støy fra høyttaler... noen tips?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

støy fra høyttaler... noen tips?

Jeg sliter med endel støy fra høyttalerne mine. Jeg klarer ikke å utelukke kilden til dette eller finne årsaken.

Jeg har akkurat kjøpt nye høyttalerkabler og signalkabler (problemet oppstod før den tid). Jeg har også kjøpt meg nye strømkabler og nettstøyfilter (supra) uten at det hjalp noe som helst.
    Jeg har effektforsterker, forforsterker, cd spiller, dekoder og tv koblet til samme strømuttak (alle gjennom nettstøyfilteret). kabeltv/antennekabel (med galvanisk skille) er også koblet bak anlegget.
    støyen er tilstede selv når forsterker er slått av/standby (lav brumming i mellomtone og høyere tone i diskant). slår jeg på forforsterker blir støyen kravfitgere i mellomtonen og lavere i diskant. støy forsvinner helt hvis jeg kobler ut kobling mellom effektforsterker og forforsterker. kan jeg da anta at effektforsterker ikke er problemet? jeg lurte på om en trafoen som gir brummet/støyen eller tørre elektrolytter?

Men jeg føler det ligger i signalkilden. noen som kan hjelpe med forslag for å finne kilden til støyen? støyen er lik på alle kilder (pc, cd spiller, iphone etc.). støyen er også tilstede om jeg kobler ut tv, dekoder fra strømuttaket.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen ekspert, men det kan ha noe med utgangstøy fra affektforsterker samt lettdrivne høytalere. Har du kontrollert om kontaktene på kabelen mellom pre og effekt er slik de skal vere. Prøv å riste beveg på kablene når de er koblet til. Får du forstyrrelser da?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har testet dette nå og ingen endringer i støy/brumnivå ved å dra i kablene. andre forslag der ute?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd andre høytalere på forsterkern din? Det kan hende at forsterkern din er defekt og i slike tilfeller kan trafoen vært ødelagt. Det er bedre å prøve seg frem enn å feile, har du prøvd å koble anlegget på en annen kurs i huset?

Newcomer XITEC sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å samle alle komponenter til en stikkontakt. Bruk en stor padde og samle alt. Har hørt om lignende før som ble løst på den måten. Er ikke ekspert selv, dette er bare viderespredning av et "rykte".

Newcomer XITEC sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal lære å lese før jeg svarer.
    Har og hatt støy på en høyttaler. Det var støy fra defekte kondensatorer. Jeg vet ikke om det kan være tilfelle hvis støyen er lik på begge høyttalerne. Men hvis støyen er lik uansett bruk av signalkilder ville jeg valgt å få sjekket forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye støv i forsterkeren? "Brummer" preen (KAbinettet)uten at noe er tilkoblet? Har du annet utstyr du kan "eliminere" med?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koble kilden rett i effekten og hør etter brum.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for gode innspill. har ikke mulighet til å teste med andre høyttalere per idag. støy/brum forsvinner bortimot helt når jeg kobler cdspiller direkte på effektforsterker (til et akseptabelt nivå). jeg har også prøvd med en abrahamsen integrert forsterker koblet til (som forforsterker) og da forsvant all brum/støy. min forsterker er klasse A og når jeg slår over fra a/b til a økes støynivået (med forforsterker og kilder tilkoblet).
    ikke nevneverdig med støy i effektforsterker (åpnet den for noen uker siden).
    jeg hører på forumet her om å jordsløyfer. noen som har noen praktiske tips til å bryte en slik sløyfe?
    alle mine stikk/kontakter er av jordet type på supra nettstøyfilter og nettkabler (cd spiller har kun vanlig ujordet nettkabel).

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta å koble alt ut av forforsterkeren din, slik at kun forforsterkeren og effektforsterkeren din er i drift, høyttalerne er koblet mot effektforsterkeren. Har du støy da?? Nei, oki. Da kan du koble inn en og en kilde, så hører du hvilken kilde som genererer støy.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har gjort som du fortalte:
    med kun for og effekt koblet sammen har jeg støy når forforsterker står i standby men reduseres kraftig når den slås på (brum er nesten helt borte - kun støy fra diskant som er igjen). kobler jeg til cd spiller på line in 1 får jeg tilbake brum, men dette skjer ikke på line in 2, 3 og 4 (noe brum i venstre kanal/høyttaler men helt fraværende på høyre). dette tyder på en feil på line in 1 på forforsterker min. takk for god hjelp. fortsatt er det støy når jeg bruker line in 2,3 eller 4 og slår forforsterker i standby. tidligere har jeg fått støy fra alle kilder tilkoblet. kan dette forplante seg videre?

Newcomer jornbr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Kan det være en lampe du har med lysdemper. dem støyer på alt

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det har jeg men ikke på samme kurs så skulle ikke ha noe å si...
    etter litt prøving idag koblet jeg alle kilder tilbake og satt utstyret på plass: da var det støy og brum på alle kilder igjen. kan ikke skjønne at det er annet enn forforsterkeren som har et problem.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du rør pre? Da kan det vere et rør som er iferd med å ta kvelden.

Har du prøvd å snu stikket til preampen i støpselet. Har du prøvd å koble opp pre og effekt utenom supra padden? Er det jorda støpsel på kontakten i veggen der du kobler inn padda?

Har du pc eller tv tuner koblet til forsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pre er ikke rør. snu stikket hjelper ikke (har aldri hatt noe for seg for min del). ingen kontakter er jorda og har prøvd utenom suprapadden.
    pc og tv er tilkoblet men ingen forskjell om jeg kobler ifra. jeg antar trafostøy fra effektforsterkeren er en stor sannsynlighet. den er nå 10 år gammel.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du koblet tv til anlegget? Tenker da på vanlig stereo rca.
    Koble antennekabelen fra tv og se om støyen forsvinner.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    koble rett i veggen.... her er umulig å bruke poweramp via strømpadde... det resulterer i støy /brum i høyttalerne...

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg hvert borte i dine høytalere men lettdrevne høytalere vil nesten alltid ha noe støy,min ene rør forsterker hadde støy helt til jeg gikk over til jordet kontakt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •