Squeezebox eller Sonos?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Squeezebox eller Sonos?

Hei!

Jeg skal investere for å spille musikk i en multiromsløsning. Jeg tenker etter innledende undersøkelser at valget mitt kommer til å stå mellom Squeezebox Touch eller et oppsett fra Sonos.

Hva bør jeg velge? Jeg er klar over at SB gir en billigere løsning enn Sonos, men hvor store kvalitetsforskjeller og forskjeller i brukeropplevelse er det mellom disse alternativene?

Jeg håper på innspill fra noen der ute som har erfaringer med dette.:-D

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg funderer på samme ting. Jeg ønsker også et slikt system, hovedsaklig til spotify.

Problemet jeg har, er at sonos har offesiell støtte for spotify. Dette gjør at jeg kan spille forskjellige sanger i forskjellige rom. Og jeg trenger ikke ha på en pc. Mens den muligheten har jeg ikke med squeezebox.

Men så er sonos veldig rettet mot apple produkter og for meg har apple ingen produkter jeg kunne tenkt meg. Det finnes støtte for Android til sonos, men slik jeg forstår det er det ganske begrenset.

Jeg ønsker og styre mitt system med en Android Tablet.

Så dersom man kunne tenkte deg og styre produtet med f.eks en iphone eller ipad føler jeg at sonos gir en bedre brukeropplevelse. Det gir følelsen av og være sydd godt sammen og føles mer brukervennelig, syns jeg.

Jeg syns ikke den orginale kontrollene til noen av systemene gir den beste brukeropplevelsen.

Squeezebox virker som et bedre valg dersom man ønsker og bruke andre dingser til og styre musikken med. Det virker mer fleksibelt men at det trenger litt mer fikling for å fungere. Men med litt fikling har det også flere muligheter.
    Det har også bedre støtte for Andorid og apple, syns jeg. Men et dårlig alternativ sammenlignet med sonos om du ønsker og bruke spotify.

Squeezebox har støtte for Wimp, så er dette noe du ønsker og bruke ville jeg gått for squeezebox. Har ikke prøvd denne tjenesten selv men har hørt fra venner at det skal fungere veldig bra med Squeezebox touch

En annen ting jeg har tenkt på. Er at jeg ønsker meg en multiromsløsning. Og et av rommene musikk er ønskelig på er badet.

Jeg har ingen problem med og kjøpe en squeezebox radio til 999 på tilbud og sette på bade, men en sonos spiller koster ganske mye mer og det er ikke noe jeg har råd og bare kjøpe nytt dersom det blir ødelagt av fukt el.

Så jeg venter litt til for å se om sonos kommer med støtte for android. Eller om squeezebox får støtte for Spotify. Akkurat nå greier jeg ikke bestemme meg.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Squeecebox har vel støtte for Spotify Premium. Har ikke testet det men det er det vel andre her som har.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har sett av systemene, så ville Sonos vært mitt valg.
    Om du har mulighet så ville jeg besøkt HFK for Sonos demo og Soundgarden for SB demo.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Squeecebox har vel støtte for Spotify Premium. Har ikke testet det men det er det vel andre her som har.
    Det stemmer, og man kan styre squeezeboxen med en androidtelefon som har programmet "Squeeze Commander" installert.

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har tidligere hatt Sonos og har i dag en Squeezebox Duet og 3 SB Boom sammen med en Qnap NAS og såklart spotify-plugin, en løsning jeg er superfornøyd med...har bortimot eliminert behov for et lokalt musikkarkiv.

lydkvaliteten ut fra boksen så var nok Sonos best, men med en ekstern dac så kom SB opp til en greitt nivå.

det SB har som ikke sonos har er Boomen...noe mer genial boks finnes neppe, jeg har en på kjøkkenet, en på badet og en på soverommet (et komplett anlegg i en liten boks). et annet viktig poeng er at en SB-løsning blir billigere i forhold til Sonos.

Sonos klarer seg med en alminnelig nettverksdisk for lagring av musikk, mens SB trenger dedikert programvare på enten en pc eller NAS (som støtter squeezeserver og allerhelst sportify plugin).

Sonos fremstår kanskje som litt mer komplett og penere, men som sagt også ganske mye dyrere.

kanskje en rotete post, men dere skjønner tegningen men det er fordeler og ulemper med begge løsninger så det får være opp til hver enkel å gjøre seg opp en mening hva som veier tyngst

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Det stemmer, og man kan styre squeezeboxen med en androidtelefon som har programmet "Squeeze Commander" installert.
    Så genialt. Jeg viste ikke at squeezebox hadde fått offisiell støtte for Spotify premium, slik sonos har, dette har jeg virkelig ønsket meg lenge.

Tidligere var det bare en uoffisiell plugin for spotify, dette gjorde at det ikke fungerte så bra til en multiromsløsning. Man kunne ikke spille forskjellige sanger i forskjellige rom, og man måtte ha på en pc.

Hadde planer om og gå over til Wimp når squeezebox fikk offisiell støtte for dette, som skal gi samme fordelene, ingen pc og spille forskjellige sanger i forskjellige rom, men vist spotify er med også, blir det nok squeezebox på meg

Det finnes flere program på android til og styre squeezebox, men finnes det noen som er beregnet for tablets? Noe alla samme som squeezepad men for android?

Edit:
    Jeg finner ingen info om at squeezebox har fått offisiell støtte for Spotify? Finner bare for Wimp? Noen som har en link?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Velg Sonos!!

Ene og alene på grunn av Squeezebox er et særdeles ustabilt og vanskelig system å sette opp i nettverk.
    Det finnes tråder på tråder med Squeezebox-problemer. Og det meste er relatert til nettverksproblemer og dårlig kommunikasjon.

Selv er det en uskreven regel hjemme hos meg, at bare jeg forandrer noen små ting på ruteren. Så fungerer alt etter på. Men ALDRI Squeezebox. Så skal jeg gjennom hele factory reset rutinen, starte fra bunnen av og bruke 1-3 timer på å få den opp å gå igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens og takk for noen raske og spennende svar!

Eldar H, du sier; "Men så er sonos veldig rettet mot apple produkter og for meg har apple ingen produkter jeg kunne tenkt meg. Det finnes støtte for Android til sonos, men slik jeg forstår det er det ganske begrenset.

Jeg ønsker og styre mitt system med en Android Tablet.
    [/I]"

Jeg ønsker også å styre mitt musikkanlegg med en Galaxy tab. Har i utgangspunktet ikke noe stort ønske om å fylle huset med Apple-dingser. Jeg regner med at det er forskjellige meninger om akkurat det?

Jeg er også Spotify-fan og ønsker å bruke mitt SB eller SOnos-anlegg opp mot dette. Det er selvsagt besnærende med Sonos sin sømløse funksjonalitet opp mot Spotify. Hvor bra er dette for SB? Det lurer jeg på.

Gir SB like gode muligheter for å legge opp musikk i alle rom (bad, soverom, kjøkken) som Sonos?

Supertramp sier; Om du har mulighet så ville jeg besøkt HFK for Sonos demo og Soundgarden for SB demo.
    Jeg har vært hos HFK og skulle gjerne hatt en god demo for SB. Bor på Lillehammer, så da må det evt bli storbytur for å sjekke SB. Noen som vet noe bra på Youtube eller andre steder?

Audiomur, hvor bra funker SB med en androidtelefon som har programmet "Squeeze Commander" installert ?

mons_ivar, Kan du forklare litt mer om, eller si mer om dine erfaringer med det SB har som ikke sonos har er Boomen...noe mer genial boks finnes neppe, jeg har en på kjøkkenet, en på badet og en på soverommet (et komplett anlegg i en liten boks).
    Og hva kan være forslag til en god NAS-løsning?

Som sagt, takk for gode råd!

Cheers!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Squeezebox system i hele huset. dvs. 3 soner! Fungerer utmerket. Men som en påpeker, så KAN ting skjære seg litt ved f.eks endringer i rutern etc. Men hos meg ble alt mye bedre når jeg fikk skikkelig WIFI utstyr!

Sonos kjører eget "WLAN" ved trådløs overføring, noe som som oftest fungerer smertefritt! Kablet er de så si like stabile!

Spotify støttes av begge nå, WIMP kun av Squeezebox (tror jeg). Begge har gode apps til ipodtouch/iphone og Android(kanskje ikke sonos har noe android støtte enda?!).

Som nevnt, Sonos er veldig Apple fiksert! Men det funker jo det og .

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg litt usikker nå.
    Som jeg skriv i første posten min så har ikke sb offesiell støtte for Spotify, noe sonos har og jeg nevnte at dette gir fordeler som at du kan spille forskjellig musikk til forskjellige rom og at man ikke trenger og ha på en pc.

Men no sier jo flere har at sb har fått offesiell støtte for spotify, men jeg finner ingenting om dette, annet en den uoffesielle plug-in der dette ikke er mulig.

Det finnes et program som heter Andronos til android som du kan styre sonos med, men dette har en del begrensninger i forhold til sonos egne programmer til ipod ipad og iphone.

Jeg ønsker meg et program for telefonen og annet program beregnet for tablets til og styre musikken min med. Det er jo veldig mange fordeler med en stor skjerm når man ser på programmene som er laget for ipad.

Dersom sb har offesiell støtte for spotify slik de har for wimp blir det nok sb på meg, får sonos offesiell støtte for anroid går jeg for sonos

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EldarH
    Så genialt. Jeg viste ikke at squeezebox hadde fått offisiell støtte for Spotify premium, slik sonos har, dette har jeg virkelig ønsket meg lenge.

Jeg finner ingen info om at squeezebox har fått offisiell støtte for Spotify? Finner bare for Wimp? Noen som har en link?
    Det stemmer, det er ingen offisiell støtte for Spotify pr. dags dato.

Jeg er heller ikke enig i at SB er så mye billigere enn Sonos. Litt billigere er det. En SB touch får man for rundt 2300,- og Dueten for ca 2600,- Sammenlignet ligger Sonos ZP-90 på 3200,- Hvis man har iphone/ipad så bruker man den til kontroll. Må man kjøpe Sonos kontrollen i tillegg blir selvfølgelig Sonos betraktlig dyrere.

For og byggeut videre koster SB boom ca 2200. Mens Sonos sin tilsvarende S5 koster 3500,-. Denne spiller derimot rotta av boom`n.

Mitt råd. Har man Wimp velg SB, Spotify velg Sonos.

Sonos er også enklere og sette opp, med mye mindre tull og problmer underveis. Sonos oppretter sitt eget trådløsenett og er dermed mye mindre utsatt for forstyrelser ved bruk.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christer-
    Det stemmer, det er ingen offisiell støtte for Spotify pr. dags dato.

Jeg er heller ikke enig i at SB er så mye billigere enn Sonos. Litt billigere er det. En SB touch får man for rundt 2300,- og Dueten for ca 2600,- Sammenlignet ligger Sonos ZP-90 på 3200,- Hvis man har iphone/ipad så bruker man den til kontroll. Må man kjøpe Sonos kontrollen i tillegg blir selvfølgelig Sonos betraktlig dyrere.

For og byggeut videre koster SB boom ca 2200. Mens Sonos sin tilsvarende S5 koster 3500,-. Denne spiller derimot rotta av boom`n.

Mitt råd. Har man Wimp velg SB, Spotify velg Sonos.

Sonos er også enklere og sette opp, med mye mindre tull og problmer underveis. Sonos oppretter sitt eget trådløsenett og er dermed mye mindre utsatt for forstyrelser ved bruk.

du glemte en ting: når du allerede har f.eks en duet (og ipad,iphone etc,) har du kontrollere, da trenger du ikke å kjøpe en duet eller boom for å utvide. du kan kjøpe kun en sb receiver, som koster ca 1100 kr. DA blir det plutselig litt billigere..

hvis du i tillegg ikke skal beregne å betale for kontroller til Sonos, bør du legge samme beregning til grunn med SB, dvs man ikke kjøper duet eller boom/touch, men 2 stk SB receiver (duet uten kontroller) og bruker f.eks iphone,android,tabs eller lignende til å styre dette.. da blir det under 2500kr for 2 rom!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i det at SB er rimligere. Ville bare få frem at Sonos nødvendigvis ikke er så dyrt som alle skal ha det til. Skal du kun 1 sone i stua så blir det ikke nevneverdig dyrere.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Uten tvil SONOS !

Hei

Har selv SONOS og er meget fornøyd med det, er den beste HiFi invisteringen sammen med mine gamle B&W DM605 S2 jeg noen gang har gjort.
    Før jeg gikk til innkjøp av SONOS hadde jeg også kjøpt både Squeezbox Duet og Apple AirPort Express. Angrer ikke noe ting på at jeg heller gikk for SONOS til slutt, og det det eventuellt koster mer er det virkelig verdt etter min mening.
    Opplever SONOS mye mer stabil enn SB og AE, som ofte mistet forbindelsen med det trådløse nettverket, eller hakket og hadde spesiellt problemer med Lossless format. Dette opplever jeg ikke med SONOS !
    Er jo genialt at SONOS setter opp sitt eget nett slik at ditt vanlige trådløse nettverk blir belastet når du hører musikk. Er også genialt at man ikke trenger å kjøre noen spesiell programvare eller er avhengig av at PC/MAC må stå på ved lytting av musikk. Hvis man har en iPhone/iPod Touch/iPad er ikke SONOS så mye dyrere enn SB. Også trenger man heller ingen NAS med en iTunes klient heller for å spille musikk hvis man ikke ønsker å være avhengig av PC/MAC, er jo penger spart der også da disse koster endel mer enn en helt enkel og vanlig NAS. Men det aller beste med SONOS er jo brukervennligheten og hvor mye mer enkelt det er å sette opp for folk flest uten å måtte kunne så mye om data osv.....
    Ja, SONOS er kansje litt dyrere enn SB, men etter mitt syn er det virkelig verdt det!, selv om man også må kjøpe med SONOS kontrollen også.
    Har Squeezebox noen mottakere som er aktiv?, med innebygget forsterker?
    Hvis ikke blir jo ikke Squeezebox så mye billigere hvis man tenker å kjøre flere soner, da man igjenn må ha ekstra forsterker i tillegg til en mottaker/SB receiver og høyttalere. Da hjelper det ikke så mye at den bare koster 1000,- , SONOS ZonePlayer120 driver jo bokhøyttalere og små gulvstående høyttalere helt upåklagelig, ihvertfall mer enn godt nok som bruk til lyd i smårom/små anlegg rundt om som på soverom, barnerom, kjøkken osv, også har de den bærbare og portale ZonePlayer S5.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill - jeg tror at Purolatino blir tungen på vektskåla i denne omgang.

Det eneste jeg virkelig kvier meg for, er å invistere i Apple-produkter. Ser for meg å kjøpe en moderat stor i-pod i første omgang for å bruke som kontroll.

Ut ifra hva jeg har forstått, så er kontrollfunksjonen fra en ipod like bra som med Sonos sin egen kontroll og da ser jeg virkelig ikke hvorfor jeg skal legge alle pengene den koster på bordet??

Gleder meg i alle fall til å få Sonos i hus!

Cheers!

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 2 stk SB duet der begge kan spille av Spotify samtidig med forskjellige sanger.
    Å forrandre ting i routeren er heller ikke et problem.
    De som har slike problemer vil jeg tro kjører et "dårlig" oppsett eller bruker en "dårlig" router.
    Jeg bruker Squeezecommander til Android for å styre systemet og synes det fungerer meget bra. I tillegg har jeg SB controllerene som blir brukt.
    Det eneste ankepunktet mitt (som jeg kommer på i farten) er at controlleren bruker alt for lang tid å våkne i fra dvale.

Ang Sonos så har jeg aldri prøvd det
    Stereo: Yamaha RX-v773, Emotiva XPA-2, JBL Studio L890, LC2, LG 65", Xbox One S, Chromecast, Sonos
    Kino: Yamaha RX-V 781, JBL Studio L880, L820, LC2, XTZ 12.17, Velodyne CHT-12Q, Xbox One X, LG 65", Sonos, MediaPc, Chromecast

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bedda
    De som har slike problemer vil jeg tro kjører et "dårlig" oppsett eller bruker en "dårlig" router.
    Jeg har revet håret ut av meg flere ganger med mitt Squeezebox Duet system.
    Prøvd både en og to rutere.

Det er det som er så GENIALT med Sonos. Den driter langt i hva du har av "dårlig" system. Den virker bare, og uten problemer.

Og nå synes jeg ikke jeg har noen dårlige rutere heller.
    En helt standard ruter fra 3com, og nå Linksys WRT54GL.
    Begge rutere som finnes i hopetall hos det norske folk.

Så hvis han blir nødt til å ta høyde for hvilke ruter eller WiFi-oppsett han har, så er jo ankepunktet til Squeezebox allerede kommet der.
    For jeg har bestemt ikke problemer med noen av de andre WiFi-produktene jeg har i hus. Og det begynner å bli en del av dem.
    (Xbox, PS3, smarttelefon, TV, Blu-Ray-spiller, PSP, iPad. Alle de går på Wifi her hjemme, uten problemer. Men SqueezeBoxen, den skal jeg love deg har problemer. I skrivende stund virker den ikke igjen, og jeg gidder bare ikke forske på det i nok 1 time for å få den opp å kjøre igjen.)

KJØP SONOS!
    (Og ikke vurder SB engang, med mindre man er helt 110% på det som handler om nettverk).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Jeg har revet håret ut av meg flere ganger med mitt Squeezebox Duet system.
    Prøvd både en og to rutere.

Det er det som er så GENIALT med Sonos. Den driter langt i hva du har av "dårlig" system. Den virker bare, og uten problemer.

Og nå synes jeg ikke jeg har noen dårlige rutere heller.
    En helt standard ruter fra 3com, og nå Linksys WRT54GL.
    Begge rutere som finnes i hopetall hos det norske folk.

Så hvis han blir nødt til å ta høyde for hvilke ruter eller WiFi-oppsett han har, så er jo ankepunktet til Squeezebox allerede kommet der.
    For jeg har bestemt ikke problemer med noen av de andre WiFi-produktene jeg har i hus. Og det begynner å bli en del av dem.
    (Xbox, PS3, smarttelefon, TV, Blu-Ray-spiller, PSP, iPad. Alle de går på Wifi her hjemme, uten problemer. Men SqueezeBoxen, den skal jeg love deg har problemer. I skrivende stund virker den ikke igjen, og jeg gidder bare ikke forske på det i nok 1 time for å få den opp å kjøre igjen.)

KJØP SONOS!
    (Og ikke vurder SB engang, med mindre man er helt 110% på det som handler om nettverk).
    Skjønner ikke hvorfor folk har problemer med nettverket. Hos meg har det fungert knirkefritt i de 3 månedene jeg har hatt to stk squeezebox receiver og en squeezebox radio. Styres med Windows mobile. Du får en Squeezebox receiver for under tusenlappen. Så hvis du har en iPhone, Android eller windows mobil mener jeg at den store prisforskjellen opp til Sonos blir for høy til at det kan forsvares.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonos ser utvilsomt ut som et fortreffelig system. Selv har jeg Squeezebox både i stua og i kinoen. Jeg har aldri opplevd nettverksproblemer av noe slag, har hatt flere forskjellige rutere og aksesspunkter av forskjellige merker og SB har vært stabilt på nettverket med alle uten unntak. Mulig jeg har vært heldig?

Og etter at jeg fikk iPhone like før jul har også styringen nådd nye høyder. Å bla i biblioteket med iPeng-appen fungerer også strålende, enten det er i eget bibliotek eller i Spotify.

Men når det er sagt, så har ikke oppsettet vært uten prøvelser. Jeg har en Widows Home Server med Squeezeserver, og dette har faktisk vært litt mer plundrete og særlig Spotify har vært litt kilen, men det har stabilisert seg nå.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •