Forsterke FM-signal på arbeidsplass.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterke FM-signal på arbeidsplass.

Min far jobber på en bedrift langt oppi en dal her på vestlandet. De sliter med dårlige radiosignal og lurer på om det finnes gode løsninger for å forsterke signalet? Signalet skal forsterkes ut i en stor produksjonshall, så det er mulig det må flere antenner til. Finnes det noe bra på markedet?

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    U tell me. Jeg aner ikke hva som trengs, men såg for meg noe mer omfattende. Må være en stasjonær mottaker som forsterker og sender ut signalet (gjerne til flere antenner) til et stort lokale. De er opptil 10-15 stk som skal motta dette signalet på "klokker" med radio.

Det kan gjerne koste noen tusen om man får noe skikkelig.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kjøpe inn en sånn:
    500mW FM Transmitter - Aareff / Veronica
    Da kan man enten ta signal fra en stor utvendig antenne,og inn til en receiver,så ut i fra receiver og inn på denne senderen. Den dekker fint en stor produksjonshall.
    Ev;om det er helt umulig å få til fm-mottak,så kan radio streames fra en PC og inn på senderen.Et tredje alternativ er jo en riks-tv boks,der man også kan ta ut radiosignal,og inn på senderen.
    En slik sender er jo ikke heelt lov å bruke i Norge,men innenfor et godt skjermet område som en produksjonshall vanligvis er,så tror jeg neppe det vil by på problemer med øverigheta.Sende-effekt justeres også greit med antennelengde.
    Forøvrig så er senderen lov å importere til Norge.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkes hele fm-båndet eller kun en og en frekvens her...? Viktig at hver enkelt kan velge sin kanal da det er stor spredning i alder på den arbeidsplassen. Og hvordan vil det bli med en pc-løsning? De har bredbånd og sikkert ikke umulig å få til noe basert på nettradio om det er enklere. Men som sagt, det må være mulig å velge kanal selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis nettradio er et alternativ, så tror jeg egentlig at jeg hadde gått for dette, ja. Det er veldig enkelt å bruke på PC, og du får jo ganske mange dedikerte nettradioer som er ganske rimelige også nå. (Vel, rundt tusenlappen, og det er kanskje godt i overkant av hva man vil bruke pr. arbeidsplass).

Du skal finne nettradiolinker til alle norske radiokanaler. NRKs kanaler er listet opp her:

Lyd - NRK

og disse kan brukes med de aller fleste avspillingsprogrammer.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, hver enkelt av de ansatte i produksjonen fikk noe alla dette til jul av arbeidsgiver. De må altså ha noe som kan sende forsterkede radiosignaler til disse. Det aller beste hadde vært om det fantes noe som kan kobles til internett og så sende flere kanaler samtidig ut i produksjonslokalet. Vi snakker støyende maskiner, trucker og stort lokale.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, her er en løsning som fungerte når det til tider var dårlig dekning på mine Peltors:

1 stk tynn leder isolert med lakk

Tvinner lederen rundt antennen som en spiral oppover.

Dersom det er 0 signal, tviler jeg på at denne metoden fungerer, men som sagt har den fungert til tider for meg hvor det er dårlig dekning.

Skal du over forsterke hele FM båndet, trur jeg du må inn med lisens/konsesjons-pliktig utstyr.
    Det enkleste er å ta en telefon til Norkring - Norkring og høre om løsninger ifra dem.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir en fryktelig komplisert aksjon å kunne sende ut alle mulige kanaler via en FM sender,eller en hvilken som helst annen innretning.Dette er som nevnt heller ikke privatutstyr! Om det skal benyttes signalforsterkeri,så ligger den muligheten kun på hver enkelt mottaker,i dette tilfelle altså hørselvernet.Ellers så må selve senderen som sender til området forsterkes,eller så må Nordkring sette opp en link i nærområdet.I begge tilfeller så blir det svindyrt,og Nordkring er neppe villige til å betale Da er det billigere alternativet å utstyre alle med hver sin bærbare nettradio,om det skulle finnes noe slikt.

Med en FM sender,så kan du kun sende ut en og en kanal,på en innstillt frekvens.Kan jo ha loddtrekning hver morgen om hvilken kanal de skal høre på hver dag-kanskje..
    Mvh Rune

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luuuurer på om ikke det kan lønne seg å ta en telefon til "123 communications". Tror de har løsninger for slikt, selv om jeg ikke er helt sikker.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs litt hva de egentlig ønsker. Skal de få inn P4 bedre eller vil de ha mulighet til å bytte til andre kanaler osv?

Er det internettilgang på denne arbeidsplassen?

Er det noe sted på denne bedriften hvor forholdene er gode nok?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •