Billig og bra DAC? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av k_s
    Av nysgjerrighet lurer jeg da på hva som skiller en billig DAC fra en dyr? Kan umulig være selve DAC-chipen som koster en formue. Jeg vil påstå det må være konstruksjon/valg av kvalitet på interne komponenter.
    Det finnes masse om dette i seriøse fora. Noen produsenter liker å delta i diskusjoner med brukerne.

DAC-chip'er koster lite eller ingenting. Det gjør heller ikke de andre nødvendige komponentene. Det som koster, er design, kabinett, markedsføring -- og ikke minst fortjeneste i alle ledd. Det er lettere å selge dyrt gjennom hi-fi-butikkene, enn gjennom musikkhandlerne. Det finnes produsenter som selger nøyaktig samme innmat i en rimelig proff-versjon og en mye dyrere hi-fi-versjon...

Konstruksjonen er gitt med valg av chip. Å forandre på det oppsettet DAC-chipen er laget for å virke i, vil i beste fall forandre lyden -- aldri "forbedre den", om man har nøyaktig gjengivelse som ideal.

Noen produsenter gjør likevel forandringer, nettopp for å forandre lyden. Abrahamsen er antagelig en slik; muligens Musical Fidelity; helt sikkert Xindak og Audiolab. Med slike forandringer trengs det kanskje mer tid til testing, noe som også koster penger.

Er det forresten noen som har opplevd støy ifbm trådløst nettverk?
    Det du beskriver, er nok et rør-relatert problem...

Men legger denne diskusjon død fra min side, det blir bare påstand mot påstand uansett.
    Jeg er ikke noen teknisk ekspert; jeg gjengir bare hva folk med fagbakgrunn skriver i offentlig tilgjengelige fora. Slike folk argumenterer gjerne åpent mot vanlige oppfatninger i hi-fi-kretser, og mot markedsføringen til hi-fi-butikker og enkelte produsenter.

At mine egne erfaringer samsvarer med det jeg har lest, kan man ta som en bekreftelse, eller la være. Har man litt kunnskap om psykologi og "erkjennelsesteori", vet man at ens egne erfaringer ikke er sannhetsbevis for noe som helst.

Ellers har jeg ikke sett at noen av tråddeltagerne virkelig har sammenlignet DACer på reelt likt grunnlag -- bare med ulike varianter av "øyemål". Derfor synes jeg ikke det er særlig grunn til å legge vekt på de erfaringene det skrives om her, når de skiller seg så klart fra det man kan lese om fra folk som har profesjonell bakgrunn og har utført eller har detaljkunnskap om seriøsee tester...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

abrahamsen a-dac

Har testet cambrigde dacmagic mot abrahamsen a-dac....å dacmagic ble fort pakket ned igjen...mere "støy" i lydbildet og diffuse stemmer i forhold til a-dac som er en veldig fin oppgradering for en billig penge til de som bruker pc som avspiller...kjøp a-dac på elkjøp 30dg retur rett enklere kan det jo ikkje bli

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    At mine egne erfaringer samsvarer med det jeg har lest, kan man ta som en bekreftelse, eller la være. Har man litt kunnskap om psykologi og "erkjennelsesteori", vet man at ens egne erfaringer ikke er sannhetsbevis for noe som helst.
    Da klarte jeg ikk eå legge ballen helt død. Er fullstendig klar over det. Det sier seg selv at hvis du har kjøpt en DAC til 10000kr og sammenligner den med en til 2000kr så er det vanskelig å erkjenne(ubevisst) at disse kanskje spiller likt.
    Det er derfor jeg tar de med hjem først for å teste. Da unngår jeg problemer med favorisering.

Ellers har jeg ikke sett at noen av tråddeltagerne virkelig har sammenlignet DACer på reelt likt grunnlag -- bare med ulike varianter av "øyemål".
    Hvordan skal jeg teste da? Har to like kilder med like kabler på samme stereoanlegg + volumkompensering. Blir vel ikke likere grunnlag enn det. Hvem er disse ekspertene som har testet?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da klarte jeg ikk eå legge ballen helt død. Er fullstendig klar over det. Det sier seg selv at hvis du har kjøpt en DAC til 10000kr og sammenligner den med en til 2000kr så er det vanskelig å erkjenne(ubevisst) at disse kanskje spiller likt.
    Det er derfor jeg tar de med hjem først for å teste. Da unngår jeg problemer med favorisering.

Hvordan skal jeg teste da? Har to like kilder med like kabler på samme stereoanlegg + volumkompensering. Blir vel ikke likere grunnlag enn det. Hvem er disse ekspertene som har testet?
    Hva er viktigst da, at du er fornøyd eller at testene dine stemmer med det andre finner ut ? Det er mange her inne som ønsker å predike sitt syn som en uomtvistelig sannhet, og det er lov å låne erfaring men husk å tenk sjæl og - det er ditt anlegg og dine ører - det er nå min filosofi....

Lester en del i Fidelity. De har en "ordning" der de lar flere personer uttale seg om hva de "hører", gjerne med eksakt samme betingelser. Det er "interesant" lesing for å si det slik 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers har jeg ikke sett at noen av tråddeltagerne virkelig har sammenlignet DACer på reelt likt grunnlag -- bare med ulike varianter av "øyemål". Derfor synes jeg ikke det er særlig grunn til å legge vekt på de erfaringene det skrives om her, når de skiller seg så klart fra det man kan lese om fra folk som har profesjonell bakgrunn og har utført eller har detaljkunnskap om seriøsee tester...
    De med såkalt profesjonell bakgrunn bommer aldri? Jeg lurer også som k s, på hvem de er.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Proffene finner man på Gearslutz - studiofolkets forum. Enkelt å finne ut hva slags dacer som er trenden. NRK valgte DAD som DAC i studiosammenheng etter tester (som jeg ikke vet hvordan foregikk, kanskje de bare falt for innbillningskraften?)

DAD - References

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hva er viktigst da, at du er fornøyd eller at testene dine stemmer med det andre finner ut ? Det er mange her inne som ønsker å predike sitt syn som en uomtvistelig sannhet, og det er lov å låne erfaring men husk å tenk sjæl og - det er ditt anlegg og dine ører - det er nå min filosofi....
    Gir en tommel opp for dette innlegget. Det er derfor jeg ber trådstarter låne meg seg utstyr og finne ut selv. Har lest så mange tester etterhvert hvor jeg er veldig uenig i konklusjonen til "eksperten". Ikke minst med tanke på matching og egne lydpreferanser er det vanskelig å kjøpe enkeltkomponenter basert på en test.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest så mange tester etterhvert hvor jeg er veldig uenig i konklusjonen til "eksperten".
    Nesten alle hi-fi-blader og nettsteder har utelukkende subjektive tester -- altså den samme form for tilfeldig lytting som du og jeg kan gjøre hjemme.

Og "testene" er dermed akkurat like lite relevant for andre enn "testeren" selv -- eneste forskjellen er at skribenten forhåpentligvis har hørt mer utstyr enn leseren, og dermed har et litt bedre grunnlag for å vurdere. Til gjengjeld virker det som om de fleste hi-fi-journalister tror uforbeholdent både på hi-fi-myter og markedsføring.

Bare noen ganske få blader/sider bruker målinger og mer systematiske tester som grunnlag for omtaler. Stereophile er den eneste jeg kan komme på i farten.

Hva man skal lese for å få bedre informasjon, er ikke så lett å svare på. Det finnes ikke ett forum eller blad som åpenbarer sannheten. Som nevnt er fora der dyktige bransjefolk deltar et godt utgangspunkt. Hvor dette er, kan skifte -- slike folk blir av og til utestengt fordi de mistenkes for å drive egenreklame, eller (kanskje i bunn og grunn alltid) fordi de latterliggjør hi-fi-myter og trekker konkurrentenes markedsføring i tvil. Ofte forlater de også fora av egen vilje, hvis de synes at nivået på diskusjonene synker for lavt.

Sider knyttet til universiteter og andre forskningsinstitusjoner, og ikke minst til teknikerorganisasjoner (som AES), er også bra. Men her ligger nivået skyhøyt, og det kreves nok litt kjennskap til akademisk språkbruk for å skjønne stort av det.

Det er også mye pseudovitenskap ute og går. For å kunne sile vekk dette, trenger man enten gode tekniske kunnskaper, eller god øvelse i å lese fagtekster.

[quiz]Hvordan skal jeg teste da? Har to like kilder med like kabler på samme stereoanlegg + volumkompensering.[/quiz]
    Du skrev jo selv at du regulerte volumet uten bruk av måleinstrumenter. Dessuten vet du helt sikkert hvilken DAC som er hvilken, når du skifter mellom dem. Brudd på de to mest elementære reglene...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har forøvrig testet følgende DAC-er på mitt utstyr:

Billig/mellomklasse:
    H/K AVR 255(intern DAC gjennom HDMI)
    Squeezebox(intern DAC)
    Cambridge DacMagic
    HRT Music Streamer II+
    Abrahamsen V6

Dyrt:
    Hegel HD10
    PS Digital Audio LinkIII
    Stello DA100S
    Benchmark DAC1

Men legger denne diskusjon død fra min side, det blir bare påstand mot påstand uansett.
    Det beste er vel for trådstarter å prøve å få til et hjemlån, så kan han selv avgjøre om det er forskjeller.
    Jeg ser mange anbefaler/bruker Cambridge DacMagic og Abrahamsen V6. Ser disse går for ca. 3000kr på nettet +/-, mens Abrahamsen A-DAC får jeg for 900,-. Etter prisen å dømme, er DacMagic og V6 verd mellomlegget?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bknutsen
    Jeg ser mange anbefaler/bruker Cambridge DacMagic og Abrahamsen V6. Ser disse går for ca. 3000kr på nettet +/-, mens Abrahamsen A-DAC får jeg for 900,-. Etter prisen å dømme, er DacMagic og V6 verd mellomlegget?
    DacMagic og V6 har flere typer innganger, og kan brukes med alle slags kilder. A-DAC har bare USB, og kan dermed bare brukes med datamaskin.

Som de fleste USB-DACer kan A-DAC også bare motta signaler i "CD-kvalitet" (som så "oppsamles"), mens de andre også kan motta 24 bits-signaler med høyere samplingrate.

Du kan, som nevnt, få "USB-kydkort" til samme pris som A-DAC, men med mye mer funksjonalitet (og mulighet til 24 bit/≧96 kHz), om du går til musikkhandlerne i stedet for hi-fi-butikkene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg testa A-Dac'en, DacMagic og V6'en. Må si at den som ble pakka ned kjappest var DacMagic'en, som rett og slett ikke passa anlegget mitt tror jeg. Med tanke på prisen (999,-) er jeg kjempeimponert over A-dac'en, og siden jeg kun ripper all musikk, og kjører det gjennom PCen har jeg ingen behov for de ekstra utgangene til V6.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bknutsen
    Da har jeg testa A-Dac'en, DacMagic og V6'en. Må si at den som ble pakka ned kjappest var DacMagic'en, som rett og slett ikke passa anlegget mitt tror jeg. Med tanke på prisen (999,-) er jeg kjempeimponert over A-dac'en, og siden jeg kun ripper all musikk, og kjører det gjennom PCen har jeg ingen behov for de ekstra utgangene til V6.
    har den abrahamsen dac`en xlr utganger sånn som dacmagic har?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Abrahamsen A-Dac har 2 xlr, balanserte utganger.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om en _billig_ DAC som har en "dyp" lydsignatur, altså som kanskje smører litt på i det nedre frekvensspekteret?

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Noen som vet om en _billig_ DAC som har en "dyp" lydsignatur, altså som kanskje smører litt på i det nedre frekvensspekteret?
    Kva er billig for deg?

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fyldig test på lyd og bilde sine hjemmesider av 11 dac'er. Burde finne noe der.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er det du ønsker er vel Abrahamsen en "no-brainer".

Newcomer dellnorge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel HD2 DAC D/A-konverter - Sort - Sort

Denne fikk bra hos lyd og bilde. Bra pris også.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Abrahamsen a-dac var ikke noe for meg.

Har funnet ut at jeg trenger en dac med pre out, og dermed kanskje volumkontroll? Koblet a-dac'en til en effektforsterker, og hadde ikke mulighet for å justere lyden med pc'en. Selv om alt stod på 1% nivå, så var det et sinnsykt til lydnivå ut fra høyttalerne.

Så skal man bruke a-dac må man vel ha en integrert forsterker/forforsterker bak dac'en.

Noen som vet om en billig dac med pre out/volumjustering til rundt maks 1000-lappen? kinavarer osv går fint.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Abrahamsen a-dac var ikke noe for meg.

Har funnet ut at jeg trenger en dac med pre out, og dermed kanskje volumkontroll? Koblet a-dac'en til en effektforsterker, og hadde ikke mulighet for å justere lyden med pc'en. Selv om alt stod på 1% nivå, så var det et sinnsykt til lydnivå ut fra høyttalerne.

Så skal man bruke a-dac må man vel ha en integrert forsterker/forforsterker bak dac'en.

Noen som vet om en billig dac med pre out/volumjustering til rundt maks 1000-lappen? kinavarer osv går fint.
    Alle DAC'er har preout, uten det blir det som en kalkulator jeg så på en kunstutstilling en gang som manglet display (?)

Terratec Aureon 7.1 USB har volumkontroll... 429,- på komplett

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •