prioritet.mjohank
    Dette synes jeg taler for 2 stativhøyttalere + sub. Forsterker med tonekontroller/loudness er også noe du kan vurdere, justerbar klang er undervurdert etter min mening.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bor i Haugesund kan du vel ta en tur til Budal Radio i Kopervik (rett nord for vippebroa). De har nok en del snadder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Annet:

- Hva type kabler? Har ikke lyst å blakke meg på kabler. Jeg får nok ikke jobb som lydspesialist i operaen de første 2 årene ihverfall. Godt nok får være være godt nok for meg i denne omgang.
    QED Original fra Hifi-Klubben er en grei høyttalerkabel.

QED Original kabel | Hi-Fi Klubben

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spurte karen i butikken (SOundgarden) om det måtte en slik forsterker til for å få den kvaliteten ut av høyttalerne hvorpå han svarte ja. Men jeg sa at det var uaktuelt og spurte om det var noe rundt 5000,- som ville kunne gi tilfredsstillende lyd. Han pekte da på en (tror jeg) Harman Kardon HK 3490 og sa at dette var en meget god forsterker som var mer enn nok for disse høyttalerne.

Noen som vil bekrefte dette eventuelt avkrefte det? Og uansett hva dere mener, hvorfor?
    Om ikke dette er rette forsterkeren, vet dere om noe fornuftig hos soundgarden til rundt den prisen?

En kollega av meg mener man betaler mye for navnet når man velger Harman Kardon
    Har du Elkjøp i nærheten? Da ville jeg ha sjekka Onkyo A-9377, Onkyo A-5VL (har digitale innganger) og Yamaha A700. Kan være gode alternativer til H/K.

Onkyo A-9377 stereoforsterker - Elkjøp

Onkyo A-VL5 stereoforsterker - Elkjøp

Yamaha forsterker - Elkjøp

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •