Dolby Digital eller Dts ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 53
    Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dolby Digital eller Dts ?

Hva er det vanligste formatet og høre på, er det dts eller dolby digital hva er forskjellen. synes selv at det er mere "trøkk" i lyden på dolby digital :?:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På dvd-filmer er det vel fortsatt DD som går igjen på de fleste filmer, selv om det bare blir flere og flere som kommer med DTS, eller DTS i tillegg.

Forskjellen er at DTS lyden er mindre komprimert enn DD, og tar da mer plass på dvd-platen. I teorien skal DTS være en god del bedre enn DD.

Det jeg vet noen har slitt med på litt eldre utgivelser med DTS, er at LFE-kanalen (subben) har et mye lavere lydnivå enn på DD. Slik at om man har optimalisert anlegget for DD, blir det ikke så bra med DTS.

Persolig syntes jeg DTS låter mye mer oppløst, detaljert, med bedre "romfølelse" og bedre trykk enn DD

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DTS - uten tvil.
    Ellers kan DD optimaliserte justere litt på "bassknotten"???

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er stor forskjell på DTS og DD.

Lyden blir mye fyldigere og mer "ekte" med DTS. Det blir nesten som forskjellen mellom MP3 og vanlig CD.

Mvh
    Thomas

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoium
    Ja, det er stor forskjell på DTS og DD.

Lyden blir mye fyldigere og mer "ekte" med DTS. Det blir nesten som forskjellen mellom MP3 og vanlig CD.
    Som en generell tommelfingerregel er jeg enig i at DTS er bedre enn DD. Å sammenligne det med forkjellen mellom MP3 og CD blir litt meningsløst med mindre man tar med bitraten for MP3. Jeg er enig i sammenligningen hvis MP3en du bruker i sammenligningen ligger i området 160 kbit/s eller bedre.

Men noen ganger er selve kodingen av DTS-sporet gjort på en måte som etter min mening gir dårligere resultat enn tilhørende DD-spor. F.eks. på "Gladiator" synes jeg det riktignok DTS-sporet er mer dynamisk, men DD-sporet gir en mer presis detaljering av lydbildet. Det er sikkert litt smak og behag også... Jeg vil bare advare mot å fiksere FOR mye på DTS i forhold til DD. Et godt kodet DD-spor gir mye moro i hjemmekinoen.

Dessuten: Så lenge man alltid skal ha DD-sporet uansett, så vil et DTS-spor stjele tilgjengelig båndbredde fra bildesporet! Det er også verdt å tenke på... Håper produsentene nå snart tar steget fullt ut og tør å ta valget med KUN DTS som lyd på enkelte høykvalitetsutgivelser. Det er vel ikke SÅ mange der ute som ikke kan dekode DTS i receiveren sin lenger... :twisted:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er vel heller de som faktisk ikke har en receiver. Det er mange av dem.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Problemet er vel heller de som faktisk ikke har en receiver. Det er mange av dem.
    De kjører vel lyden i stereo, da. De fleste DVD-spillere sender vel ut stereo-lyd selv om det er kodet i DTS, eller hva? (Dette vet jeg ikke, for jeg har aldri prøvd.) Det er vel sikkert det som er DTS-støtte i en DVD-spiller.

EDIT: Ovennevnte antakelse (grå skrift) er feil. ops: DTS-støtte i DVD-spillere betyr svært ofte at de bare tilbyr DTS som spor på digitalutgangen og at man må ha dekoder for dette i tillegg.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes en del eksepler hvor DD er bedre enn DTS for eksempel U2 coming home.

Jeg husker ikke flere i farten, men de finnes.

Det er ofte at det er forskjellige lydspor og ikke bare forskjellig koding som er forskjell på DD og DTS. Spesielt der hvor DTS har laget lyden selv.
    Da er ikke lyden direkte sammenliknbar.

Men, i teorien og som regel i praksis er DTS bedre enn DD.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    De kjører vel lyden i stereo, da. De fleste DVD-spillere sender vel ut stereo-lyd selv om det er kodet i DTS, eller hva? (Dette vet jeg ikke, for jeg har aldri prøvd.) Det er vel sikkert det som er DTS-støtte i en DVD-spiller.
    Ikke at jeg har prøvd, men jeg har forstått det som at DTS ikke kan mikses ned til to kanaler.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du har rett, men det er vel ingen som "tør" lage en DVD plate uten stereo spor?

Det er uansett bare 192 kb/s på stereosporene og det er ikke så mye i denne sammenheng.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er gjort en test mellom DD og DTS, og i de fleste tilfeller gikk DD seirende ut, selv med lavere bitrate. Finner ikke linken i farten.

Men jeg synes DTS høres bedre ut enn DD, men om dette skyldes at nivået er høyere i utgangspunktet eller ikke vet jeg ikke.

Persolig syntes jeg DTS låter mye mer oppløst, detaljert, med bedre "romfølelse" og bedre trykk enn DD
    Enig.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    De fleste DVD-spillere sender vel ut stereo-lyd selv om det er kodet i DTS, eller hva? (Dette vet jeg ikke, for jeg har aldri prøvd.) Det er vel sikkert det som er DTS-støtte i en DVD-spiller.
    Og her må jeg korrigere meg selv ops: :
    Var og så film hos en kamerat i går kveld. Han hadde en litt eldre Pioneer DVD som var merket med DTS-støtte, men han kjørte analog stereo fra denne til stereoanlegget sitt. Vi forsøkte å velge DTS-sporet, men fikk da beskjed om at "DTS digital out" var utilgjengelig. Så det er tydelig at DTS støtte svært ofte bare betyr at spilleren kan gi DTS-sporet digitalt ut for vidre dekoding og prosessering... Da skjønner jeg godt at produsentene kvier seg for å gi ut DVDer med kun DTS lydspor. :?

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer dette, jeg har faktisk aldri vært borti noen dvd-spillere som koder DTS til stereo. Selv på laptopen må jeg velge dd for å få lyd i headset'et, men det kan jo være meg som har glemt en eller annen innstilling.

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Pioneer 656 kan iallefall kode ut DTS og sende det på analog utgangene.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fett.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På DD er det et krav at spilleren skal kunne gjøre om 5.1 til 2.0 og sende det ut analogt.

På DTS er dette en opsjon men ikke ett krav.

At en DVD spiller kan lese CD plater er også kun en opsjon og ikke ett krav.

Det er også ett krav at alle DVD plater skal ha lyd i DD, fra 5.1 og nedover.

Det er DVD forumet som har fastsatt disse retningslinjene.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Det er også ett krav at alle DVD plater skal ha lyd i DD, fra 5.1 og nedover.
    Forstår ikke helt hva du mener med nedover...finnes da både 1.0 og 6.1.

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De hadde desverre ikke 5.1 på 50 tallet :wink: Noen unntak gjelder nok...

Newcomer sidenone sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har brent ut filmer(fy meg!) med kun dts format, og da var det flere som lånte filmen som ikke fikk lyd i det hele tatt. og det var da fordi de hadde en billig spiller som ikke støttet det. trodde nesten alle spillere også støttet dts nå jeg. ihverfall de som selges nå om dagen. tok visst feil.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sidenone
    har brent ut filmer(fy meg!) med kun dts format, og da var det flere som lånte filmen som ikke fikk lyd i det hele tatt. og det var da fordi de hadde en billig spiller som ikke støttet det. trodde nesten alle spillere også støttet dts nå jeg. ihverfall de som selges nå om dagen. tok visst feil.
    Kan du vise til en film som er gitt ut på DVD med bare DTS og ikke minimum DD2.0?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •