Forbedring med DAC i forhold til forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 120
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forbedring med DAC i forhold til forsterker?

Var så heldig og fikk sonos av meg selv til jul :-D

Har ZP-90 som jeg har koblet til mitt eksisterende hjemmekinoanlegg i stua.
    Har koblet ZP-90 med optisk kabel til min Denon 3808. Slik at jeg lar forsterkeren ta seg av DAC konverteringen. Har all min musikk i Apple lossless. Må si dette fungerte veldig bra samtidig som jeg er fornøyd med lydkvaliteten. Så kommer det stor spørsmålet. Kan man oppnå enda bedre hørbar lyd ved og ha en egen DAC mellom ZP-90 og denon 3808?
    Kobler da evt optisk til DAC og analog fra DAC til forsterker. Eller er DAC´n i denon forsterkeren såpass bra at det ikke er noe og hente på f.eks DAC´ene fra cambrige eller Acram som hifiklubben selger. Forsalg til evt. andre bra DAC´er?

Newcomer mbb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som med alt annet er det bare en ting å gjøre. Dra i butikken og lån med deg produkter hjem. Se om du kan høre forskjellene selv.
    Jeg vil i utgangspunktet tro at du kan oppleve en viss forbedring med relativt rimelige eksterne dac'er, men jeg har aldri hørt dac-delen i din reciever.

Er forresten mange som mener mye om dac her på forumet. En del info å finne om du søker litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har søkt og sett en del på dette forumet og andre forum uten og bli særlig klokere. Hvis man ser på spesifikasjonene på DAC i min denon 3808. Så har den følgende spec: 24-bit / 192-kHz. Så "skryter" de av at den har: Compressed Audio Restorer for MP3/AAC, har også stilt på denne på forsterkern til HQ (high quality). Stor forskjell fra standard, ble mye bedre Cambridgen har også 24-bit / 192-kHz.

Når det gjelder og låne med produkter hjem blir det som regel dyrt Cambridgen koster rett over 2000,-, for og få den med hjem må jeg betale for den for og evt levere den tilbake. Noe som ikke skjer, så da har jeg brukt 2000,- på kanskje noe som ikke hjelper noe særlig. Skal ikke være lett...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den spec'n du nevner har "alle" DAC'er i dag. Det som skiller de er lydsignaturen, mao de låter litt forskjellig. Dette er noe produsenten bygger inn etter egen smak og for å skille sitt produkt fra konkurentene.

Har samme forsterker som deg. Noen sier den har litt "tilbake lent" lyd signatur. Hvordan det låter hos deg har sammenheng med hva slags høytalere du har og hvordan rommet de står i lyder. Jeg synes den er helt grei til kino, men for musikk fortrekker jeg Xindak. Hvis du ønsker å endre på denne lyden kan en DAC gjøre "underverker", men det står ikke i spec'n hvordan den låter - det kan du bare finne ut ved å prøve.

Jeg kan nevne at jeg kjøpte en brukt BelCanto 1.5 DAC. Den ga meg ingen forbedring i forhold til Xindak CD spiller, men nå har jeg koblet CD/Squeezebox/TV til Xindak forsterkeren over XLR kabler. Å kjøre signaler over XLR i stedet for ubalanserte phono kabler gir meg mye bedre lyd enn CD med/uten ekstern DAC. Det skal tilføyes at Xindak'n er en analog forsterker uten DAC.

Og hvorfor blir den ikke levert tilbake - lat eller 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekino-receivere har bra DACer. Dårlige DACer finner du i gamle CD-spillere, billige DVD-spillere, DAB-radioer, små mediespillere o.l. PCer har også som oftest dårlige DACer (lydkort); uansett er det en fordel å gjøre digital-til-analog-konverteringen utenfor PC-kabinettet, fortrinnsvis med optisk kabel fra PCen. Dette fordi PCer generer elektrisk støy, som kan overføres til musikkanlegget om man kobler dem sammen med metallkabler.

Oppgaven til en DAC er å omforme det digitale signalet til analoge signaler som kan behandles av forsterker og høyttalere. Dette skal ideelt gjøres uten å forandre på lydbildet. Gode DACer og lydkort er helt nøytrale; de tilføyer ingenting og trekker ikke noe ifra. Enkelte hi-fi-produsenter velger imidlertid å gi produktene en egen "lydsignatur". Det vil i praksis si at de forsterker enkelte frekvenser (typisk i bassområdet), eller til og med tilfører støy eller forvrenging for å gjøre lyden "varmere". Noen mener at dette betyr "bedre lyd". En annen grunn til at folk oppfatter noen DACer som bedre enn andre, kan være at de sender ut kraftigere signal. Da vil lydvolumet ut fra høyttalerne bli litt høyere, og dette oppfatter vi gjerne som "bedre lyd".

Komponentene i en DAC er få og billige, og de ulike typene avviker ikke særlig fra hverandre. Derfor er det mulig å lage ganske billige, og ganske små DACer som gir svært bra lydkvalitet. Dyre hi-fi-DACer er ikke nødvendigvis bedre enn billige, om vi tenker på evnen til å omforme signalene uten å forandre dem.

Har du en forsterker med bare analoge innganger, og kilden din er en gammel eller billig CD- eller DVD-spiller, en enkel streaming-boks eller en datamaskin, vil du helt klart få bedre lyd med en ekstern DAC. Har du en nyere, god CD-spiller er saken mer tvilsom.

Har du en receiver med digitale innganger, har du lite eller ingenting å vinne i form av lydkvalitet. Men kjøper du en ekstern DAC som "farger" lyden, kan det være at du liker denne "fargede" lyden bedre enn du liker den nøytrale konverteringen receiveren din gjør.

Newcomer mbb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Har du en receiver med digitale innganger, har du lite eller ingenting å vinne i form av lydkvalitet. Men kjøper du en ekstern DAC som "farger" lyden, kan det være at du liker denne "fargede" lyden bedre enn du liker den nøytrale konverteringen receiveren din gjør.
    Dette blir som kabler. Noen mener det er stor forskjell på lydkvaliteten, mens andre mener dyre kabler bare er tøys.
    Regner med at Fahnsen havner i den siste kategorien.. :-)
    Som sagt tidligere. Det er bare en måte å finne ut av dette på. Ta med hjem og hør. Finner du en du liker leverer du den tilbake og venter til det dukker opp en på brukt-børsen hvis du syntes ny-prisen var for høy.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at det er liten forskjell mellom dac. Har selv prøvd og sammenlignet den innebygde i Squeezeboxen mot Arcam rDac og Benchmark Dac1. Det står hverken på utstyr, hørsel eller evne til å lytte.

Skal du ha bedre lyd i stereo er en dedikert pre veien å gå etter min erfaring. Her har jeg mange ganger sammenlignet en passiv Doxa pre mot Yamaha og Denon receiver i stereo og forskjellen er åpenbar i favør Doxa.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mbb
    Dette blir som kabler.
    Nei.

DACer (nærmere bestemt den analoge delen av apparatet) kan ha reelle, dvs målbare, forskjeller i lyd. Om det så bare er et litt høyere utgangssignal eller litt dårligere signal/støyforhold.

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hjemmekino-receivere har bra DACer. Dårlige DACer finner du i gamle CD-spillere, billige DVD-spillere, DAB-radioer, små mediespillere o.l. PCer har også som oftest dårlige DACer (lydkort); uansett er det en fordel å gjøre digital-til-analog-konverteringen utenfor PC-kabinettet, fortrinnsvis med optisk kabel fra PCen. Dette fordi PCer generer elektrisk støy, som kan overføres til musikkanlegget om man kobler dem sammen med metallkabler.

Oppgaven til en DAC er å omforme det digitale signalet til analoge signaler som kan behandles av forsterker og høyttalere. Dette skal ideelt gjøres uten å forandre på lydbildet. Gode DACer og lydkort er helt nøytrale; de tilføyer ingenting og trekker ikke noe ifra. Enkelte hi-fi-produsenter velger imidlertid å gi produktene en egen "lydsignatur". Det vil i praksis si at de forsterker enkelte frekvenser (typisk i bassområdet), eller til og med tilfører støy eller forvrenging for å gjøre lyden "varmere". Noen mener at dette betyr "bedre lyd". En annen grunn til at folk oppfatter noen DACer som bedre enn andre, kan være at de sender ut kraftigere signal. Da vil lydvolumet ut fra høyttalerne bli litt høyere, og dette oppfatter vi gjerne som "bedre lyd".

Komponentene i en DAC er få og billige, og de ulike typene avviker ikke særlig fra hverandre. Derfor er det mulig å lage ganske billige, og ganske små DACer som gir svært bra lydkvalitet. Dyre hi-fi-DACer er ikke nødvendigvis bedre enn billige, om vi tenker på evnen til å omforme signalene uten å forandre dem.

Har du en forsterker med bare analoge innganger, og kilden din er en gammel eller billig CD- eller DVD-spiller, en enkel streaming-boks eller en datamaskin, vil du helt klart få bedre lyd med en ekstern DAC. Har du en nyere, god CD-spiller er saken mer tvilsom.

Likte det du skrev, siden det passer bra med det jeg har kommet fram til på egenhånd. Lærte forsåvidt noe nytt at det er lydsignaturen som noen ønsker å sette sitt eget preg på, men jeg vil uansett være tilhenger av renest mulig, og ubehandlet lyd. Dermed tviler jeg på at jeg noen gang behøver å invistere i noen DAC-er, siden Onkyoen gjør jobben 8).

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aktive høyttalere med digitale innganger i hovedanlegget. Likevel har jeg en håndfull separate DACer, av den rimelige (men nøytrale) sorten. Én bruker jeg som hodetelefonforsterker i stuen; et par er små og kan tas med når jeg ønsker å koble Mac'en til lydanlegg utenfor mitt eget hjem; ellers bruker jeg dem for å kunne koble samme lydkilde til anlegg både på soverom og bad.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir som kabler. Noen mener det er stor forskjell på lydkvaliteten, mens andre mener dyre kabler bare er tøys.
    Nei, dette er ikke som kabler. Kabeldebatten foregår i første rekke på et plan som moderne fysikk/elektronikk/kretsteori ikke kan forklare/måle, altså i en subjektiv virkelighet.

Som Fahnsen skriver, kan man ha målbare forskjeller på analoge kretser. Min erfaring er at man kanskje må noen kroner lenger opp en Cambrigde DacMagic for å få noe særlig forbedring fra "normal" cd-spiller eller dac i receiver. Og vi snakker uansett om forskjeller som er en størrelsesorden under valg av høyttaler og påvirkning fra rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar. Alltid greit og høre andre sine meninger. Har kommet frem til at jeg lar min denon 3808 ta seg av jobben. Er stålende fornøyd med sonos og lydkvaliteten dette gir i stua. Har alt i apple lossless på en harddisk koblet til routeren. :-D Kan heller bruke pengene på noe annet morsomt, som og utvide til flere soner.

edit: Kan legge til at jeg ikke er i stand til og høre forskjell på det nye oppsettet kontra cd-spilleren jeg brukte til og spille cd´er før. Så da må det være bra nok.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at Fahnsen havner i den siste kategorien.. :-)
    Som sagt tidligere. Det er bare en måte å finne ut av dette på. Ta med hjem og hør. Finner du en du liker leverer du den tilbake og venter til det dukker opp en på brukt-børsen hvis du syntes ny-prisen var for høy.
    Her gjelder det jo å vite kva du faktisk kjøper. Hvis du presterer å kjøpe ein dac som tilsvarer den du har i ein reciever/kilde så merker du såklart ikkje mykje forskjell. Ekstern Dac er jo noko man kjøper dersom den innebygde dacen ikkje gjør jobben godt nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lurt på akkurat dette med ekstern dac i forhold til innebygd dac i forsterker.
    Jeg har en Parasound Halo C2 surround-prosessor som har fire dual channel AKM AK 4393 Digital-To-Analog Converters og en Motorola Symphony 56367 24-Bit DSP.
    Jeg vil ikke tro at det vil være noen vits å investere i en billig ekstern dac mellom pc og C2 for å koble til pc'en?
    Vil beste måte å koble pc til C2'en være digitalt via spidf/coax?
    Når man kobler en pc til forsterker digitalt med spidf/coax, vil lydkortet i pc da bare videresende signalet til forsterker uten å gjøre noe med lyden/signalene?

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobbeltseng
    Jeg har lurt på akkurat dette med ekstern dac i forhold til innebygd dac i forsterker.
    Jeg har en Parasound Halo C2 surround-prosessor som har fire dual channel AKM AK 4393 Digital-To-Analog Converters og en Motorola Symphony 56367 24-Bit DSP.
    Jeg vil ikke tro at det vil være noen vits å investere i en billig ekstern dac mellom pc og C2 for å koble til pc'en?
    Når man kobler en pc til forsterker digitalt med spidf/coax, vil lydkortet i pc da bare videresende signalet til forsterker uten å gjøre noe med lyden/signalene?
    Det beste vil være optisk. begrunnelsen er gitt tidligere i tråden av Fahnsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobbeltseng
    Neppe, om du har en forsterker/receiver med digitale innganger.

Det beste er optisk kabel, fordi denne fungerer som et "galvanisk skille" mellom PC og lydanlegg, og dermed eliminerer risken for elektrisk støy.

Om du har en Mac, er det slik. Har du en Windows-PC, må du vel rette på noen innstillinger for å hindre at systemet bearbeider signalet.

Newcomer jornbr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er en eldre forsterker du har, tar jeg ikke feil. hadde selv 3803 en gang. å til eksempel til deg fikk jeg bedre lyd fra cdspilleren hvis jeg kjørte analoge signaler inn i forsterkeren.
    Istede for å bruke digitalt utgangen på spilleren, å da la dacen i forsterkeren gjøre en dårligere jobb. cdspilleren kostet ca.1500kr. hehe..
    tipper sonosen din hever seg flere hakk kjøper du en

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så du mener at jeg ikke har noe å hente på en Arcam rDAC til mitt anlegg som er koblet slik:
    Laptop => trådløst til Squeezebox Duet => Optisk til Yamaha rx-v861 => phono (gode kabler) til Vincent SP-331 effektforsterker

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har en Mac, er det slik. Har du en Windows-PC, må du vel rette på noen innstillinger for å hindre at systemet bearbeider signalet.
    Hvilke innstillinger er det du konkret sikter til angående Windows-PC?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Hvilke innstillinger er det du konkret sikter til angående Windows-PC?
    Et lite og tilfeldig utvalg av tråder der dette diskuteres:

Bit Perfect Audio

Vista Media Center Bit-Perfect Audio? [Archive] - Audioholics Home Theater Forums

What Hi-Fi? Sound and Vision - Bit Perfect audio in Windoze - a solution

Søk på windows + sound + bit perfect , så finner du mye mer.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •