Stereoforsterker, alternativ til HK 990?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereoforsterker, alternativ til HK 990?

Hei!

Vurderer ny forsterker til mitt oppsett. Bruker idag en Hegel H1 på mine JBL LS60, fornøyd med lyden men den mangler litt av det nyeste, ser en del på film så kunne tenkt meg en med digitale innganger og mulighet for å justere lyd.
    Har kiket litt på Harman/Kardon 990, og vurdere å få testet denne.
    Dette er jo en kraftkar med masse finesser, men er det noen andre forsterkere jeg bør se på som stiller i samme klasse som HK 990?

Spiller ofte av musikk ifra PCen, og lurte på hva jeg trenger for å få spilt av musikken trådløst på anlegget, med best mulig kvalitet?

Mvh Stian

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ikke samme funksjonalitet + like mye krefter som med HK990, til sammenlignbar pris. Husk at HK990 er DAC, romkorreksjon og 2x150 W effekt i ett. Få andre forsterkere tilbyr dette i samme boks, og ingen til så lav pris. Og siden boksene er de dyreste enkeltdelene, blir det mye mer kostbart å kjøpe alt i separate deler...

Har du lettdrevne høyttalere, kan du greie deg med mindre effekt. Men selv da blir samlet pris for samme funksjonalitet lett høyere.

Om du går for HK990, er det eneste du trenger for trådløs musikk en dings som overfører signalene til en av de digitale inngangene på forsterkeren.

Om du er fornøyd med å bruke PC som avspiller/kontroll er Apple AirPort Express det opplagte alternativet. Eventuelt den nye Apple TV : med den kan du også overføre video, og du kan overføre video og musikk direkte fra iPod Touch, iPhone eller iPad, uten bruk av PC. Mulig at den siste muligheten kommer til AirPort Express i form av firmware-oppgradering, men jeg er langt fra sikker på dette.

Litt dyrere er Squeezebox, som finnes i ulike versjoner med ulik funksjonalitet. Her trenger ikke PCen å være igang -- til gjengjeld har de forskjellige modellene ulike begrensninger, og alle stiller krav til harddisk/server og filformater. Video er utelukket.

Begge disse systemene overfører ved hjelp av et vanlig datanettverk. Sonos er en god del dyrere, men bruker sitt eget lukkede nettverk. Dette har både fordeler (mindre forstyrrelser) og ulemper (helt lukket mot datautstyr).

Alle de tre nevnte systemene vil overføre lyden i CD-kvalitet. De dyreste alternativene kan også gi høyere kvalitet -- men sjansen for at du faktisk vil høre forskjell, er liten.

Det finnes flere andre systemer også, men de har ulike begrensninger i forhold til de tre nevnte. BlueTooth-overføring er billigst, men her er båndbredden begrenset, så signalet blir komprimert. BlueTooth er også sårbart i forhold til forstyrrelser, da det sender i samme frekvensområde som datanettverk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Xindak xe6950 (09 modell)? Mener den ble testet i siste eller nest side fidelty.

Audiofoni - Høykvalitets HiFi produkter - Audiofoni - Høykvalitets HiFi produkter

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende svar:-D

Har sett nærmere på HK 990 og la merke til at den mangler HDMI. Dette kunne jo vært veldig praktisk å ha mtp Playstation og PC f.eks .
    Eller er det slik at man må ha hjemmekino receiver for å få alle desse tilkoblingmulighetene?
    USB tilkobling kan jeg heller ikke se.

Med tanke på trådløs overføring fant jeg dette produktet hos soundgarden ( Audio Pro WF100 TrÃ¥dløs lyd | Soundgarden ), om dette hadde vært plug and play i HK 990 hadde jo det vært kjempefint

Ser i denne testen (Harman/Kardon HK 990 - Lyd og Bilde) at 990en ikke kom best ut på lydkvalitet, men skal man ha en forsterker med masse muligheter til i denne prisklassen er vel dette det man må betale.. Eller er her andre synspunkt?

Kan noen kansje anbefale en surrond receiver i 10-16000 klassen, men som også fungerer godt i stereo?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •