Billig og bra DAC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Billig og bra DAC?

Hei!

Lurer på å invistere i Abrehamsen A-DAC for å få et løft i System Audio anlegget mitt. Noen som har erfaring med denne? Er stusselig student, så kniper litt på økonomien, men de fleste tester jeg har lest sier denne leverer mer enn prisen tilsier.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USB er ingen ideell forbindelse mellom datamaskin og lydanlegg. Hvis PCen din har optisk utgang, og DACen tilsvarende inngang, unngår du problemer med elektrisk støy.

Skal du først ha en ren USB-DAC, finnes det et stort utvalg i butikker som selger musiker- og studioutstyr. For samme pris som A-DAC og oppover, får du bokser som i tillegg har optiske inn- og utganger, analog inngang, mikrofonutgang etc, og altså også kan brukes som analog inngang til datamaskinen.

Det finnes også helt OK kinesiske DAC'er med flere typer innganger, og evt innebygd hodetelefonforsterker, som ikke er særlig mye dyrere enn A-DAC.

Det er lite eller ingen teknisk kvalitetsforskjell på dette utstyret og A-DACen, og det er gjort flere seriøse blindtester som viser at det ikke er hørbare forskjeller på DACer i rimelige prisklasser.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er lite eller ingen teknisk kvalitetsforskjell på dette utstyret og A-DACen, og det er gjort flere seriøse blindtester som viser at det ikke er hørbare forskjeller på DACer i rimelige prisklasser.
    Tror du det er hørbar "elektrisk støy" ved bruk av USB?

Newcomer janstokk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde problemer med støy på min Abrahamsen DAC, men etter at jord til pc ble brutt er støyene borte. Definitivt et bra kjøp med en slik dac!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Abrahamsen v6 imponerte stort hos meg, og ble nesten værende pga sin særegne lydsignatur.

Arcam rDAC virker dog som en veldig god konkurent! (www.hifiklubben.no).
    Denne finnes med WLAN også, for 1000kr mer+1000kr i usb dongle. Da overfører du lyden trådløst ifra PC til DAC . Fiffig sak!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Abrahamsen v6 imponerte stort hos meg, og ble nesten værende pga sin særegne lydsignatur.

Arcam rDAC virker dog som en veldig god konkurent! (www.hifiklubben.no).
    Denne finnes med WLAN også, for 1000kr mer+1000kr i usb dongle. Da overfører du lyden trådløst ifra PC til DAC . Fiffig sak!
    .....de vet å ta seg betalt . 1000 kr for en usb dongle. Slikt koster jo 2-3 hundre kroner å Komplett.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer jornbr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HIFI Klubben har en Adcom med rør, til 2000kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt en del DAC-er her hjemme, hvor jeg har skiftet mellom A/B mens jeg spiller. Joda, det er ganske betydelige forskjeller hørbare forskjeller mellom DAC-er i lavere prisklasser. For mitt system/preferanser passet ikke Abrahamsen hos meg. Personlig synes jeg Cambridge spiller knakende godt for prisen. HRT music streamer II+ synes jeg var enda bedre, men dessverre klarte PC-en min ikke å gi denne nok strøm(tror jeg), så avspilling stoppet opp innimellom.
    Når det gjelder USB hører jeg ingen forskjell mellom dette og coax/optisk. Fungerer helt glimrende. Jeg har forøvrig aldri brukt jordet stikkontakt hos meg så skal ikke uttale meg om det.

Edit: Så HRT music streamer II+ var litt dyrere enn jeg trodde, så den ligger utenfor trådstarters budsjett. En Cambridge er hyppig på brukten for 1200-1500kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jornbr
    HIFI Klubben har en Adcom med rør, til 2000kr.

har du link til denne?

Newcomer jornbr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bknutsen
    har du link til denne?
    Mente Argon.

ARGON HA2 tube Forforsterker | Hi-Fi Klubben

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av k_s
    Når det gjelder USB hører jeg ingen forskjell mellom dette og coax/optisk. Fungerer helt glimrende. Jeg har forøvrig aldri brukt jordet stikkontakt hos meg så skal ikke uttale meg om det.
    Koaks gir evt samme problemer som USB. Og problemene er altså jordrelaterte, så stikkontakter og strømforsyninger spiller en stor rolle her.

I mange tilfeller er det klart hørbart støy. Mange tråder om dette, både her og i andre fora.

I noen tilfeller er støyen ikke tydelig hørbar mens du spiller musikk, men målbart. Lett å sjekke selv med egnet programvare, og en datamaskin med både USB, analoge og optiske inn/utganger.

Har hatt en del DAC-er her hjemme, hvor jeg har skiftet mellom A/B mens jeg spiller. Joda, det er ganske betydelige forskjeller hørbare forskjeller mellom DAC-er i lavere prisklasser.
    Det kan være mange grunner til at du hører forskjell, uten at dette betyr kvalitetsforskjell mellom DACene...

Hvordan vet du f.eks. at den forskjellen du hører, ikke skyldes at det er støy i et tilfelle, men ikke i et annet?

Og hvis du sammenligner en USB-DAC som Abrahamsens med en annen, må de to DACene nødvendigvis ha ulike kilder eller ulik tilkobling.

DCer kan også ha ulik styrke på utgangssignalet (gain); noe vi kan oppfatte som ulikhet i lydkarakter.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I noen tilfeller er støyen ikke tydelig hørbar mens du spiller musikk, men målbart. Lett å sjekke selv med egnet programvare, og en datamaskin med både USB, analoge og optiske inn/utganger.
    Jeg kan forstå at det for noen kan være viktig å vite om det er støy, selv om den ikke er hørbar.

For andre, meg inkludert, er det uinteressant om det er kun målbar støy så lenge oppsettet fungerer og musikken kommer trillende ut av høyttalerne

Ørene blir også eldre for hver dag som går, og hørselen ditto dårligere

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USB er ingen ideell forbindelse mellom datamaskin og lydanlegg. Hvis PCen din har optisk utgang, og DACen tilsvarende inngang, unngår du problemer med elektrisk støy.
    Dette er direkte feil. USB riktig implementært er en meget god forbindelse til datamaskin og det gir ingen støy. USB med asynkron overføring gi lavere jitter enn optisk. Om man hører forskjell med lavere jitter er en annen sak.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være mange grunner til at du hører forskjell, uten at dette betyr kvalitetsforskjell mellom DACene...

Hvordan vet du f.eks. at den forskjellen du hører, ikke skyldes at det er støy i et tilfelle, men ikke i et annet?

Og hvis du sammenligner en USB-DAC som Abrahamsens med en annen, må de to DACene nødvendigvis ha ulike kilder eller ulik tilkobling.

DCer kan også ha ulik styrke på utgangssignalet (gain); noe vi kan oppfatte som ulikhet i lydkarakter.
    Det er kjekt å eie to like squeexebox receiver når en skal teste to DAC-er.
    Disse har både optisk og coax tilkopling, så da har jeg iallefall like kilder å spille fra.

Å teste mellom USB og coax har jeg bare gjort ved å starte musikk på squeezebox og pc samtidig og switchet mellom inngang på DAC. Kanskje jeg ikke har gullører/gullanlegg, men klarte ikke skille mellom disse. Hører allikevel betydelig forskjell på lydsignaturen til ulike DAC-er.
    Hva mener du med at lavere prisklasse på DAC i tidligere innlegg? Er det f.eks. Cambridge DACMagic og Abrahamsen V6? Hvis folk ikke klarer å høre forskjell på disse to har de så dårlig hørsel at de like gjerne selge hele anlegget og kjøpe noe ala dette:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Dette er direkte feil. USB riktig implementært er en meget god forbindelse til datamaskin og det gir ingen støy. USB med asynkron overføring gi lavere jitter enn optisk. Om man hører forskjell med lavere jitter er en annen sak.
    Du blander sammen begrepene her. Støyen jeg snakker om har ingenting med signalet å gjøre, men med strøm og jord. Å koble sammen en datamaskin og et lydanlegg med en metallkabel, vil i mange tilfeller føre til støy. Dette er en praktisk faktum, som du kan konstantere selv med enkle midler, om du ikke tror på alle de brukererfaringene du kan finne på fora som dette, eller på informasjon fra ærlige produsenter.

Jitter er forøvrig ikke noe praktisk problem idag -- teorien det gjerne henvises til når hi-fi-folk diskuterer jitter, er fra 1970-tallet da digital musikkgjengivelse var på babystadiet. Dagens utstyr, selv det billigste, er av et helt annet kaliber enn datidens.

Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    For andre, meg inkludert, er det uinteressant om det er kun målbar støy så lenge oppsettet fungerer og musikken kommer trillende ut av høyttalerne
    Det er svært interessant å vite om det er målbar støy inne i bildet, når man synes man hører forskjell på to komponenter som det egentlig ikke burde være forskjell på.

Men det er vel mer i tråd med den rette hi-fi-ånden å kjøpe en ny DAC som er dobbelt så dyr, framfor å sjekke om grunnen til at man er misfornøyd med den man har, er knapt hørbar jordstøy som man kan eliminere helt gratis...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er svært interessant å vite om det er målbar støy inne i bildet, når man synes man hører forskjell på to komponenter som det egentlig ikke burde være forskjell på.

Men det er vel mer i tråd med den rette hi-fi-ånden å kjøpe en ny DAC som er dobbelt så dyr, framfor å sjekke om grunnen til at man er misfornøyd med den man har, er knapt hørbar jordstøy som man kan eliminere helt gratis...
    Det blir fort "kabeldebatt" av slikt

Hvis det ikke er hørbar støy, så er det ikke hørbart uansett hva man "synes å høre".....

Punkt 2 er jo helt riktig resonnert

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av k_s
    Hva mener du med at lavere prisklasse på DAC i tidligere innlegg? Er det f.eks. Cambridge DACMagic og Abrahamsen V6? Hvis folk ikke klarer å høre forskjell på disse to har de så dårlig hørsel at de like gjerne selge hele anlegget og kjøpe noe ala dette:
    Jeg har ikke hørt Abrahamsen V6, og det er meget mulig at Abrahamsen gjør noe på den analoge siden, for å oppnå en bestemt "lydsignatur". Abrahamsen har jo et rykte for å gi "varm lyd".

De fleste DAC-produsenter vil imidlertid følge "oppskriften" fra chip-produsenten, med minst mulig hokus-pokus etter D/A-konverteringen -- dvs følge idealet om "nøytral" lydgjengivelse. Dette gjelder Cambridge, og ikke minst produsenter av rimelige DACer til data/studiobruk. Du kan få slike ned i under en tusenlapp, og i samme prissjikt som DacMagic og rDAC kan du få profesjonelt utstyr, f.eks.

Lyd-Systemer AS - TC BMC-2 Digital audio converter and monitor controller

Men jeg holder altså fast på at det noen oppfatter som ulikheter i lydbildet med ulike DACer, like gjerne kan skyldes knapt hørbar støy pga forbindelse til PC, eller forskjellig utgangsstyrke/gain, som egentlige lydforskjeller i DACen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Hvis det ikke er hørbar støy, så er det ikke hørbart uansett hva man "synes å høre".....
    Det er utvilsomt sant når det gjelder lyd som ikke er høy nok til å høres, selv når alt annet er stille. Men med denne typen støy er det heller sånn, at den er høy nok til å være hørbar når det ikke spilles musikk, men så lav at den overdøves av musikken.

Så når noen mener at de hører forskjeller mellom ulike oppsett, er det all grunn til å sjekke om forskjellen kan være slik støy.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er utvilsomt sant når det gjelder lyd som ikke er høy nok til å høres, selv når alt annet er stille. Men med denne typen støy er det heller sånn, at den er høy nok til å være hørbar når det ikke spilles musikk, men så lav at den overdøves av musikken.

Så når noen mener at de hører forskjeller mellom ulike oppsett, er det all grunn til å sjekke om forskjellen kan være slik støy.
    Da vil jeg påstå alle produsenter gjør noe "hokus pokus" etter konverteringen. Ingen av de jeg har hatt hjemme hos meg har hatt lik lyd.
    Kan legge til at jeg kan justere gain på min Primare pre for hver inngang.
    Dette ble selvfølgelig gjort før testing etter beste hørbare evne(Hadde ikke DB-måler for hånd). Av nysgjerrighet lurer jeg da på hva som skiller en billig DAC fra en dyr? Kan umulig være selve DAC-chipen som koster en formue. Jeg vil påstå det må være konstruksjon/valg av kvalitet på interne komponenter. Kan ikke forstå at det ikke skal være forskjell på dette innen rimeligere DAC-er også. Men er enig at det sikkert finnes masse billig proff utstyr som er like bra som det vi Hi-Fi folk betaler det dobbelte av. Denne bransjen er full av humbug, så det beste er å prøve å stille seg nøytral til utsyret før man tester det.

Angående støy skal jeg ikke bevege meg for langt inn i, det har jeg ikke kompetanse til. Men kan være enig at en optisk kabel sikkert er en god løsning iom du har et galvanisk skille mellom DAC og avspiller.
    Er det forresten noen som har opplevd støy ifbm trådløst nettverk?
    Har en rør hodetelefonforsterker jeg kan høre støy fra når squeezebox står for nær forsterker. Dette har ingenting med kablene å gjøre siden støy forsvinner når jeg får flyttet squuezebox et stykke fra forsterker.
    Hvis jeg kopler om til trådbundet nettverk forsvinner støyen.

Jeg har forøvrig testet følgende DAC-er på mitt utstyr:

Billig/mellomklasse:
    H/K AVR 255(intern DAC gjennom HDMI)
    Squeezebox(intern DAC)
    Cambridge DacMagic
    HRT Music Streamer II+
    Abrahamsen V6

Dyrt:
    Hegel HD10
    PS Digital Audio LinkIII
    Stello DA100S
    Benchmark DAC1

Men legger denne diskusjon død fra min side, det blir bare påstand mot påstand uansett.
    Det beste er vel for trådstarter å prøve å få til et hjemlån, så kan han selv avgjøre om det er forskjeller.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •