Forbedring med DAC i forhold til forsterker? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 120 av 120
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HiFinord
    Spennende dette med aktive høyttalere. Er noe jeg aldri har vurdert egentlig. Hvilke produsenter er aktuelle her?
    Massevis av produsenter lager aktive studiomonitorer. Noen av dem er kraftige nok til stuebruk.

Mer rettet mot hi-fi/hjemmemarkedet, er AVI (2-veis m/forforsterker og DAC, pluss matchet sub; direktesolgt til "lavpris". Kommer antagelig med gulvstående modell i 2011), ATC, Adam, Bang & Olufsen, Canton, Dynaudio og PMC.

Aktive høyttalere er ofte 2-veis med separat sub; de få treveis som finnes er ofte 2-veis + sub i samme kabinett. Dette for å unngå delefrekvenser i det mest "travle" frekvensområdet. Enkelte produsenter avviser helt tradisjonelle 3-veiskonstruksjoner.

Fordeler med aktive høyttalere:

Aktive delefiltre betyr bl.a. mye lavere forvrengning. Sammen med én forsterker pr. element betyr det at effekten utbyttes mye bedre, og elementene kontrolleres bedre.

Mulige ulemper:

Elektronikk kan ha kortere levetid enn høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Jeg tror det er lite forskjell på hva folk med normal hørsel hører, det er hva en legger merke til og vektlegger som skaper forskjellene.

I samme slengen vil jeg påstå at å høre forskjell før og etter er noe alle kan klare, litt uavhengig av hørselen. Her handler det om hukommelse og om en har bitt seg merke i de eventuelle detaljene som forandres. Det er selvsagt at en må ha god nok hørsel til å høre detaljene i diskanten i utgangspunktet hvis en skal få med seg en forandring i diskanten.
    Jeg mener at Toole og Olive har dokumentert ganske godt at lyttere på tvers av alder, kultur, geografi, erfaring/interesse for lyd og slikt, tenderer til å ha samme smak/preferanser i blindtester. Det er oppsiktsvekkende og i strid med intuisjonen min. På en måte er det bra for hifi, for det betyr at noen design er "bedre" enn andre, og at det har noe for seg å finne ut hvordan ting ideelt skal låte.

Så hvorfor er det ofte ikke slik i uformelle tester, hvor noen synes at gode horn låter mest dynamisk, mens andre synes at elektrostater har tørrest vokal? Kanskje fordi våre preferanser for konstruksjonsprinsipper smelter sammen med våre preferanser for lyd?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFinord
    Er relativt fersk i forumet, men synes disse diskusjonene er interessant. Det argumenteres for at både kabler og DAC ikke gjør lyden bedre eller verre. Hvilket komponent er hovedkilden til god/dårlig lyd da?
    Jeg bruker tid og penger på valg og plassering av høyttalere. Om jeg hadde hatt større ambisjoner så ville jeg ha sett på konstruksjon av rommet/romdimensjoner.

Multikanals avspilling er interessant, men har ikke det samme momentet for musikk som det har for film. Binaurale opptak (kunsthode) avspilt over hodetelefoner er veldig interessant, men dessverre er det vanskelig å finne godt innhold.

Valg av innhold er likevel viktigst. Om man kunne velge egen dagsform (evt modifisert ved inntak av substanser) så tror jeg at det også er ganske viktig.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Så hvorfor er det ofte ikke slik i uformelle tester, hvor noen synes at gode horn låter mest dynamisk, mens andre synes at elektrostater har tørrest vokal? Kanskje fordi våre preferanser for konstruksjonsprinsipper smelter sammen med våre preferanser for lyd?
    Hi-fi er teknologi, og det er status.

Folk som er opptatt av teknologi lar seg ofte begeistre av det teknisk kompliserte, og foretrekker det teoretisk imponerende framfor det praktisk fungerende.

Folk som er opptatt av ting som statusobjekter, lar seg ofte begeistre av høy pris og fancy markedsføring. Hi-fi-pressens avhengighet av produsent-velvilje og annonseinntekter booster dette.

Ellers kjøper jeg ikke uten videre kategoriske påstander om at folk flest foretrekker det nøytrale, selv om noen tester tyder på det. Det kommer nok veldig an på hva testpersonene har å sammenligne med. Valg er alltid et spørsmål om sammenligning.

Newcomer jornbr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Sitat Opprinnelig postet av Christer-
    Forsterkeren er på ingen måter utdatert. Hvis du mener en forsterker med 4 hdmi inn og 1 ut med 1.3 standarden er utdatert så er det galskap. Forsterkeren er verdt mer enn 3-4000,- Ny prisen var 13000,-

Her er min konklusjon. Mange forskjellige meninger ute og går, noe som igjen tyder på at det er margianle forskjeller. DVD vs bluray er alle enig i at der er mye bedre med bluray enn dvd, så derfor ingen diskusjon .De fleste vil sikkert få bedre lyd og større opplevelse ved og bytte ut andre komponenter i anlegget. Jeg har kjøpt meg en Sonos S5 til kjøkkenet istedet
    Har den hdmi ok. da har jeg tatt feil av betegnelsene på forsterkeren obs,.
    var skråsikker på den var lik en slik en kompis har. men det er vel sikkert 3805 ellernoe.
    er neppe utdatert da ...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Massevis av produsenter lager aktive studiomonitorer. Noen av dem er kraftige nok til stuebruk.

Mer rettet mot hi-fi/hjemmemarkedet, er AVI (2-veis m/forforsterker og DAC, pluss matchet sub; direktesolgt til "lavpris". Kommer antagelig med gulvstående modell i 2011), ATC, Adam, Bang & Olufsen, Canton, Dynaudio og PMC.

Aktive høyttalere er ofte 2-veis med separat sub; de få treveis som finnes er ofte 2-veis + sub i samme kabinett. Dette for å unngå delefrekvenser i det mest "travle" frekvensområdet. Enkelte produsenter avviser helt tradisjonelle 3-veiskonstruksjoner.

Fordeler med aktive høyttalere:

Aktive delefiltre betyr bl.a. mye lavere forvrengning. Sammen med én forsterker pr. element betyr det at effekten utbyttes mye bedre, og elementene kontrolleres bedre.

Mulige ulemper:

Elektronikk kan ha kortere levetid enn høyttalere.
    Vi drar oss vel litt bort fra temå nå, men:

Hvis de er så bra, hvorfor er de så "usynlige" ? Leser Hjemmekino jevnt og Fidelity nå og da og der er de knapt omtalt. Sist jeg leste om det var omtalen av Matin Logan's elektrostater i Fidelity 44 - både plusser og minus der, men så er jo elektrostater litt spesielle.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jornbr
    Har den hdmi ok. da har jeg tatt feil av betegnelsene på forsterkeren obs,.
    var skråsikker på den var lik en slik en kompis har. men det er vel sikkert 3805 ellernoe.
    er neppe utdatert da ...
    Den duger enda ja, dog ikke for 3D, men hvem bryr seg om det...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Vi drar oss vel litt bort fra temå nå, men:

Hvis de er så bra, hvorfor er de så "usynlige" ? Leser Hjemmekino jevnt og Fidelity nå og da og der er de knapt omtalt.
    Fordi hi-fi-miljøene er konservative, ikke tar til seg kunnskap, og ønsker muligheten til å mikse, matche og tweake, fremfor god lyd fra start?

Og fordi hi-fi-magasinene lever av annonser, det ikke er mange nok produsenter av aktive høyttalere til å holde magasinene i live, og fordi kabler er den mest innbringende delen av hi-fi-bransjen, men vil få mye mindre betydning om alle gikk over til "en-boks-prinsippet"?

Hvis du leser spesielle fora for computer-basert hi-fi, vil du se at aktive høyttalere preger diskusjonene. Når det gjelder studioutstyr, er aktive høyttalere helt dominerende. Og både Adam, AVI, ATC, B&O, Dynaudio og PMC har fått ros for høyttalerne sine i de vanlige hi-fi-magasinene. Det samme gjelder de mer studio-rettede Genelec.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og både Adam, AVI, ATC, B&O, Dynaudio og PMC har fått ros for høyttalerne sine i de vanlige hi-fi-magasinene. Det samme gjelder de mer studio-rettede Genelec.
    Jeg har et par små Genelec-er koblet til PC-en og er godt fornøyd med dem.

Jeg er også overbevist om at aktive høyttalere er en konstruksjonsmåte med større potensial enn passive høyttalere. Høyttaler-designeren er den som vet mest om hvilke avveininger hun har gjort i konstruksjonen, og når hun får tettere integrasjon mot forsterker og mulighet til linje-nivå/digital filtrering så bør det være positivt.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at Toole og Olive har dokumentert ganske godt at lyttere på tvers av alder, kultur, geografi, erfaring/interesse for lyd og slikt, tenderer til å ha samme smak/preferanser i blindtester.
    Interessant!

Så hvorfor er det ofte ikke slik i uformelle tester, hvor noen synes at gode horn låter mest dynamisk, mens andre synes at elektrostater har tørrest vokal? Kanskje fordi våre preferanser for konstruksjonsprinsipper smelter sammen med våre preferanser for lyd?-k
    Jeg er ikke i tvil om at den opplevde forskjellen av lyd farges av andre aspekter enn bare lydkvalitet ved seende tester.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke i tvil om at den opplevde forskjellen av lyd farges av andre aspekter enn bare lydkvalitet ved seende tester.
    Jeg er i alle fall bevisst faren for at jeg lar min fascinasjon for teknikk og vitenskap farge min oppfattelse av det som i utgangspunktet bare skulle være personlige lydmessige inntrykk. Dvs: når jeg lytter til høyttalere som er basert på spennende, fornuftige prinsipper og som jeg vet har gjort det bra i seriøse blindtester, så tror jeg at jeg underbevisst kan like dem bedre enn det lyden i seg selv tilsier.

Den samme mekanismen kan også virke den andre veien: siden jeg i utgangspunktet er skeptisk til viktigheten av DAC så kan det tenkes at jeg overser forskjeller som jeg ellers ville ha hørt.

I begge tilfeller så er godt designede blindtester den beste måten å redusere eller fjerne slike mulige "feilkoblinger".

-k

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den duger enda ja, dog ikke for 3D, men hvem bryr seg om det...
    sant.
    lurte på 3d en gang. har en yamaha V1900. å den takler heller ikke 3d.
    har prøvd 3d i butikker, men etter at "kjøp nå" første inntrykket ga seg. bryr det meg mitt i ingenting hele 3d. må jeg ha nytt tv, så hadde jeg kjøpt med 3d. men med en 50"panasonic med alt utenom 3d så blir det ikke aktuelt.
    skulle jeg hatt måtte jeg vel og hatt ny bd spiller og? har panasonic bd60,noe.
    leker avogtil med tanken, å regner med at en hdmi svitch medd 1,4 hadde vært rimeliggere en å skifte ut forsterkeren, så er god nokk. men det blir bare med tanken...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant!

Sound sees no color da

eller ble det helt feil å si om lyd

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi hi-fi-miljøene er konservative, ikke tar til seg kunnskap, og ønsker muligheten til å mikse, matche og tweake, fremfor god lyd fra start?

Og fordi hi-fi-magasinene lever av annonser, det ikke er mange nok produsenter av aktive høyttalere til å holde magasinene i live, og fordi kabler er den mest innbringende delen av hi-fi-bransjen, men vil få mye mindre betydning om alle gikk over til "en-boks-prinsippet"?

Hvis du leser spesielle fora for computer-basert hi-fi, vil du se at aktive høyttalere preger diskusjonene. Når det gjelder studioutstyr, er aktive høyttalere helt dominerende. Og både Adam, AVI, ATC, B&O, Dynaudio og PMC har fått ros for høyttalerne sine i de vanlige hi-fi-magasinene. Det samme gjelder de mer studio-rettede Genelec.
    Følger deg faktisk der, og er kabelnisse ikke fordi jeg mener at dyrere kabel = bedre kabel. Kablene mine lager jeg stort sett selv og kan sy de akkurat slik jeg vil og da blir de best og billigst. Det neste prosjktet blie vel XLR kabler med solid core. Fidelity leser jeg som form for virkelighetsflukt, slik som damer og dameblader, prisene er hinsides en hver fornuft - men det er lov å drømme i blandt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Fidelity leser jeg som form for virkelighetsflukt, slik som damer og dameblader, prisene er hinsides en hver fornuft - men det er lov å drømme i blandt.
    Hvis jeg får trekke analogien din litt videre :

Oppgaven til fotografen og journalisten i Vi Menn er ikke å gi en kritisk gjennomgang av fordeler og ulemper til Anita på 21 fra Strømmen. Jobben er å gi leseren en virkelighetsflukt, noe urealistisk å drømme om. Hvis leseren faktisk tror på at hun elsker å bli med 45 år gamle menn hjem fra byen sammen med venninna, eller å servere chili-nøtter toppløs mens gubben ser på fotball og drikker øl så har virkelighetsflukten gått noe langt.

-k

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg får trekke analogien din litt videre :

Oppgaven til fotografen og journalisten i Vi Menn er ikke å gi en kritisk gjennomgang av fordeler og ulemper til Anita på 21 fra Strømmen. Jobben er å gi leseren en virkelighetsflukt, noe urealistisk å drømme om. Hvis leseren faktisk tror på at hun elsker å bli med 45 år gamle menn hjem fra byen sammen med venninna, eller å servere chili-nøtter toppløs mens gubben ser på fotball og drikker øl så har virkelighetsflukten gått noe langt.

-k
    Hæ, mener du at det ikke er sånn på årntli'?

Veldig mye interessant lesing her, og jeg synes kombinasjonen av faktakunnskap og noe som ser ut som reell psykologisk innsikt i mange av innleggene er ytterst god læring.

Jeg har trukket mine konklusjoner om forbedringer ved innkjøp av ny dac, og de står jeg ved. Men skal også være den første til å innrømme at det like gjerne er andre ledd i kjeden som er endret samtidig (f.eks. fjerne receiver helt) og som kanskje er den mest vesentlige komponenten.

Mulig at det er sagt og skrevet allerede, men kan noen bry seg med å forklare (en gang til) om det er forventet forskjell på følgende DA-konvertere, og hvorfor/hvorfor ikke:

A: Intern dac med skikkelig analog breakout-kabel (ikke bare minijack med vakkel), powret fra PCens switchmode PSU. Enten integrert chip på hovedkort eller et PCI-kort.

B: Digital overføring (AES/EBU, S/PDIF, en eller annen interface-standard (USB, coax, optisk, proprietær)) til ekstern DAC med god gammeldags ringkjernetrafo PSU og ellers godt bygget.

Hovedgrunnen til spørsmålet er at jeg har opplevd fryktelig mye HF støy fra switchmode PSUer som plukkes opp som målestøy nedover i frekvensregisteret helt ned i bassområdet. Ikke ifm hifi-dacer, men i datainnsamlingsutstyr i lab (som forøvrig er priset hinsides enhver fornuft, også sammenlignet med hifigreier).

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Hæ, mener du at det ikke er sånn på årntli'?
    Jo da. Leste at det var ei syngedame (Sandra) som hadde funnet tonen med en på 47.... Så har du penger (eller godt anlegg....) så er det håp 8)

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Har ikke funnet ut av det enda, men etter at jeg skiftet driver i mitt ati radeon 5770 kort fra ATI sin egen HDMI Audio driver til Realtek HDMI Audio fikk jeg plutselig støtte for alle oppløsningene: 38, 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192 kHz tror jeg det var - og i både 16 og 24 bit. Jeg tester dette med lyd i alle oppløsningene, og all tidligere krøll jeg hadde med lyden var forsvunnet!

1: Kan det tenkes at jeg da allerede har bit-perfekt nå?
    2: Er det andre måter å teste/se dette på uten å installere Re-Clock?
    3: Innstalleres andre lydrivere hvis jeg installerer Re-Clock (vil ikke lage noe krøll med den lyddriveren jeg har nå)?
    4: Kanskje det lureste å teste musikken i Foobar først, og sammenligne med det jeg har nå?
    Innledning: Dette er min løsning der jeg benytter en Windows-PC med HDMI-kabel fra mitt ATI Radeon 5770 skjermkort (alle 5xxx-kort har 7.1 lyd!) inn til den interne DAC-en i receiveren min (Onkyo TX-NR807). Ingen ekstern DAC benyttes!

Har nå funnet ut at ved lydbruk fra Windows-PC som oftest står på "Multichannel", og da viser receiveren når jeg trykker på "Display" på fjernkontrollen at den alltid står på 192kHz - altså oppskalert til den oppløsningen jeg har forhandsvalgt i lydoppsettet i kontrollpanelet.

Spiller jeg feks DVD via Windows Mediaplayer, så endres lyden fra "multichannel" til Dolby Digital el. DTS, og lyden endres til 48kHz, slik DVD er innspilt til (ingen oppskalering = bit-perfect) fordi lydenheten er satt til at den kan overstyres av andre programmer (via "Administrer lydenheter" i kontrollpanelet).

Det er ikke ofte lydenheten overstyres, men når jeg innstalerte Foobar med WASAPI-driver, viste lyden 44.1 kHz ved avspilling av mp3 filer. Altså bit-perfect (vises på TV skjermen øverst til høyre ved bruk av "Display"-knappen på fjernkontrollen).

Men når sant skal sies, tror jeg ikke jeg hører forskjell på kvaliteten uansett. Skal teste litt til fram og tilbake i Foobar, siden det er enklest å skifte lydkilder der som endrer oppløsningen, men det virker som om lyden er akkurat like bra uansett om den er bit-perfect, eller om den er oppskalert i Windows

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne vært litt mer liv i tråden, da den fortsatt er like aktuell..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er mye diskutert i denne tråden hvor vidt rimelig dac(i hjemmekino receicer) kontra ekstern dac har noe særlig å si for lyden.
    Min erfaring er at jeg fikk et løft i lyden da jeg for mange år siden kjøpte en ekstern dac(ny pris ca 15000 ) kontra en cd spiller (ny pris 2000).
    I en annen tråd på forumet her er holdningen også at kilden har relativt lite å si totalt sett for lyd pr kr.
    I den senere tid har interessen godt over fra vanlig hi-fi til head hi fi. Her virker det som en tillegger kilden(dac) mye større viktighet. Hva kan årsaken være til dette?
    Kan det være at kilden er viktigere pga av rommets virkning på lyden er fraværende når det gjelder hodetelefoner slik at dac sin innvirkning på lyd kommer bedre frem?
    Jeg har nettopp kjøpt meg nye hodetelefoner(audeze lcd 2) og kommet til at muligens min nåværende hodetelefon forsterker/dac ikke holder mål.
    Spørsmålet blir da om jeg skal legger noe penger i en hodetelefonforsterker/dac ala burson 160 d eller er det likegreit å bruke min lille udac å kjøpe en ren forsterker?

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •