Billig og bra DAC? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 46 av 46
    Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Alle DAC'er har preout, uten det blir det som en kalkulator jeg så på en kunstutstilling en gang som manglet display (?)

Terratec Aureon 7.1 USB har volumkontroll... 429,- på komplett
    Jeg fant en som dac hadde 2 ulike utganger og den hadde "fixed og pre out" utganger, og jeg tenkte at det kanskje var der problemet mitt lå.
    Men når jeg tenker meg om var det nok pga den hadde volumkontroll i tillegg, der "fixed" bypasset denne. ops:

Skal det ikke være mulig å kjøre effektforsterker direkte til en dac, og kontrollere lyden med en pc? For når jeg hadde a-dac, og systemvolumet på pc'en stod på 1/100, i tillegg til at winamp stod på 1/100, så var lydnivået øredøvende

Men er det noen forskjell på en dac og et ekstern lydkort som du linker til?
    Er dette som i kabel-religionen, der noen er troende og andre ikke?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Jeg fant en som dac hadde 2 ulike utganger og den hadde "fixed og pre out" utganger, og jeg tenkte at det kanskje var der problemet mitt lå.
    Men når jeg tenker meg om var det nok pga den hadde volumkontroll i tillegg, der "fixed" bypasset denne.
    Noen DACer har innebygd forforsterker med volumkontroll. Disse har enten to ulike utganger, en for fast ("fixed") og en for variabelt utgangsnivå -- andre veksler mellom fast og variabelt nivå på samme utgang. Hvordan man stiller inn dette, varierer.

De fleste seriøse produsenter har lagt ut bruksanvisninger som PDF på nettsidene sine. Da kan man finne ut hvordan apparatene fungerer før man bestemmer seg for å kjøpe.

Skal det ikke være mulig å kjøre effektforsterker direkte til en dac, og kontrollere lyden med en pc?
    Det er mulig (litt avhengig av drivere/programvare på PCen) -- men ikke nødvendigvis ønskelig. Digital volumkontroll reduserer i prinsippet signalkvaliteten. Dette vil ikke være hørbart med lydfiler av toppkvalitet, men kan bli det med dårlig materiale.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er mulig (litt avhengig av drivere/programvare på PCen) -- men ikke nødvendigvis ønskelig. Digital volumkontroll reduserer i prinsippet signalkvaliteten. Dette vil ikke være hørbart med lydfiler av toppkvalitet, men kan bli det med dårlig materiale.
    takker for svar

Men vil dette si at hvis man har en receiver koblet til en htpc med hdmi ut fra skjermkort, og overfører audio derfra, så er ikke dette fullt så gunstig? For denne er jo påvirket av systemvolumet på pc'en... Så det er best å bare la denne stå på fullt da, for å "begrense" skadene?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil dette si at hvis man har en receiver koblet til en htpc med hdmi ut fra skjermkort, og overfører audio derfra, så er ikke dette fullt så gunstig? For denne er jo påvirket av systemvolumet på pc'en... Så det er best å bare la denne stå på fullt da, for å "begrense" skadene?
    Hvis man har PCen koblet til en receiver, eller til en DAC/forforsterker, kjører man fast signal (= max volum) ut fra PCen og regulerer lydstyrken på receiver eller forforsterker.

Programvare for musikk kan oftest stilles inn til å koble ut volumkontrollen i slike tilfeller.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket utstyr er det du har?
    Overfører du med hdmi er det jo d/a konverteren i din receiver der dekoder signalet, har du en oppegående dac i din receiver er det ikke sikkert du vil høre forskjell med en ekstern dac. Med hdmi får du jo også multikanal lyd, med en ekstern usb dac får du bare stereo jo.
    Om du vil prøve en billig usb dac er der jo denne :NUFORCE UDAC 2 - HEADPHONE AMP/DAC - BLACK - Produktinformasjon
    Dac med innebygget forforsterker koster gjerne en del, f.eks. Benchmark sin. Med Logitech Transporter kan man også kjøre rett i effektforsterker.
    Men kanskje du kan bruke denne med Line Out til effektforsterker Nuforce Icon-2 Integrated Desktop Amplifier Koster 2495,-

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det noen forskjell på en dac og et ekstern lydkort som du linker til?
    Er dette som i kabel-religionen, der noen er troende og andre ikke?
    En "ekstern DAC" og er eksternt lydkort er vel egentlig det samme. Lydkort som selges under kategori datakomponent har som regel ingen annen strømtilkobling enn usb, og design er lite vektlagt. Når de kaller produktet for DAC så er det snakk om noe som skal selges som et hifikomponent.
    Terratecen har helt sikkert digital volumkontroll, uten at jeg vet sikkert. Den vil teoretisk sett kunne trekke ned lydkvaliteten. Et apparat kan ha analog volumkontroll selv om det ikke har forforsterker, ganske vanlig på effektforsterkere. Det som kan være vrient er å finne ut hva som er hva.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •